Lai īpašniekam izdevīgāk - deputāts Kulbergs piedāvā izmaiņas OCTA likumā - iAuto

Lai īpašniekam izdevīgāk - deputāts Kulbergs piedāvā izmaiņas OCTA likumā 23

 

Foto: iAuto.lv

Autoasociācija | 2.novembris 2023 15:52

Ar mērķi palielināt autovadītāju tiesību aizsardzības līmeni, Auto asociācijas prezidents un Saeimas deputāts Andris Kulbergs piedāvā grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā tostarp nosakot, ka transportlīdzekļa īpašniekam noņemot transportlīdzekli no uzskaites varēs saņemt atpakaļ neizmantotās OCTA apdrošināšanas starpību, kā arī autovadītājam tiktu izmaksāta kompensācija arī neidentificēta transportlīdzekļa izraisīta mantiska kaitējuma gadījumā.

Piedāvā risinājumu, lai auto īpašnieks nezaudē naudu par iegādātu OCTA polisi

Šobrīd regulējums paredz, ka transportlīdzekļa pārdošanas gadījumos apdrošināšanas līgums izbeidzas pirms termiņa, ja spēkratam mainās īpašnieks vai tas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nodots tirdzniecības uzņēmumam tirdzniecībai un par to izdarīta atzīme Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras reģistrā. Savukārt, ja īpašnieks pats vēlas pārdot automašīnu un noņem to no uzskaites atsavināšanai, viņš nevar iesniegt apdrošinātājam pieteikumu par neizmantotās apdrošināšanas prēmijas atmaksu.

“Faktiskā situācija šobrīd ir sekojoša - spēkratu īpašnieki, kuri apzinīgi ir iegādājušies OCTA apdrošināšanu uz ilgāku laika posmu, transportlīdzekli noņemot no uzskaites pārdošanai, iepriekš samaksāto starpību atpakaļ nesaņem. Tādēļ likums ir papildināms ar punktu, kas nosaka, ka apdrošināšanas līgums izbeidzas pirms termiņa brīdī, kad transportlīdzeklis noņemts no uzskaites Latvijā. Līdz ar to, spēkrata īpašnieks varēs saņemt neizmantotās apdrošināšanas prēmijas atmaksu. Tādējādi samaksātā nauda nekļūs par zaudējumu, bet patiešām tiks atgriezta īpašniekiem, nodrošinot taisnīgu un godīgu apmaksas politiku,” skaidro A.Kulbergs.

OCTA ietvaros jākompensē arī mantiskus zaudējumus

A.Kulbergs arī norāda, ka ir nepieciešamas likuma izmaiņas, nosakot, ka personām, kuras cietušas ceļu satiksmes negadījumā, kurā vainojams nenoskaidrots transportlīdzeklis, ir tiesības saņemt zaudējumu atlīdzību no Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) Garantijas fonda pat tad, ja nodarītais kaitējums ir tikai mantisks un personas veselība nav cietusi, lai panāktu līdzsvaru starp apdrošināšanas nozari un sabiedrības interesēm.
“Likuma aktuālā redakcija tā 35.panta 2.punkta ietvaros paredz, ka apdrošinātājs vai LTAB neatlīdzina autovadītājam nodarītos zaudējumus, kurus veicis nenoskaidrots transportlīdzeklis, izņemot gadījumus, kad zaudējumi radušies saistībā ar cietušo personu glābšanas darbiem un nogādāšanu ārstniecības iestādē, kā arī gadījumos, kad cietušajā transportlīdzeklī vismaz vienai cietušajai personai ir nodarīti smagi vai vidēji smagi miesas bojājumi. Šobrīd netiek aizsargātas personas, kuru mantiskos zaudējumus nodarījis nenoskaidrots transportlīdzeklis. Ņemot vērā Eiropas Savienības Tiesas norādīto OCTA mērķi aizsargāt negadījumos cietušos pret transportlīdzekļu izraisītiem zaudējumiem, nodrošinot iespēju saņemt kompensāciju no apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja, domājams, ka cietušajai personai nodarīto zaudējumu atlīdzība būtu mērķa taisnīga sasniegšana, tomēr šobrīd daudzi Latvijas autovadītāji nonāk neapskaužamā situācijā un iedzīvojas pamatīgos mantiskos zaudējumos,” skaidro A.Kulbergs.

Apdrošinātajam pienākums vienoties par tiešo zaudējumu regulēšanu

Vēl spēkā esošais OCTA likums noteic, ka apdrošinātājiem ir tiesības vienoties par tiešo zaudējumu regulēšanu, tomēr vairums apdrošinātāju šīs tiesības izmanto reti vai neizmanto vispār, atstājot cietušos autovadītājus sarežģītā situācijā. Rezultātā lielākā daļa klientu izvēloties apdrošinātāju pievērš uzmanību vienīgi polises cenai, tas nozīmē, ka, ja negadījumā iesaistītajam autovadītājam ir apdrošinātājs ar zemāku servisa līmeni, cietušajam var rasties problēmas, veidojot attiecības ar apdrošinātāju ar kuru līdz šim nav bijusi nekāda pieredze, rezultātā samierinoties ar zaudējumu atlīdzināšanas kārtību, ko izvēlējusies otra puse. “Lai situāciju mainītu, 2011. gadā OCTA likumā tika paredzētas apdrošinātāja tiesības pievienoties tiešās zaudējumu regulēšanas sistēmai. Teorētiski tas nozīmē, ka cietušais varētu saņemt atlīdzību tieši no sava apdrošinātāja, neatkarīgi no tā, kura puse ir bijusi negadījuma vainīgā, tomēr šī iespēja līdz šim nav guvusi plašu atsaucību apdrošināšanas nozarē. Tāpēc ir svarīgi pārskatīt esošo likuma regulējumu nosakot, ka apdrošinātājiem nav tiesības, bet gan pienākums vienoties par tiešo zaudējumu regulēšanu. Tas ir vienīgais veids, kā garantēt klientiem taisnīgāku un efektīvāku zaudējumu atlīdzināšanas procesu,” norāda A.Kulbergs.

 
23 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
KASKO 2.novembris 2023 16:54
10 0 Atbildēt

O jā, aiziet. Pirksim visi OCTU par KASKO cenu! Nauda fondā no zila gaisa neradīsies! Viņš tajā avārijā galvu nav sasitis?

Agris 2.novembris 2023 16:36
5 0 Atbildēt

Un par mantiskajiem zaudējumiem arī zināšanu trūkst iniciatīvas autoram:

1)lai segtu zaudējumus ir jāzina, pie kura apdrošinātāja atbildīgais auto ir bijis apdrošināts. Bet kā to var zināt, ja nezina, kurš auto nodarījis bojājumus?

2)un kā, tad varēs zināt, ka zaudējumu pats sev nav nodarījis, tas kurš sevi sauc par cietušo? Noskrāpēju sānu un saku, kāds cits saskrāpēja - maksājiet..

imzz 2.novembris 2023 23:24
4 0 Atbildēt

Un vispār, ierosināsim arī NĪ apdrošināšanas prēmijas atgūšanu ;)

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

88 gados nebijis notikums: Volkswagen slēdz Drēzdenes rūpnīcu 24

Vācijas autobūves uzņēmums Volkswagen šonedēļ pārtrauks darbu vienā no savām rūpnīcām. Lasīt vairāk

 

Pāris, kas nav pāris. Kas kopīgs Lynk & Co modeļiem 02 un 08? (+ VIDEO)

Šoreiz TV Autoziņās salīdzinām divus it kā nesalīdzināmus Lynk & Co modeļus - elektromobili 02 un lādējāmā hibrīda 08. 02 kļuva par pirmo Lynk elektromobili Eiropas tirgū, un tas simboliski sekoja hibrīdautomobilim 01. Lynk & Co 08 turpretim ir tehniski identisks Volvo XC40. Lasīt vairāk

 

Vai Cupra sportiskais gars joprojām ir dzīvs? Atbildi meklē Jānis Vanks (+ VIDEO) 1

Cupra zīmols savulaik bija SEAT automašīnu sporta divīzija. Kopš tas kļuvis neatkarīgs, nebūt ne visas Cupra automašīnas aprīkotas ar 300 zirgspēku motoriem, un ražošanas apjomi tikko pārsnieguši miljonu. Vai tikai Cupra nav pārāk iegājusi "meinstrīmā"? Lai to noskaidrotu, paņemsim jaunāko Formentor VZ ar nu jau 333 ZS, un noskaidrosim, vai Cupra joprojām ir ātri un vienlaikus droši? Lasīt vairāk

 

351 211 eiro: Porsche gatavo kolekciju modeli par godu Ferdinandam Aleksandram Porše (+ FOTO) 2

Vācijas sportisko luksusa automobiļu ražotājs Porsche paziņojis par jaunu īpašo modeli, kas tiks saražots 90 vienībās un piedāvāts kolekcionāriem par nedaudz vairāk kā 350 000 eiro. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti