Pilnībā automatizētus automobiļus satiksmē paredz jau 2025. gadā. Vai cilvēks pie stūres vairs nesēdēs? 7

 

Foto: Ekrānšāviņš

iAuto | 24.aprīlis 2017 8:00

Vīzija par autonomiem automobiļiem, kas vēl pavisam nesen likās diezgan tāla nākotne, arvien vairāk uzņem apgriezienus. Auto nozares pārstāvji un valstu valdības lēš, ka pilnībā autonomus automobiļus varam sagaidīt jau 2025. gadā. Vai tiešām cilvēks vairs automašīnu nevadīs un nāksies uzticēties datorsistēmām?

Cilvēka faktors 95% gadījumu ietekmē ceļu satiksmes drošību

Pagājušajā nedēļā notikušajā Latvijas Auto nozares forumā autonomo automobiļu temats bija gana aktuāls. Piemēram, automatizētā transporta perspektīvas izstrāde ir Satiksmes ministrijas dienas kārtībā, kas kā galvenos potenciālos ieguvumus šāda transporta attīstībai min satiksmes drošības uzlabošanu un cilvēku mobilitātes palielināšanu, kā arī mazāku resursu patēriņu un ietekmi uz vidi.

Saskaņā ar Satiksmes ministrijas pausto informāciju šobrīd cilvēciskajam faktoram ir vislielākā ietekme uz ceļu satiksmes drošību – 90-95% gadījumu. Tikai 5-10% tie ir transportlīdzekļi un to aprīkojums vai fiziskā vide. Protams, kamēr autovadītājs vadīs automobili, autovadītājs vislielākajā mērā būs atbildīgs par notiekošo un spēs to ietekmēt. Bet vai spēsim uzticēties datoram?

Pieci automatizācijas līmeņi

Patiesībā mēs jau to spējam jau vairākus desmitus gadu. Tādu funkciju nodošana datoram, kā logu tīrīšanu, salona spoguļa pieliekšana, kad naktī mums traucē aizmugurē braucošā gaismas, vai ātruma uzturēšana mums šķiet pašsaprotama. Tie, kuri ir izmēģinājuši adaptīvās gaismas, reti vairs grib ķerties pie tālo gaismu slēdža. Un vispār daudzu lielu pasaules metropoļu sabiedriskā transporta sistēmas (metro, lidostu vilcieni u.tml.) jau darbojas pilnībā automatizēti, un mēs tās izmantojam.

“SAE International”, kas ir globāli aktīva profesionāla asociācija un standartu attīstoša organizācija inženierzinātņu speciālistiem dažādās nozarēs, automobiļu automatizāciju ir iedalījusi piecos līmeņos:

  • 0 – Nav
  • 1 – Vadītāja atbalsts
  • 2 – Daļēja
  • 3 – Nosacījuma
  • 4 – Augsta
  • 5 – Pilnīga

No nulles līdz otrajam līmenim cilvēks-vadītājs ir tas, kurš uzrauga braukšanas vidi, savukārt no trešā līdz piektajam līmenim to dara autovadīšanas sistēma. Šobrīd liela daļa autoražotāju piedāvā savas automatizētās sistēmas, kas atbilst otrajam automatizācijas līmenim.

Par nākotnes tehnoloģijām mūsdienu automobiļos Latvijas Auto nozares konferencē uzstājās “Volkswagen” tehnoloģiju projektu vadītājs Baltijā Raimonds Pličs. Viņš norādīja, ka 4. un 5. līmenis autobūvē varētu tikt sasniegts 2025. gadā. Šai pašā laikā arī elektrauto baterijas kļūs divas reizes lētākas.

Auto no īpašuma kļūs par pakalpojumu

Viena no būtiskākajām tendencēm, par kuru savā prezentācijā runāja Raimonds Pličs, ir tas, ka arvien biežāk automašīnas kļūs koplietojamas. Viens no virzieniem ir jau pazīstamie “Taxify” un “Uber” pakalpojumi, bet otrs virziens ir automašīnu kļūšana par pakalpojumiem.

Līdzīgu vīziju šī gada Janvārī prezentēja arī “Nissan” - klientiem piedāvā apvienoties grupās, kam sakrīt intereses un izmantot vienu kopīgu transportlīdzekli, ko šis grupējums iegādātos kopējām vajadzībām. Šāda grupa savstarpēji komunicēsies ar “Nissan” izstrādātās aplikācijas palīdzību, laicīgi paziņojot par saviem plāniem attiecībā uz automašīnas izmantošanu. Maksa par mašīnas pirkumu tiks sadalīta uz visiem saimes locekļiem, bet maksa par izmantošanu - atbilstoši nobrauktajiem kilometriem un izmantotajām stundām.

Raimonds Pličs pauda to, ka uz 2025. gadu viena no desmit mašīnām varētu būt koplietota.  

Auto kļūs par interneta izmantošanas vietu Nr. 1

Savukārt tuvākajos gados auto kļūs par visvairāk izmantoto vietu internetam, šo godu atņemot viedtālruņiem. Tādējādi būs iespējams regulārāk atjaunināt informācijas un izklaides sistēmas, kā arī attīstīsies funkciju veikals – automašīnā pavisam vienkārši varēs papildus iegādāties kādu automašīnas lietotājam noderīgu un nepieciešamu funkciju, līdzīgi kā lietotnes viedtālruņos.

Tam gan ir nepieciešama atbilstoša infrastruktūra, piemēram, 5G sakaru tīkls. Šāda automobiļa savienojamība uzdod arī jautājumu, vai pērkot automobili, būs jāatsakās no privātuma, jo tiešsaistē nepārtraukti būsim zem lupas?

Arvien vairāk autonomās sistēmas tiek iekļautas standartaprīkojumā

Prognoze par 2025. gadu visdrīzāk varētu piepildīties, ņemot vērā autonomo sistēmu attīstības tempus. Raimonds Pličs uzsvēra, ka ar automatizēta transporta izveidošanu saistītie izaicinājumi dažādu sistēmu izveidei piesaista ne tikai auto ražotājus, bet arī citus industrijas dalībniekus. Piemēram, arī kopbraukšanas pakalpojumu sniedzējs “Uber” cenšas radīt autonomu automobili.

Aplūkojot šodien ražoto automobiļu aprīkojumu, sistēmas, kas pirms vairākiem gadiem bija papildus aprīkojums luksus mašīnās, kļuvušas daudz pieejamākas un atrodamas pat mazu un lētu modeļu standartaprīkojumā.

Protams, aug arī standarti – piemēram, lai iegūtu maksimālo vērtējumu “NCAP” triecientestos, no 2016. gada ir ieviesta prasība automobili aprīkot ar satiksmes un gājēju uzraudzības sistēmu ar ārkārtas bremzēšanas funkciju. Aklās zonas uzraudzība un drošas izbraukšanas funkcija jau ir pierasta lieta, un stāvvietā novietošanas sistēma, ar kuru mēs auto vadības grožus nododam datoram, pastāv jau 10 gadus, ļaujot precīzi iebraukt pat tādās stāvvietās, kur ‘uz aci’ auto nevarētu iespraukties.

Vai jau 2025. gadā cilvēki vairs nevadīs automobiļus?  Visticamāk cilvēks pats vadīs savu automobili vēl vairākas desmitgades, jo būs grūti šķirties no braukšanas prieka pašam vadot transportlīdzekli. Taču tas arī ir vislielākais izaicinājums autoražotājiem - panākt, lai autonomais transportlīdzeklis saprastos ne vien ar apkārtējo vidi, bet arī ar citiem transportlīdzekļu vadītājiem - cilvēkiem. Vēl aktuāls jautājums, vai atbilstošas infrastruktūras ieviešana spēs turēt līdzi autobūves attīstības tempiem?

 

Lasi vēl portālā iAuto par šo tēmu:

"Tesla" autopilots glābj un saudzē (+ video)

Nissan inovatīvais piedāvājums - pērkam kopā un braucam visi (+ video)

"Uber" sāk piedāvāt autonomo automašīnu pakalpojumus (+ video)

 
Visi komentāri
 
kasinsh79 24.aprīlis 2017 8:33
17 1 Atbildēt

Bēdīgi, ka viss tik ļoti progresē... Esmu no tiem, kuriem vadīt auto sniedz reālu emocionālu baudījumu. Nekādā gadījumā mani tas neapgrūtina, lai savas funkcijas nodotu (tehniski) visgudrākajam - datoram. Esmu par to, lai te tas tehnikas progress arī apstātos.

msh 24.aprīlis 2017 19:56
7 0 Atbildēt

Ja jau tā, tad atliek pabrīnīties kāpēc tādam emocionālam baudītājam nevienā garāžā nestāv kāds mk1 GTI, E30 325i, B2 GTE vai kāda cita līdzīgi vienkārša un spēcīgas izjūtas sniedzoša mašīna, bet tā vietā ir ar jaunām kastēm jācenšas uz ārzemju autostrādēm pazaudēt dzīvību vai vismaz vadītāja apliecību, nesoties lielos ātrumos [jo uz atļautajiem 130 nekādas izjūtas nerada].

kasinsh79 24.aprīlis 2017 22:35
4 0 Atbildēt

Redzi, baudījums no auto vadīšanas nav saistīts ar jaudu.

Patiktu braukt pie stūres arī sievastēva antīkajam Luaz ;)

msh 25.aprīlis 2017 12:23
0 0 Atbildēt

Bet kur es kaut ko par jaudu minēju? Es teicu - iz-jū-tas. Mašīna, kas ir piestūķēta ar skaņas izolāciju, tādas nerada, dīzelis ar automātu arī ne sevišķi. Es speciāli nosaucu ņipras, bet ne graujoši ātras mašīnas, tā vēl būtu varējis saukt emkas, S-mašīnas utt :D

anonimikis 24.aprīlis 2017 13:30
4 3 Atbildēt

Lauku ceļos gan jau tāda manuālā opcija paliks. Uz lielajām šosejām un pilsētās tikai automātika. Faktiski 100% automātika ir jo ātrāk, jo labāk. Jo tas milzīgi uzlabos satiksmes efektivitāti.

Konuss 24.aprīlis 2017 15:16
8 0 Atbildēt

Pēc Vectirāna teiktā varēja noprast, ka Satiksmes ministrija drīzāk sagaidīs, kad autonomais automobilis spēs orientēties pļavā, nevis to atbalstīs ar atbilstošu infrastruktūru. Lai gan tādi Latvijas lauku ceļi varētu būt labs izaicinājums autoražotājiem. :D

650 24.aprīlis 2017 23:55
0 0 Atbildēt

Jājā, viss ir pareizi, skatos tur taka kko jau rok tajā Csdd rajonā, laikam būs spec(ā)la TA vieta bezpilota veidojumiem.Bezsmadzeņu Robotizētie Kasieri sēdēs Csdd;D un ēdīs Brunavas zemnieku elektroniski audzētās bietes,kur procesā izdalīsies Amonjaka Halogēnu Gāze, ko tālāk pados pa trubu visam Ziepniekkalnam un Csdd pelnīs miljardu mēnesī..Jūrmalā tagd jau reku Reņģu Galvas stāda gar ceļa malu, rudenī būs Daudz Zivis jāēd

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 13

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

Šajā pavasarī 11 Latvijas pilsētās atgriežas vides akcija "Dod riepām otru dzīvi" 6

Ar pavasara un siltā laika tuvošanos tiek aktualizēti auto īpašnieku jautājumi – kur likt vecās riepas un kas ir videi draudzīgākais veids, kā tās utilizēt? Lasīt vairāk

 

“Eurofighter” iznīcinātāji bāzējas Latvijā (+ VIDEO) 3

Pieci Vācijas “Eirofighter” iznīcinātāji, katrs 100 miljonu eiro vērtībā, un vairāki simti karavīru NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā līdz šā gada nogalei bāzēsies Latvijas gaisa spēku bāzē Lielvārdē. Lasīt vairāk

 

Jaunā Škoda Octavia stājas uz konveijera

Pagājušajā nedēļā Čehijā tika uzsākta modernizētās Škoda Octavia ražošanu. Modelis būs pieejams ar plašu dzinēju klāstu, ieskaitot elektrificētās mild-hybrid versijas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti