Apdrošinātāji pauž bažas par OCTA Garantijas fonda apmēra straujo samazināšanos 2

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 20.decembris 2021 14:11

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) pauž bažas par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) Garantijas fonda apmēra straujo samazināšanos, aģentūrai LETA pavēstīja LTAB pārstāvji.

LTAB, kas administrē OCTA Garantijas fondu, dati liecina, ka 31.oktobrī tā apmērs bija 15,82 miljoni eiro. Patlaban Garantijas fonds samazinājies līdz vēsturiski zemākajam slieksnim kopš 2015.gada, kad tas pārsniedza likumā noteiktos 20 miljonus eiro, kas lielā mērā saistīts ar pēdējos gados veiktajām ievērojamām atlīdzību izmaksām maksātnespējīgās apdrošināšanas sabiedrības "Balva" vietā, izmaksājamajām OCTA atlaidēm lauksaimniekiem un personām ar invaliditāti, kas jāfinansē no OCTA Garantijas fonda, kā arī citiem faktoriem.

Neskatoties uz to, ka apdrošināšanas sabiedrības regulāri veic iemaksas OCTA Garantijas fondā, tā apmērs samazinās gadu no gada.

"Ņemot vērā pēdējos pāris gados raksturīgo lēno ekonomikas izaugsmes tempu, OCTA vidējās atlīdzības pieaugumu jau vairākus gadus pēc kārtas, kā arī citus būtiskus faktorus, Garantijas fonds šogad pirmo reizi samazinājies jau zem 16 miljonu eiro atzīmes," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins, piebilstot, ka apdrošinātāji pauž pamatotas bažas, ka OCTA Garantijas fonda apmērs turpinās samazināties arī turpmāk, ja netiks pieņemti nopietni risinājumi.

Būtisks iemesls Garantijas fonda apmēra samazinājumam ir ievērojamās atlīdzību izmaksas maksātnespējīgās apdrošināšanas sabiedrības "Balva" vietā. Vairāk nekā septiņu gadu laikā Garantijas fonds "Balvas" vietā jau izmaksājis 3,9 miljonus eiro, savukārt kopējais prognozētais izmaksu apmērs, kas fondam vēl jāizmaksā maksātnespējīgā apdrošinātāja vietā ir 1,7 miljoni eiro.

Tāpat OCTA likums nosaka, ka no OCTA Garantijas fonda tiek finansētas atlaides lauksaimniekiem un personām ar invaliditāti. Šī ir nozīmīga Garantijas fonda izmaksu daļa. Kaut arī OCTA likumā tika veikti grozījumi, kas paredz, ka no 1.jūlija OCTA atlaidi var saņemt tikai par vienu vieglo transportlīdzekli, tomēr vienlaikus tika noteikts, ka apdrošināšanas prēmijas maksājums par 40% samazināts arī transportlīdzekļu īpašniekiem, kuri ir vecāki, aizbildņi vai audžuģimene, kas audzina nepilngadīgu bērnu ar invaliditāti - kopā aptuveni 8000 ģimenēm Latvijā.

"Neesam pret atvieglojumiem, bet mūsuprāt, līdzekļi šīm atlaidēm ir jāmeklē sociālajā budžetā, nevis jāliek uz apdrošinātāju un kolektīvi visu autovadītāju pleciem. Par to jau vairākkārt esam diskutējuši ar ierēdņiem un politiķiem," skaidro Abāšins, piebilstot, ka oktobrī LTAB veiktajā 400 autovadītāju aptaujā 60,5% respondentu norādīja, ka OCTA polises atlaides personām ar invaliditāti būtu jākompensē no sociālā budžeta, bet 24,2% norādīja, ka tās nevajadzētu segt vispār.

Kā norāda Abāšins, aptuveni puse no pašreizējā Garantijas fonda līdzekļiem ir faktiski rezervēta aktuālo saistību segšanai, taču bažas par nākotni rada šogad pieņemtā ES direktīva. Tā paredz, ka no 2023.gada Garantijas fondam būs jāuzņemas arī saistības, kas radušās no Latvijā reģistrēto apdrošinātāju darbības citās Eiropas valstīs, to maksātnespējas gadījumā.

"Ņemot vērā Latvijas uzraugošo un regulējošo institūciju noteiktās prasības, OCTA Garantijas fonda apmēram, lai spētu nodrošināt šādas saistības, būtu jābūt ievērojami lielākam," pauž Abāšins, piebilstot, ka LTAB jau decembra sākumā tikās ar Finanšu ministrijas atbildīgajām amatpersonām, lai savlaicīgi meklētu risinājumus.

LTAB nodrošina OCTA apdrošināšanas sistēmas darbību valstī. OCTA Latvijā tika ieviesta 1997.gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji birojs darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.

 
2 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
kasinsh79 21.decembris 2021 0:02
5 0 Atbildēt

Jāceļ OCTA cenas - protams

Qwerty 21.decembris 2021 11:46
1 0 Atbildēt

Palielinoties auto vērtībai, aug arī izmaksājamās summas. Kad cilvēki brauks ar elektriskajiem auto, kuru uzbūve esot vienkāršāka kā gāzvāgeniem, kā domājat - apdrošināšana kļūs lētāka vai dārgāka?

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 33

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 17

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti