Ziema tuvojas. Latvijas likumdošana paredz, ka no 1. decembra līdz 1. martam automašīnām ir jābūt aprīkotām ar ziemas riepām. Nebūtu prātīgi atlikt procesu uz novembra beigām, jo slapjš un auksts laiks var iestāties daudz ātrāk.
Ceļi var apledot, un vasaras riepas var vieglāk pazaudēt saķeri ar ceļu. Par ziemas riepu nomaiņu vajadzētu domāt jau tad, kad gaisa temperatūra ir zemāka par +8 grādiem pēc Celsija.
Šajā rakstā uzzināsim vai ir vērts mēģināt ietaupīt un izvēlēties pirkt lietotas ziemas riepas?
Kāpēc lietotas riepas var šķist vilinoši?
Lietotu riepu iegāde var būt pat ļoti kārdinoša, ja apskatās, kādus ieguvumus tās sola:
- Nedomā par riepu uzglabāšanu, nākamajā sezonā pērkot jaunas;
- Ja riepas sabojāsi, tas nekas, zaudējums nav tik liels;
- Dabai draudzīgāk – miljoniem riepu izmešana katru gadu rada dabas piesārņojumu;
- Noslēgumā pats galvenais – iegādājies lietotas ziemas riepas ievērojami lētāk, salīdzinot ar pilnīgi jaunām.
Zemāk apskatīsim riskus, ko ietver lietotu ziemas riepu iegāde.
Riepu nodilums
Riepu nodilumam ir liela ietekme uz riepas saķeri ar ceļu, kas var būt īpaši bīstami ziemā, kad saķere ir galvenais, lai nesaslīdētu. CSDD liecina, ka uz ceļa ar 3mm biezu ūdens kārtu, jaunai riepai ar 8mm protektora dziļumu pie 75 km/h saķere ar ceļu ir 74%, bet 125 km/h ir 47%.
Turpretī lietotām riepām ar minimālo pieļaujamo nodilumu 1,6 mm saķere ar ceļu pie 75 km/h ir 16%, un pie 125 km/h tikai 6%!
Šis piemērs ir par vasaras riepām, bet ar ziemas riepām situācija ir līdzīga vai pat traģiskāka, ņemot vērā, ka uz Latvijas ceļiem slapja sniega sanesumi un putra ir ikdiena.
NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) pētījumi liecina, ka mašīnām ar nodilušām riepām ir 3 reižu lielāka iespēja nokļūt satiksmes negadījumā, nekā ar riepām, kurām ir pietiekams protektora atlikums.
Turklāt vērts atcerēties, ka pērkot lietotas riepas, komplekts var tikt izveidots no riepām, kas ir bijušas uz dažādām automašīnām un ekspluatēts atšķirīgi. Ja sabojāsiet kādu no riepām, visticamāk, ka būs jāmaina atkal jauns pāris, jo vienu konkrēta modeļa lietotu riepu atrast būs grūti. Latvijas likumdošana paredz, ka uz vienas ass drīkst būt tikai vienādas riepas.
Pagātne
Lietotas ziemas riepas nāk ar risku – neizdibināma pagātne. Nav zināms, kā tās ir tikušas lietotas un uzglabātas. Ja riepas tiek nepareizi uzglabātas, piemēram, nepareizā temperatūrā vai tiešos saules staros, gumijas sastāvs krietni mainās un vairs neuzrādīs tās īpašības, kas bijušas riepas mūža sākumā.
Eksperti iesaka nepirkt riepas vecākas par 5 gadiem, savukārt lietotas riepas nereti pārdodas 5 līdz 10 gadu vecas. “Svaigas” un maz nobrauktas riepas ir reti sastopamas lietotu riepu tirgū, vai arī to cena būs tuva pilnīgi jaunām riepām.
Garantijas trūkums
Iegādājoties lietotas riepas nevarēs aiznest atpakaļ un samainīt, ja gadījumā tās jau pēc pāris nedēļu lietošanas kļūs nebraucamas.
Vai ir tā vērts?
Ziemas apstākļi prot sagādāt autovadītājam nepatīkamas situācijas: aizsnigušas ceļa zīmes, pasliktinātu redzamību, slidenus ceļus, kas rada papildus ekstrēmas situācijas un risks izmantojot lietotas auto riepas ziemā ir lielāks nekā izmantojot jaunas.
Vai šis papildus risks attaisno ietaupīšanu uz jaunām riepām, kas būs drošākas, kvalitatīvākas un kalpos ilgāk un maksās gandrīz tikpat, cik lietotas labas riepas?
Labākais un drošākais risinājums būtu jaunu riepu iegāde, ja finansiālais stāvoklis to atļauj.
Kur veikt jaunu vai lietotu ziemas riepu iegādi un maiņu Rīgā?
Riepas.lv piedāvā jaunas, kvalitatīvas riepas kopā ar garantiju, kas dod iespēju samainīt riepas ar rūpnīcu defektiem. Piesaki servisa pierakstu jau šodien: riepas.lv/Servisa-pieraksts.
tie viņu veikalā topā ar piebildi "iesakām" ieliktie ķīniešu sūdi būs sliktāki par lielu daļu normālu lietoto riepu.