Briškens sagaida bargākus Čehijas uzņēmumam "Škoda Vagonka" piemērotos iespējamos sodus; "Pasažieru vilciena" padome atkāpjas 10

 

Foto: Ekrānbilde no Youtube.com

Nozare.lv | 25.janvāris 2024 12:14

Satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) sagaida bargākus Čehijas uzņēmumam "Škoda Vagonka" piemērotos sodus, aģentūrai LETA norādīja Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji.

Tāpat SM atzīmēja, ka ministrs sagaida proaktīvu rīcību un ātrus rezultātus, lai novērstu šo radušos krīzi pasažieru pārvadājumos ar vilcieniem.

AS "Pasažieru vilciens", Autotransporta direkcija, "Latvijas dzelzceļš", Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija un Satiksmes ministrija strādās kopā, lai novērstu "Škoda Vagonka" elektrovilcienu radītās sekas, norādīja ministrijā.

LETA jau vēstīja, ka šogad 12.janvārī "Škoda Vagonka" aprēķinātais sods par savlaicīgu jauno elektrovilcienu defektu nenovēršanu garantijas laikā bija 95 000 eiro, bet ar katru dienu, kad "Škoda Vagonka" kavē līgumā noteikto defektu novēršanas termiņu, soda naudas apmērs pieaug.

Garantijas laikā elektrovilcieniem konstatētie defekti piegādātājam "Škoda Vagonka" ir jānovērš noteiktā termiņā no paziņojuma saņemšanas, tostarp "A" līmeņa defekti ir jānovērš 24 stundu laikā, savukārt "B" līmeņa defekti - 72 stundu laikā.

"Par konstatēto "A" līmeņa defektu, kad vilciens nevar piedalīties kustība, var piemērot sodu 1500 eiro apmērā par katru kavēto dienu kopš termiņa, kad šos defektus vajadzēja novērst, savukārt "B" līmeņa defektiem, kas ir mazāki un netraucē vilciena kustību, var piemērot 500 eiro par katru kavēto dienu," minēja "Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

Tāpat ziņots, ka Briškens ir uzdevis organizēt pilna apjoma ārēju auditu, lai izvērtētu jauno pasažieru elektrovilcienu iepirkumu procesu. Ministrs vēlas, lai tiktu vērtēta tehniskās specifikācijas sagatavošana, vilcienu pieņemšana, ekspluatācijas sākšana un iesaistīto personu atbildība.

Savukārt trešdien, 24.janvārī, "Pasažieru vilciena" padome paziņoja par atkāpšanos no amata. Vienlaikus "Pasažieru vilciena" padome gan arī norādīja uz slikto infrastruktūru, kas ir "Latvijas dzelzceļa" pārziņā.

2023.gada decembra vidū "Pasažieru vilciens" sāka pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem "Škoda Vagonka" elektrovilcieniem. Pirms tam vilcieni tika ilgstoši testēti un izmēģināti Latvijas dzelzceļa infrastruktūrā. Neraugoties uz to, jaunos vilcienus regulāri piemeklē dažādas ķibeles, tāpēc ir būtiskas problēmas ar reisu nodrošināšanu.

Pirmie divi Čehijas uzņēmumā "Škoda Vagonka" ražoto jauno elektrovilcienu vagoni Rīgā tika nogādāti 2022.gada jūnijā.

Katrs elektrovilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Katrā vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem un stāvvietas 454 pasažieriem. Vilcienos ir viena līmeņa iekāpšana no paaugstinātajām pasažieru platformām.

Visa projekta kopējās izmaksas paredzētas 257,889 miljonu eiro apmērā.

Jauno vilcienu nedienu ēnā atkāpjas "Pasažieru vilciena" padome

Jauno elektrovilcienu "Škoda Vagonka" radītās pasažieru pārvadājumu krīzes dēļ nolēmusi atkāpties AS "Pasažieru vilciens" (PV) padome, vienlaikus gan norādot uz slikto infrastruktūru, kas ir AS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) pārziņā, aģentūru LETA informēja PV Komunikācijas un mārketinga daļas vadītāja Sigita Zviedre, atsaucoties uz PV padomes priekšsēdētāju Sandi Šteinu.

Pēc Šteina paustā, atbildība par jauno elektrovilcienu radītās krīzes risināšanu sniedzas ārpus PV padomes pilnvarām. Paziņojumā par padomes atkāpšanos Šteins norāda uz ilgstoši novārtā atstātu dzelzceļa infrastruktūru - elektrotīkliem, sliežu ceļiem un peroniem, kas neesot pielāgoti jauno elektrovilcienu izmantošanai, kā arī uz nefunkcionējošu pasažieru apziņošanas sistēmu stacijās un uz peroniem.

Tikai janvāra pirmajās trīs nedēļās vien jaunajiem elektrovilcieniem ir konstatēti 26 A līmeņa defekti, kuru dēļ nav pieļaujama vilcienu tālāka ekspluatācija, taču pirms elektrovilcienu laišanas tirgū tādu vilcienu atbilstību prasībām ir apliecinājusi sertificējošā institūcija, uzsver Šteins.

"Pat pēc atkārtotiem pieprasījumiem netika piešķirts finansējums ritošā sastāva atjaunošanai, līdz ar to krīzes apstākļos kļūst neiespējami aizstāt defektīvos vilcienus, lai nodrošinātu pasažieru pārvadājumu funkciju izpildi noteiktajā apjomā. Ievērojama daļa - gandrīz puse - no ritošā sastāva ir joprojām gandrīz 50 gadus veca," norāda aizejošais PV padomes priekšsēdētājs.

PV padomē ir Šteins, Inta Liepa un Imants Paeglītis. Šteins ieņem padomes priekšsēdētāja amatu no 2016.gada 30.decembra, tajā pašā laikā amatā apstiprināta Liepa, savukārt Paeglītis padomē sāka strādāt pērnā gada 25.aprīlī.

Padome par savu atkāpšanos paziņojusi, pamatojoties uz Komerclikuma 296.panta 8.daļu. Minētajā pantā teikts, ka padomes loceklis var jebkurā laikā atstāt amatu, par to iesniedzot paziņojumu sabiedrībai. Ja padomes loceklis atstāj amatu vai tiek atsaukts no amata pirms padomes termiņa beigām, notiek jaunas padomes locekļu vēlēšanas, kurās pārvēlē visu padomes sastāvu.

Kā ziņots, satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) uzdevis organizēt pilna apjoma ārēju auditu, lai izvērtētu jauno pasažieru elektrovilcienu iepirkumu procesu.

Ministrs vēlas, lai tiktu vērtēta tehniskās specifikācijas sagatavošana, vilcienu pieņemšana, ekspluatācijas sākšana un iesaistīto personu atbildība.

LETA jau vēstīja, ka pērnā gada izskaņā PV sāka pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem "Škoda Vagonka" elektrovilcieniem. Pirms tam vilcieni tika ilgstoši testēti un izmēģināti uz Latvijas dzelzceļa. Neraugoties uz to, jaunos vilcienus regulāri piemeklē dažādas ķibeles, tāpēc ir būtiskas problēmas ar reisu nodrošināšanu. Piemēram, pirmdien kavējās vairāk nekā desmit vilcienu reisu gandrīz visās līnijās.

Aģentūras LETA aptaujātie valdošās koalīcijas politiķi uzskata, ka jautājumā par regulārajiem jauno elektrovilcienu kavējumiem atbildība pamatā ir jāuzņemas PV, nevis satiksmes ministram.

Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) bija paudusi, ka no Briškena sagaida atbildības izvērtējumu un skaidru risinājumu pasažieru vilcienu kavējumu jautājumā.

Vaicāta, vai Briškenam būtu jāuzņemas atbildība ieilgušajā situācijā, Siliņa aģentūrai LETA sacīja vien to, ka ir pārrunājusi jautājumu ar ministru. Tagad SM uzdots veikt pilna mēroga izvērtējumu, tostarp jautājumu par atbildību.

"Ir pilnībā nepieņemami, ka Latvijas iedzīvotājiem kā "eksperimentu trusīšiem" jāstāv salā un neziņā - būs vilciens vai nebūs," atzina Siliņa.

Kā ziņots, pirmie divi Čehijas uzņēmumā "Škoda Vagonka" ražoto jauno elektrovilcienu vagoni Rīgā tika nogādāti 2022.gada jūnijā. Visus 32 elektrovilcienus PV varētu saņemt līdz 2024.gada vidum. Pēc tam kompānija plāno ieviest intervāla grafikus elektrovilcienu maršrutos. Attiecīgi darba dienu rītos un vakaros, kas tradicionāli ir noslogotākais laiks, vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm.

Katrs elektrovilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Katrā vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem un stāvvietas 454 pasažieriem. Vilcienos ir viena līmeņa iekāpšana no paaugstinātajām pasažieru platformām.

Visa projekta kopējās izmaksas paredzētas 257,889 miljonu eiro apmērā.

Jau ziņots, ka PV apgrozījums 2023.gada deviņos mēnešos bija 44,256 miljoni eiro, kas ir par 19,2% vairāk nekā attiecīgajā periodā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa samazinājās par 21% - līdz 458 074 eiro.

PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no LDz veiktajām funkcijām. Iepriekš PV bija 100% LDz meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.


 
 

 

 
Visi komentāri
 
R(8) 25.janvāris 2024 13:08
3 0 Atbildēt

1500 euro sods diena par (A) defektiem un 500 euro sods par (B) defektiem , ja liguma butu ierakstits 100 000tk diena , tad tie vilcieni jau sen butu piegadati noteikta laika un bez defektiem

0pis 25.janvāris 2024 13:11
0 0 Atbildēt

Mjā, sodi kā studentiem...tādus Škoda var maksāt un neķert kreņķi.

R(8) 25.janvāris 2024 17:30
2 2 Atbildēt

Pareizak sakot Silinai pie atbildibas butu jasauc , tas cilveks , kas valsts iepirkuma , kura izmaksas ir gandriz 260 miljoni , liguma nesaistisana soda apmeru ir izveidojis 1500 un 500 euro apmera , ja tai Skodai butu janes 100 000tk zaudejums nedela , tad tie vilcieni stradatu ka Sveices pulksteni

Nja 25.janvāris 2024 20:04
0 2 Atbildēt

Protams. Ministri, kas nesen nākuši pie varas ir vainīgi iesledz smadzenes reiz. Cilvēku daudzums kas rakstīja speceni ir saskaitāms uz rokas pirkstiem. Mož abu. Tikpat daudz bija saskaņotāji kas neko no uzrakstītā nesaprot. Ministri tur tālu tālu bija no šī. Var jau meklēt vainīgos. Bet lietderīgāk būtu salabot tād miskastes un beidzot pateikt taisnību. Kas tad tur ir. Prasītos arī kāda Eiropas parlamentā pastāstīt par škodu.

spainis 25.janvāris 2024 13:55
1 0 Atbildēt

Civillikuma 1716. panta trešā daļa nosaka, ka līgumsods par saistību nepienācīgu izpildi vai neizpildīšanu īstā laikā (termiņā) var tikt noteikts pieaugošs, taču kopumā ne vairāk par 10% no pamatparāda vai galvenās saistības apmēra.

0pis 25.janvāris 2024 14:53
0 0 Atbildēt

PV valde atkāpās uz V(a)iV(a)iValdi

Janka 25.janvāris 2024 15:44
1 0 Atbildēt

Nekas, tulīt beigies garantija(12men vai cik tur km) un tad škoda mūs fukās pa pilnu programmu atpelnot....

 Jo 'mums' jau vajadzēs lai tie vilcieni darbotos un ripotu 😅😅😅

wons 25.janvāris 2024 16:06
3 0 Atbildēt

Biedrs Briškens latviski sakot tukšpļūtis.

650 25.janvāris 2024 21:46
0 0 Atbildēt

Šiliņja gaida uz Birškēnu, kamēr tas sagaida Šķodu. Bet lohi/regulārie vienkārši gaida Vilcienu (ar lielu/gaŗu Vīvi).

Misters L tamēr ira paviesojies iekš sm.Līdzīgi kā savulaik kāda Autoportāla redakcija paviesojās kādā Domē ;p

rāmu garu 26.janvāris 2024 13:16
0 0 Atbildēt

Briškins pārmuldēsies,un pašam būs jāatkāpjas uz iepriekš sagatavotām pozīcijām.Nevajag iedomāties,ka Škoda šo iepirkumu uzvarēja viena pati tīrā laukā.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Lamborghini parāda jauno hibrīdiekārtu, kas aizstās V10 motoru

Itālijas superauto ražotājs Lamborghini izstrādā hibrīdiekārtu, kas aizstāsies V10 motoru un tiek gatavota Huracan pēctecim. Lasīt vairāk

 

Kāda dzinēja tehniskā apkope izmaksā vairāk? (+VIDEO)

Tehniskā apkope ir nepieciešama ikvienai automašīnai - par to šaubu nav. Toties par apkopes laikā veicamajiem darbiem un, kas vēl svarīgāk, to izmaksām bieži rodas jautājumi un izceļas diskusijas, sevišķi, ja šīs darbības notiek autorizētajā dīlera servisā. Lasīt vairāk

 

iAuto testē motociklu Triumph Scrambler 400X ar 39Zs un 400 CM3 par 6 690 eur (+ VIDEO)

iAutolv dalās ar pirmajiem iespaidiem par Triumpx Scrambler 400X – nedārgu motociklu, ko var vadīt jau ar A2 kategorijas tiesībām. Lasīt vairāk

 

Volvo izstrādā kravas auto, kas darbosies ar ūdeņradi 7

Volvo Trucks izstrādā ūdeņraža degvielas kravas automašīnas, kas pārdošanā varētu nonākt līdz šīs desmitgades beigām. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti