Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

"Zaļā brīvība": Skultes LNG terminālis Latvijai nav vajadzīgs 27

 

Foto: Pexels.com

Nozare.lv | 16.janvāris 2023 12:35

Vides aizsardzības organizācija "Zaļā brīvība" kategoriski iestājas pret sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) termināļa būvi Skultē, tā vietā iesakot valdībai mērķtiecīgāk attīstīt atjaunīgās enerģijas nozari, kā arī cieši sadarboties ar jau esošajiem Baltijas reģiona gāzes termināļiem, aģentūru LETA informēja "Zaļā brīvības" pārstāve Sanita Rībena.

"Zaļā brīvība" uzskata, ka šis ir īstais brīdis, lai katru pieejamo eiro investētu vietējā atjaunīgajā enerģijā - gan elektroenerģijas, gan siltumenerģijas ražošanā. Jau pašlaik Latvijā ir pieejami daudzveidīgi tehnoloģiskie risinājumi, lai šādi saražotu enerģiju arī uzkrātu un balansētu. Tikko publicētā pētījumā, ko izstrādājuši programmas "Nākotnes enerģētikas līderi Latvijā" eksperti, secināts - ir liela iespējamība, ka līdz 2030.gadam dabasgāzes patēriņš būs uz pusi mazāks, salīdzinot ar 2021.gada patēriņu. Eksperti prognozē, ka līdz ar zaļā ūdeņraža attīstību dabasgāzes patēriņa samazināšanās iespējama pat vēl lielākā apmērā.

Latvijas dabasgāzes patēriņš ir relatīvi neliels un, salīdzinot ar 2021.gadu, šis patēriņš ir vēl būtiski samazinājies. Ar kaimiņvalstu - Lietuvas un Somijas - esošajām LNG termināļu kapacitātēm ir pilnīgi pietiekami, lai šāda apjoma patēriņu nosegtu. Bez tam Latvijas rīcībā ir Inčukalna dabasgāzes krātuve, kas šo sadarbību varētu padarīt visām iesaistītajām pusēm izdevīgu, tā nodrošinot to, ka kaimiņvalstis ņem vērā arī Latvijas intereses, plānojot un rezervējot attiecīgās importētā un regazificētā LNG kapacitātes.

Aptuvenais kopējais Somijas un Baltijas valstu dabasgāzes patēriņš 2021.gadā bija nedaudz virs 66 teravatstundām (TWh). 2022.gadā patēriņš būtiski samazinājās - Latvijā pat aptuveni par trešdaļu - un nav paredzams, ka tas atjaunosies 2021.gada līmenī. Esošo LNG termināļu (Klaipēda un Inkoo) kapacitāte ir nedaudz virs 100 TWh. Īstenojot Klaipēdas termināļa paplašināšanu 2026.gadā, šī kopējā kapacitāte var pieaugt līdz 126 TWh bez Skultes projekta īstenošanas. Ietverot aprēķinos Poliju, ar šī brīža esošajām reģiona kapacitātēm nav pietiekami. Taču, ņemot vērā Polijā plānoto jauno termināļu izbūvi, tuvākajā nākotnē reģionālais LNG nodrošinājums būs pietiekams, skaidro "Zaļā brīvība".

"Stratēģiska iecere izmantot dabasgāzi līdzšinējā apmērā arī nākotnē noteikti nav Latvijas iedzīvotāju interesēs. Nav vairs 20.gadsimts, atjaunīgās enerģijas ieguves tehnoloģijas strauji attīstās, un tas vienkārši ir tuvredzīgi - attīstīt infrastruktūru, kurai drīz jākļūst liekai, īstenojot virzību uz klimatneitralitāti," uzsver biedrības "Zaļā brīvība" pārstāve Lilija Apine.

Lai netiktu apdraudēta valsts energodrošība, biedrība aicina valdību izstrādāt plānu, kā atteikties no dabasgāzes lietošanas pakāpeniski. Šajā pārejas periodā "Zaļā brīvība" iesaka Latvijas dabasgāzes nodrošinājumu plānot reģionālā līmenī, ciešā sadarbībā ar Lietuvu un Somiju - it īpaši ņemot vērā janvāra sākumā medijos izskanējušo informāciju par Klaipēdas LNG termināļa paplašināšanos. Biedrība uzsver - ja Skultes LNG termināļa attīstība turpināsies, tas vienalga nevarēs sniegt savu ieguldījumu ne šajā un ne nākamajā ziemā, kas ir viskritiskākās no enerģētiskās drošības viedokļa - jo tiks nodots ekspluatācijā tikai 2024.gada rudenī.

Kad valdība lēma par nacionāla interešu objekta statusa piešķiršanu Skultes LNG terminālim, tā balstījās uz informatīvo ziņojumu, kas tika sagatavots, balstoties uz "Pricewaterhouse Coopers" veikto tehniski ekonomisko izvērtējumu. Tomēr ne pašam izvērtējumam, ne informatīvajam ziņojumam nav publiskas piekļuves, arī vides interešu aizstāvības organizācijām nav bijusi iespēja ar to iepazīties. Tas rada bažas par to, ka steigā, enerģētiskās krīzes aizsegā, iespējams, tiek atbalstīts projekts, kas Latvijas sabiedrībai ilgtermiņā nav labvēlīgs, brīdina "Zaļā brīvība".

Biedrība "Zaļā brīvība" uzskata, ka sava LNG termināļa izveide nav nepieciešama Latvijas energodrošībai. Aizbildinoties ar enerģētisko neatkarību, tiek virzīts ekonomisks projekts, kura mērķis ir gūt peļņu, potenciāli piegādājot gāzi arī Polijai un citām Centrāleiropas valstīm. Ja valsts finansiāli ieguldītu šāda termināļa izveidē, tad būtu spiediens šo investīciju attaisnot, kas var radīt motivāciju šo infrastruktūru izmantot pēc iespējas ilgāk. Pat tad, ja valsts ar finansiālu atbalstu nolems neiesaistīties, taču ļaus šim projektam tikt īstenotam vai pat sniegs kādas garantijas, radīsies privāts lobijs, kura intereses tiks pastāvīgi aizstāvētas. Savukārt tas rada risku, ka valsts nepietiekami investēs atjaunīgo enerģiju nozarē, tā bremzējot Latvijas attīstību. Lai arī cik ekonomiski pamatots Skultes projekts būtu, sašķidrinātā dabasgāze nekad nebūs tik lēta, kāda bija dabasgāze no Krievijas. Šis ir brīdis, kad var skaidri nospraust mērķi doties uz maksimālu enerģētisku pašpietiekamību, izmantojot vietējos atjaunīgos resursus un attīstot elektroenerģijas starpsavienojumu infrastruktūru ar citām Eiropas valstīm, iesaka biedrība "Zaļā brīvība".

Kā ziņots, pagājušā gada septembra beigās Saeima galīgajā lasījumā pieņēma valdības un Ekonomikas ministrijas (EM) virzīto likumprojektu, kas nosaka nacionālo interešu objekta statusa piešķiršanu Saulkrastu LNG terminālim, tā cauruļvada savienojumam ar dabasgāzes pārvades sistēmu un ar to saistītajām būvēm.

Valdība sākotnēji uzdeva EM padziļināti vērtēt LNG termināļu projektus, kurus ir pieteikusi "Skulte LNG Terminal" Saulkrastos un SIA "Kundziņsalas dienvidu projekts" Rīgā, bet vēlāk vienojās piešķirt nacionālo interešu objekta statusu LNG terminālim Saulkrastos.

"Skulte LNG Terminal" reģistrēta 2016.gadā. "Skulte LNG Terminal" mājaslapā norādīts, ka uzņēmuma patiesie labuma guvēji ir Arnfins Unums un Pēteris Ragaušs. Vienlaikus 2022.gada maija otrajā pusē par 20% "Skulte LNG Terminal" akciju iegādi paziņoja degvielas tirgotājs AS "Virši-A".
 

 
27 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Pilsēta cilvēkiem 16.janvāris 2023 14:14
23 0 Atbildēt

Mēs esam par veloreaktoru, kur pedāļus mīs Zaļās brīvības biedri un ražos enerģiju visai valstij!

Šķelda 16.janvāris 2023 14:09
15 0 Atbildēt

Tāda sajūta ka Zaļo brīvību vada savickis ar kalvīti un patiesā labuma guvējs sēž maskavā vai urālos, vai hren vin zin kur.

Šķeldu arī kurināt nevar? Biogāzi arī nē? Vēja turbīna ar nosacījumu tikai ne manā māja? Mazos vai lielos HES arī nevajag?

Kuru zaļo enerģiju tad drīkst izmantot, lai zaļie būtu ar mieru????? Varbūt slāvu gāzi ???

Šobrīd vēja un saules enerģija ir sasniegusi vienādu līmeni ar fosilajiem, cita problēma ir zaļās enerģijas uzkrāšana.

Lai ziemā varam izmantot vasarā saražoto.

Šobrīd leilākā daļa uzkrāšanas tehnoloģiju ir attīstības sākumā.

Kad zaļā enerģija ar uzkrāšanu kopā sasniegs vienādu cenu ar fosilajiem, tad fosilie paši aizies pensijā.

Tikmēr lai ziemā nenosaltu vajag termināli, turklāt varēsim vel pelnīt naudu pārdodot gāzi gan polijai gan somijai nemaz nerunājot par LT un Est.

WALA 16.janvāris 2023 13:18
11 0 Atbildēt

Grr, otrs grāvis, cilvēkus ar "zaļo domāšanu" vajadzētu pārmaiņas pēc iepazīstināt ar eksaktajām zinātnēm ...

Būvēt drīkst jebko, ka atmaksājas noteiktā termiņā, tehniski igauņi apsprieda pat iepsēju paplšināt slānekļa ieguvi un kurināšanu, pieņemot ka tā atmaksāsies līdz brīdim, kad stāsies stingrākas izmešu prasības ...

Reālā, un nevis iedomāta ekonomika ir tā kas ļauj veikt investīcījas ekoloģijā, pie kam daudzi "zaļie risinājumi", joprojām ir visai apšaubāmi zaļi ...

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krištianu Ronaldu tiek pie dienesta auto 200 000 eiro vērtībā 6

Saūda Arābijas futbola klubs Al-Nassr slavenā futbolista rīcībā nodevis aptuveni 200 tūkstošus eiro vērto BMW XM Red Label. Lasīt vairāk

 

Kia Syros Indijas tirgum; varbūt arī Eiropai? (+ FOTO) 11

Dienvidkorejas autoražotājs Kia prezentējis jaunu modeli Syros, kas paredzēts Indijas tirgum. Lasīt vairāk

 

Rīgas pašvaldības policija pieķer daudz ātrumpārkāpēju (+ VIDEO) 23

Kopš oktobra beigām galvaspilsētas ielās automašīnu braukšanas ātrumu uzrauga arī Rīgas pašvaldības policijas trīs netrafarētie auto. Tas policistiem palielinājis darba apjomu, jo ik dienu sistēma fiksē vairākus simtus pārkāpēju. Galvenokārt patruļas notiek vietās, kur šoferi ātruma ierobežojuma zīmes ignorē, kā arī skolu tuvumā. Lasīt vairāk

 

ReTV: Alūksnes pusē ieslīd grāvī un apgāžas autobuss; ko saka ceļu uzturētāji? (+ VIDEO) 23

Kamēr lielākajā Latvijas daļā līdz ar silto laiku sniegs un ledus jau nokusis, Alūksnes pusē autoceļus, īpaši jau lauku apvidos, vēl klāj krietna ledus kārta. Uz viena no tādiem ledainiem ceļiem vakar pēcpusdienā kāds šoferis nespēja savaldīt autobusu, tas apgāzās grāvī. Par laimi, negadījuma brīdī autobusa salonā nebija neviena pasažiera. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti