Auto gaismas: situācija uz Latvijas ceļiem bēdīga un pasliktinās 67

 
15.oktobris 2008 0:01

Lielākā daļa jau būs pamanījusi, ka uz ceļiem parādās automašīnas ar dīvainām gaismām, kuras spēcīgi žilbina pārējos satiksmes dalībniekus. Tā ir nopietna problēma, īpaši tagad, kad dienas paliek īsākas.

Šādas auto gaismas protams ir nelegālas, to paši "tjūningotāji" labi zin, un uz tehniskās apskates laiku tās noņem. Tomēr citkārt, tie, visticamākais, neaptver cik bīstamas tās ir pašiem un vēl jo vairāk - pārējiem. Modificētas auto gaismas nav tas pats, kas plīša metamkauliņi, iekārti atpakaļskata spogulī.

HID (tā sauktās Xenon) spuldzes auto industrijā sāka izmantot 1991. gadā kā papildus komplektāciju 7. sērijas BMW automašīnām. Plašāk, auto lukturiem, tās izmanto tikai aptuveni 10 gadus. HID (High-intensity discharge) spuldzes ievērojami efektīvāk pārvērš enerģiju gaismā, paralēli izdalot mazāk siltumu, to mūžs ir ilgāks kā halogēnajām spuldzēm, pamanāmākā atšķirība ir to izstarotās gaismas spektrālais sastāvs - tās izstaro daudz vairāk īso viļņu gaismu (violētā-zilā) nekā halogēnās spuldzes.

Šī īpašība, kura bieži tiek uztverta kā "kosmētisks" pluss, ir arī šīs tehnoloģijas galvenā rūpe. Jo īso viļņu gaismai ir nepatīkama īpašība - tā stipri vairāk izkliedējas/absorbējas, tā ir ievērojami grūtāk "apstrādājama" mūsu acīm, nofokusēties uz to bieži nav iespējams, tomēr tas vēl nebūtu tik kritiski, jo HID spuldzes, ne mazāk aktīvi, izstaro arī visu pārējo spektru, kas minēto kompensē. Vislielākā problēma ir tā, ka īso viļņu gaisma pārkairina mūsu acis, izsaucot acu zīlīšu sašaurināšanos.

Reāli tas nozīmē to, ka HID spuldžu izstarotā gaisma žilbina (tā žilbina par 40% spēcīgāk, kā halogēno spuldžu gaisma), un lai cilvēka acs atgūtos no apžilbšanas ir nepieciešamas aptuveni 4 ļoti bīstamas un ilgas sekundes un tas, protams, ir tikai no tā brīža, kad šī gaisma vairs nav redzama. Auto gaismām šāda blakusparādība ir nepieļaujama, jo tā nopietni apdraud visus satiksmes dalībniekus. Tādēļ HID auto lukturiem ir īpaša konstrukcija, lai to novērstu:

    * īpaša luktura optika. radīta, lai pareizi fokusētu HID spuldzes izstaroto gaismu, tā būtiski! atšķirās no halogēno lukturu optikas, jo atšķiras modelis, kā gaisma tiek izstarota abās spuldzēs;
    * automātiskā līmeņošana, kas izslēdz to, ka pats autovadītājs varētu uzregulēt lukturus žilbinoši augsti, vai ka tie varētu pašizregulēties no vibrācijas;
    * dzidrs luktura "stikls", lai īso viļņu gaisma to šķērsojot neizkliedētos;
    * lukturu mazgāšanas sistēma, lai neļautu tam nosmērēties, tādejādi radot īso viļņu gaismas nevēlamu izkliedi.

Tirgū ir plaši pieejami tā sauktie "Xenon retrofit" komplekti, to lētās cenas dēļ (~70Ls) tie ieguvuši plašu popularitāti. Tie sastāv no pāris transformatoriem, vadiem un īpašiem ķīnas izstrādājumiem - HID spuldzēm, kuras "piemērotas" halogēno spuldžu ligzdām, tādējādi šie komplektiņi veikli uzmontējami prakstiski jebkurai automašīnai. Mārketēti šie komplektiņi, kuri ir nelegāli (arī Latvijā), tiek ar saltiem meliem, solot precīzi pretējo no tā, kas tiek iegūts reāli. Kā jau rakstīju - halogēno spuldžu lukturi ir pilnīgi nepiemēroti HID spuldzēm, rezultātā mēs iegūstam nefokusētu - īpaši žilbinošu gaismu, kas nopietni apdraud satiksmes drošību. Vēl ar šiem komplektiņiem daudzi pamanās apgādāt miglas lukturus (kuri arī ir paredzēti halogēnajām spuldzēm).

HID spuldzes pēc definīcijas nav piemērotas miglas lukturiem, to darbība būs pretēji to nozīmei - atvieglot redzamību grūtas redzamības apstākļos. Miglas lukturu gaisma ne nejaušības dēļ ir manāmi dzeltena, tas tādēļ, lai nepieļautu, ka tā izstarotā gaisma satur īso viļņu spektru, ar ko slavenas HID spuldzes. HID spuldžu gaisama - īpaši vēl nepareizi fokusēta, miglas apstākļos, radīs auto priekšā necaurredzamu "baltu palagu". Šī nesaderība ir tik fundamentāla, ka miglas lukturi ar HID spuldžu optiku netiek ražoti kā tādi, un neviena autotirgotāja extru sarakstā neatradīsiet šādu brīnumu. Un protams, šādi modificēti miglinieki ir tikpat bīstami un tiek turēti patstāvīgi ieslēgtā stāvoklī - "tiem taču jāatpelna ieguldītais".

Ja kādam ir nopietna vēlme mainīt sava auto halogēnās gaismas uz HID, tad vienīgais pareizais/legālais/drošais veids kā to izdarīt, ir uzlikt šim auto modelim paredzētos oriģinālos HID lukturus ar visu papildus aprīkojumu, kas maksās būstisku summu. Piedevām, ļoti iespējams, ka konkrētajam auto modelim, šādi lukturi nekad nav tikuši un netiks ražoti, tad šī doma būtu jāaizmirst. Galu galā HID lukturi nav labāki par halogēnajiem (atskaitot enerģijas parētiņu, kas nespēs kompensēt uzstādīšanas izmaksas), tieši pretēji - dzeltenīgajā gaismā, tumšā diennakts laikā, cilvēka smadzenēm ir vieglāk pamanīt/saprast kustību/attālumus.

Šadi modificētu gaismu auto vadītāju sejas nebūtu tik pašapmierinātas, ja tie nojaustu, ka tie, kas saprot par ko stāsts, tos izsmej, pārējie lamā. Galu galā - oriģinālos Xenon'us atšķirt no "kreisajiem" ir gaužām elementāri.

Lūgums potenciālajiem - šādu "Xenon komplektu" izmantotājiem, apdomāties.

Drošu braukšanu!

frukc
 
67 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
262637. viesis 15.oktobris 2008 13:41
1 0 Atbildēt

Personīgi es būtu tikai PAR žilbinātāju sodīšanu! Neticu, ka nav iespējas rīkot expressreidus un pamazām ķerstīt šitos visvarenos gaismotājus. Arī par nepamatotu papild/miglas lukturu lietošanu vajag sodīt. BARGI SODĪT!

Maz, ka tie diezgan krietni traucē braukt citiem satiksmes dalībniekiem, tad piedevām vēl ievērojami palielina degvielas patēriņu.

Ja kāds vēl nezināja: Ieslēgtas tuvās gaismas palielina patēriņu par 12 - 20%, ieslēgti papildlukturi vēl piemet klāt līdz pat 7 - 12%.

Pieņemu, ka ļoti liela daļa "braucēju" tikai pārpratuma pēc ir nokļuvuši pie stūres, tikpat lielai daļai ir bērnībā iegūti TĀDI kompleksi, ka vesels psihiatru konsīlijs varētu rukāt melnās miesās, kamēr tiktu ar tiem galā. Tāpēc jau šobrīd uz ceļiem ir pilnīgs bezpriģels... :(

Manuprāt braukāšana skaidrā dienas laikā ar saslēgtiem visiem gaismekļiem automašīnas priekšā un pakaļā ir visīstākais debilitātes un aprobežotības indikators.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti