Vai Rīgas iedzīvotāji patiešām ir gatavi elektroauto? 9

 

Foto: iAuto.lv

Bonava Latvija | 8.septembris 2021 19:46

Viens no būtiskiem ilgtspējas faktoriem pilsētvidē ir elektroauto skaita palielināšanās satiksmē, un to plānots sekmēt ar valsts sniegtu finansiālo atbalstu, kas elektroauto iegādei Latvijā būs pieejams no 2022. gada.

Tiesa, lai elektroauto sniegtās priekšrocības varētu pilnībā izmantot, nepieciešama arī infrastruktūra, par kuras izveidi, piemēram, dzīvojamos kvartālos daļa rīdzinieku šobrīd nav gatavi segt papildu izmaksas, liecina mājokļu attīstītāja “Bonava Latvija” veiktā aptauja*.

Saskaņā ar aptaujas rezultātiem, neraugoties uz patlaban zemo elektroauto lietotāju īpatsvaru rīdzinieku – dzīvokļu īpašnieku vai topošo īpašnieku – vidū, tuvāko trīs gadu laikā to skaits varētu būtiski pieaugt. Kopumā elektroauto šobrīd lieto 0,7% rīdzinieku vecumā virs 25 gadiem, kuri dzīvo dzīvoklī vai plāno dzīvokļa iegādi tuvāko 3 gadu laikā, bet tuvāko trīs gadu laikā elektroauto iegādi apsvērtu 26,9% šīs mērķauditorijas. Tādējādi tuvāko gadu laikā par elektroauto lietotājiem varētu kļūt vairāk nekā ceturtā daļa šīs sabiedrības grupas.

Vienlaikus, lai gan pieprasījums pēc elektroauto arvien varētu pieaugt, šobrīd tas nav tik liels, lai visi potenciālie dzīvokļu pircēji būtu gatavi segt kopējās projekta sadārdzinājuma izmaksas, kas neizbēgami rodas, veidojot elektroauto piemērotas stāvvietas ar uzlādes iespējām. Kā rāda rīdzinieku aptauja, gandrīz visiem iedzīvotājiem, kuri apsver elektroauto iegādi (96%), būtu svarīgi, lai viņu mājokļa autostāvvietā būtu nodrošināta iespēja to arī uzlādēt. 52% respondentu norāda, ka būtu gatavi piemaksāt par šāda pakalpojuma nodrošināšanu, kamēr 44% pakalpojumu atzīst par svarīgu, taču papildus par to maksāt, pērkot jaunu mājokli, nevēlētos.

“Šeit veidojas zināma pretruna: no vienas puses sabiedrība tiek mudināta izvēlēties elektroauto, piedāvājums kļūst arvien lielāks, bet infrastruktūra attīstās salīdzinoši lēnām. Redzam, ka daļa sabiedrības, kas jau lieto vai tikai plāno iegādāties elektroauto, šobrīd nav motivēti paši maksāt par infrastruktūras izveidi, piemēram, aprīkojot savu privāto autostāvvietu ar elektrouzlādes iespēju. Savukārt, ja to par saviem līdzekļiem veiks mājokļu attīstītājs, tas automātiski nozīmēs projekta sadārdzināšanos, attiecīgi dzīvokļi kļūs dārgāki, kas savukārt samazinās mājokļu pieejamību. Un tad atkal rodas jautājums, cik daudz ir tādu cilvēku, kuri šobrīd plāno veikt elektroauto iegādi, un kuriem būtu svarīga elektroauto uzlādes iespēja tieši sava daudzdzīvokļu dzīvojamā nama pagalmā, jo, iespējams, ir vērts straujāk attīstīt nevis privāto, bet publiski pieejamo infrastruktūru”, uz problēmu norāda “Bonava Latvija” pārdošanas un mārketinga vadītājs Kaspars Ekša.  

Vērtējot sociāli demogrāfisko profilu, elektroauto lietošanai atvērtāki ir rīdzinieki vecumā no 25 līdz 54 gadiem, kuru ienākumi uz vienu ģimenes locekli pārsniedz 1000 eiro mēnesī. Iedzīvotāji, kas apsver dzīvokļa iegādi Rīgā tuvāko trīs gadu laikā, kopumā biežāk lieto elektroauto jau šobrīd (5,6%) un arī apsver tā iegādi nākotnē (44,4%). Iespējamais risinājums būtu straujāka infrastruktūras attīstība pilsētvidē, ļaujot auto īpašniekiem savus auto ērti uzlādēt dienas laikā darbavietas tuvumā un attīstītājiem izvairīties no projektu sadārdzinājuma.                                                                                                         

“Lai veicinātu elektroautou popularitāti un izmantošanu sabiedrībā, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) nopietni strādā pie visaptveroša elektromobiļu uzlādes staciju tīkla izveides. Jau šobrīd ir pieejamas 112 ātrās uzlādes stacijas visā Latvijas teritorijā, lai, ceļojot ar elektroauto, būtu iespējams nokļūt tālākajos Latvijas punktos. Darbs pie elektroauto uzlādes staciju tīkla tiek turpināts, un līdz šā gada beigām tiks uzstādītas vēl 29 ātrās uzlādes stacijas, tīklu paplašinot kopumā līdz 141 stacijai visā Latvijā,” atklāj CSDD Elektromobilitātes sistēmas attīstības daļas vadītājs Pauls Beinarovičs.

Līdztekus valsts finansiālajam atbalstam (79%) rīdziniekus izšķirties par labu elektroauto iegādei motivētu arī samazinātas transporta reģistrācijas un lietošanas valsts nodevas (71%), kā arī iespēja bez maksas novietot auto galvaspilsētas stāvvietās (72%), zemākas auto pārvietošanās izmaksas, nekā tas raksturīgs automašīnām ar iekšdedzes dzinēju (60%), zemākas auto uzturēšanas izmaksas (58%) un iespēja galvaspilsētā pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām (52%).

“Iespējams, pateicoties šiem atbalsta mehānismiem, vēl pēc dažiem gadiem pieprasījums pēc elektroauto būs pieaudzis tiktāl, ka attiecīgās infrastruktūras esamība, iegādājoties dzīvokli, būs pašsaprotama, lai savu auto varētu uzlādēt piemājas stāvvietā,” secina “Bonava Latvija” pārdošanas un mārketinga vadītājs Kaspars Ekša.

*Aptauju “Elektroauto iegāde – motivācija un potenciāls” pēc “Bonava Latvija” pasūtījuma veicis Snapshots 2021. gada augustā, aptaujājot 722 rīdziniekus vecumā virs 25 gadiem, kuri dzīvo daudzdzīvokļu mājā vai plāno dzīvokļa iegādi tuvāko 3 gadu laikā.

 
Visi komentāri
 
Aha 8.septembris 2021 20:04
1 1 Atbildēt

papildus par to maksāt, pērkot jaunu mājokli, nevēlētos. - pipec, cilvēki pērk betona maisu Bonavas mājās par vidēji 150 štukām ko piebāzīs ar IKEA krāmiem, bet nolikt papildus 15 par stāvvietu ar savu lādētāju - negrib. Droši vien gaida, ka pašvaldība ierīkos bezmaksas lādēšanu ielu malās?

WALA 8.septembris 2021 21:13
1 1 Atbildēt

redzi ja es savā privātajā mājā to izdarīšu - man tās izmaksas visdrīzāk būs vismaz par 30% mazākas, jautājums vai bonava nemēģina sūdu par milzu piķi iesmērēt, jo pieredze rāda ka jebkuru komunikāciju pievilkšanās ir krietni lētāka kā attīstītāju paveiktais ... Tik tas ka čakars drusku lielāks "uzkrīt" pašam ...

Krotow 8.septembris 2021 21:28
0 0 Atbildēt

Varbūt arī pieliks. Un piemaksāt pāris simtus par lādētāja uzstādīšanu savam auto pie mājas es arī varu. Taču tiem, kuri zina, kā parkojas PSRS laika mikrorajonos, sapratīs, ka tam ir maza jēga. Jo pirmo brīvo vietu aizņems tas kurš pirmais atbrauks. Un lādētāju uzlikušais, no darba u.tml. atbraucot nedaudz vēlāk, visticamāk lādēšanas vietā pat klāt netiks. Jo tur jau būs atstāts kaut kas cits.

rupicii 8.septembris 2021 22:06
0 0 Atbildēt

kur ņēmi 15k? par to var iepirkt 4 gab stabus ar 8 uzlādes vietām + darbs +materiāli, ja vien nebaro "sertificētos" kabinetos sēdētājus.

cena 9.septembris 2021 8:45
0 0 Atbildēt

Vieta apakšzemes stāvvietā ar savu lādētāju - rakšana un betonēšana, droši vien tāpēc. Virszemes - 9, jau piemirsu. Bet vai lādētājs nav papildus izmaksas - nezinu.

Trakais 8.septembris 2021 20:27
1 1 Atbildēt

Kādas 150 štukas, kādas 15 štukas, man kredīts 40štukas ir uz 40gadiem par dzīvokli, atdevu jau 25šhtukas, palika vēl 13gadus maksāt, neko nevaru atļauties, mašīna 2štukas maksāja 1999gada, nacās skribinat no visiem radiem, par kadiem elektroauto te murgojat?

Protams 8.septembris 2021 20:31
0 0 Atbildēt

Protams, ka tie, kam pārdesmit K nav sīknauda ir pilnīgie luņi un gnīdas. Kāpēc pirkt jaunu mašinu pa 25...30K, ja ir lieliska iespēja paņemt līdzvērtīgu elektro auto pa 40K plus 15K par stāvvietu...

Trakais 8.septembris 2021 20:31
1 0 Atbildēt

Paskatieties, kas notiek Vācijā ar elektroauto- bez tā, ka tas ir nežēlīgi dārgs, tad par kw ir jamaksā jau 0,45eur, tas jau tagad sanāk dargāk nekā par fosilo degvielu, nerunajot jau par gāzi, kas sanāk 2x lētāk par elektrību.

boliks 8.septembris 2021 22:18
0 2 Atbildēt

Šobrīd jau tuvojamies Vācijas līmenim ar visiem OIK kwh cena dažbrīd jau pārsniedz 0,22 EUR. Drīz noķersim.

Visi maksājam par Lukašenko boikotu.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nissan modernizējis krosoveru Qashqai (+ FOTO) 3

Pēc trim gadiem apritē, modernizāciju piedzīvojis viens no Nissan kompaktās klases modeļiem - krosovers Qashqai. Lasīt vairāk

 

Auto asociācija piedāvā risinājumu auto servisu legālas darbības veicināšanai 7

Katru gadu valsts budžets zaudē aptuveni 200 miljonus eiro, ko rada "ēnu tirgus", kas valda auto servisu nozarē. Tāpēc, lai veicinātu auto servisu legālu darbību, augstāku pakalpojumu kvalitāti un veicinātu nodokļu maksājumus, Auto asociācija rosina Latvijā ieviest autoservisu brīvprātīgas sertificēšanas sistēmu. Lasīt vairāk

 

Jaunā Škoda Octavia stājas uz konveijera

Pagājušajā nedēļā Čehijā tika uzsākta modernizētās Škoda Octavia ražošanu. Modelis būs pieejams ar plašu dzinēju klāstu, ieskaitot elektrificētās mild-hybrid versijas. Lasīt vairāk

 

Neuzmanīgs velosipēdists vai neuzmanīgs autovadītājs? (+ VIDEO) 39

Video autors ierakstam devis nosaukumu "Neuzmanīgs velosipēdists pārāk pārliecinoši uzbrauc uz pārejas". Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti