SUV savā attīstībā sasnieguši tādu līmeni, ka kļuvuši par ārkārtīgi populāru izvēli, un neatslābstošais pieprasījums izspiež tradicionālos hečbekus un universāļus tirgus perifērijā. Vai SUV modeļi patiešām ir tik praktiski, komfortabli un tehnoloģiski progresīvi, lai apmierinātu gan aktīvu autovadītāju, gan ģimeņu prasības?
Nebijuši liela izvēle
Sācies pirms desmit gadiem, SUV modeļu bums netaisās samazināt apgriezienus. Ja pirms jaunā viļņa ražotāji sīvi konkurēja kompakto un vidējā izmēra modeļu segmentos, un žurnālisti un eksperti meklēja labākos spēkratus attiecīgajās klasēs, tad tagad visa uzmanība ir piekalta labāko SUV pjedestālam.
Tā Carbuyer.co.uk, viens no autoritatīvākajiem Lielbritānijas auto portāliem, ir atlasījis desmit labākos ekonomiskās klases SUV, ko vērts iegādāties 2021. gadā. Desmitnieka augšgalā ir izvirzīts Peugeot 3008, kam seko Toyota CH-R un tad Škoda Kodiaq.
Aldis Zelmenis, ilggadējs Latvijas Gada auto konkursa žūrijas loceklis un raidījuma TV Auto ziņas producents par šādu rezultātu nav pārsteigts. Viņš norāda, ka SUV modeļu izvēle ir ārkārtīgi plaša, tāpēc grūti iedomāties, ka pircējs varētu neatrast sev piemērotu automašīnu.
“Nesen izmēģināju trešās paaudzes Nissan Qashqai, un tā prezentācijā ražotājs apgalvoja, ka jauno modeli tirgū gaida 37 konkurenti. Šajā gadījumā mēs pat nerunājam par mazākiem automobiļiem vai premium produktiem, tāpēc domāju, ka nav grūti iztēloties, cik spraiga konkurence tagad valda SUV un krosoveru vidū,” norāda auto eksperts.
Līdzīgā ieskatā ir vēl viens Latvijas Gada auto žūrijas veterāns un žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss.
“Neatrast sev piemērotu auto šajā kategorijā varētu vienīgi pircējs ar kādām ekstrēmām prasībām. Ražotāji piedāvā visu, sākot no ekonomiskiem un lētiem braucamajiem līdz sportiskiem modeļiem. Vienalga, vai vēlaties kaut ko ekstravagantu vai vienkāršu un klasisku, piedāvājums ir ļoti plašs,” saka G. Pulss.
Apvieno to, kas iepriekš bija pieejams dažādos modeļos
Runājot par to, kāpēc automobilisti aizvien biežāk no saloniem izbrauc ar SUV modeļiem, nevis klasiskajiem hečbekiem vai universāļiem, eksperti norāda, ka šādu izvēli var būt ietekmējusi ne tikai mode vai vēlme izcelties, bet arī racionāli apsvērumi.
“Mūsdienu SUV ir ļoti daudzpusīgi un apvieno vairākas funkcijas vienā automobilī. Tie ir droši, un tas ir svarīgi ģimenēm. Braucot vienatnē, tam varbūt nepievērš tik lielu uzmanību, taču, vizinot bērnus, drošība ir prioritāra. Autovadītāji novērtē arī ērtāku iesēšanos un labāku redzamību, ko nodrošina augstāka sēdpozīcija. Trešā lieta ir lielāks klīrenss un ar to saistītās iespējas, jo ar tādu auto var doties uz vietām, uz kurām negribas stūrēt ar parastu, zemāku braucamo. Ziemā SUV daudz labāk pārvar grūti izbraucamas vietas un galu galā pilsētā ir vieglāk bez lielām bažām uzbraukt uz apmales, ja ir apgrūtināta novietošana,” priekšrocības iezīmē G. Pulss.
Piemēram, Volkswagen Tiguan klīrenss ir 19 centimetri, savukārt Peugeot 3008 virsbūvi no zemes šķir 22 centimetri. Tikmēr daudzu kompakto hečbeku klīrenss ir no 9 līdz 14 cm.
A. Zelmenis stāsta, ka komunicējot ar autobraucējiem gan kolēģu, gan paziņu vidū, dzirdējis dažādus viedokļus un pieredzes stāstus. Pašam testējot daudzus jaunos auto, ieskaitot svaigākos SUV, viņš novērojis, ka tie ne vienmēr tiek līdzi samērāma izmēra universāļu praktiskumam, taču piekrīt, ka SUV var uzpirkt citos veidos.
“Gadās, ka cilvēks iegādājas SUV, jo ļoti to vēlējies, bet pēc laika, kad aprunājamies, atzīst, ka tas, iespējams, neatbilst visām viņa vajadzībām. Nereti izskan, ka sarūgtinājis bagāžnieka izmērs, jo no pirmā acu uzmetiena šķiet, ka šāda izmēra automašīnai tiešām vajadzētu piedāvāt vairāk. Bet, kad jautā, vai cilvēks, kurš izmēģinājis SUV, nākotnē plāno atgriezties pie kompakta vai vidēja izmēra universāļa, dzirdam – nē. Cilvēkiem tomēr patīk SUV iekāpšanas ērtības, paaugstinātā sēdvieta, labākā pārredzamība, un viņi šīs priekšrocības novērtē augstāk nekā atsevišķi ņemtu bagāžnieka ietilpību,” saka TV Auto Ziņu veidotājs.
Turklāt tirgū ir SUV, kas klientus spēj “uzpirkt” ar izcilu praktiskumu. Piemēram, Peugeot 5008 savā bagāžniekā ietilpina 952 litrus kravas, bet salons var uzņemt septiņus braucējus, un tādā veidā automobilis apvieno gan minivena, gan universāļa labākās iezīmes.
Spējas uzlabo hibrīda tehnoloģijas
Ironiskā kārtā daudziem krosoveriem ir tikai priekšējo riteņu piedziņa, un sarežģītākos ceļos tiem palīdz vienīgi lielāks klīrenss. Tomēr daži ražotāji piedāvā hibrīdsistēmas, kas apvieno divas būtiskas lietas – uzlabotu degvielas ekonomiju un palielinātu nobraukuma rezervi.
“Daļai SUV pilnpiedziņa nemaz nav paredzēta, tiesa, pat ja 4x4 var nopirkt, cilvēki tik un tā bieži izvēlas lētāko priekšpiedziņu. Taču šobrīd tirgū ir daži hibrīda modeļi, kuros tieši divējādā piedziņa ir tā, kas dod labāku pārgājamību. Piemēram, mums bija iespēja izmēģināt hibrīda Peugeot SUV, un tas patiešām ļāva justies pārliecinoši, mierīgi un ērti uz sarežģītiem meža ceļiem. Ražotājs ir kalibrējis hibrīda piedziņu tā, lai sistēma palīdzētu šādos apstākļos, un tas darbojas. Protams, mēs nerunājam par smagu bezceļu vai dziļu ūdens šķēršļu pārvarēšanu, taču šādas sistēmas noder ikdienas situācijās, piemēram, atvieglojot nokļūšanu līdz lauku mājai vai braucot pa mīkstu, irdenu vietu kaut kur mežā. Un nenoliedzami tāda transmisija ļoti noder tik slidenā laikā kā tagad,” pieredzē dalās A. Zelmenis.
Šajā ziņā īpaši izceļas Peugeot 3008 HYBRID4, kurš pilnpiedziņas auto bezceļa spējas apvieno ar iespaidīgu veiktspēju, ko tam nodrošina 300 ZS jauda.
G. Pulss norāda, ka SUV gadījumā hibrīda piedziņa var uzlabot arī automobiļa vadāmību.
“Hibrīda piedziņai ir vairākas priekšrocības. Piemēram, vidēja izmēra universālim elektromotori var dot papildu jaudu un uzlabot dinamiskās spējas, savukārt SUV modeļos vienu no elektromotoriem var izmantot aizmugurējo riteņu piedzīšanai, un tas uzlabo gan visceļu spējas, gan vadāmību, gan drošību. Principā visas hibrīda tehnikas versijas var dot ieguvumus – no 30-40% degvielas ekonomijas un zemākiem izmešiem līdz sportiskai veiktspējai. Jautājums vairāk ir par to, kas nepieciešams konkrētam auto pircējam,” uzskata Profi Latvija redaktors.
Murgains reklāmas raksts. Ar ko SUV ir labāki par miniveniem?
labāki par mini-ko???
Tirgū minivenu vairs nav - ne touran, ne zafira, ne scenic, ne peugeot, ne toyota verso.
peugeot 5008 ir SUV-izējies, citroen arī ražo tikai SUVus, pat Dacia Jogger tiek mārketēts kā SUV
Savu galu uz konveijera gaida sharan. ford galaxy/smax pārdod teorētiski, pie kādām 40 pakām 10+ gadīgs modelis liekas pārcenots produkts.
Ja gribas ietilpīgāku auto, tad izvēle ir starp kablukiem un SUV