Pagājušā gada noslēgumā Latvijas jauno auto tirgū bija vērojams aktivitātes pieaugums - oktobra un novembra auto darījumos attiecīgi 7% un 13% kāpums, ja salīdzina darījumu skaitu ar laika periodu vēl pirms gada, aģentūru LETA informēja "Citadele Leasing" pārstāvji, atsaucoties uz kompānijas apkopoto informācija.
Kopējais auto tirgus gan 2024.gadā piedzīvojis kritumu - jaunu auto darījumu skaits samazinājies par 6% jeb reģistrēts par 1287 jaunām automašīnām mazāk nekā 2023.gadā. Iegādājoties automašīnu, privātpersonu darījumos līzings tiek izmantots aptuveni 65% gadījumu, kamēr juridiskas personas to izmanto vidēji katrā otrajā darījumā.
Līdzīgi kā iepriekš, arī 2024.gadā auto iegādes darījumos līderpozīcijas gan juridisko personu, gan privātpersonu vidū saglabā "Toyota", "Škoda" un "Volkswagen" automašīnas. "Toyota" ir izteikts līderis, apsteidzot otro vietu par gandrīz 1000 vienībām, bet vienlaikus arī lielākais zaudētājs starp "Top 10", zaudējot 24% jauno auto reģistrācijas, salīdzinot ar 2023.gadu. "Citadele Leasing" to skaidro galvenokārt ar juridisko personu darījumu skaita samazināšanos auto nomas uzņēmumu segmentā. Savukārt "Top 10" lielākais izrāviens ir "Renault" un "Audi" zīmoliem, audzējot jaunu auto reģistrācijas skaitu par attiecīgi 23% un 25%.
Par populārāko auto modeli privātpersonām pērn kļuvis "Škoda Kodiaq", kas iepriekš bija piektajā vietā, savukārt "Volkswagen Tiguan" no astotās vietas pārcēlies uz otro pozīciju. Līdz ar to privātpersonu pirktāko auto modeļu "Top 3" vairs neatrodas tādi automobiļi kā "Škoda Kamiq" un "Škoda Karoq".
Juridisko personu pirktāko auto modeļu trijniekā parādījusies "Škoda Octavia", no piektās vietas 2023.gadā paceļoties uz trešo vietu. Pirmās divas vietas ieņem "Toyota" modeļi "Corolla" un "Hilux".
Elektroauto kategorijā par visbiežāk pirkto modeli kļuvis "GWM Ora Funky Cat", kam seko "Volkswagen ID.3", kā arī "Tesla Model Y" un "Model 3" elektroauto.
Līdzīgi kā visā Eiropā, arī Baltijas valstīs šobrīd aug pieprasījums pēc transportlīdzekļiem, kas aprīkoti ar alternatīvo degvielu veidiem, informē "Citadele Leasing". Ja Eiropas Savienībā šo dzinēju tirdzniecības apjomi palielinājušies par vidēji 7,7%, tad Baltijas valstīs kāpums ir vēl lielāks jeb 15%. Latvijā gan šī tendence nav tik izteikta kā kaimiņvalstīs. Piemēram, Lietuvā un Igaunijā šāda veida auto modeļi pārdoti par 21,8% un 14,7% vairāk nekā pirms gada, kamēr Latvijā kāpums tikai 3,5% apmērā.
Tikmēr tradicionālās degvielas automobiļi (benzīns un dīzelis) turpina piedzīvot kritumu. Latvijā tas vērojams vislielākais - par 21,8%, savukārt Lietuvā un Igaunijā attiecīgi 20,1% un 11, 2%.
Krāsu izvēlē joprojām dominē trīs krāsas - pelēka, balta un melna, kas kopā veido 64% no visiem privātpersonu automašīnu darījumiem. No citām krāsām populārākās ir zila (10%), zaļa (8%) un sarkana (7%).
2023.gadā "Citadele Leasing" strādāja ar 4,527 miljonu eiro peļņu.