Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Arī Lietuvā brūk ceļi - 65% ir sliktā stāvoklī 16

 

Autoceļš Viļņa-Kauņa-Klaipēda Foto: Ekrānšāviņš

iAuto.lv | 5.maijs 2017 9:35

Tāpat kā Latvijā, arī Lietuvā ceļu būvei tiek piešķirti līdzekļi no ES fondiem. Taču pēdējo septiņu gadu laikā Lietuva ir ievērojami palielinājusi valsts budžeta daļu, kas tiek novirzīta ceļu būvei un uzturēšanai. Piemēram šogad ES fondu līdzekļi sastāda nepilnus 16% no ceļiem paredzētā budžeta – salīdzinoši, Latvijā ES fondi sastāda 44% no budžeta. Ievērojami atšķiras arī budžetu apmēri:  Lietuvā tie ir 593 miljoni Euro, Latvijā – 286 miljoni.

Plānots, ka ar 2020. gadu ES fondi ceļiem vairs nebūs pieejami, tādēļ arvien aktuālāks kļūst jautājums par ceļiem paredzēto finansējumu un tā izmaiņām. Portāls iAuto.lv piedāvā iepazīties, ar to, kas ceļu tīkla uzturēšanā un attīstībā plānots Lietuvā.

Lielākā daļa Lietuvas ceļu ir sliktā stāvoklī

Saskaņā ar Lietuvas Ceļu Administrācijas datiem kopējais ceļu tīkls Lietuvā ir virs 21 000 km garš, no kuriem 13 800 km ir asfaltēti – 65% no tiem ir sliktā stāvoklī, it īpaši valsts nozīmes ceļi. Pat ieguldot krietni vairāk līdzekļus, nekā Latvijā, līdz 95% finansējuma tiek piešķirts vien esošās infrastruktūras sabrukšanas apturēšanai.

Lietuvas ceļu tīkls Foto: Ekrānšāviņš

Aprēķināts, ka nepietiekama finansējuma dēļ Lietuvas sabiedrība no 2008. līdz 2016. gadam zaudējusi 746 miljonus EUR. Šajos zaudējumos ieskaitīti ceļu ekspluatācija, negadījumu skaits, laiks, uzturēšana un piesārņojums.

Zaudējumi nepietiekama finansējuma dēļ Foto: Ekrānšāviņš

Prognozēts, ka turpmākajos četros gados zaudējumi būs tikpat lieli, cik iepriekšējos 9 gados. Nepalielinot finansējumu, ik gadu sliktas kvalitātes ceļu īpatsvars Lietuvā palielināsies par 7-10%.

Ceļiem paredzētā nauda nonāk vispārējā budžeta vajadzībām

Finansējums Lietuvas ceļiem ir pārsniedzis pirmskrīzes līmeni gan apjoma, gan valsts finansējuma ziņā. To veido akcīze nodoklis, vinjetes, kravas auto nodeva, virsplāna līdzekļi u.c. ienākumi, kā arī ES līdzekļi. Tomēr ar daļu no ceļiem paredzētās naudas tiek segtas vispārējā budžeta vajadzības, tādējādi kopš 2009. gada Lietuvas Ceļu uzturēšanas un attīstības programma nav saņēmusi likumā noteikto akcīzes daļu – kopā 605 milj. EUR, kā dēļ neesot iespējams sasniegt ceļu infrastruktūras stratēģiskos mērķus un tas arī sarežģī darbu plānošanu.

Lietuvas autoceļu budžeta finansējuma avoti Foto: Ekrānšāviņš

Lietuvas autoceļu budžeta izlietojums Foto: Ekrānšāviņš

Tādēļ Lietuvas Ceļu Administrācija ir izstrādājusi vairākus budžeta scenārijus, lai ceļu infrastruktūru būtu iespējams arī attīstīt, ne vien apturēt tās sabrukšanu. Optimistiskais scenārijs paredz līdz 2020. gadam palielināt vidējo Lietuvas ceļu budžetu līdz 783 miljoniem EUR gadā. Tādējādi gadā būtu iespējams uzturēt 470 km grants ceļus, 150 km valsts un reģionālos ceļus, 290 km galvenos ceļus, saremontēt 1750 km un papildus attīstīt vairākus ievērojamus autoceļu projektus.

Otrs scenārijs paredz vidējo budžetu 664 miljonu EUR apjomā, kas ļautu izdarīt uz pusi mazāk, nekā iepriekšminētajā scenārijā – 250 km grants ceļu, 80 km valsts un reģionālo, 150 km galveno ceļu uzturēšana, un 900 km remonts. Bet, ja vidējais gada budžets līdz 2020. gadam būs 542 milj. EUR, tad gadā būs iespējams uzturēt vairs 220 km grants, 15 km valsts un reģionālos, 45 km galvenos ceļus, kā arī veikt 160 km remontu.

Iespējamie Lietuvas autoceļu budžeta scenāriji Foto: Ekrānšāviņš

Šobrīd nav skaidrs, vai būs pieejama vēl viena ES investīciju programma autoceļiem, jo ir  tendence to vietā attīstīt alternatīvo transporta līdzekļu izmantošanu un dzelzceļa infrastruktūru. Tāpēc Lietuvas Ceļu Administrācija gatavojas veikt priekšizpēti esošo ceļu uzturēšanas un attīstības programmas finansēšanas avotu pārskatīšanai un alternatīvu finansēšanas avotu meklēšanai.

“Via Baltica” pārbūve par automaģistrāli un 1000 km grants ceļu asfaltēšana

Cerība par optimistiskākā budžeta scenārija piepildīšanos kļūst pašsaprotama, iepazīstoties ar iespaidīgajiem Lietuvas Ceļu Administrācijas plāniem nākamajos piecos gados. Līdz 2020. gadam plānots ar mīkstā asfalta tehnoloģiju noasfaltēt 1000 km grants ceļus.

Mīkstā asfalta ieklāšanas tehnoloģija Foto: Ekrānšāviņš

Mīkstā asfalta tehnoloģiskās prasības Foto: Ekrānšāviņš

Atšķirībā no tradicionālās asfaltēšanas, mīkstā asfalta ieklāšana ceļiem ar zemu satiksmes intensitāti ir lētāks un piemērotāks risinājums. Pērn ar šādu tehnoloģiju tika uzlaboti 300 km grants ceļu, bet šogad noasfaltēto ceļu apjoms būs vēl lielāks.

Lieli darbi ieplānoti tranzīta satiksmes plūsmu optimizācijai. Iespaidīgākais – “Via Baltica” pārbūve par automaģistrāli, ko plānots pabeigt 2022. gadā. Pretēji Latvijas Republikas Satiksmes ministrijai, kas šoseju pārbūvēšanu par automaģistrēlām uzskata par ekonomiski nepamatotām, atbildīgie Lietuvā uzskaita sociālos un ekonomiskos ieguvumus, kas radīsies izveidojot automaģistrāli. Pēc darbu pabeigšanas šķērsot Lietuvu no Latvijas līdz Polijas robežai būs iespējams 3 stundās, nevis četrās, kā līdz šim. Vidējais ātrums pieaugs no 68 līdz 87 km/h, un tiks izglābtas vismaz 10 dzīvības gadā.

"Via Baltica" Lietuvā plānots pārbūvēt par automaģistrāli Foto: Ekrānšāviņš

Ieguvumi no "Via Baltica" pārbūves Foto: Ekrānšāviņš

Tāpat plānots pārbūvēt automaģistrāli Viļņa-Kauņa-Klaipēda, autoceļus Viļņa-Traķi un Viļņa-Utena, kā arī izveidot apvedceļus Viļņas un Klaipēdas pilsētās.

Autoceļa Viļņa-Kauņa-Klaipēda pārbūve Foto: Ekrānšāviņš

Plānotie pārbūvējamie ceļu infrastruktūras objekti Lietuvā Foto: Ekrānšāviņš

Plānotie pārbūvējamie ceļu infrastruktūras objekti Lietuvā Foto: Ekrānšāviņš

Uzlādes stacijas ik pēc 50 km un elektroniskās sistēmas satiksmes uzraudzībai

Lietuvas Ceļu Administrācijas vīzija ir panākt 0 bojāgājušos - pērn ceļu satiksmes negadījumos Lietuvā bojā gāja 189 cilvēki, kas ir divas reizes mazāk, nekā pirms 10 gadiem. Līdz 2020. gadam bojāgājušo skaitu cer samazināt līdz 148, bet 2030. gadā satiksmē ies bojā ne vairāk par 75 cilvēkiem. Lielu artavu šādai statistikai nesusi autoceļu satiksmes infrastruktūras uzlabošana. No 2009. gada ir ievērojami krities t.s. "melno punktu" skaits - ja pirms desmit gadiem Lietuvā bija 178 melnie punkti, tad pagājšgad vairs tikai 30.

Ierobežota finansējuma apstākļos Lietuvas Ceļu Administrācija arī turpmāk plāno uzlabot infrastruktūru, lai sasniegtu nosprausto vīziju. Tuvākajā laikā ir mērķi ieviest vidējā ātruma kontroli, izveidot līmeņos atdalītus krustojumus un aktīvos gājēju krustojumus (brīdinājumi par šķēršļiem uz ceļa), izbūvēt augstākas tehniskās kategorijas ceļus u.c. pasākumi.

2020. gads ir arī termiņš vairāku elektronisko sistēmu ieviešanai. Jau šogad tiks ieviesta e-vinjetes sistēma, atvieglojot to uzskaiti un norēķināšanos. Šajā gadā 25 posmos darbosies 50 vidējā ātruma kameras - līdz 2020. tādas būs izvietotas jau 125 posmos. Arvien vairāk tiks izmantotas maināmās ceļazīmes - viedo ceļazīmju sistēma, kas attēlo informāciju, pamatojoties uz dažādu iekārtu savāktajiem datiem par ceļa apstākļiem. Automatizēti un multifunkcionāli kļūs arī ceļu mērījumi, kas nosaka kravas automašīnu parametrus reālajā laikā bez maršruta koriģēšanas un apstāšanās.

2018. gadā uz valsts nozīmes autoceļiem ik pēc 50 km plānots uztādīt elektroauto uzlādes stacijas, tādējādi paplašinot elektro auto mobilitāti un radot iespēju tiem pārvietoties plašākā teritorijā. Līdz 2018. gadam arī plānots izstrādāt pilotprojektu - 100 km ceļu adaptēšanu autonomajām automašīnām.

Paredzētais elektromobiļu uzlādes staciju tīkls Lietuvā Foto: Ekrānšāviņš

 

 

 

 

 
Visi komentāri
 
viencexperc 5.maijs 2017 10:50
19 4 Atbildēt

Tikai vajag precizēt - lietuviešu " sliktā stāvoklī" nav tas pats, kas mūsu.

gunbox 8.maijs 2017 13:37
1 0 Atbildēt

Tas nu ir tiesa. Galvenie autoceļi viņiem ir daudz labākā stāvoklī. Trāpijās man viens ļoti slikts mazākas nozīmes ceļš, bet toties ielāpi bija smuki izlīdzināti, nevis ar šķipeli pieplacināti uzbērumi. Latviešu ceļu būcē vēl joprojām dominē Vasjas un Šuras.

vvv 5.maijs 2017 11:57
6 2 Atbildēt

Kāpēc neņemt piemēru no tādām valstīm kur ceļi kārtībā?Kāpēc mēs vispār maksājam tik lielu nodokli,bet laužam mašīnas?

iAuto 5.maijs 2017 12:10
9 1 Atbildēt

Cik daudz mēs maksājam?

Bet vēl svarīgāks jautājums ir - cik daudz no samaksātā nodokļa tiek novirzīts ceļiem? Vai Tu zini, ka degvielas akcīze iet kopējā budžetā!

viencexperc 5.maijs 2017 12:50
0 2 Atbildēt

Bet ceļa nodoklis?

Elektromobīļi ceļu neplēš, bet es maksāju 260 eiro gadā. Šogad varbūt jau būs vairāk.

Nodoklis 5.maijs 2017 16:50
7 1 Atbildēt

Tik liels nodoklis ir pagājušā gadsimta bomžauto. Tie arī ir lielākie ceļu pisēji un cērpjamās aitas.

msh 6.maijs 2017 10:18
0 2 Atbildēt

Nevis bomžauto bet biezauto - un tāpēc arī jāmaksā. Latvietis parastais parasti brauc ar mašīnu kurai ir veseli 37 vai 81 eiru nodoklīši, pateicoties nodokļu celšanai [es vēl atceros ka bija attiecīgi 12 un 24 lati], nu varbūt vēl kādam ir kaut kas ar trešo nodoklīti, nezinu cik tas tagad maksā.

Kanibaals 6.maijs 2017 1:02
2 1 Atbildēt

Nu liela daļa to jauno posmu neiztur pat 1 ziemu. D-tilts arī jau brūk kopā. Ar tādu kvalitāti vienmēr visi ceļi būs avārijas stāvoklī.

kasinsh79 5.maijs 2017 13:02
5 2 Atbildēt

Lielie tranzīta ceļi Lietuvā - labāki (jūtami). Ideāli aprīkoti ar atstarotājiem, saliņām, ceļa apzīmējumiem utt.

Mazie - kā kurā vietā.

Arī Latvijā viss nav slikti, piem., uz Tallinu braukt ir tīrā bauda no ceļa kvalitātes viedokļa utt. Mazie ceļi - tāpat. Protams, ir arī mums īsta katastrofa - piem., pie Bērzkroga ir :o

Zemesgramata 5.maijs 2017 23:45
2 1 Atbildēt

Vai arī no Nākotnes līdz Kroņaucei var zobus izdauzīt.

Ess 5.maijs 2017 17:30
2 4 Atbildēt

Ja Lietuva 65% tad Latvija sanak 99,9%

Zemesgramata 5.maijs 2017 20:18
4 1 Atbildēt

Lūk kā atšķiras domāšana divās kaimiņvalstīs. Kamēr pie mums autovadītājs tiek uzskatīts par bezgalīgo naudas ģeneratoru lai barotu ierēdņu armiju pretī neko nedodot. Savukārt brāļi leiši grib panākt minimālu bojā gājušo skaitu uz ceļiem, paplašina autoceļus un ASFALTĒ grants ceļus.

Tas ir skumji.

Conqueror 5.maijs 2017 20:36
3 4 Atbildēt

Kamēr no autobraucējiem iekasētos nodokļus un nodevas izmaksās pensionāriem pensijās tikmēr paliks tikai sliktāk

gunbox 8.maijs 2017 13:25
0 0 Atbildēt

Muļķības. Pensijas ir vienkārši smieklīgā līmenī. Valsts amatpersonas - lūk tas ir lielākais valsts naudas šķērdēšanas instruments. 300tk. galviņas ar algu ne mazāku kā 700€. Kamēr vidēji pensija ir 200-250€. Neaizmirsīsim, ka, ja pensijas vairāk neizmaksātu, tad pašiem vajadzētu veidot uzkrājumu. Tātad tā nauda paietu garām valsts maciņam. Piemēram tādus kā VID un Zemes dienestu infrastruktūras jau gadus 10 kā varēja digitalizēt. Atstāt uz kantori 10 cilvēkus, kuri apmāca kā rīkoties ar datoru. Visa valsts struktūra ir pilnīgā marazmā organizēta - tādi kā zemes dienests izsūta tūkstošiem atgādinājumus pat par 1 centu, kur pašizmaksa tādai izsūtīšanai ir vismaz 1€ dēļ cilvēka resursa. Ievāc grašus nodokļos lai zaudējot miljonus algās. Tik pat var pieminēt tos miljonus kuri iegrūsti bibliotēkā, kuru tagad vairs neapmeklē tā auditorija, kas bija sadrumstalotajā vidē. Uz lielo ēku neiet vairs lasīt ne žurnālus ne grāmatas. Visa ēka ir viens vienīgs biznesa komerczāļu nomāšanas centrs, kam arī tika būvēta ar cauru vidu. Gaismas pils... he... - tukša muca tālu skan. Par Dienvidu tilta līdzekļiem varēja cik ceļus saremontēt? Tiem līdzekļiem, kuri aizgāja pa villām un baseiniem? Cik tur bija? Puse no izmaksām? Tā ir visā struktūra - vienas shēmas. Kā te var runāt vēl kaut ko par pensionāru apdalīšanu, kur pensijās aiziet vienkārši smieklīgi maza patiesā daļa. Galu galā pensijas ir tiešā nodokļu iekasēšanas shēma.

Danimars 5.maijs 2017 23:38
7 1 Atbildēt

Nu te jau izskatās pēc lielā kaimiņa metodes - pie mums ir sūdīgi, bet palūk kā citur, tur vēl sliktāk. Naudas nav, bet jūs turaties!

00 25.decembris 2017 22:47
1 0 Atbildēt

Viņi paši brēca-ņemat mani...,nu,tad tagad turaties,nodevēji!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

TOP 3 finālistu auto "Gada Bezceļu auto 2025" nominācijā - alfabētiskā secībā (+ VIDEO)

Gada Bezceļu auto 2025 balvai izvirzīti trīs pretendenti: Dacia Duster, Škoda Kodiaq un Volkswagen Amarok. Lasīt vairāk

 

NMPD meklē iespējas ierīkot brigāžu punktus šoseju malās (+ VIDEO) 7

Īstenojot izmaiņas Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbībā, tiek meklēti līdzekļi brigāžu punktu ierīkošanai arī šoseju tuvumā, piemēram, Tūjā. Reorganizācija skars arī vairākus citus punktus, piemēram, Mazsalacu, kur paredzēts samazināt brigādes darba laiku. Lasīt vairāk

 

TOP 3 finālistu auto "Gada Sportiskākais auto 2025" nominācijā (+ VIDEO) 1

Gada sportiskākā auto balvai izvirzīti trīs pretendenti: Cupra Formentor, Porsche Macan un Volvo EX30. Lasīt vairāk

 

Vai nu uzturam kā pienākas, vai nesadārdzināsim būvniecības tāmi! Šādas taktilās joslas ir bīstamas (+ VIDEO) 3

Netīrīta, piegružota un sūnām aizaugusi taktilā josla - tā vienkārši nedrīkst būt! Atliek sarkastiski pavaicāt - varbūt tādēļ, lai redzes invalīdi justos kā mežā? Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti