Apdrošinātāji pauž bažas par OCTA Garantijas fonda apmēra straujo samazināšanos 2

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 20.decembris 2021 14:11

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) pauž bažas par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) Garantijas fonda apmēra straujo samazināšanos, aģentūrai LETA pavēstīja LTAB pārstāvji.

LTAB, kas administrē OCTA Garantijas fondu, dati liecina, ka 31.oktobrī tā apmērs bija 15,82 miljoni eiro. Patlaban Garantijas fonds samazinājies līdz vēsturiski zemākajam slieksnim kopš 2015.gada, kad tas pārsniedza likumā noteiktos 20 miljonus eiro, kas lielā mērā saistīts ar pēdējos gados veiktajām ievērojamām atlīdzību izmaksām maksātnespējīgās apdrošināšanas sabiedrības "Balva" vietā, izmaksājamajām OCTA atlaidēm lauksaimniekiem un personām ar invaliditāti, kas jāfinansē no OCTA Garantijas fonda, kā arī citiem faktoriem.

Neskatoties uz to, ka apdrošināšanas sabiedrības regulāri veic iemaksas OCTA Garantijas fondā, tā apmērs samazinās gadu no gada.

"Ņemot vērā pēdējos pāris gados raksturīgo lēno ekonomikas izaugsmes tempu, OCTA vidējās atlīdzības pieaugumu jau vairākus gadus pēc kārtas, kā arī citus būtiskus faktorus, Garantijas fonds šogad pirmo reizi samazinājies jau zem 16 miljonu eiro atzīmes," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins, piebilstot, ka apdrošinātāji pauž pamatotas bažas, ka OCTA Garantijas fonda apmērs turpinās samazināties arī turpmāk, ja netiks pieņemti nopietni risinājumi.

Būtisks iemesls Garantijas fonda apmēra samazinājumam ir ievērojamās atlīdzību izmaksas maksātnespējīgās apdrošināšanas sabiedrības "Balva" vietā. Vairāk nekā septiņu gadu laikā Garantijas fonds "Balvas" vietā jau izmaksājis 3,9 miljonus eiro, savukārt kopējais prognozētais izmaksu apmērs, kas fondam vēl jāizmaksā maksātnespējīgā apdrošinātāja vietā ir 1,7 miljoni eiro.

Tāpat OCTA likums nosaka, ka no OCTA Garantijas fonda tiek finansētas atlaides lauksaimniekiem un personām ar invaliditāti. Šī ir nozīmīga Garantijas fonda izmaksu daļa. Kaut arī OCTA likumā tika veikti grozījumi, kas paredz, ka no 1.jūlija OCTA atlaidi var saņemt tikai par vienu vieglo transportlīdzekli, tomēr vienlaikus tika noteikts, ka apdrošināšanas prēmijas maksājums par 40% samazināts arī transportlīdzekļu īpašniekiem, kuri ir vecāki, aizbildņi vai audžuģimene, kas audzina nepilngadīgu bērnu ar invaliditāti - kopā aptuveni 8000 ģimenēm Latvijā.

"Neesam pret atvieglojumiem, bet mūsuprāt, līdzekļi šīm atlaidēm ir jāmeklē sociālajā budžetā, nevis jāliek uz apdrošinātāju un kolektīvi visu autovadītāju pleciem. Par to jau vairākkārt esam diskutējuši ar ierēdņiem un politiķiem," skaidro Abāšins, piebilstot, ka oktobrī LTAB veiktajā 400 autovadītāju aptaujā 60,5% respondentu norādīja, ka OCTA polises atlaides personām ar invaliditāti būtu jākompensē no sociālā budžeta, bet 24,2% norādīja, ka tās nevajadzētu segt vispār.

Kā norāda Abāšins, aptuveni puse no pašreizējā Garantijas fonda līdzekļiem ir faktiski rezervēta aktuālo saistību segšanai, taču bažas par nākotni rada šogad pieņemtā ES direktīva. Tā paredz, ka no 2023.gada Garantijas fondam būs jāuzņemas arī saistības, kas radušās no Latvijā reģistrēto apdrošinātāju darbības citās Eiropas valstīs, to maksātnespējas gadījumā.

"Ņemot vērā Latvijas uzraugošo un regulējošo institūciju noteiktās prasības, OCTA Garantijas fonda apmēram, lai spētu nodrošināt šādas saistības, būtu jābūt ievērojami lielākam," pauž Abāšins, piebilstot, ka LTAB jau decembra sākumā tikās ar Finanšu ministrijas atbildīgajām amatpersonām, lai savlaicīgi meklētu risinājumus.

LTAB nodrošina OCTA apdrošināšanas sistēmas darbību valstī. OCTA Latvijā tika ieviesta 1997.gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji birojs darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.

 
2 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
kasinsh79 21.decembris 2021 0:02
5 0 Atbildēt

Jāceļ OCTA cenas - protams

Qwerty 21.decembris 2021 11:46
1 0 Atbildēt

Palielinoties auto vērtībai, aug arī izmaksājamās summas. Kad cilvēki brauks ar elektriskajiem auto, kuru uzbūve esot vienkāršāka kā gāzvāgeniem, kā domājat - apdrošināšana kļūs lētāka vai dārgāka?

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vieglajam nepaveicās (+ VIDEO)

Vieglās automašīnas vadītājs piedzīvo smagu avāriju, jo nonāk liktenīgajā vietā tieši tajā brīdī, kad kravinieks viņam priekšā nogāž siltumapgādes caurules. Lasīt vairāk

 

70% KASKO klientu izvēlās pašrisku pirmajam bojājuma gadījumam 2

Straujais inflācijas kāpums ir skāris teju ikvienu nozari. Līdz ar cenu kāpumu, neizbēgami mainās arī iedzīvotāju tēriņu paradumi. Gjensidige Latvija eksperti apskata, kā inflācija ietekmējusi auto īpašnieku KASKO (brīvprātīgā sauszemes transportlīdzekļu apdrošināšana) polises iegādes tendences. Lasīt vairāk

 

Baltijā lielākā lietoto auto tirgotāja "Longo Group" konsolidētais apgrozījums sasniedzis 100 miljonu eiro 2

Baltijā lielākais lietoto auto tirgotājs "Longo Group" ir sasniedzis 100 miljonu eiro apgrozījumu ieskaitot PVN kopš darbības sākuma 2018.gadā. Uzņēmuma vadības plāns gan ir vēl ambiciozāks - tuvākajā nākotnē viena gada laikā apgrozīt tikpat lielu naudas summu. Lasīt vairāk

 

Viņas auto maksā 4 miljonus - Bugatti Chiron Super Sport Monako ielās (+ VIDEO) 9

Kas ir viņa, nav zināms, taču Bugatti Chiron Super Sport ir 1200 Zs jaudīgs un 4 miljonus dolāru vērts varenauto, kas pievelk publikas uzmanību, lai kur arī parādītos. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti