Testa braucienu pa Jelgavu sāks ar ūdeņradi darbināms autobuss 10

 

Foto: Ekrānbilde no Youtube.com

Nozare.lv | 30.janvāris 2021 8:47

SIA "Jelgavas autobusu parks" (JAP) šodien kā pirmā Baltijas valstīs sāks testēt uzņēmuma "Solaris Bus & Coach" ar ūdeņradi darbināmu autobusu, aģentūra LETA uzzināja pašvaldībā.

Ar ūdeņradi darbināmais autobuss kursēs pilsētas 22.maršrutā Jelgavas stacija - Asteru iela.

Pašvaldībā klāstīja, ka aizvadītā gada maijā Jelgavas dome un SIA "Fortum Latvia" parakstīja nodomu protokolu, sākot kopīgu izpēti, lai izvērtētu tehniskos aspektus un ekonomisko pamatojumu ūdeņraža ieguvei un pielietošanai. Pētījuma mērķis ir izstrādāt risinājumus, kas nākotnē Jelgavas pašvaldības uzņēmumu autotransportu ļautu papildināt ar zaļā ūdeņraža elektriskajiem autobusiem un ūdeņraža elektriskajiem atkritumu izvešanas transportlīdzekļiem. Septembrī Jelgavā tika testēta uzņēmuma "Toyota Baltic" ar ūdeņradi darbināma automašīna, bet šonedēļ pilsētā testa režīmā darbu sāks ar ūdeņradi darbināms autobuss.

Jelgava ir pirmā Baltijas valstīs, kurā sāk testēt tikai ar ūdeņradi darbināmu autobusu. "Rīgā ir pieejami ar ūdeņradi darbināmi trolejbusi, kuru ekspluatācijā paralēli tiek izmantota arī elektrība, taču šo autobusu darbina tikai ūdeņradis," skaidroja JAP valdes loceklis Gints Burks.

Pēc viņa paustā, ar pilnu uzlādi autobuss spēj veikt līdz 400 kilometru garu maršrutu, braucot tas neizdala ne ogļskābo gāzi, ne citus sārņus. "Turklāt ļoti ātra ir tā uzpilde - pilnas ūdeņraža tvertnes uzpildei nepieciešamas aptuveni desmit minūtes. Arī dīzeļdegvielas pilnas degvielas tvertnes uzpildei ir nepieciešamas septiņas līdz minūtes," informēja JAP vadītājs.

Testēšanas laikā ar ūdeņradi darbināmajam autobusam ūdeņraža uzpilde būs jāveic Rīgā un, pēc uzņēmuma aprēķiniem, tas būs jādara ik pēc divām dienām.

Lai praktiski pārliecinātos par autobusa, kas darbināms ar ūdeņradi, ekspluatāciju, no šodienas to plānots norīkot kā vienu no trim autobusiem pilsētas 22.maršrutā, kas kursē tikai pa centru - no dzelzceļa stacijas uz Asteru ielu. Ar ūdeņradi darbināmais autobuss izpildīs reisus līdz plkst.10 un no plkst.16.

"Šī maršruta garums dienā sasniedz 120-130 kilometrus, un tas nozīmē, ka autobuss dienas laikā nebūtu papildus jāuzpilda, kā tas ir ar elektroautobusiem, turklāt elektroautobusa uzlāde var aizņemt vienu divas stundas, bet ūdeņraža uzpilde prasa tikai desmit minūtes," sacīja Burks.

Viņš uzsvēra, ka šis tests ir ļoti būtisks, lai turpinātu izpēti zaļās enerģijas izmantošanai pilsētas transportlīdzekļos, tostarp vērtējot ekonomisko pamatojumu un ūdeņraža uzpildes stacijas izveidi Jelgavā.

"Redzēsim reālos enerģijas patēriņus mūsu pilsētā. Turklāt ļoti būtiski, ka autobusu varam testēt ziemas apstākļos, kad gaisa temperatūra ir zem nulles. Ūdeņraža tehnoloģiju procesā kondensējas ūdens, tāpēc ir svarīgi saprast, vai sala laikā ar ūdeņradi darbināma autobusa ekspluatācijā nerodas problēmas," skaidroja JAP vadītājs.

Šis autobuss ceļu satiksmē piedalās kopš pagājušā gada aprīļa, un līdz šim tas tika testēts Francijā, Vācijā, Austrijā, Polijā, bet pašlaik autobuss ir Latvijā, un Jelgava ir pirmā vieta Baltijā, kur tas tiek testēts. Pēc tam autobuss dosies uz Igauniju un Spāniju.
 

 
Visi komentāri
 
Pildīs Rīgā? 30.janvāris 2021 10:39
4 1 Atbildēt

Varbūt projekta realizētājiem jāpainteresējas par kompāniju Gason Latvija.

GK1968 30.janvāris 2021 10:40
1 2 Atbildēt

Nekādu sārņu? Vai tam busam ir tiešām tik laba (varbūt mehāniskā) KERS sistēma, ka nemaz nebūs bremžu putekļu? Ja tic teiktajam, ka brauc tikai ar ūdeņradi, tad jau enerģiju neatgūst. Ja uzpildei pieskaita Rīgā braukšanu ap 110 min, tad sanāk tās pašas mistiskās 2h (tiesa, diez vai elektrouzlāde aizņem tik vien!).

imzz 30.janvāris 2021 10:58
1 1 Atbildēt

Tas ir testa buss, kas tiek dzenāts pa visu Eiropu reklāmas nolūkos. Tāpēc nav jēgas tagad būvēt uzpildes staciju Jelgavā.

kolumbs 30.janvāris 2021 13:03
1 1 Atbildēt

Nez kādas ir atsauksmes un pieredze ar elektroautobusiem Jūrmalā?

Iauto varētu kādu rakstu sacerēt .

Atjaunojamais 30.janvāris 2021 14:32
1 1 Atbildēt

Labāk nevis no biogāzes ražotu superdārgu elektrību, bet pildītu to uzreiz autobusos un kā rakstā minēts miskastes mašīnās.

Bet Fortum labāk būtu ražojis no škeldas koģenerācijas supersuper dārgo elektrību latvenergo tīklam, bet ar elektolīzi ražojis ūdeņradi tur pat blakus pie stacijas, ņemot vērā ka par sadales tīklu nebūtu jāmaksā milzu summas sadales tīklam, rezultātā būtu lēta ūdeņradis.

Bet tas jau ir cits stāsts, jo ērtāk tak ir vest autobusu uz Rīgu

imzz 30.janvāris 2021 19:10
2 0 Atbildēt

Un kur likt saražoto ūdeņradi ? Jāpumpē balonos ar augstspiediena kompresoru. tas process arī paņems ne mazumu elektrības. Vēl var glabāt sašķidrinātu pie -253 C. Glabāt zem atmosfēras spiediena kaut kādā skābbarības tornī gan nebūtu labi. Ja tāds uzietu gaisā, tad no ūdeņraža stacijas nekas pāri nepaliktu un tuvējā apkaime dabūtu pārstiklot visus logus.

autoparts777 30.janvāris 2021 22:46
3 2 Atbildēt

Ūdeņradi atšķirībā var glabāt kaut vai gadu desmitus un pielietot kad ir nepieciešamība, bet elektrība tīklā izmantota vai nē izkūt tajā pašā brīdī, bet baterijā glabāta elektrība pēc kāda laika arī izgaist.

Līdz ar to ūdeņradis nav tas sliktākais variants. Turklāt ūdeņradi vari piepildīt balonos un pārdot kaut vai Japānā vai Vācijā, bet elelktrību diez vai Japāņiem pārdosi, jo nav tādu bateriju, lai tas būtu ekonomiski pamatoti.

imzz 31.janvāris 2021 14:21
4 0 Atbildēt

KUR glabāt ? Pēc tilpuma rēķinot, ūdeņradim ir 3,2 reizes mazāka energoietilpība kā dabas gāzei un 2700 reizes mazāka, nekā benzīnam. Liela apjoma glabāšana ilgu laiku jebkādā iespējamā veidā būs ekonomiski neizdevīga.

Kanibaals 30.janvāris 2021 22:28
0 0 Atbildēt

Nez ko no gāzes laternas lanpām arī kadreiz atteicās, tagad atkal mēģina to atkartot.

Hidrants 31.janvāris 2021 22:32
3 1 Atbildēt

Kamēr mēs te nodarbojamies ar demagoģiju un spriežam vai tas ir izdevīgi, efektīvi utt, tikmēr Austrālija jau slēdz līgumus ar Japānu un Koreju par ūdeņraža piegādi tiem.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Geparda – 110 km/h ātrs un jau no 16 gadiem (+ FOTO) 4

Ar pārbūvēto Volkswagen Up Vācijā drīkst braukt A1 kategorijas vadītāju tiesību īpašnieki, kas pie tādām var tikt jau no 16 gadu vecuma. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 1

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 

Nepilni 18 000 eiro - jaunais Dacia Duster arī Latvijā 24

Piedāvājumā pilnais hibrīds HYBRID 140, jaunais benzīna dzinējs TCe 130 Mild Hybrid, pilnpiedziņas versijas, benzīna/LPG divdegvielu dzinējs ECO-G 100 un klientu iecienītās augstākā līmeņa Extreme un Journey aprīkojuma versijas, kas papildina viena otru. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti