iAuto.lv Forums - Lietotāja atbildes
Kārtot: Augošā secībā
Seene 09.05.2012 9:56

msh rakstīja: Tātad saab 3.0 TID sliktā slava rodas no pārliekas gāzēšanas stāvot uz vietas? Tad jau laikam to mašīnu braucēji ir lieli strītreiseri

Motoru pārkarsēt var ne tikai gāzējot tukšgaitā. Bet TA dara tieši to, kas "nepatīk" jebkuram dīzelim, un ir ļoti kaitīgi īpaši šim dzinējam.

Seene 09.05.2012 9:53

Pirmais rakstīja: tas motors patiesībā ir labs... tak tā sliktā slava tam rodas tāpēc, ka sābisti ir pieraduši reizi nedēļā mainīt ķēdes, bet tam motoram pirmkārt nevajag un otrkārt ir lēti

Tam motoram patiešām nevajag - ir zobsiksna... kas arī pa reizei jāmaina un NAV lēti - šobrīd tieši draugs par šo tēmu interesējās - lētākais variants 700Ls. Pie dīlera 1200Ls.

Bet sliktā slava slēpjas citur. Sākotnēji tas motors ir projektēts kā laivu dzinējs un pēc tam modificēts priekš auto. Un rezultātā ir palikušas problēmas ar dzesēšanu - ir iespēja pārkarsēt bloku. Tā kā bloks ir alumīnija ar galvanizētām cilindru virsmām, pārkaršana nozīmē ātru un tūlītēju motora nāvi. Tāpat arī nepietiekamas eļļošanas gadījumā.

Ja šo ievēro, motors ir izcili ekonomisks un jaudīgs savam gada gājumam. Ja ne - tad vari meklēt nākamo - un cena nabūt nav draudzīga, kā arī nav dabūjams.

Seene 09.05.2012 1:03

msh rakstīja: rezultātā motors, ja ar to dara to, kam tas projektēts - griešanai - izjūk - vismaz kā tu stāsti...

Vispār jau dzinējus projektē un ražo dažāda veida jaudas iegūšanai. Griešana tukšgaitā neietilpst plānotajās darbībās un dīzelim ir visai kaitīga, ņemot vērā tā specifiskās atšķirības no benzīna dzinēja.

Seene 09.05.2012 0:19

Bams rakstīja:

Seene rakstīja:

Bams rakstīja:

Un visbeidzot izmaksām, kādas veidojas iegādājoties visnotaļ dārgos hibrīdus tā vietā, lai gluži vienkārši brauktu buss.

Trolejbusam ir ilgāks paredzētais kalpošanas laiks A ap 10-12gadi, TB ap 15-16 gadi.

Kā palika ar iegādes izmaksām? Un kur pamats tādai kalpošanas laika atšķirībai? Kas tieši trolejbusā saglabājas tik labi? Vai arī mūsdienu autobusiem motoru paredzēts nokaut 10 gados? Vai kārba ir neizturīgāka, nekā hibrīddīzelim? Kaut kā nelīmējas...

Jā, autobusam par pamatu tiek ņemts tieši dzinēja kalpošanas laiks.

Spēcīgs tehnoloģijas regress... Cik gadus dzīvoja Ikarusi? Vai šobrīd 15 gadus vecajiem MB autobusiem ir nopietnas problēmas ar dzinējiem?

Seene 09.05.2012 0:17

Veiga rakstīja:

Bams rakstīja:

Ls 8000 viens stabs, (uz 1km vajag 33 stabus) ap Ls10000 pārmija, Rietumu ātrgaitas (kā Šveicē) ap 50000Eur.

es neesmu no tiem, kas domā, ka jaunus dzelzs izstādājumus jāpērk par metāllūžņu cenu ... bet par ko 8000? kas tajā stabā tik īpašs? par pārmijām vispār klusēju

Vai šie cipari neliek aizdomāties, ka varbūt drīzāk vajadzēja jauno troleju vietā iepirkt kaut ko šitādu un netērēties ekskluzīvām pārmijām, stabiem un hibrīdiem?

ej.uz/...

Kamēr bams klusē, no netā atrodamās info sanāk, ka viens trolejbuss RS ir izmaksājis ~370 000Ls (2009), bet autobuss ~140 000Ls (2004). Diez vai šādu cenu starpību var norakstīt uz inflāciju 5 gados...

Seene 08.05.2012 23:53

Bams rakstīja:

Un visbeidzot izmaksām, kādas veidojas iegādājoties visnotaļ dārgos hibrīdus tā vietā, lai gluži vienkārši brauktu buss.

Trolejbusam ir ilgāks paredzētais kalpošanas laiks A ap 10-12gadi, TB ap 15-16 gadi.

Kā palika ar iegādes izmaksām? Un kur pamats tādai kalpošanas laika atšķirībai? Kas tieši trolejbusā saglabājas tik labi? Vai arī mūsdienu autobusiem motoru paredzēts nokaut 10 gados? Vai kārba ir neizturīgāka, nekā hibrīddīzelim? Kaut kā nelīmējas...

Seene 08.05.2012 16:31

DekstersFF rakstīja: Man jau izskatās tā- kāda problēma, ka uztādīs mazliet vēlāk? Nav jau pirmā reize,kad atliek termiņus. Mazliet pārrēķinājās,un?

Uzliks pēc 3 mēnešiem, arī labi, neviens no tā necietīs.

Tu savu kūdru arī piegādā pēc 3-6-300... mēnešiem?! Pasūtītāji nebļauj?

Seene 08.05.2012 15:20

IkdienasViesis rakstīja: manuprāt, tā ideja pati par sevi laist autobusu pa sliežu ceļiem un izmantot tramvaju pieturas - nav tā spožākā un gaišākā. Ja pašlaik pie strēlnieku laukuma, kur ši kārtība darbojas, tas jūtami traucē tramvajiem. rezultātā samazinās tramvaju kustības ātrums. Īpaši smagi tur gāja ziemā, kad tas dīzeļtrollis netika laukā no sniega kupenas, bet tramvajam bija jāgaida...Labāk jau tramvaju satiksmi neapgrūtināt.

Atslēgvārds šeit ir "dīzeļtrollis". Šī suga vispār būtu likvidējama pašos pamatos. Trolejbuss ir ļoti neizdevīgs transporta veids, ko faktiski var atļauties tikai ļoti bagātas valstis - kā, piemēram, Šveice, kas ar šo ieguldījumu pamanās piesārņojumu vispār iznest ārpus valsts.

Bams varētu padalīties, cik izmaksā naudā un darbā pārmiju uzturēšana tramvaja un trolejbusa vadiem, vispārēja satiksmes bremzēšana dēļ trolejbusu neveiklības, salīdzinājumā ar autobusiem. Un visbeidzot izmaksām, kādas veidojas iegādājoties visnotaļ dārgos hibrīdus tā vietā, lai gluži vienkārši brauktu buss. Cik km autobusam ir jānobrauc, lai degvielā pārtērētu iegādes cenas starpību, kontakttīkla uzturēšanas un nepieciešamās elektroenerģijas izmaksas?

Seene 08.05.2012 15:08

Palaidniex rakstīja:

Seene rakstīja:

Veiga rakstīja:

Mums ir sniegs. Nedomāju, ka ziemā uz tramvaja sliedēm iestrēdzis autobuss priecēs nosalušo pilsoņu sirdis par šādu risinājumu. Tas, protams, ja neuzradīsies kāds labdaris, kas kārtīgi pucēs sabtransa joslu. Kur - Nils vai?

Kādam sniegam un/vai autobusam ir jābūt, lai tas iestrēgtu tur, kur tiek cauri zemās grīdas tramvajs? Cik iestrēgušus autobusus tu esi redzējis tajā pat ielas posmā, kur snieg tas pats sniegs un pucē tas pats Nils?

Neesi pamanījis, ka uz visādiem tiltiem ar pirmo apledojumu sasprūšt autobusi da trolejbusi, bet tramvajs, ja tam netraucē nosprūdoušie - nekādi nekavē savu grafiku...

Neesmu pamanījis tiltu tajā posmā par ko runāju. Bet tieši uz Akmens tilta, kur šāda problēma ir aktuāla, autobusi brauc pa tramvaja sliedēm...

Seene 08.05.2012 15:05

CRDI rakstīja:

recluse rakstīja:

sarashkins rakstīja: Varbūt vitroniks grasās uzstādīt ginesa rekordu stacionāro radaru uzstādīšanas ātrumā? 110 gab 2 nedēļās!

Vispār jau džeki no "LEC" jau pērnajā mēnesī 100% garantēja - netiks uzstādīti laikā.

Vakar un šodien stāda 1. latvijas stacionāro FR pie D-tilta.

Bet Vitronikam viss pohju, ka nepaspēs, jo www.delfi.lv/... Cik noveroju, tad tie sadarbības partneri neizskatījās diez ko samobilizējušies FR stādīšanai. Viss notika kā parasti- viens rok pieci skatās un dod padomus.

Sadarbības partneriem jau nav nekāda līguma līdz 20. maijam... Tā ir tikai Vitronic problēma.

Seene 08.05.2012 15:04

Veiga rakstīja:

Mums ir sniegs. Nedomāju, ka ziemā uz tramvaja sliedēm iestrēdzis autobuss priecēs nosalušo pilsoņu sirdis par šādu risinājumu. Tas, protams, ja neuzradīsies kāds labdaris, kas kārtīgi pucēs sabtransa joslu. Kur - Nils vai?

Kādam sniegam un/vai autobusam ir jābūt, lai tas iestrēgtu tur, kur tiek cauri zemās grīdas tramvajs? Cik iestrēgušus autobusus tu esi redzējis tajā pat ielas posmā, kur snieg tas pats sniegs un pucē tas pats Nils?

Seene 08.05.2012 14:40

Palaidniex rakstīja:

Tākā mēs dzīvotu aiz polārā loka kur sālīte ir kā īpaši jāaudzē, bet lūk sliedes betonā nekādi nav jākopj...

Paprasi Bamam, cik bieži un kādas apkopes ir jāveic sliedēm, kas ir ieliktas pie Nacionālā teātra.

Seene 08.05.2012 14:35

Palaidniex rakstīja:

Un Vēlreiz atkārtoju jautajumu - kā rtieši autobusu novirzīšana uz to sliežu klātni ar 4-5 reāli satiksmi čakarējošiem krustiem tur to plūsmas caurlaidību uzlabos, a? Nu pastāsti analfabētiem un muļķiem, kā tieši 4 reāli satiksmi purgājoši krustojumi UZLABO satiksmi.

Kā tieši satiksmi uzlabo sabiedriskā transporta joslas citās vietās? Tak aizņem veselu joslu nelietderīgi, kur tev vizināties.

Vai tu gribētu, lai, piemēram, Raiņa bulvārī būtu divas sabiedriskā transporta joslas un viena pārējiem. Jeb tur tev liekas, ka viena josla sabiedriskajam un divas pārējiem ir pareizi?

Seene 08.05.2012 14:32

Palaidniex rakstīja:

Seene rakstīja:

Palaidniex rakstīja:

Naudu sliedēm nedod RD, to finansē RS par SAVU piķi.

Kā man patīk čaļi, kas visu putro...

Palaidniex rakstīja:

Jau rakstīju, ka Mr. Hūte savā Lemberģijā jau to ir ieviesis. Strādā lieliski...

Vari tagad salikt kopā divus savus apgalvojumus ar jebkādu citu loģiku, izņemot vēlmi jebkādā veidā pateikt, ka tev vienīgajam ir taisnība?

Redzi - Brīvības gatvē zem sliedēm komunikāciju NAV, Tās iz zem brauktuves. Vai tas nepielec?

Nespēj saprast to, ka pašas sliedes, tāpat kā komunikācijas, ir daļa no ceļa? Vienotais veselums ir CEĻŠ un to ir jārekonstruē tikai un vienīgi no šada skatu punkta.

Protams, ka otkats sanāk lielāks, ja vispirms rekonstruē sliedes, pēc tam ielu, tad komunikācijas un visbeidzot ietves. Nobeigumā secina, ka viss ir pa druskai safists un rekonstruē vēlreiz visu kopā.

Seene 08.05.2012 12:48

Chankaishi rakstīja: Dīvaini - zēni apspriež dragreisu teorētiski! Domāju, ka tas ir neproduktīvi. craig.backfire.ca/... - te var palasīties visu, par ko spriežat.

Diezgan precīzs tulkojums tam, ko jau uzrakstīju latviski

craig.backfire.ca/...

Seene 08.05.2012 12:39

Palaidniex rakstīja:

Naudu sliedēm nedod RD, to finansē RS par SAVU piķi.

Kā man patīk čaļi, kas visu putro...

Palaidniex rakstīja:

Jau rakstīju, ka Mr. Hūte savā Lemberģijā jau to ir ieviesis. Strādā lieliski...

Vari tagad salikt kopā divus savus apgalvojumus ar jebkādu citu loģiku, izņemot vēlmi jebkādā veidā pateikt, ka tev vienīgajam ir taisnība?

Seene 08.05.2012 12:36

Palaidniex rakstīja:

Tavu argumentu VAŠE nav. Piemini te kaut kādu Zimbabvi un Amurikiju...

Zini un citās valstīs droši vien viss ir pricipiāli savādāk - katrā pilsētā ir savādāki transporta risinājumi. Savādāka pasažieru plūsma, savādākas vajadzības utt.

Laikam jaunākie tramvaju klājumi ar zālīti tiek ieviesti aiz gara laika aiz neko darīt. Vieni vienīgi stuilbeņi sāk atteikties no betona un sāk audzēt uz sliedēm zālīti...

Tieši tā - vieni vienīgi stulbeņi audzē zālīti tur, kur pietrūkst transporta caurlaidība. Citur Eiropā (un nevis Amurikā vai Zimbabvē) zālīte būs vien tur, kur sliedes nav izmantojamas kā josla, kas nodrošina papildus plūsmas kapacitāti.

Un vienīgi stulbeņi uzskata, ka pie mums zālīti var audzēt tāpat kā viduseiropā, kur ir pilnīgi cits klimats. Jau marta beigās staigāju pa Vīni vienā t-kreklā un baudīju zaļu zālīti un +24 grādus. Mums vēl tagad pavasaris nav atnācis. Kā tev liekas - cik izmaksā zālītes uzturēšana, lai tā neiznīktu un spētu viedot spēcīgu sakņu sistēmu mūsu apstākļos? Vai esi kādreiz dzirdējis Rīgas dārzu skaidrojumu, kādēļ esam tik dīvaini, ka neļaujam sēdēt parka zalājos? Es esmu - jo skandināvu parkos, kur tas ir atļauts, izturīgā ziemeļu zāle ar visu uzturēšanu izmaksā astronomiskas summas. Bet tā, kas viduseiropā, pie mums neaug...

Seene 08.05.2012 10:59

Palaidniex rakstīja:

Seene rakstīja:

Palaidniex rakstīja:

Vēlreiz saku - normāls loksaforu signālplāns un autobusu pieturu kabatas ir lētāks un efektīvāks risinājums!

Nu šo tu varētu paskaidrot sīkāt un kaut kā pamatot. Jo patreiz tu apšaubīji visas Eiropas izdarīto izvēli. Paskaidro man lūdzu, kādēļ valstīs ar labi attīstītu transporta infrastruktūru izmanto manis piedāvāto modeli, ja tavs ir lētāks un efektīvāks?

Pārprogrammēt saprātīgāk luksoforus un izbūvēt 4-6 autobusu kabatas ir gan plūsmai efektīvāk, gan lētāk nekā betonēt 2,5 km tramvajsliedes, principiāli izbūvēt/rekonstruēt/pārbūvēt vismaz 3 krustojumus ieviešot speciālo sekciju autobusa pagriezienam pa labi, pārbūvējot esošos luksoforus utt... Ieviešot papildus regulējamas gājēju pārejas, kas viss kompleksā stingri vairāk nobremzēs auto plūsmu nekā ja izbūvē kabatas un sakārto luksoforus ...

Kādēļ tu vienkārši atkārto savu viedokli? To izlasīju jau iepriekšējā reizē.

Joprojām gribu dzirdēt tavu paskaidrojumu, kādēļ tā nedomā valstīs ar labi attīstītu transporta infrastruktūru?

Seene 08.05.2012 10:27

Palaidniex rakstīja:

Vēlreiz saku - normāls loksaforu signālplāns un autobusu pieturu kabatas ir lētāks un efektīvāks risinājums!

Nu šo tu varētu paskaidrot sīkāt un kaut kā pamatot. Jo patreiz tu apšaubīji visas Eiropas izdarīto izvēli. Paskaidro man lūdzu, kādēļ valstīs ar labi attīstītu transporta infrastruktūru izmanto manis piedāvāto modeli, ja tavs ir lētāks un efektīvāks?

Seene 08.05.2012 10:04

msh rakstīja: Slikti? Nu tādas 90 gadus mudernas tehnoloģijas kā 4v, kā tavam ķīselim nav, tāpēc gluži dabiski ka tik augstu griezt ir beztolks un tas jākompensē ar virsspiedienu, bet nu tas ir cits stāsts

Es tik tālu kā tu aºī sarēķināju, bet iestājas viens klupšanas akmens - 81% no 88 kw ir 71 kw, bet 87% no 60 ir 52 kw, respektīvi pēc tavas teorijas atmosfērisks benzīnnieks joprojām ļurboķīseli uz papīra izliek, lai arī dabā tas tā nenotiek...

Ā, un vēl viens piemērs - ja es savu motoriņu pabaroju nevis ar 98., bet ar 95. oktānskaitļa benzīnu, tad detonācijas dēļ kompis izmanto ne tik agresīvu aizdedzes karti, un kā jau mēs zinām - vēlāka aizdedze = mazāks griezes moments. Dabā izpaužas kā miegains motors līdz kādām trīs štukām, pieņemu ka uz ruļļiem būtu kādi 20-30 nm mazāk tajā diapazonā. Bet tā kā gaiss joprojām tiek iesūkts tādā pat daudzumā, arī degviela tiek padota tikpat daudz - un motors joprojām attīsta tādu pat jaudu - bet iet jūtami sūdīgāk. Ko nu?

"un motors joprojām attīsta tādu pat jaudu - bet iet jūtami sūdīgāk" - interesanti kur tā jauda rodas? Pat ja tev pašam neliekas absurds šāds pieņēmums, tad atceries, ka jauda ir vien Nm * RPM. Ja krītas Nm, krītas arī jauda.

Bet kopumā... Ja vēl nesaprati, tad turpini vien uzskatīt, ka uzvar vājākais motors. Tikai atceries, ka viduslaiki ir pagājuši - izvēlēties ticēt brīnumiem, kuri ir pilnībā saprotami un izskaidrojami, ir katra paša izvēle.

Seene 07.05.2012 23:56

msh rakstīja:

Domu it kā sapratu, bet uz piemēru nesapas, tāpēc še tev piemērs, paskaidro - data.motor-talk.de/... un www.coupetyp89.de/... Lai būtu uz kā piemēru bāzēt - paātrinoties ar motoru numurs divi, es pārslēdzos ap 4,5k, jo var just ka augstāk viņš diez ko nevēlas griezties, pārštepselējoties laikam nonāku ap 3 štukām. Par numur viens - esmu pa acu galam lasījis ka niknāk uztaisītu ķīseļu braucēji mērot uzrāviena ilgumus mēdz pārštepselēties pie trīsarpus štukām, pieņemu ka pēc pārslēgšanās būs bik virs divām štukām.

Nu slikti tev tie "niknāk uztaisītie dīzeļi" Manam zemapgriezienu V6 redlains ir 5k un ja gribas ļoti agresīvi braukt, pārslēdzos pie ~4500RPM. Cita lieta, ka ikdienas satiksmē jau pārslēgšanos pie 2000RPM man daži pasažieri sauc par agresīvu braukšanu.

bet atgriežoties pie tēmas - lai vieglāk rēķināt, paņemsim apmēram līdzvērtīgu noapaļotu jaudas līknes apgabalu abiem motoriem, kam proporcionāli var noņemt 1/3. Dīzelim - 2000-3000RPM un benzīnam 3000-4500RPM. Un šī diapazona augšu uzskatīsim par 100% jaudas.

Benzīnam šajā diapazonā sanāk Zs izmaiņas paātrinoties no 55 uz 88, jeb 62-100% (vidēji 81% no maksimuma). Dīzelim attiecīgi 45-60kW jeb 75-100% (vidēji 87%). Cipari, protams, ir ļoti aptuveni, bet ceru, ka ideju saprati,

Seene 07.05.2012 23:40

Palaidniex rakstīja:

Nu bet te sāc kaut ko murgot par neko neizšķirošo griezes momentu

Jauda tak ir visiem un tajā redlainā starp 4-7 kRPM tak jaudas parametri ir +/- vienādi. Kaut ko Tu te atkal safļūtīja samuidriji.

Un tagad pēc tava skaidrojuma sanāk, ka pie vienādas jaudas dinamiku nodrošina tomēr grieze?

Tak mēri to jaudu kur gribi - uz kloķenes vai pēc identisku zudumu transmisijas...

Diez vai cilvēkam, kam redlains ir 3000 RPM "garš" ir vērts kaut ko skaidrot

Jaudas parametri NAV +/- vienādi.

Zudumi transmisijā NAV identiski.

Seene 07.05.2012 22:52

Palaidniex rakstīja:

Bams rakstīja:

Seene rakstīja:

Bams rakstīja:

Vai krāsojot mājas fasādi, no krāsotājiem mēs varam prasīt, lai tie salabo arī bedres uz ielas?

Sliedes ir sliedes un iela ir iela. Katram savs projekts, katram savs finansējuma avots un rekonstrukcijas laiks. Dotajā gadījumā betonu likt varēja, bet, lai palaistu pa sliedēm busus, būtu nepieciešams sliežu ceļu klātnei cits platums uc faktori, kurus dotajā vietā realizēt varētu tikai kompleksi ar VISAS ielas pārbūvi.

Nu jau gan sāc jaukties. Sliedes ir daļa no ielas, nevis neatkarīgs objekts. Un nav rekonstruējamas bez ielas saimnieka (RD) atļaujas. Un šādai atļaujai ir jābūt tikai kompleksam risinājumam, nevis katram deķīša ielāpam atsevišķi.

Tad jau sanāk, ka arī trubas un kabeļus zem ielām var rekonstruēt tikai kopā ar ielu...

Bams, neņem pierē, viņš mums tāds īpašs pagadījies...

Iedomājies, ka nu nezkāds megarisinājums būs, kad busus palaidīs pa sliedēm, kā arī jau izdomājis to vienkāršos un stūķus neradošos joslu šķērsojumus kad visi autobusi uzbrauks uz sliedēm un kur nu kurais no tām raus pa labi un pa kreisi nost... Karoš Sēni par prezi. Visam!

Redz joks jau ir tāds, ka šāds risinājums darbojas un nerada stūķus ne vien daudzās citās Eiropas pilsētās, bet arī tepat Rīgā. Un nevienam netraucē... laikam jau tik labi darbojas, ka neesi pat pamanījis.

Megarisinājums viņam... Aizej velosipēdu no jauna izdomā, ja šis tev ir megarisinājums.

Seene 07.05.2012 22:49

Bams rakstīja:

Tad jau sanāk, ka arī trubas un kabeļus zem ielām var rekonstruēt tikai kopā ar ielu...

Tieši tā. Šāda kārtība ir spēkā normālās zemēs un pie mums vismaz Lembergs līdz tam ir aizdomājies. Bet pārējiem budžeta naudu nav kur likt.

Un visu uzreiz taisot otkats tikai vienreiz sanāk.

Seene 07.05.2012 22:37

Palaidniex rakstīja:

Atu tur par kaut kādām līknēm murogi, bet abiem motoriem jaufda vislielākā ir tuvu redlainam - kāpj +/- vienādi - tākā vieglākajam teorētiski bija jāvinnē, kaut ko safļūtīji, nomurmināki, ne pats ne citi nesaprata - kā pēkšņi viena jauda vairs nav tā pati jauda un vēl kaut ko...

Norādītā max jauda ir tikai vienā apgriezienu punktā un neeksistē ārpus šī punkta. Paātrinājumā tiek izmantots noteikts apgriezienu diapazons - teiksim pēdējie 20% līdz redlainam.

Tagad paskaties, cik jaudas ir katram motoram šajā 80% apgriezienu punktā un izrēķini kaut vai aritmētisko vidējo. Un tad salīdzini šī cipara atšķirību (vari būt drošs, ka tavai mazdai būs mazāks) ar kilogramu atšķirību.

Un ja ar to vēl nepietiek, tad atceries, ka norādītie Zs ir mērāmi uz kloķvārpstas gala - līdz riteņiem nonāk tikai daļa. Bet zudumi transmisijā palielinās pieaugot apgriezieniem. Vai tik tas V6 3.2 nebūs ĻOTI lēns, salidzinājumā ar mazdas šujmašīnu. Kāda ir atšķirība redlaina cipariem?

Lasītākie raksti

Jaunie raksti