Asociācija: Lēmums atcelt biodegvielas piejaukumu ir salīdzināms ar 20 miljoniem eiro no budžeta 13

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 10.februāris 2024 9:37

Lēmumu atcelt biodegvielas piejaukumu varētu salīdzināt ar 20 miljoniem eiro no budžeta, aģentūru LETA informēja Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas (LBBA) valdes loceklis Indulis Stikāns.

Viņš atzīmē, ka Latvijas valdība 2022.gada vasarā nolēma padarīt obligāto biodegvielas piejaukumu brīvprātīgu, lai samazinātu degvielas cenu. Tādējādi lielākā daļa degvielas 2022. un 2023.gadā tika tirgota bez biodegvielas piejaukuma, palielinot siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju daudzumu transporta nozarē.

Stikāns informē, ka atbilstoši jaunākajiem Latvijas SEG inventarizācijas datiem 2021.gadā, kad bija spēkā biodegvielas obligātā piejaukuma prasība, tika novērsti aptuveni 141 000 tonnu CO2. Tādējādi pusotra gada laikā, kamēr obligātais piejaukums bija atcelts, netika samazināti vismaz 210 000 tonnu CO2.

Viņš arī uzsver, ka patlaban CO2 kvotas Latvijai vēl nav jāpērk un var runāt tikai hipotētiski, ka šis kvotu apmērs valstij izmaksātu apmēram 20 miljonus eiro, ja tāds daudzums būtu jāpērk. Kvotu cena svārstās - pirms gada tā bija 100 eiro par tonnu, bet šobrīd tā ir 60-65 eiro tonnā. Vienlaikus tiek prognozēts, ka pēc 2026.gada tā būs virs 100 eiro par tonnu CO2.

"Gan Klimata un enerģētikas ministrijas pārstāvji, gan atsevišķi politiķi un degvielas tirgus dalībnieki ir norādījuši, kadegvielas cenu šis lēmums nesamazināja, un Konkurences padome atzinusi, ka ieguvēji no neskaidrajiem lēmumiem bija ārzemju naftas pārstrādes uzņēmumi. Latvijas patērētājs nebija ieguvējs," pauž Stikāns.

Viņš informē, ka 2024.gada 5.februārī "Eurostat" publicēja datus par atjaunojamās enerģijas izmantošanu transportā Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs. ES 2022.gadā atjaunojamo energoresursu īpatsvars transportā kopumā pieauga, taču Latvijā strauji samazinājās, veidojot 3,1%. Straujo atjaunojamās enerģijas izmantošanas kritumu Stikāns skaidro ar lēmumu padarīt obligāto biodegvielas piejaukumu brīvprātīgu, lai it kā samazinātudegvielas cenas. LBBA prognozē vēl zemāku atjaunojamās enerģijas īpatsvaru transportā 2023.gadā.

Jau 2030.gadā šim īpatsvaram visās ES dalībvalstīs jāsasniedz gandrīz 30%, un Eiropas Komisija var piemērot sodus tām dalībvalstīm, kas to neizdara. Vienlaikus ES dalībvalstīm ir jāizpilda arī ikgadējie SEG emisiju samazināšanas mērķi, kurus neizpildot, Latvija var nonākt situācijā, kad budžeta līdzekļi ir "jānoraksta", pērkot emisiju kvotas no citām valstīm, kas saistības izpilda, atzīmē Stikāns.

LBBA norāda, ka degvielas cena ir atkarīga no dažādiem faktoriem, tostarp fosilās degvielas un biodegvielas cenu svārstībām biržā, nodokļiem un nodevām, kā arī citiem faktoriem. Pēc LBBA aprēķiniem, šobrīd biodegvielas piejaukums dīzeļdegvielas cenu varētu palielināt aptuveni par 3,5 centiem litrā, savukārt bioetanols šobrīd benzīna cenu samazina, jo biržā ir lētāks nekā benzīns.

LBBA uzskata, lai Latvija paaugstinātu atjaunojamās enerģijas īpatsvaru transportā un samazinātu SEG emisiju, ir nepieciešams biodegvielas obligāto piejaukumu dīzeļdegvielai noteikt visa gada garumā. Tas nodrošinātu to, ka gan tā saucamās pirmās, gan tā saucamās modernās jeb otrās paaudzes biodegvielas tiktu izmantotas vairāk.

Gan Lietuvā, gan Polijā piejaukuma prasība dīzeļdegvielai ir visa gada garumā. Tā kā Latvijā transportā pārsvarā tiek izmantota dīzeļdegviela, šādam pasākumam ir liels pienesums SEG emisiju samazināšanā, uzsver Stikāns.

 
Visi komentāri
 
Granulu mīlis 10.februāris 2024 10:39
17 0 Atbildēt

Kas tie par murgiem. Kas tas par kvotām kuras jāpērk? Aut kada faņķiku shēma kārtēja, tikai valsts līmenī?

Ja biodegvielas ražotājs nespēj nodrošinat konkurētspējīgu cenu tirgū, tad kam mums tāds biodīzelis vajadzīgs? Lai sej rudzus, nevis rapsi. Ā nevar. Atkal jau kaukšana būs, jo redz nespej konkuret ar krievu un ukraiņu labības cenām.

Mūžīga čikstēsana.

Kanibaals 10.februāris 2024 15:09
3 1 Atbildēt

Zemnieki jau ar neprot būt konkurētspējīgi, tik no subsīdijām pārtiek.

Jobo 10.februāris 2024 11:12
34 0 Atbildēt

Oi, nabadziņi. Valsts taču nobankrotēs, ja neiekasēs tos 20 miljonus.

Un pat paspējuši jau uztaisīt kautkādu LBBA ar visādiem valdes locekļiem. 

Ja šitādu iestādi nolikvidētu neviens pat nepamanītu un ietaupītos tie 20 miljoni, ko viņi tērē algās, prēmijās, atvaļinājumos un kancelejas precēs.

650 10.februāris 2024 13:49
20 0 Atbildēt

Kā tas (bezšaubām nešaubīgi ieinteresētais) pamuļķis var apgalvot, par cik miljoniem tonu viņš tur kko ir samazinājis?? KUR var iepazīties konkrēti ar LV teritorijā (vai virs vai apakš tās) uzstādīto (Sertificēto) konkrēto izmērītāj ierīču reģistrētajiem datiem? Kā intereses šis te muldoņa Patiesībā "pārstāv"?

Kur dati par to, kā un cik lielā mērā ši te nesaprotamā pievienojamā zampa "uzlabo" dīzeļdegvielas sadegšanas procesu jau tā izdilušajos motoros un KĀ tā (ilgtermiņā!) iespaido šo motoru nodilumu? Kurš to "izmērīja" un cik ilgā laika periodā un ar kādu iespējamo akurāt aparāt kļūdu?

Cik vēl dažādu associciāciju un tamlidzigu meeslabiedrību te taps vēl tuvākajā laikā un cik no tām "aizsargās" reālo lietotāju un patērētāju (tā dēvēto Lohu) PATIESĀS intereses?

Granulu mīlis 10.februāris 2024 16:57
19 0 Atbildēt

Kā intereses pārstāv? Lauķu intereses. To, kuri veiksmīgi ir apguvuši "biodīzeļa" "ražošanu" un valsts iepirkuma garantēto cenu uzskata par pašsaprotamu arbalsta mehānismu. Protams bez kura viņiem šī "ražošana" vispār nebūtu aktuāla.

650 11.februāris 2024 0:28
0 0 Atbildēt

Ne,nututakzinkā.Mums (lohiem) ir jāattīsta LVijai "rakstūrīgās" kultūras, pie kam jādara to ir LVijai raksturīgajā (mazturīgajā) veidā.Pilnīgs galīgs Rapsis mūs visus ir pārņēmis, glābiņa (izejas) te nav.

M 11.februāris 2024 10:30
0 0 Atbildēt

Pphuj

Freijers 11.februāris 2024 18:25
10 0 Atbildēt

Jāaaa, apstrādāt laukus ar SEG gazes saturošu degvielu, lai iegūtu kaut kādu “bio” degvielu, ko reklamēt kā bezizmešu, lai visi citi lej to pašu degvielu vairāk un nojāj savus motorus un nespēj iekļauties eko normās no valsts puses….bet te vienam svimpim savs viedoklis par nenokāstu piķi jāstumj !

Krotow 11.februāris 2024 18:48
11 0 Atbildēt

Vai tikai nav tā ka biodegvielu ražojot un parvadājot, fosilo degvielu nodedzina vēl vairāk par parasto dīzeli? Plus kaitējums dabai pesticīdu un noindēto bišu un citu dzīvnieku veidā? Plus tirgus kropļošana un zemnieku prātu sasipšana?

650 11.februāris 2024 21:14
4 0 Atbildēt

Viens dravnieks reiz sūdzējās,ka stropi jānes uz mežu.Kaimiņš iesējis rapsi- bites kā trakas uz to un medus garšo pēc suuda..

Ezis UK 11.februāris 2024 19:13
3 0 Atbildēt

Zinu ka tad kad šo zampu sāka liet tajā suslā ko nez kāpēc sauc Latvijā par degvielu,zāles plāvēja orģinālais pumpītis noreaģēja uzreiz,izjuka!Un starpība nobraukumos Latvijā,Polijā un Vācijā ir joprojām ,ļoti liela pie tam.

Xxx 12.februāris 2024 8:02
2 1 Atbildēt

Leišos 1.39 . Salējām divām mašīnām pilnas bakās . Iebraucam latvija 1.67   super . Leišiem gan viss sanāk malači . Nevienu kapeiku šai izgāstuvei

James Bong 12.februāris 2024 10:42
1 0 Atbildēt

Kotudirs arvienvardsakot.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti1111

Ķīnas BYD pārdod hibrīdus un e-auto par 10 000 eiro, VW un Toyota prasa nedaudz vairāk 3

Ķīnas tirgū šobrīd izvērsusies bezkompromisa cīņa starp vietējo ražotāju BYD, kā arī Volkswagen un Toyota. Lasīt vairāk

 

Latvijas lietoto auto TOP-3 2023. gadā: BMW, Volvo, Volkswagen 5

Pērn Latvijā lietoto vieglo pasažieru automobiļu reģistrāciju skaits ir krities par 2,6%, salīdzinot ar 2022. gada rādītājiem. Savukārt pirktākais zīmols lietotu auto tirgū saglabājās BMW, otrajā pozīcijā atstājot “Volvo”, bet trešajā - “Volkswagen” markas automašīnas. Lasīt vairāk

 

Polijas lauksaimnieki plāno bloķēt automaģistrāli pie Vācijas robežas 5

urpinot protestus pret Eiropas Savienības (ES) lauksaimniecības politiku, Polijas lauksaimnieki plāno no svētdienas bloķēt galveno automaģistrāli, kas ved pāri Vācijas robežai. Lasīt vairāk

 

Jautājumā par elektrovilcieniem Rinkevičs redz pilnu "Pasažieru vilcienu" valdes atbildību 2

Jautājumā par elektrovilcieniem AS "Pasažieru vilciens" valde ir atbildīga par visu, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta panorāma" norādīja Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti