Asociācija: Lēmums atcelt biodegvielas piejaukumu ir salīdzināms ar 20 miljoniem eiro no budžeta 13

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 10.februāris 2024 9:37

Lēmumu atcelt biodegvielas piejaukumu varētu salīdzināt ar 20 miljoniem eiro no budžeta, aģentūru LETA informēja Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas (LBBA) valdes loceklis Indulis Stikāns.

Viņš atzīmē, ka Latvijas valdība 2022.gada vasarā nolēma padarīt obligāto biodegvielas piejaukumu brīvprātīgu, lai samazinātu degvielas cenu. Tādējādi lielākā daļa degvielas 2022. un 2023.gadā tika tirgota bez biodegvielas piejaukuma, palielinot siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju daudzumu transporta nozarē.

Stikāns informē, ka atbilstoši jaunākajiem Latvijas SEG inventarizācijas datiem 2021.gadā, kad bija spēkā biodegvielas obligātā piejaukuma prasība, tika novērsti aptuveni 141 000 tonnu CO2. Tādējādi pusotra gada laikā, kamēr obligātais piejaukums bija atcelts, netika samazināti vismaz 210 000 tonnu CO2.

Viņš arī uzsver, ka patlaban CO2 kvotas Latvijai vēl nav jāpērk un var runāt tikai hipotētiski, ka šis kvotu apmērs valstij izmaksātu apmēram 20 miljonus eiro, ja tāds daudzums būtu jāpērk. Kvotu cena svārstās - pirms gada tā bija 100 eiro par tonnu, bet šobrīd tā ir 60-65 eiro tonnā. Vienlaikus tiek prognozēts, ka pēc 2026.gada tā būs virs 100 eiro par tonnu CO2.

"Gan Klimata un enerģētikas ministrijas pārstāvji, gan atsevišķi politiķi un degvielas tirgus dalībnieki ir norādījuši, kadegvielas cenu šis lēmums nesamazināja, un Konkurences padome atzinusi, ka ieguvēji no neskaidrajiem lēmumiem bija ārzemju naftas pārstrādes uzņēmumi. Latvijas patērētājs nebija ieguvējs," pauž Stikāns.

Viņš informē, ka 2024.gada 5.februārī "Eurostat" publicēja datus par atjaunojamās enerģijas izmantošanu transportā Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs. ES 2022.gadā atjaunojamo energoresursu īpatsvars transportā kopumā pieauga, taču Latvijā strauji samazinājās, veidojot 3,1%. Straujo atjaunojamās enerģijas izmantošanas kritumu Stikāns skaidro ar lēmumu padarīt obligāto biodegvielas piejaukumu brīvprātīgu, lai it kā samazinātudegvielas cenas. LBBA prognozē vēl zemāku atjaunojamās enerģijas īpatsvaru transportā 2023.gadā.

Jau 2030.gadā šim īpatsvaram visās ES dalībvalstīs jāsasniedz gandrīz 30%, un Eiropas Komisija var piemērot sodus tām dalībvalstīm, kas to neizdara. Vienlaikus ES dalībvalstīm ir jāizpilda arī ikgadējie SEG emisiju samazināšanas mērķi, kurus neizpildot, Latvija var nonākt situācijā, kad budžeta līdzekļi ir "jānoraksta", pērkot emisiju kvotas no citām valstīm, kas saistības izpilda, atzīmē Stikāns.

LBBA norāda, ka degvielas cena ir atkarīga no dažādiem faktoriem, tostarp fosilās degvielas un biodegvielas cenu svārstībām biržā, nodokļiem un nodevām, kā arī citiem faktoriem. Pēc LBBA aprēķiniem, šobrīd biodegvielas piejaukums dīzeļdegvielas cenu varētu palielināt aptuveni par 3,5 centiem litrā, savukārt bioetanols šobrīd benzīna cenu samazina, jo biržā ir lētāks nekā benzīns.

LBBA uzskata, lai Latvija paaugstinātu atjaunojamās enerģijas īpatsvaru transportā un samazinātu SEG emisiju, ir nepieciešams biodegvielas obligāto piejaukumu dīzeļdegvielai noteikt visa gada garumā. Tas nodrošinātu to, ka gan tā saucamās pirmās, gan tā saucamās modernās jeb otrās paaudzes biodegvielas tiktu izmantotas vairāk.

Gan Lietuvā, gan Polijā piejaukuma prasība dīzeļdegvielai ir visa gada garumā. Tā kā Latvijā transportā pārsvarā tiek izmantota dīzeļdegviela, šādam pasākumam ir liels pienesums SEG emisiju samazināšanā, uzsver Stikāns.

 
13 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Jobo 10.februāris 2024 11:12
34 0 Atbildēt

Oi, nabadziņi. Valsts taču nobankrotēs, ja neiekasēs tos 20 miljonus.

Un pat paspējuši jau uztaisīt kautkādu LBBA ar visādiem valdes locekļiem. 

Ja šitādu iestādi nolikvidētu neviens pat nepamanītu un ietaupītos tie 20 miljoni, ko viņi tērē algās, prēmijās, atvaļinājumos un kancelejas precēs.

650 10.februāris 2024 13:49
20 0 Atbildēt

Kā tas (bezšaubām nešaubīgi ieinteresētais) pamuļķis var apgalvot, par cik miljoniem tonu viņš tur kko ir samazinājis?? KUR var iepazīties konkrēti ar LV teritorijā (vai virs vai apakš tās) uzstādīto (Sertificēto) konkrēto izmērītāj ierīču reģistrētajiem datiem? Kā intereses šis te muldoņa Patiesībā "pārstāv"?

Kur dati par to, kā un cik lielā mērā ši te nesaprotamā pievienojamā zampa "uzlabo" dīzeļdegvielas sadegšanas procesu jau tā izdilušajos motoros un KĀ tā (ilgtermiņā!) iespaido šo motoru nodilumu? Kurš to "izmērīja" un cik ilgā laika periodā un ar kādu iespējamo akurāt aparāt kļūdu?

Cik vēl dažādu associciāciju un tamlidzigu meeslabiedrību te taps vēl tuvākajā laikā un cik no tām "aizsargās" reālo lietotāju un patērētāju (tā dēvēto Lohu) PATIESĀS intereses?

Granulu mīlis 10.februāris 2024 16:57
19 0 Atbildēt

Kā intereses pārstāv? Lauķu intereses. To, kuri veiksmīgi ir apguvuši "biodīzeļa" "ražošanu" un valsts iepirkuma garantēto cenu uzskata par pašsaprotamu arbalsta mehānismu. Protams bez kura viņiem šī "ražošana" vispār nebūtu aktuāla.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

Izceltie raksti1111

Lai tiktu uz savu īpašumu Jūrmalā, tomēr jāpērk caurlaide! Kā tas var būt? (+ VIDEO) 35

Jūrmalas iedzīvotājiem ir tiesības doties uz savu dzīves vietu nemaksājot par iebraukšanas caurlaidi. Taču praksē nākas maksāt, jo caurlaide ir piesaistīta transportlīdzeklim nevis iedzīvotājam. Lasīt vairāk

 

Ķīnas autoražotājiem uzbūvēs 200 kuģus – autovedējus 6

Ķīnas autobūve grasās “pārpludināt” pasauli ar savu produkciju, tādēļ līdz 2026.gadam tiks uzbūvēti 200 lielas ietilpības autovedēji, kas nogādās to visās pasaules ostās. Lasīt vairāk

 

Ķīnas mazauto ar hibrīdiekārtu Eiropas tirgum - Ženēvā notikusi MG3 pirmizrāde (+ FOTO) 1

Ženēvas autoizstādē plašāks interesentu loks var iepazīties ar MG Motors jaunāko modeli – MG3, kas paredzēts arī Eiropas tirgum. Lasīt vairāk

 

Šķīdoņa dēļ 725 grants autoceļu posmos ieviesti transporta masas ierobežojumi 1

Šķīdoņa dēļ Latvijā 725 grants autoceļu posmos ieviesti transporta masas ierobežojumi, aģentūru LETA informēja VSIA "Latvijas valsts ceļi" (LVC) pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti