Pētījums: 28% autovadītāju nevēlas atsvaidzināt zināšanas 12

Foto: Pexels.com

Toms Kursītis | 17.maijs 2021 15:31

Katru gadu Latvijā autovadītāju pulkam pievienojas vairāk nekā 10 000 cilvēku. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati liecina, ka 2019. gadā autovadītāja apliecības ieguva 18 522 jaunie autovadītāji.

Eksperti norāda – autovadītāja apliecības iegūšana nenozīmē, ka “visu zinu un māku” – ikviena šofera pienākums ir regulāri atsvaidzināt zināšanas gan par Ceļu satiksmes noteikumiem, gan pašu braukšanu.

 “GO atbildīgas braukšanas indeksa” dati liecina, ka gandrīz trešā daļa jeb 28% autovadītāju uzskata, ka viņiem nav nepieciešams atsvaidzināt zināšanas. Visbiežāk – kopumā 38% - šādi uzskata tieši jaunie autovadītāji, kuri autovadīšanas apliecību ieguvuši nesen, proti – respondenti vecuma grupā no 18 līdz 29 gadiem.

Ceļu satiksmes noteikumu zināšanas var pārbaudīt tiešsaistē

Lai atsvaidzinātu zināšanas par spēkā esošajiem Ceļu satiksmes noteikumiem (CSN), nav atkārtoti jāpiesakās autoskolā vai īpašos kursos, jo dažādi testi, pārbaudes darbi un cita informācija pieejama arī tiešsaistē bez maksas, tai skaitā CSDD mājaslapā. Kā rāda  “GO atbildīgas braukšanas indekss” dati, vismaz 22% autovadītāju šādus risinājumus regulāri izmanto. Biežāk to dara sievietes (23%), autovadītāji vecumā no 50 līdz 59 gadiem (28%) un Zemgalē dzīvojošie (30%).

Pārliecināties, ka zini ceļu satiksmes noteikumus, vajadzētu ikvienam autovadītājam, atgādina Drošas braukšanas skolas (DBS) vadītājs Jānis Vanks. “Ceļu satiksmes noteikumi periodiski tiek atjaunoti, tāpēc, pirms sēsties pie auto stūres, piemēram, pēc ilgāka pārtraukuma, būtu labi pārliecināties, ka esat informēti par aktuālajām izmaiņām,” tā drošas braukšanas eksperts.

Drošas braukšanas nodarbības – ne tikai iesācējiem

Gan DBS, gan citi satiksmes eksperti pēdējo mēnešu laikā bieži atgādinājuši par nepieciešamību šoferiem uzlabot autovadīšanas prasmes. Tas ir ļoti aktuāli ne tikai ziemā, kad daļa autovadītāju pirmo reizi vai pēc ilga pārtraukuma saskaras ar braukšanu ziemas apstākļos, bet arī sniegotā pavasarī, kāds bijis arī šogad.

Mūsdienās ir ļoti daudz iespēju, kā uzlabot braukšanas prasmes. Piemēram, var lūgt paziņām, kolēģiem, draugiem, kam ir labākas prasmes auto vadīšanā, lai pasēž blakām, pastāsta, pamāca. Tāpat var aizdoties uz kādu trasi vai laukumu, kur tas ir atļauts, un pamēģināt dažādus manevrus, kādus var nākties veikt ekstrēmās situācijās, saprast, kā mašīna šādos gadījumos uzvedas, kāda ir paša reakcija un tamlīdzīgi.

Jau pieminētajā “GO atbildīgas braukšanas indeksā” tikai 2% dalībnieku atzinuši, ka pēc autovadītāja apliecības iegūšanas ir apmeklējuši braukšanas nodarbības, piemēram, DBS vai citā autoskolā, kas tādas piedāvā.

Autovadīšanas eksperti uzskata, ka papildus nodarbības auto vadīšanā – gan ekstrēmās situācijās, gan ziemas apstākļos u.c., būtu nepieciešamas ikvienam. Protams, ne jau ikdienā, tomēr laiku pa laikam derētu “likt aiz auss”, ka, iespējams, auto vadīšanā ir iestājusies zināma rutīna un nepieciešams, lai kāds no malas novērtē braukšanas prasmes.

Kā iepriekš norādījis DBS direktors Jānis Vanks, kopumā situācija šajā jomā uzlabojoties, proti – aizvien vairāk cilvēki arī paši aizdomājas, pievērš uzmanību tam, ka braukšana ar mašīnu ir atbildīgs process, un tomēr mēģina iegūt “ne tikai pamatizglītību, bet arī vidējo vai pat augstāko izglītību auto vadīšanā”.

Pēc autovadīšanas ekspertu domām, vissatraucošākais ir fakts, ka gandrīz trešdaļa jeb 28% uzskata, ka zināšanas atsvaidzināt nav nepieciešams. Protams, šajā sabiedrības daļā ir tādi autovadītāji, kuri autovadīšanas apliecību ieguvuši nesen un zināšanas ir “gluži svaigas”, kā arī profesionāli šoferi, kam stūrēšana ir ikdienas darbs daudzus gadus desmitus.

“GO atbildīgas braukšanas indekss” ir bezalkoholiskā alus “GO” pētījums, kas tapis sadarbībā ar Drošas braukšanas skolu un pētījumu centru Norstat. Pētījumā piedalījās 712 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

 
12 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Antons 17.maijs 2021 15:55
2 3 Atbildēt

Es teiktu, ka lielākai daļai zināšanas vispār ir minimālas. Cik vadītāju palaiž gājējus dzīvojāmā zonā? Cik ievēro ātrumu tur? Kāpēc no apļia uzreiz jāieņem kreisa josla, pie tam bez signāla?

anoagask 17.maijs 2021 22:56
2 0 Atbildēt

tev arī jāatsvaidzina zināšanas - apdz.vietā nekas neliedz izbraukt no apļa otrajā joslā.

Par dz.zonām - hvz cik nezina, bet cik liek mīksto, jo policijas nav, bet waze optimizē maršrutu caur dz.zonām.

Vajadzētu fotogrāfiju aktciju no dz.zonām uztaisīt, +20 vai +30 apdz.vietā jau ir diezgan sāpīgi

WALA 18.maijs 2021 7:31
2 1 Atbildēt

Jēga no tas atsvaidzināšanas ir labi ja 20% braucēju, visi citi sūdi notiek stāvvietās, kādam bakstot kādu (ne-visai)-viedierīci utml.

Vienīgais varbūt DBSam ir kāda laba recepte kā iemācīt tautu redzēt arī to kas notiek spoguļos ... jo kā var jopcik regulārajās vietas kur trafiks sabremzējas joprojam būt "vilcieniņi" mani smagi izbrīna, pat tad ja tie ekrānbakstitāji brauc "autopilotā" regulāras vietas tak labi zināmas ... jeb dedzibae amnēziju slimo un regulāro maršrutu "aizmirst" ...

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

"Smagā artilērija" sāk darbu (+ VIDEO)

Aršana Francijas laukos ar puskāpurķēžu Claas Axion 960TT un Kverneland 12 lemešu arklu. Lasīt vairāk

 

Piektdien ceļu satiksmes negadījumos gājuši bojā divi cilvēki

Piektdien ceļu satiksmes negadījumos Latvijā gājuši bojā divi cilvēki, aģentūra LETA uzzināja Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļā. Lasīt vairāk

 

Ar kampaņu "Viltotā realitāte – online realitāte" aicina iedzīvotājus neiegādāties viltotas preces internetā

Patentu valde sadarbībā ar Tieslietu ministriju, Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas pārvaldi, Valsts policiju un Patērētāju tiesību aizsardzības centru (PTAC) trešdien, 9.jūnijā, atklāja jau ceturto kampaņas “Viltotā realitāte” posmu, kur šoreiz iedzīvotāji tiek aicināti neiegādāties viltotas preces internetā jeb “Viltotā realitāte – online realitāte”. Lasīt vairāk

 

BMW 325 kauss – Baltijas autošosejas populārākā klase noskaidros labākos sacensībās Pērnavā!

Baltijas autošosejas čempionāta šobrīd populārākā klase turpinās sezonu ar “Henkell Grand Prix” sacensībām “Audruring” trasē Igaunijā no 18. līdz 20. jūnijam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti