"Zaļā brīvība": Skultes LNG terminālis Latvijai nav vajadzīgs 27

 

Foto: Pexels.com

Nozare.lv | 16.janvāris 2023 12:35

Vides aizsardzības organizācija "Zaļā brīvība" kategoriski iestājas pret sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) termināļa būvi Skultē, tā vietā iesakot valdībai mērķtiecīgāk attīstīt atjaunīgās enerģijas nozari, kā arī cieši sadarboties ar jau esošajiem Baltijas reģiona gāzes termināļiem, aģentūru LETA informēja "Zaļā brīvības" pārstāve Sanita Rībena.

"Zaļā brīvība" uzskata, ka šis ir īstais brīdis, lai katru pieejamo eiro investētu vietējā atjaunīgajā enerģijā - gan elektroenerģijas, gan siltumenerģijas ražošanā. Jau pašlaik Latvijā ir pieejami daudzveidīgi tehnoloģiskie risinājumi, lai šādi saražotu enerģiju arī uzkrātu un balansētu. Tikko publicētā pētījumā, ko izstrādājuši programmas "Nākotnes enerģētikas līderi Latvijā" eksperti, secināts - ir liela iespējamība, ka līdz 2030.gadam dabasgāzes patēriņš būs uz pusi mazāks, salīdzinot ar 2021.gada patēriņu. Eksperti prognozē, ka līdz ar zaļā ūdeņraža attīstību dabasgāzes patēriņa samazināšanās iespējama pat vēl lielākā apmērā.

Latvijas dabasgāzes patēriņš ir relatīvi neliels un, salīdzinot ar 2021.gadu, šis patēriņš ir vēl būtiski samazinājies. Ar kaimiņvalstu - Lietuvas un Somijas - esošajām LNG termināļu kapacitātēm ir pilnīgi pietiekami, lai šāda apjoma patēriņu nosegtu. Bez tam Latvijas rīcībā ir Inčukalna dabasgāzes krātuve, kas šo sadarbību varētu padarīt visām iesaistītajām pusēm izdevīgu, tā nodrošinot to, ka kaimiņvalstis ņem vērā arī Latvijas intereses, plānojot un rezervējot attiecīgās importētā un regazificētā LNG kapacitātes.

Aptuvenais kopējais Somijas un Baltijas valstu dabasgāzes patēriņš 2021.gadā bija nedaudz virs 66 teravatstundām (TWh). 2022.gadā patēriņš būtiski samazinājās - Latvijā pat aptuveni par trešdaļu - un nav paredzams, ka tas atjaunosies 2021.gada līmenī. Esošo LNG termināļu (Klaipēda un Inkoo) kapacitāte ir nedaudz virs 100 TWh. Īstenojot Klaipēdas termināļa paplašināšanu 2026.gadā, šī kopējā kapacitāte var pieaugt līdz 126 TWh bez Skultes projekta īstenošanas. Ietverot aprēķinos Poliju, ar šī brīža esošajām reģiona kapacitātēm nav pietiekami. Taču, ņemot vērā Polijā plānoto jauno termināļu izbūvi, tuvākajā nākotnē reģionālais LNG nodrošinājums būs pietiekams, skaidro "Zaļā brīvība".

"Stratēģiska iecere izmantot dabasgāzi līdzšinējā apmērā arī nākotnē noteikti nav Latvijas iedzīvotāju interesēs. Nav vairs 20.gadsimts, atjaunīgās enerģijas ieguves tehnoloģijas strauji attīstās, un tas vienkārši ir tuvredzīgi - attīstīt infrastruktūru, kurai drīz jākļūst liekai, īstenojot virzību uz klimatneitralitāti," uzsver biedrības "Zaļā brīvība" pārstāve Lilija Apine.

Lai netiktu apdraudēta valsts energodrošība, biedrība aicina valdību izstrādāt plānu, kā atteikties no dabasgāzes lietošanas pakāpeniski. Šajā pārejas periodā "Zaļā brīvība" iesaka Latvijas dabasgāzes nodrošinājumu plānot reģionālā līmenī, ciešā sadarbībā ar Lietuvu un Somiju - it īpaši ņemot vērā janvāra sākumā medijos izskanējušo informāciju par Klaipēdas LNG termināļa paplašināšanos. Biedrība uzsver - ja Skultes LNG termināļa attīstība turpināsies, tas vienalga nevarēs sniegt savu ieguldījumu ne šajā un ne nākamajā ziemā, kas ir viskritiskākās no enerģētiskās drošības viedokļa - jo tiks nodots ekspluatācijā tikai 2024.gada rudenī.

Kad valdība lēma par nacionāla interešu objekta statusa piešķiršanu Skultes LNG terminālim, tā balstījās uz informatīvo ziņojumu, kas tika sagatavots, balstoties uz "Pricewaterhouse Coopers" veikto tehniski ekonomisko izvērtējumu. Tomēr ne pašam izvērtējumam, ne informatīvajam ziņojumam nav publiskas piekļuves, arī vides interešu aizstāvības organizācijām nav bijusi iespēja ar to iepazīties. Tas rada bažas par to, ka steigā, enerģētiskās krīzes aizsegā, iespējams, tiek atbalstīts projekts, kas Latvijas sabiedrībai ilgtermiņā nav labvēlīgs, brīdina "Zaļā brīvība".

Biedrība "Zaļā brīvība" uzskata, ka sava LNG termināļa izveide nav nepieciešama Latvijas energodrošībai. Aizbildinoties ar enerģētisko neatkarību, tiek virzīts ekonomisks projekts, kura mērķis ir gūt peļņu, potenciāli piegādājot gāzi arī Polijai un citām Centrāleiropas valstīm. Ja valsts finansiāli ieguldītu šāda termināļa izveidē, tad būtu spiediens šo investīciju attaisnot, kas var radīt motivāciju šo infrastruktūru izmantot pēc iespējas ilgāk. Pat tad, ja valsts ar finansiālu atbalstu nolems neiesaistīties, taču ļaus šim projektam tikt īstenotam vai pat sniegs kādas garantijas, radīsies privāts lobijs, kura intereses tiks pastāvīgi aizstāvētas. Savukārt tas rada risku, ka valsts nepietiekami investēs atjaunīgo enerģiju nozarē, tā bremzējot Latvijas attīstību. Lai arī cik ekonomiski pamatots Skultes projekts būtu, sašķidrinātā dabasgāze nekad nebūs tik lēta, kāda bija dabasgāze no Krievijas. Šis ir brīdis, kad var skaidri nospraust mērķi doties uz maksimālu enerģētisku pašpietiekamību, izmantojot vietējos atjaunīgos resursus un attīstot elektroenerģijas starpsavienojumu infrastruktūru ar citām Eiropas valstīm, iesaka biedrība "Zaļā brīvība".

Kā ziņots, pagājušā gada septembra beigās Saeima galīgajā lasījumā pieņēma valdības un Ekonomikas ministrijas (EM) virzīto likumprojektu, kas nosaka nacionālo interešu objekta statusa piešķiršanu Saulkrastu LNG terminālim, tā cauruļvada savienojumam ar dabasgāzes pārvades sistēmu un ar to saistītajām būvēm.

Valdība sākotnēji uzdeva EM padziļināti vērtēt LNG termināļu projektus, kurus ir pieteikusi "Skulte LNG Terminal" Saulkrastos un SIA "Kundziņsalas dienvidu projekts" Rīgā, bet vēlāk vienojās piešķirt nacionālo interešu objekta statusu LNG terminālim Saulkrastos.

"Skulte LNG Terminal" reģistrēta 2016.gadā. "Skulte LNG Terminal" mājaslapā norādīts, ka uzņēmuma patiesie labuma guvēji ir Arnfins Unums un Pēteris Ragaušs. Vienlaikus 2022.gada maija otrajā pusē par 20% "Skulte LNG Terminal" akciju iegādi paziņoja degvielas tirgotājs AS "Virši-A".
 

 
Visi komentāri
 
WALA 16.janvāris 2023 13:18
11 0 Atbildēt

Grr, otrs grāvis, cilvēkus ar "zaļo domāšanu" vajadzētu pārmaiņas pēc iepazīstināt ar eksaktajām zinātnēm ...

Būvēt drīkst jebko, ka atmaksājas noteiktā termiņā, tehniski igauņi apsprieda pat iepsēju paplšināt slānekļa ieguvi un kurināšanu, pieņemot ka tā atmaksāsies līdz brīdim, kad stāsies stingrākas izmešu prasības ...

Reālā, un nevis iedomāta ekonomika ir tā kas ļauj veikt investīcījas ekoloģijā, pie kam daudzi "zaļie risinājumi", joprojām ir visai apšaubāmi zaļi ...

Šķelda 16.janvāris 2023 14:09
15 0 Atbildēt

Tāda sajūta ka Zaļo brīvību vada savickis ar kalvīti un patiesā labuma guvējs sēž maskavā vai urālos, vai hren vin zin kur.

Šķeldu arī kurināt nevar? Biogāzi arī nē? Vēja turbīna ar nosacījumu tikai ne manā māja? Mazos vai lielos HES arī nevajag?

Kuru zaļo enerģiju tad drīkst izmantot, lai zaļie būtu ar mieru????? Varbūt slāvu gāzi ???

Šobrīd vēja un saules enerģija ir sasniegusi vienādu līmeni ar fosilajiem, cita problēma ir zaļās enerģijas uzkrāšana.

Lai ziemā varam izmantot vasarā saražoto.

Šobrīd leilākā daļa uzkrāšanas tehnoloģiju ir attīstības sākumā.

Kad zaļā enerģija ar uzkrāšanu kopā sasniegs vienādu cenu ar fosilajiem, tad fosilie paši aizies pensijā.

Tikmēr lai ziemā nenosaltu vajag termināli, turklāt varēsim vel pelnīt naudu pārdodot gāzi gan polijai gan somijai nemaz nerunājot par LT un Est.

Pilsēta cilvēkiem 16.janvāris 2023 14:14
23 0 Atbildēt

Mēs esam par veloreaktoru, kur pedāļus mīs Zaļās brīvības biedri un ražos enerģiju visai valstij!

NezNez 16.janvāris 2023 14:33
6 0 Atbildēt

Ždanokas tpf nē bet Zaļā biedrība, norāda” Pat tad, ja valsts ar finansiālu atbalstu nolems neiesaistīties, taču ļaus šim projektam tikt īstenotam vai pat sniegs kādas garantijas, radīsies privāts lobijs, kura intereses tiks pastāvīgi aizstāvētas. Savukārt tas rada risku, ka valsts nepietiekami investēs atjaunīgo enerģiju nozarē, tā bremzējot Latvijas attīstību.”.

Bremzēs valsts zalas enerģijas attīstību? bet vai Sadales tīkli ar Latvenergo priekšgalā, uzliekot neizdevīgus nosacījumus esošo un nākotnes saules paneļu īpašniekiem, nav nekas cits kā zaļās enerģijas attīstības bremzēšana?

Bedrība 16.janvāris 2023 15:31
6 0 Atbildēt

Mūsdienās jau populāri gremdēt biznesu caur visādām pseido "Apkaimes biedrībām"! Kad nāca Lidl iekšā, tad tak saradās vesela čupa ar biedrībām, kas protestēja pret Lidl arhitektūru un slevēja Rimika un Maksimas izcilo arhitektūru!

Krotow 16.janvāris 2023 18:23
0 0 Atbildēt

100%. Āgenskalna apkaimnieki ar Lidl pretī Kalnciema kvartālam aptiršanu panāca tikai to ka no projekta, kas būru izskatījies piemērotāks "vēsturiskajai apbūvei", tagad dabūs kārtējo dzelsbetona kasti. Ko dēļ savas netālredzības viņi ir pilnā mērā pelnījuši. Pašlaik izskatās ka dēļ viņu "radiniekiem" Imantā pa burbuli aizies pārvads starp Imantu un Zolitūdi pāri (vai zem) Jūrmalas dzelzceļa pie Volvo halles. Kas būtu skumji, jo pārvads tajā vietā ļautu atbrīvoties no korķiem pie Zolitūdes pārbrauktuves. Varu zaļajiem *bļiem pateikt ka Anniņmuižas pļavā nav jātaisa suņu pastaigu laukums. Tam ir jāizcērt nekam nevajadzīgie brikšņi Muižas ielas pusē, kuri tur saauga jau jaunās neatkarības laikā. Tur vietas ir cik nevajag.

Tunelis 16.janvāris 2023 19:03
1 0 Atbildēt

Pārvads tur bus, to buves kopa ar railBaltica.Būvēs pa Eiropas naudām.

RD nolēma netērēt savu naudu.

www.lsm.lv/raksts/dzive-...okiem.a392164/

Apaļvaidzis 16.janvāris 2023 15:35
5 0 Atbildēt

Izskatās, ka kāds no Maskavas zvanīja, pateica, ka esot slikta ideja, terminālis kaitīgs dabai, kuģi smirdina gaisu, pa trubu no Krievijas esot ekoloģiskāk!

Latvietis 16.janvāris 2023 15:58
6 0 Atbildēt

Biedrība "Zaļā Brīvība" Latvijai nav vajadzīga!

Krotow 16.janvāris 2023 18:24
1 0 Atbildēt

Reizēm skaties un brīnies, vai tie ir dabas draugi vai tautas ienaidnieki.

Freijers 17.janvāris 2023 10:20
0 0 Atbildēt

Lielākoties otrais komplektā ar citu biznesa interesēm, un indoktrinētu muļķu (noderīgajiem idiotiem) masu, kas to visu cauri stumj.

Hm.... 16.janvāris 2023 18:27
0 0 Atbildēt

Pricewaterhouse Coopers atzinums....tie ir tie paši, kas nepamanīja Hanzenes šmuci Zviedrijā? Nu, tādiem man ticība maza....vai nu pavirši strādā, vai ēd no rokas!

WALA 16.janvāris 2023 21:31
0 0 Atbildēt

Ja banka kait ko grib nerādīt - tad tam neviens auditors netiek klāt, un ja labi pacenšas, tad arī izmeklējošās iestādes paliek ar garu degunu.

Dalabi 17.janvāris 2023 11:10
0 0 Atbildēt

Auditors ar pieredzi un ožu sajutīs, ka esi ēdis brokastīs vienu siermaizīti un vienu desmaizi, un tu varēsi stāstīt par auzu putru ar klijām cik vien ilgi vēlies. Tas jau arī atšķir pintiķus no auditoriem, ka no pirmajiem var noslēpt.

WALA 17.janvāris 2023 11:45
0 0 Atbildēt

teikšu godīgi - nesanāks, ja auditors vienlaicīgi auditē vairākas sasvtarpēji saistītas bankas - tad var salīmēt bildi, ja tikai vienu, tad nesanāks. Tikai informācijas noplūdes gadijumā ( kas pati par sevi ir krimināla rīcība) "trešās" puses var tikt pie kādas konfidenciālas info. Normāla banka ar aizdomīgu personu nekad darījumus neveic ( izņemot ja likums to pieļauj, jo tas patiesībā ļauj ļoti daudz), taču tas nenozīmē ka klientam nevar paskaidrot, kā pareizi sevi noformēt, lai likuma priekšā viss ir "pareizi un tīrs" ....

Arī visi šie pa pus pasauli izbļaustītie skandāli ir tikai un vienīgi "nozagta" info kuru daži mudaki nebija spējuši nosargāt. Veicot pareizas investīcijas info aizsardzībā - iekšlietu sistēma, žurnālisti un cilvēks parastais nezinās absolūti nekā. Arī iesaistīto pušu darbinieki zinās tieši neko.

Tas kā pasākumu var "izokšķerēt" - ja var aizlīst "netīram klientam" aiz ādas, likt labprātīgi atzīties - tad no tā gala var teorētiski parakt arī zem bankas, citādi - tukšs numurs ...

Hujucis 17.janvāris 2023 22:18
0 0 Atbildēt

Nez vai Tu būsi tas eksperts šajā jomā. Jo banka, kurā strādāji, nu jau vairs nav. Un “pareizo” informācijas aizsardzības ideju autoram Vaģikam kriminālprocess.

WALA 17.janvāris 2023 23:17
0 0 Atbildēt

Nu es teiktu tā, process ir ne par ko, un bankas nav tikai tāpêc, ka cik man izskatijās bija doma "iekarot" ASV ar viņu pašu līdzekļiem un ofšoriem, tikai daudz gudrāk ...

Es tiešām nezinu biznesa pusi un plānus, bet es zinu virzienus kuros tika attīstīts IT ...

Reģistrs 17.janvāris 2023 9:21
0 0 Atbildēt

Tai biedrībai valde nav mainījusies kopš 2005. gada, visticamāk, ka no plikas un nabadzīgas biedrības tā pēdējā gada vai divu laikā ir kļuvusi par turīgu un apgroza lielu naudu.

Ja tā ir, tad viss skaidrs ar šo biedrību.

Hmm 17.janvāris 2023 10:38
0 0 Atbildēt

vēl jau tāda Timrota uz skanošo cer, tā cita biedrība?

Homo 17.janvāris 2023 11:53
0 0 Atbildēt

Vai vienmēr biedrība darbojas iedzīvotāju interesēs?

Vai biedrība var būt korumpēta?

Vai biedrības biedri zin ko sara biedrības valde?

utt

Mazs rakstiņš no nesenas vēstures kā var darboties biedrības:

nra.lv/latvija/85449...-pie-ezera.htm

Taisnība ZB 17.janvāris 2023 13:31
0 0 Atbildēt

Šoreiz biedrībai taisnība, nevajag trešo termināli. Tas vilciens aizbrauca brīdī, kad Somijā uzradās terminālis. Bez garantēta noieta (Latvenergo personā) projekts nav dzīvotspējīgs, tāpēc jau kļančī pie valdības garantijas. Turklāt vēl par Conexus naudiņu grib uzbūvēt trubas līdz Inčukalnam, kuras pēc tam kā pamatlīdzekļi ar atbilstošu investīciju atdevi būs tarifā uz visu gāzes lietotāju pleciem. Skultes lng vēstures mēslainē kopā ar tās bīdītājiem jkp!

LHF 17.janvāris 2023 15:28
0 0 Atbildēt

Tad pag, nav zaļš vai tomēr neizdevīgs,

pirms tam teica ka nav zaļš,

tu saki ka nav izdevīgs.

Varbūt nav izdevīgs kādam un tāpēc arī nav zaļš?

Bet kad būs izdevīgs tam kam nav, tad paliks zaļš.

LHF

Latvijas humora federācija(degradācija).

Taisnība ZB 17.janvāris 2023 15:33
0 0 Atbildēt

Nelietderīgi izbūvēta / nepilnīgi noslogota infrastruktūra ir kaut kas zaļš?

ZZS 17.janvāris 2023 15:58
0 0 Atbildēt

Nu ja ZZS ir doļā, tad viss ir zaļš! No Loģikas viedokļa izdevīgāk celt termināli Rīgā, jo caurules Rīgā jau ir!

PīlēnsPēPēPē 17.janvāris 2023 16:40
0 0 Atbildēt

Tandēma vadībā, lielais trijnieks AŠ kvadratā un Lembada, sadalīja Rīgas ostu, ja gribi tur strādāt, tad tikai ar procentu trijniekam.

Atceros par tandēmu Rīgā teica:

ka Šlesis pelnīs un Ušaks tērēs, bet izrādījās otrādāk, ka Šlesis pelnija, tad kad Ušaks tērēja budžetu

Arī Liepājas ostā ir kaut kas līdzīgs, Turku metalurga investoru vazā aiz deguna un neļauj strādāt.

OtraTaisnība 17.janvāris 2023 16:49
1 0 Atbildēt

Ieskats kā sagaida investorus Liepājā.

www.lsm.lv/raksts/zinas/...miens.a453854/

LiepājasSEZ 17.janvāris 2023 17:11
0 0 Atbildēt

Jā paskatoties LSM vietni ir skaidrs, ka Liepājas metalurga piemērs uzskatāmi parāda, ka ja nav kukuļu tad nebus biznesa.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Volkswagen ID.3 saņem vēl vienu uzlabojumu paketi 7

Elektriskais Volkswagen modernizāciju piedzīvoja jau pērn, taču ražotājs pie tā nav apstājies un atradis veidu, kā elektrisko hečbeku uzlabot arī šogad. Lasīt vairāk

 

Jaunais CUPRA Leon - vēl viens trumpis spāņu ražotāja piedāvājumā (+ FOTO)

29. aprīlī Madridē notika jaunā CUPRA Leon pasaules pirmizrāde, iezīmējot nozīmīgu pagrieziena punktu zīmola attīstībā. Iespaidīgajā pasākumā tika prezentēts gan CUPRA Leon piecdurvju hečbeks, gan Sportstourer. Lasīt vairāk

 

Ar tehniskajiem līdzekļiem konstatētas braukšanas bez OCTA gadījumā sodīs ne biežāk kā reizi diennaktī 13

Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Ceļu satiksmes likumā nosakot, ka par ar tehniskajām ierīcēm konstatētu braukšanu bez apdrošināšanas vai valsts tehniskās apskates sodu piemēros ne biežāk kā reizi 24 stundu laikā. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID. Code – vācu markas dizaina nākotne (+ FOTO) 6

Pekinas autoizstādē Volkswagen izlicis apskatei konceptu ID. Code, kas liek noprast kādā virzienā stūrē vācu autobūves uzņēmuma dizaina komanda. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti