VARAM rosina nolietotās riepas izmantot jaunu ceļu seguma veidošanai 10

Ilustratīvs attēls Foto: Pexels.com

Nozare.lv | 27.maijs 2021 13:22

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) rosina nolietotās riepas izmantot jaunu ceļu seguma veidošanai, Aģentūru LETA informēja VARAM Sabiedrisko attiecību nodaļa.

Kā norāda ministrija, VARAM valsts sekretāra vietniece vides aizsardzības jomā Alda Ozola piedalījās Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas rīkotajā diskusijā "Aprites ekonomikas nākotne Latvijā: Ilgtspējīga un inovatīva pieeja ceļu būvei". Tajā tika runāts par aprites ekonomikas attīstību, kuru virza VARAM, īstenojot vairākas iniciatīvas, un inovatīviem Latvijas zinātnieku pētījumiem ceļu būvēšanā.

"Latvijas Vides aizsardzības fonda finansētā pētījuma rezultāti apliecina, ka Latvijā jau tiek sperti praktiski soļi, lai ceļu būvē izmantotu nolietotās riepas. No ministrijas viedokļa raugoties, šodien diskusijā apspriestais iet roku rokā ar ministrijas mērķi pilnveidot ražotāju atbildības sistēmas darbību attiecībā uz riepām, kā arī izvērtēt citas nepieciešamās izmaiņas atbalsta un kontroles pasākumos, lai veicinātu otrreizējo materiālu izmantošanu tautsaimniecībā," norāda Ozola.

Viņasprāt, tieši riepu pārstrāde ir efektīvākais veids vēsturisko riepu krājumu likvidēšanai.

Ministrija 2020.gadā izstrādājusi "Rīcības plānu pārejai uz aprites ekonomiku 2020.-2027.gadam", kurā norādītas darbības, lai veicinātu nolietoto riepu izmantošanu tautsaimniecībā dažādos procesos. 

Lai veicinātu materiālu pārstrādi un aprites ekonomikas iedzīvināšanu dažādos ražošanas procesos, ministrija ir paredzējusi investīcijas no Eiropas Savienības fondiem aprites ekonomikas veicināšanai uzņēmumos. Tāpat ministrija plāno turpināt attīstīt zaļā publiskā iepirkuma nosacījumu izmantošanu arī nolietoto riepu jomā.

Pašlaik VARAM strādā pie vairākām iniciatīvām, kas paredz veicināt ilgtspējīgu nolietoto un, tajā skaitā, uzkrāto riepu nokļūšanu aprites ekonomikas plūsmā, plašāk izmantojot nolietotās riepas pārstrādei, piemēram, sporta un bērnu laukuma segumu ražošanā vai piemaisījumos asfaltam ceļu būvniecībā. 

Savukārt, kā diskusijā norādīja ministrijas valsts sekretāra vietniece, sadarbībā ar Ekonomikas un Satiksmes ministrijām ir jārod jauni risinājumi nolietoto riepu izmantošanā un pārstrādē, lai tās varētu izmantot arī ceļu būvē.

VARAM mērķis ir līdz 2025.gadam plānots pakāpeniski paaugstināt nolietotu riepu savākšanas mērķi no 65% uz 90% no tirgū laistā apjoma gadā un reģenerācijas mērķi no 80% uz 90%. Tādejādi tiks risināts arī jautājums, lai vēsturiski uzkrātās riepas tiktu savāktas un pārstrādātas vai reģenerētas ražotāju atbildības sistēmu ietvaros.

Tāpat VARAM, lai uzlabotu riepu uzskaiti un nodrošinot kontroli, plāno izvērtēt iespēju izveidot riepu reģistra izveidi Latvijas tirgū pirmo reizi laistajām riepām. 

Kontroles uzlabošanas nolūkos kopā ar riepu apsaimniekošanas nozares pārstāvjiem tiks regulāri apzinātas nolietotu riepu uzkrāšanās vietas un apjomi, savukārt ministrija izvērtēs zemes īpašnieku administratīvās atbildības pastiprināšanas iespējas par teritorijas piesārņošanu. Tāpat vienlaikus kopā ar nozari tiks īstenoti sabiedrības izglītošanas un informēšanas pasākumi.

 
10 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Pļurkt 27.maijs 2021 17:36
3 3 Atbildēt

Latvānijas mūjābeļiem un zagļiem tas viss ir pie dirsas!!

Vēl komunistu laikos tieši Latvijā izmēģināja samaltas riepas pievienot asfalta jaunajam klājumam. Rezultāts bija ļoti labs - apledojums neturējās uz šāda asfalta.

TAČU visu pārējo laiku viesiem viss bija pilnīgs poXuj, kā jau parsti. Ārzemēs reģistrēja patentu. NU a Latvānijas dauņiem tas vis nav vajadzīgs, jo nevarēs APGŪT kārtējo naudu kārtējos un neskaitāmajos izjāto ceļu remontos.

imzz 28.maijs 2021 11:07
2 0 Atbildēt

Ja vecas riepas pārstrādāt būtu ekonomiski izdevīgi, tad leiši tās mums no rokām izrautu, kaut vai lai pārdotu poļiem un nekādas kaudzes nekrātos.

Komunistu laikus piesaukt nav vietā, jo komunistu laikos nebija tirgus ekonomikas.

Ja valsts dotu naudu riepu pārstrādei, tad dažas firmas to labprāt savāktu, 20% no riepām nodotu kādam pārstrādātājam, noformētu papīrus par visiem 100%, bet 80% riepu nobāztu kādā neizmantotā lauku īpašumā, kur tās atrastu pēc 5 gadiem, jeb ātrāk, ja aizdegtos. Bet līdz tam laikam visi varētu priecāties, ka "zaļā riepu pārstrādes sistēma" darbojas.

imzz 28.maijs 2021 13:23
1 0 Atbildēt

"Vēl komunistu laikos tieši Latvijā izmēģināja samaltas riepas pievienot asfalta jaunajam klājumam. Rezultāts bija ļoti labs - apledojums neturējās uz šāda asfalta." --

Jā izlasīju. Visai maz informācijas tas teikums satur.

Bet tev, savukārt, derētu izlasīt arī ko jaunāku:

"Pēc RTU zinātnieku tehnoloģijas ceļu būvē izmēģinās pārstrādātu riepu gumiju; Receptes izstrādāšanā spēkus apvienojuši RTU Ceļu un tiltu katedras speciālisti un polimēru materiālu un tehnoloģiju pētnieki.

www.lsm.lv/raksts/dzive-...umiju.a397582/

Tā, ka ja latviešu komunistu zinātnieku tehnoloģija būtu tik laba, tad jau RTU tagad nebūtu jāizgudro velosipēds. Un , saprotams, ideja samalt riepas lai pievienotu ceļa seguma klājumam nav latviešu izdomāta 70.gados.

The use of recycled tire rubber waste in asphalt pavements started more than a century ago. According to Heitzman [16], the first practice of mixing natural rubber and bitumen was in the 1840s. The purpose of this work was to examine the natural flexibility of rubber with asphalt in creating a durable pavement surface.

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Peugeot iepazīstina ar jauno 308 SW universālu (+ FOTO)

Peugeot nodemonstrējis jauno 308 SW universālu, kas Eiropas pircējiem kļūs pieejams 2022.gadā. Lasīt vairāk

 

Tehnoloģijas zaļākai pasaulei 1

Patlaban vadošās IKT kompānijas ļoti cenšas palīdzēt Eiropas Zaļajam kursam. Martins Banks, vecākais žurnālists izdevumā Parliament Magazine, vēsta, ka to starpā ir Ķīnas tehnoloģiskais milzis Huawei, kurš dara savu darbu, lai uzlabotu globālo ekoloģiju. Lasīt vairāk

 

Bija 350, tagad būs mazāk – Filipīnas ekskavators iznīcina reti sastopamu McLaren (+ VIDEO) 11

Varenauto salu teritorijā bija ievests nelikumīgi. Automašīnas cena ir aptuveni 1,2 miljoni dolāru. Lasīt vairāk

 

Jau no šodienas policija sāks strādāt pastiprinātā režīmā

Lai atturētu autobraucējus no likumpārkāpumiem svētku laikā, Valsts policija (VP) jau no šodienas līdz 28.jūnijam strādās pastiprinātā režīmā, norāda VP Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti