Pētījums: 28% autovadītāju nevēlas atsvaidzināt zināšanas 12

 

Foto: Pexels.com

Toms Kursītis | 17.maijs 2021 15:31

Katru gadu Latvijā autovadītāju pulkam pievienojas vairāk nekā 10 000 cilvēku. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati liecina, ka 2019. gadā autovadītāja apliecības ieguva 18 522 jaunie autovadītāji.

Eksperti norāda – autovadītāja apliecības iegūšana nenozīmē, ka “visu zinu un māku” – ikviena šofera pienākums ir regulāri atsvaidzināt zināšanas gan par Ceļu satiksmes noteikumiem, gan pašu braukšanu.

 “GO atbildīgas braukšanas indeksa” dati liecina, ka gandrīz trešā daļa jeb 28% autovadītāju uzskata, ka viņiem nav nepieciešams atsvaidzināt zināšanas. Visbiežāk – kopumā 38% - šādi uzskata tieši jaunie autovadītāji, kuri autovadīšanas apliecību ieguvuši nesen, proti – respondenti vecuma grupā no 18 līdz 29 gadiem.

Ceļu satiksmes noteikumu zināšanas var pārbaudīt tiešsaistē

Lai atsvaidzinātu zināšanas par spēkā esošajiem Ceļu satiksmes noteikumiem (CSN), nav atkārtoti jāpiesakās autoskolā vai īpašos kursos, jo dažādi testi, pārbaudes darbi un cita informācija pieejama arī tiešsaistē bez maksas, tai skaitā CSDD mājaslapā. Kā rāda  “GO atbildīgas braukšanas indekss” dati, vismaz 22% autovadītāju šādus risinājumus regulāri izmanto. Biežāk to dara sievietes (23%), autovadītāji vecumā no 50 līdz 59 gadiem (28%) un Zemgalē dzīvojošie (30%).

Pārliecināties, ka zini ceļu satiksmes noteikumus, vajadzētu ikvienam autovadītājam, atgādina Drošas braukšanas skolas (DBS) vadītājs Jānis Vanks. “Ceļu satiksmes noteikumi periodiski tiek atjaunoti, tāpēc, pirms sēsties pie auto stūres, piemēram, pēc ilgāka pārtraukuma, būtu labi pārliecināties, ka esat informēti par aktuālajām izmaiņām,” tā drošas braukšanas eksperts.

Drošas braukšanas nodarbības – ne tikai iesācējiem

Gan DBS, gan citi satiksmes eksperti pēdējo mēnešu laikā bieži atgādinājuši par nepieciešamību šoferiem uzlabot autovadīšanas prasmes. Tas ir ļoti aktuāli ne tikai ziemā, kad daļa autovadītāju pirmo reizi vai pēc ilga pārtraukuma saskaras ar braukšanu ziemas apstākļos, bet arī sniegotā pavasarī, kāds bijis arī šogad.

Mūsdienās ir ļoti daudz iespēju, kā uzlabot braukšanas prasmes. Piemēram, var lūgt paziņām, kolēģiem, draugiem, kam ir labākas prasmes auto vadīšanā, lai pasēž blakām, pastāsta, pamāca. Tāpat var aizdoties uz kādu trasi vai laukumu, kur tas ir atļauts, un pamēģināt dažādus manevrus, kādus var nākties veikt ekstrēmās situācijās, saprast, kā mašīna šādos gadījumos uzvedas, kāda ir paša reakcija un tamlīdzīgi.

Jau pieminētajā “GO atbildīgas braukšanas indeksā” tikai 2% dalībnieku atzinuši, ka pēc autovadītāja apliecības iegūšanas ir apmeklējuši braukšanas nodarbības, piemēram, DBS vai citā autoskolā, kas tādas piedāvā.

Autovadīšanas eksperti uzskata, ka papildus nodarbības auto vadīšanā – gan ekstrēmās situācijās, gan ziemas apstākļos u.c., būtu nepieciešamas ikvienam. Protams, ne jau ikdienā, tomēr laiku pa laikam derētu “likt aiz auss”, ka, iespējams, auto vadīšanā ir iestājusies zināma rutīna un nepieciešams, lai kāds no malas novērtē braukšanas prasmes.

Kā iepriekš norādījis DBS direktors Jānis Vanks, kopumā situācija šajā jomā uzlabojoties, proti – aizvien vairāk cilvēki arī paši aizdomājas, pievērš uzmanību tam, ka braukšana ar mašīnu ir atbildīgs process, un tomēr mēģina iegūt “ne tikai pamatizglītību, bet arī vidējo vai pat augstāko izglītību auto vadīšanā”.

Pēc autovadīšanas ekspertu domām, vissatraucošākais ir fakts, ka gandrīz trešdaļa jeb 28% uzskata, ka zināšanas atsvaidzināt nav nepieciešams. Protams, šajā sabiedrības daļā ir tādi autovadītāji, kuri autovadīšanas apliecību ieguvuši nesen un zināšanas ir “gluži svaigas”, kā arī profesionāli šoferi, kam stūrēšana ir ikdienas darbs daudzus gadus desmitus.

“GO atbildīgas braukšanas indekss” ir bezalkoholiskā alus “GO” pētījums, kas tapis sadarbībā ar Drošas braukšanas skolu un pētījumu centru Norstat. Pētījumā piedalījās 712 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

 
Visi komentāri
 
Antons 17.maijs 2021 15:55
2 3 Atbildēt

Es teiktu, ka lielākai daļai zināšanas vispār ir minimālas. Cik vadītāju palaiž gājējus dzīvojāmā zonā? Cik ievēro ātrumu tur? Kāpēc no apļia uzreiz jāieņem kreisa josla, pie tam bez signāla?

anoagask 17.maijs 2021 22:56
2 0 Atbildēt

tev arī jāatsvaidzina zināšanas - apdz.vietā nekas neliedz izbraukt no apļa otrajā joslā.

Par dz.zonām - hvz cik nezina, bet cik liek mīksto, jo policijas nav, bet waze optimizē maršrutu caur dz.zonām.

Vajadzētu fotogrāfiju aktciju no dz.zonām uztaisīt, +20 vai +30 apdz.vietā jau ir diezgan sāpīgi

imzz 18.maijs 2021 11:39
1 0 Atbildēt

Zināšanas, kā tad. Tie, kuri avarē Kantora un Lielās ielas krustojumā noteikti aizmirsuši, kā izskatās stop zīme.

WALA 18.maijs 2021 7:31
2 1 Atbildēt

Jēga no tas atsvaidzināšanas ir labi ja 20% braucēju, visi citi sūdi notiek stāvvietās, kādam bakstot kādu (ne-visai)-viedierīci utml.

Vienīgais varbūt DBSam ir kāda laba recepte kā iemācīt tautu redzēt arī to kas notiek spoguļos ... jo kā var jopcik regulārajās vietas kur trafiks sabremzējas joprojam būt "vilcieniņi" mani smagi izbrīna, pat tad ja tie ekrānbakstitāji brauc "autopilotā" regulāras vietas tak labi zināmas ... jeb dedzibae amnēziju slimo un regulāro maršrutu "aizmirst" ...

anoagask 18.maijs 2021 9:58
1 0 Atbildēt

es pieņemu, ka pirmspensijas opjiem ar kepkām dzīvojamā zona ir tumša bilde, jo 80. gadā, kārtojot tiesības, tādas nebija

Vernons 18.maijs 2021 11:05
1 1 Atbildēt

Kādas zināšanas Vanks ir gatavs dot? Kad virzienrādi slēgt! Kur būt joslā manevram? Vai kāda izskatās "Ātruma samazināšanas josla?

Kanibaals 18.maijs 2021 18:13
0 0 Atbildēt

Nav tādu ātruma samazināšanas joslu, tādas varētu būt izbūvējot to joslu pret kalnu.

Vernons 18.maijs 2021 19:26
1 0 Atbildēt

Vai Tu vispār vadi auto? Un kā tas var būt, kad neesi redzējis un izmantojis ātruma samazināšanas un ieskrējiena joslu?

Nu jā dabā tās ir tā pamaz, bet palasi Noteikumus, atradīsi!

Kanibaals 19.maijs 2021 23:50
0 0 Atbildēt

Esmu izmantojis bremzēšanas joslu. Tādas ātruma sanazināšanas joslas eksistē tikai tavās fantāzijās in nav vēl izgudrotas. Ātrums pats no sevis tā nesamazināsies.

imzz 18.maijs 2021 11:47
1 0 Atbildēt

autovadītāji vecumā no 18 līdz 25 gadiem ceļu satiksmes negadījumus izraisa teju divas reizes biežāk nekā autovadītāji citās vecuma grupās. no BTA statistikas

reku 18.maijs 2021 17:55
0 0 Atbildēt

Jā,un ne jau zināšanas tur pie vainas.Čujs,prāts un pieredze ir tas kas viņiem trūkst.Tā drošas braukšanas skola ir jāizravē līdz ar zemi,viņa nav vajadzīga.Autoskola ir priekš tam.

Vernons 18.maijs 2021 19:27
1 0 Atbildēt

Bizness un tikai!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 32

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 17

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti