Auto asociācija: Zaļo mērķu sasniegšanai transporta nozarē trūkst koordinācijas starp dažādu nozaru ministrijām 7

Foto: Ekrānbilde no Balticlivecam.com

Nozare.lv | 10.jūnijs 2021 10:59

Zaļo mērķu sasniegšanai transporta nozarē Latvijā trūkst koordinācijas starp dažādu nozaru ministrijām, trešdien Ilgtspējīgas attīstības komisijas sēdē pauda Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Viņš sēdes laikā komisijas deputātiem prezentēja zaļu auto atbalsta programmu 2021.-2027.gadam, bez koordinācijas neesamības norādot uz vēl vairākiem trūkumiem.

Tostarp Kulbergs izcēla faktu, ka Transporta enerģētikas likums pašlaik risina tikai problēmas, kas attiecas uz smagā komerctransporta sektora emisiju samazināšanu, lai gan patlaban 86% no kopējā automašīnu skaita veido vieglās automašīnas - 78% pasažieru auto un 8% vieglais komerctransports.

Auto asociācijas prezidents atzīmēja, ka Latvijas autoparks nākotnē, visticamāk, pieaugs, jo, vērtējot automašīnu skaita attiecību pret iedzīvotājiem, Latvijā tas pašlaik ir viens no mazākajiem visā Eiropas Savienībā (ES). Tāpat Latvijā ir otrs lielākais dīzeļdzinēju īpatsvars ES, turklāt šīs automašīnas vairumā gadījumu ir vecākas par desmit gadiem, kas nozīmē lielāku emisiju daudzumu.

Kulbergs norādīja, ka Latvijas vieglo automobiļu parks 2021.gadā emitē 2,42 miljonus tonnu ogļskābās gāzes (CO2) emisiju, kas ir par 2% vairāk nekā 2018.gadā. Tādēļ, ja nesekos konkrētas darbības no atbildīgo institūciju puses, Latvija nevis samazinās emisiju daudzumu, kā tas paredzēts ES "zaļajā kursā", bet gan tieši otrādi - līdz 2027.gadam emisiju apjomus kāpinās pat par 8,4%, salīdzinot ar 2018.gadu.

Auto asociācijas prezidents skaidroja, ka situāciju ar Latvijas autoparka zaļināšanu nevarēs atrisināt tikai ar elektroauto iegādēm, jo pat gadījumā, ja katra jauna vieglā mašīna, kas tiktu Latvijā iegādātu būtu ar elektrisko motoru, pēc Auto asociācijas aprēķiniem, līdz 2022.gadam Latvija emisiju daudzumu attiecībā pret 2018.gadu samazinātu vien par 0,9%. Kulberga ieskatā, papildus elektroauto attīstības veicināšanai, būtu nepieciešams par 50% samazināt "nobraukto dīzeļu" importu no ārzemēm, palielinot "zaļu mašīnu" īpatsvaru, kas tostarp darbināmas arī ar iekšdedzes dzinējiem. 

Auto asociācijas pārstāvis skaidroja, ka Satiksmes ministrijas paredzētā plāna - stiprināt sabiedriskā transporta un velosipēdu sistēmu, lai "pārsedinātu" cilvēkus no personīgajām mašīnām - īstenošanai būs nepieciešams krietni vairāk resursu, nekā pašlaik tiek paredzēts. Rēķinot, ka Rīgā katru dienu brauc 350 000 automašīnu, pārsēdināt šos cilvēkus sabiedriskajā transportā nozīmētu rast 137 miljonus papildu vietu gadā. Tas paredzētu divkāršot Rīgas sabiedriskā transporta kapacitāti, kas papildus esošā parka nomaiņai (uz bezizmešu transportu) kopumā izmaksātu 800 miljonus eiro.

Ilgtspējīgas attīstības komisijas sēdē vairāk deputāti pēc Kulberga prezentācijas uzdeva jautājumus gan Satiksmes, gan Vides aizsardzības un reģionālās attīstības, gan Finanšu ministrijām uzdeva jautājumus par plāna izpildi un turpmākiem iespējamiem soļiem, uz kuriem, vairāku deputātu ieskatā, netika saklausītas pietiekami skaidras atbildes.

Arī Pārresoru koordinācijas centra pārstāvis Vladislavs Vesperis pauda, ka, viņaprāt, problēma ir tajā, ka nav skaidri aprēķini par definēto sagaidāmo rezultātu katrā sektorā, īstenojot Nacionālais enerģētikas un klimata plāna pasākumus, atzīmējot, ka plānā nav skaidrs un pamatots ministriju sadalījums pa sfērām, kas un cik daudz konkrēti rada emisijas.

Viņš pauda, ka, nogaidot un nelabojot esošo plānu, Latvijai tas būs jādara vēlāk un straujākā tempā, kas, savukārt, nozīmēs augstākas izmaksas.

Ilgtspējīgas attīstības komisijas priekšsēdētājs Vjačeslavs Dombrovskis aicināja VARAM uz septembra otro komisijas sēdi sagatavot strukturētu pārskatu par pašreizējo stāvokli klimata pasākumos.

 
Visi komentāri
 
GTD2 10.jūnijs 2021 13:01
3 0 Atbildēt

Kā viņš nesaprot ievedot no ārzemēm kaut tos pašus dīzeļauto , autoparks atjaunojās vai vismaz paliek esošajā līmenī, bet ja nebūs izdevīgi ievest tad autoparks strauji novecos ,jo cilvēki nepirks ievestos auto bet lāpīs šos pašus. Būs gandrīz kā Kubā, Kā viņi nesaprot,ka jaunu auto iegādi var veicināt tikai ekonomiski valsts attistīsies. It,kā gudrs cilvēks bet domā caur pēcpusi

Pļurkt 11.jūnijs 2021 10:42
0 0 Atbildēt

Cilvēks nesaprot no kurienes rodas labklājība!!!

"Brīvas Latvijas" pirmssākumos - it kā gudrs cilvēks ekonomikas jautājumos I. Godmanis, bet par katru cenu darīja visu iespējamo un neiespējamo, lai likvidētu jebkādu ražošanu Latvijā!!! Vīna vārdiem Latvijas nākotne ir tranzītā un tūrismā!

Kur ir tas tranzīts??? Dirsā - pilnīgākajaā dirsā!

Kur ir tas tūrisms???? Tādas tūrisma lielvalstis, kā Grieķija, Ķipra ar to tūrismu dzīvo pa pakaļu, a te sagribēja Latviju pacelt.

Kamēr nebūs spēcīgas ražošanas, tikam nekāda labklājība nebūs! .... un lielum lielākā daļa iedzīvotāju jaunu auto pat reizi savā mūžā nopirkt nevarēs! Lielākā daļa kas spēs nopirkt jaunu pirks kaut kādu lētā gala sūdu ar totāli apgraizītu motoru...... kuru pēc 150 t.km izmetīs miskastē!

Jo 10.jūnijs 2021 17:18
1 0 Atbildēt

ta lāpīs jau jebkurā gadījumā tos vecos auto. Paskaties ko pārdod - pilns ar Latvijā brauktiem, visi grib sarūsējušu vēl iesmērēt citam. Norakstīt negrib!

GTD2 11.jūnijs 2021 7:25
0 0 Atbildēt

protams,ka lāpīs,kas tad cits atliek, bet ja neievedīs jaunus lietotos tad lāpīs vēl vairāk, Mums parasti jauni pirktie ir pārsvarā lētā gala mazmotorra bendzīna auto,kas ilgi nekalpo un īsti otreizē'jā tirgū nav pieprasīti.

Zemesgramata 11.jūnijs 2021 11:47
0 0 Atbildēt

It kā jau Kulbergs pats minēja, ka jāveido līdzīga sistēma kā ir LT. Kur valsts atbalsts ir jebkuram ekonomiskākam auto, veco norakstot.

Bet mūsējie ierēdņi jau, protams, ies savu īpašo ceļu. Un atbalstīs tikai EV un plug in Hybrid.

GTD2 11.jūnijs 2021 16:23
0 1 Atbildēt

Ko tas dos? lai dabūtu kompensāciju nopirks un iesmērēs tapatās tādu auto ,kuru tāpat taisās dot uz šrotu vai tolmetu, bet savu veco auto par bargu naudu pārdos,lai triec kāds tālāk, nelietderīgi iztērētu valsts līdzekļi.

Zemesgramata 12.jūnijs 2021 0:32
0 0 Atbildēt

Nu vienmēr jau var izvirzīt kaut kādus noteikumus,lai kvalificētos kompensācijai.

1-derīga TA

2- x laiku valdījumā

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Gribēja pārsteigt meiteni - 230 km/h pēdējo reizi (+ VIDEO) 7

Krievijā, kāds 35 gadus vecs vīrietis gribēja pārsteigt meiteni ar sava Range Rover jaudu un vadītāja prasmēm uz autošosejas Astrahaņa-Mahačkala sasniedzot 230 km/h. Diemžēl tas beidzās ar avāriju un abu braucēju nāvi. Lasīt vairāk

 

PlayStation 5 konsoles pārdošanas rādītāji pārsniedz jau 10 miljonus vienību

Kopš konsoles oficiālās izdošanas 2020. gada novembrī PS5 globālie pārdošanas rādītāji jau ir pārsnieguši līdzšinējo PlayStation 4 rekordu, kas bija līdz šim pārdotākā PlayStation konsole Lasīt vairāk

 

Izbrauks vai nē? - vadītājs izlemj par pārgalvīgu triku (+VIDEO) 3

Vieglā auto vadītājs ir cieši izlēmis izpildīt pārgalvīgu triku, izbraucot pa apakšu speciālajam platgabarīta transportlīdzeklim. Lasīt vairāk

 

Šogad par vējstiklu bojājumiem izmaksāto atlīdzību apmērs tuvojas 2 miljoniem 3

Latvijā ceļu remontu sezonu izjūt teju katrs autovadītājs: ir daudz pagaidu luksoforu un braukšana mēdz būt apgrūtināta. Par nākotnes ērtībām nereti gadās “maksāt” šodien – autovadītāju ceļā pavadītais laiks ir garāks, savukārt apdrošinātāji pastiprināti sastopas ar gadījumiem, kad klientu automašīnas vējstiklu sabojājuši no ceļa seguma atlecoši akmeņi un šķembas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti