Krapsis: Satiksmes drošībā iestājusies stagnācija 40

 

Foto: Ilustratīvs attēls

Nozare.lv | 20.septembris 2018 8:13

Šogad satiksmes negadījumos gājis bojā 91 cilvēks un Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieka Normunda Krapša vērtējumā satiksmes drošībā iestājusies stagnācija.

Pēdējo desmit gadu laikā situācija uz ceļiem bija būtiski uzlabojusies, taču pagājušais gads un šis gads liecina par to, ka iestājusies "tāda kā stagnācija", jo apdraudēts Eiropā uzstādītais mērķis, proti, līdz 2020.gadam Latvijā reģistrēts par 50% mazāk bojāgājušo un smagi cietušo negadījumos, salīdzinot ar 2010.gadu, šodien žurnālistiem norādīja Krapsis.

Šogad kopumā dzīvību uz ceļiem zaudējis 91 cilvēks, kas ir par diviem mirušajiem vairāk, salīdzinot ar pagājušo gadu. 2016.gadā līdz septembrim dzīvību zaudējuši 110 cilvēki. Šis gads iestājās cerīgi, taču vasaras mēnešos situācija būtiski pasliktinājās, jo, piemēram, augustā gāja bojā 17 cilvēki, skaidroja Krapsis.

Galvenie riska faktori smagiem negadījumiem ir nihilistiskā attieksme pret satiksmes noteikumiem, transportlīdzekļa tehniskais stāvoklis un ceļu infrastruktūra. Nihilismu pret satiksmes noteikumiem arī apliecinot septembra statistika, kad no sešiem mirušiem gājējiem četri notriekti tumšajā laikā, nevienam nav bijis atstarotājs.

Tāpat Latvijā nav būtiski samazinājies dzērājšoferu skaits.

Krapsis vērsa uzmanību, ka valsts institūcijām ir aktīvi jāstrādā un jādomā par citiem veidiem, kā iedarboties uz satiksmes dalībnieku apziņu. Ar satiksmes drošību kampaņām neesot pietiekami, turklāt Latvijā acīmredzot vēl kādu laiku nebūs "ne maģistrāles, ne autobāņi", viņš klāstīja. Satiksmes drošību, viņaprāt, var veicināt tikai pasākumu kopums, proti, policijas redzamība, fotoradari un atbilstoša ceļu infrastruktūra.

Valsts tiesu ekspertīžu biroja eksperts Oskars Irbītis žurnālistiem atzina, ka pilsētās visvairāk satiksmes negadījumu notiek krustojumos un visbiežāk tie saistīti ar pretimbraucošo automašīnu, kurai "nogriezts ceļš", veicot kreiso pagriezienu, vai apdzīšanas manevrs, kas beidzies nelāgi, jo priekšā braucošais gribējis nogriezties.

Savukārt ārpus pilsētas galvenie negadījuma iemesli ir pārgalvīgi apdzīšanas manevri, bieži vien tie saistīti ar ātruma pārsniegšanu. Tāpat negadījuma iemesls nereti ir automašīnu tehniskais stāvoklis.

Irbītis arī norādīja, ka autovadītāji, kuri nesen nokārtojuši tiesības, bieži vien brauc uzmanīgāk, jo nav "uzkrājuši bravūru". Pēc pāris gadu braukšanas stāža sasniegšanas "bravūra jau uzkrāta" un šis esot bīstamākais periods negadījumiem. Tikai pēc tam, kad pieredze sasniegta, cilvēki ar laiku sāk braukt labāk un mazāk iekļūst negadījumos, viņš norādīja.

Latvijā pārsvarā satiksmes negadījumos iekļūst vīrieši, lielākoties vecumā no 20 līdz 40 gadiem, liecina policijas dati.

Irbītis arī vērsa uzmanību korelāciju starp automašīnas vecumu un negadījuma sekām. "Jo vecāks auto, jo smagākas sekas, jo tehniskais stāvoklis sliktāks, jo smagākas sekas," norādīja eksperts.

Rīt jau trešo gadu pēc kārtas visās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs norisināsies Eiropas ceļu policijas tīkla (TISPOL) sadarbībā ar Eiropas Komisiju organizētā kampaņa "Eiropas diena bez ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušiem un smagi ievainotiem cilvēkiem".

Arī šogad ES dalībvalstu, tostarp arī Latvijas, ceļu policija kopīgiem spēkiem strādās, lai realizētu ambiciozu mērķi - aizvadītu šo dienu uz Eiropas ceļiem bez neviena ceļu satiksmes negadījuma ar bojā gājušajiem un smagi ievainotajiem cilvēkiem, tādējādi padarot šo dienu par drošāko dienu ceļu satiksmē.

Iepriekšējos divos gados kampaņas mērķi Latvijai ir izdevies sasniegt. Uz Eiropas ceļiem katru dienu dzīvību zaudē aptuveni 70 cilvēki, bet pērn akcijas laikā Eiropā gāja bojā 43 cilvēki.

 
Visi komentāri
 
Vernons 20.septembris 2018 9:05
1 90 Atbildēt

Katram priekšā esošam satiksmes dalībniekam ar savu rīcību, darbību vai bezdarbību, bija, ir un būs "Jāgarantē" drošība, sev un citiem!

"Priekšā braucošam bremzējot" vismazākā atkāpe no CSN jau automātiski ir LAPK 149. panta 4. punktā nopelnīts soda par "Agresiju attiecībā pret citiem, aizmugurē esošiem", kur paredzēts sods līdz 280 Eiro un 6 soda punkti!

CSDD 31 gada garumā nav bijis spējīgs sakārtot CSN atbilstoši "Drošības garantijām" pēc CSL 19. panta 3. punkta, kā cita persona!

Krapsis ir ķīlnieks CSDD sastrādātām muļķībām!!!

Nu un kur bija Oskars Irbītis, kā eksperts, kas šo problēmu neredzēja?

druknais1 20.septembris 2018 17:32
9 0 Atbildēt

Plati apmaini!

Freijers 20.septembris 2018 9:25
12 4 Atbildēt

Tad vajag arī kontrolēt tos atstarotājus - lai būtu, dalīt akcijās, utt. Auto tehn stāvoklis kādā sakarā - no vienas vietas izvilkts arguments, jo nav neviena nopeitna normāla pētījuma par to, tikai CSDD sacelts hajs, ko arī Krapsis paķēris...un beidzot līdz ceļu infrastruktūrai esam tikuši - tas ir taisnība un pie tā ir jāpiestrādā, nevis radari visur jākar (vietām gan pat tie ir noderīgi )

Šumba 20.septembris 2018 21:06
3 0 Atbildēt

Vot, vot, šovakar vienu riteņbraucēju tik pēdējā brīdī pamanīju,- ne atstarotāju, ne lukturu!!!

Vernons 20.septembris 2018 9:36
2 3 Atbildēt

www.google.com/maps/@56.9332...7i13312!8i6656

www.google.com/maps/@56.8321...7i13312!8i6656

No veciem arhīviem! Arī šodien nekas daudz nav mainījies. Nebūs Jums ātruma samazināšanas joslas un ja arī kādam misējās tad Jūs tajās asfalta daļās, kas strīpotas nebrauksiet! Nu tā arī dzīvojam.

LMT 20.septembris 2018 9:54
7 3 Atbildēt

Krapsim derētu paklusēt un atkāpties, pilni grāvji ar līķiem...

he 21.septembris 2018 10:14
0 0 Atbildēt

un būs vēl,ja pats rāda kā piemēru-pļurkstēšanu pa telefonu,un tad sekretāri,blakustelpā tā uzkarsē,ka pat gulta jāizmet no degoša kabineta!-idiots!

Pļurkt 20.septembris 2018 11:04
7 0 Atbildēt

Dajoš pjatiletnij plan za 2 goda!!

Kur probza - uz visiem taisnajiem ceļu posmiem, ka garāki par 1 km ir jāuzliek pa fotoradaram, ieskaitot visus lauku celiņus!

Kur vēl vienkāršāk, pie reizes deputāteļiem un ministreļiem būs kārtrējā algu paaugstinājuma segums.

Es pat nešaubos, ka jaunā sasaukuma pirmajā sēdē, kā jau ierasts, tiks paceltas algas!!

usaexperc 20.septembris 2018 13:14
4 2 Atbildēt

Es nešaubos, ka tu savu balsi norausi podā, ja vispār pietiks dūšas aiziet uz iecirkni.

Pļurkt 20.septembris 2018 19:38
2 0 Atbildēt

Iespraud savā dirsā savus prātuļojumus!

Kāda tev gar to daļa?

Kanibaals 21.septembris 2018 20:07
1 0 Atbildēt

Nobalsojot par Saskaņu toč būs podā norauta balss. Atkal sēdēs opozīcijā.

boliks 20.septembris 2018 11:46
5 2 Atbildēt

Tad varbūt vajag mainīt prioritātes un kustināt pēcpuses. Uz ielām pilns ar agresīviem braucējiem.

usaexperc 20.septembris 2018 13:12
4 7 Atbildēt

Neviens no minētajiem biežākajiem negadījumu cēloņiem ne tuvu nav uzskatāms par agresīvu braukšanu. Tā kā vari atslābt, agresīvie braucēji spēj kontrolēt savu rīcību un neizraisa CSN. Cita lieta, kad kāds ļoļiks spontāni mēģinā kļūt agresīvs, bet hroniskie agresīvie ir pat vēlami, tie "sapurina" satiksmi un neļauj atslābt pie stūres.

boliks 21.septembris 2018 11:26
2 0 Atbildēt

Tad tavuprāt nihilistiskā attieksme pret satiksmes noteikumiem, pārgalvīgi apdzīšanas manevri neskaitās kā agresīva braukšana. Drīzāk agresīvie braucēji agri vai vēlu iekuļas avārijās arī letālās. Aizavakar vēl pirms manis viens RR brauvurīgi aizgāja pāri VEF tiltam tikai tālu gan netika ..www.instagram.com/p/Bn6S-Xvn_ou...-by=dtp_latvia

Neciešu sēņotājus un arī pārlieku brašos. Ir tādi indiviīdi kuri uz šosejas nebrauc, savukārt apdzīvotā vietā meiģina zemu lidot.

Vernons 21.septembris 2018 12:22
1 14 Atbildēt

Un nevienam no tā bara neienāca prātā uzbraukt uz tramvaja sliedēm! Sadursmē vainīgi ir visi, bez izņēmuma.

boliks 21.septembris 2018 12:59
1 0 Atbildēt

Tai vietā šķiet ķieģelis ir virs sliedēm. Es pieļauju ka kāds no viņiem bija tālruņa glāstītājs.

HE 20.septembris 2018 12:27
16 2 Atbildēt

Nu re metode visus sodīt ir sevi izsmēlusi, varbūt varētu sākt ceļu sakārtošanu atbilstoši civilizētas valsts standartiem.Paraugus variet aizbraukt aplūkot tepat blakus Igaunijā.

ezis71 21.septembris 2018 13:06
2 0 Atbildēt

Eiropas nauda notrallināta,takā par kaimiņa ceļu paraugiem varam aizmirst.Pie mums pat kokus blakus ceļam nevar nozāģēt.Es domāju ka saprotu kāpēc viņi tā dara,laikam lai krūmi neaugtu,ēnā nekas īsti negrib augt.

usaexperc 20.septembris 2018 13:09
9 1 Atbildēt

Principā Krapsim tagad vajadzētu uzrakstīt atlūgumu. Ja galvenais satiksmes drošības uzraugs saka, ka drošība stagnē, tas nozīmē to, ka stagnē viņš pats un izskatās ir izsmēlis savus resursus, nespējot vairs progresēt.

650 20.septembris 2018 14:23
12 0 Atbildēt

Nu kā tad taa...Taču ir bijis (un joprojām ir!) kaut kāds rīcības/teorijas Plāns- tas ir ticis skaļi bazūnēts, reklamēts, attaisnots, pamatots un reāli arī pildīts.Līdzekļi ieguldīti izstrādātajai stratēģijai atbilstošā tehniskajā aprīkojumā.Un tagad pēc visa šī tiek paziņots, ka tomēr stagnācija...Eksistē arī jau 2016.gadā (ne vakar!) klajā nākušais Valsts Kontroles ziņojums, kurš saka šo: (c)Valsts kontroles ieskatā pastāv risks, ka arī Ceļu satiksmes drošības plānā 2017.–2020.gadam ietvertie pasākumi var nenodrošināt noteikto rezultatīvo rādītāju – ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo un ievainoto personu skaits – samazinājumu, jo plānošanas darbs balstīts uz nepilnīgiem un nekvalitatīviem datiem par ceļu satiksmes negadījumiem....(c)

www.lrvk.gov.lv/uploads/reviz...2018.%20VP.pdf

Osis 20.septembris 2018 14:40
2 0 Atbildēt

Bet budžets no soda naudām gan ir pieaudzis.

mikrefons 20.septembris 2018 15:26
6 2 Atbildēt

Sākumā ir jāsaprot tas, kādi cilvēki pārvietojas pa ceļiem un blakus tiem.

Lielākajai daļai ir ir pavisam neliela izpratne par drošību un pareizu braukšanu. Tātad - pērtiķi pie stūres, kas arī bīstamās vietās 70km/h vietā brauc ar 120km/h. Piemērs - krustojums pie Gaismām.

Ceļu infrastruktūru vajag sakārtot tā, lai par to arī pērtiķi var pabraukt normāli, tad arī stulbuma uz ceļiem būs mazāk.

Ja kādam gribas izsajust asas sajūtas ap 8 no rīta aizbraucam šeit uztaisīt kreiso ->

www.google.com/maps/@56.8948...7i13312!8i6656

Par laimi, saļa ir sapratusi pati, ka kreiso te taisīt nevajadzētu un brauc pa labi līdz apgriešanās vieta.

Vernons 20.septembris 2018 15:46
1 17 Atbildēt

Gājējam aizliegts:

18.1. šķērsot brauktuvi ārpus gājēju pārejas, ja ceļam ir sadalošā josla, vai vietās, kur uzstādīti nožogojumi gājējiem vai ceļu nožogojumi, izņemot vietas, kur ceļa nožogojumos ierīkoti ceļa šķērsošanai paredzēti pārtraukumi;

18.2. šķērsot brauktuvi ārpus gājēju pārejas, ja ceļam, kur ceļu satiksme notiek divos virzienos, ir četras vai vairākas braukšanas joslas;

18.3. pārvietoties pa ceļu, kas apzīmēts ar 552. ceļa zīmi;

18.4. iziet uz brauktuves, nepārliecinoties par to, vai netuvojas transport­līdzekļi, aiz stāvoša transportlīdzekļa vai cita šķēršļa, kas ierobežo redzamību.

Nekā personīga! Auto vadītājiem tas būtu jāzina. Ja gājējam aizliegts, kāpēc iedomājamies ka ar auto to drīkst. Tas tā humora pēc par CSN.

mikrefons 20.septembris 2018 15:58
6 0 Atbildēt

Kāds sakars te ar gājēju?

Vernons 21.septembris 2018 8:33
1 1 Atbildēt

Vistiešākais! Situācija pilnīgi identiska. 5 kustības joslas! Pie ātruma 50 km/h visi velk vismaz 70! Gājējam pie viesiem aizliegts iestājas Nāves sods! Ar auto dažam labam ir cerība ka izdzīvos.

usaexperc 20.septembris 2018 15:44
1 3 Atbildēt

Šis būtu labs brīdis, lai palīdzētu uzlabot satiksmes drošību. Kā? Laikā, kad masveidā un par lētu naudu ir pieejamas visdažādākās pārkāpumu fiksēšanas ierīces, es ieteiktu padomāt par brīvprātīgo policistu palīgu institūcijas atjaunošanu. Savā laikā tas bija nopietns spēks kārtības nodrošināšanai, man pat joprojām ir saglabājusies apliecība, uzlīmes un formas cepure. Savā rajonā ātri ieviesām kārtību, neviens neatļāvās parkoties kur pagadās vai raut skaidu. Tagad vispār elementāri, vietējā ekipāža uztaisa whatsapp grupu, kur palīgiem samest foto un videomateriālus un tik puļķē pārkāpējus ārā. Bez steigas un resursu izniekošanas.

650 20.septembris 2018 16:30
8 0 Atbildēt

Tas vecos laikos reāli darbojās uz 2 galiem.Viens, kad atsevišķas šādas personas tiešām pildīja savu pilsoņa pienākumu un kad biežās mašīnu maiņas laikos atsevišķos rajonos pat netrafarēti kriminālpolicijas darbinieki varēja kādu apstādināt, vnk lai draudzīgi "iepazītos", kas ar šo auto tagad te braukā.Bet "cits" (un ierastākais), kad tās teiksmainās apliecības un vizītkartes tika ļaunprātīgi izmantotas, lai pašam sev nodrošinātu pilnīgu neaizskaramību un uzvedības brīvību.

Freijers 20.septembris 2018 19:03
7 0 Atbildēt

Tas tak ir visādu ozobočenniju slapjais sapnis, sākt citiem pravas kačāt....par mentu negribās strādāt..bet mācīt un skolot citu ehhhh kā gribas! Bija jau reiz drużiņņiki sovoku laikos...laikam vēsture pa apli iet, diemžēl. Būtībā šādi pašpasludināti kārtībnieki ir bietē pelnījuši, turklāt godam, meibi kompleksus sanāks apārstēt.

Pļurkt 20.septembris 2018 19:44
2 0 Atbildēt

Družiņņiks jobanijs atradies!!!

Atslābsti un beidz glupības gvelzt - nekādas FORMAS cepres družiņņikiem nebija!

usaexperc 20.septembris 2018 20:32
0 2 Atbildēt

Nezinu par kādu vēstures posmu tu te muldi, bet man bija un joprojām ir IeM izdota palīga apliecība orģinālajās ādas korkās ar LV ģērboni, pāris VP uzlīmes priekšējam stiklam un cepure ar kokardi pakaļējam stiklam. Jautrs laiks bija. Bet kārtību turējām. Pļurkšķus rāvām pušu uz katra stūra.

Šumba 20.septembris 2018 21:13
2 0 Atbildēt

Nelej,- bija tikai ap roku sarkana lupata ar uzrakstu (arī Rīgā).

ezis71 21.septembris 2018 12:09
0 0 Atbildēt

Nesaki viss ka sarkana,man bija oranža un zizlis.Tākā tanīs laikos nebija ko darīt pa vakariem tad tā bija laba laika pavadīšana.Kukuļus šad tad pārkāpēji piedāvāja, nereizi nepaņēmu,varēju pats izvērtēt kuru palaist bet kura dokumentus nodot inspektoram,viss bija atkarīgs kā viņš ar mani runāja.Švilpe arī bija.

ezis71 21.septembris 2018 12:39
0 0 Atbildēt

Labākās dežūras bija piektdienas vakaros līdz rītam,tad bija pakaļdzīšanās.Ne tikai ГАИ autiņš skrēja pakaļ bēglim bet arī družiņņiki ar saviem privātiem auto, protams tas bija pretlikumīgi bet bēgim tiesību ko iebilst vairs nebija un viņa sūdzību neviena institūcija nepieņēma.Tad man sava autiņa nebija bet bija mopēds,ar viņu arī braucu uz dežūrām.

usaexperc 21.septembris 2018 12:32
0 0 Atbildēt

90-tajos sarkano lupatu nebija. Tāda palika tikai pārkāpējam, kad viņu noķēra.

ezis71 21.septembris 2018 12:40
0 0 Atbildēt

Es stāstu par LPSR laikiem.

taaneko 20.septembris 2018 18:10
5 0 Atbildēt

Johaidī!

Izrādās, ka cīnoties ar sekām cēloņi paši no sevis nepāriet.

Pļurkt 21.septembris 2018 8:13
2 0 Atbildēt

Pamatīgs cēlonis ir autoskolas!

Lielum lielākā daļa māca kursantus pēc biļetēm un pēc noteiktiem maršrutiem, kuri var būt eksāmenā!!

Līdz ar to jebkādas izpratnes par CSN nav, kā arī tiklīdz nobrauc no maršruta, tā sapinās prastā krustojumā ar grantētu lauku ceļiņu Latvijas nomalē.

--------------

Es esmu mācījies gan pie pasniedzēja, kas izskaidroja CSN (kā nekā pats apmācīja jaunos autoskolu pasniedzējus un jauninājumu ieviešanā CSN), gan pie tāda kas noklārē kādas biļetēm ir pareizās atbildes... (kuram uzdodot kādu jautājumu ar nestandarta situāciju pilnīgi neko pateikt nebija spējīgs!!).

Gan pie instruktora, kas pēkšņi "izdomā" ka viņam šeiten te ir jāiegriežas, gan pie tāda kas izbrauca tikai un vienīgi eksāmena maršrutus, tiklīdz bija kaut kur jāiegriežas, tā sēdās pats pie stūres.

--------------

Dēli ilgi vajadzēja pārmācīt, lai izsistu ārā to ko braukšanas iznstruktors bija "samācījis"!

Znotam nācās mācīt kā lasīt juridiskos dokumentus (tai skaitā CSN), lai spētu saprast uzrakstīto, jo bija mācīts pēc biļetēm.

Pļurkt 21.septembris 2018 10:38
1 0 Atbildēt

Pardon - Dēlu ...

Vernons 21.septembris 2018 12:30
0 55 Atbildēt

Ja CSN neatbilst loģikai un fizikas Likumiem.

Ja CSN neatbilst Vīnes Konvencijai.

Ja CSN sastāv no vienas frāzes, ievēro distanci.

Nu un kur palika visi "Eksperti", kas šādu situāciju pieļāva.

Pie šādas lietu kārtības jebkura braucēja kvalifikācija ir apšaubāma, tajā skaita arī mana, neesmu izņēmums!

Ar virkni apšaubāmiem jautājumiem Latvijā eksistē noziedzīga politika ceļu satiksmē un Jūs to uztverat par ļoti labu esam. Nu un ko tad auto skolas spēj iemācīt?

650 21.septembris 2018 13:40
1 34 Atbildēt

Es vakar biju šokēts, gandrīz bikses pietaisīju...Ne savā mājā tobrīd biju un neērti bija pievērst tam lieku uzmanību.Vakarā LNT drusku parādīja to satiksmes drošuma augstpersonu sēdi.To, par ko te šodien otrs raksts, viens no tiem, kuri kā sēnes te aug šajās dienās (??).Nezinu kapc vispār tur kāds kko komentē, vajadzēja boikotēt.Tatad, vakar augstkungs Vectirāns deva īsu kopsavilkuma interviju LNT.Ko viņš teica- iznemot par jaunu 100gab fotosuudu iegādi par Mūsu Naudu, tikai TO, kas gandrīz absolūt pilnīgi 1:1 (!!!) ir te rakstīts ir iAuto privātlietotājiem paredzētajā tēmā "par g-pāreju likvidācijas iespēju" (skat.stabiņu lapas labajā pusē).Tātad, viņš bija visu nakti lasījis iAuto 2dienas pirms sēdes, tātad, viņš bija ņēmis vērā iAuto speciālistu ieteikumus.Vīri, Jūs visi esat Ģēniji, kas tur tajā tēmā kko pateica- jo Speciālisti tagad Jūs citē! Redaktoram preemiju, portālam Valsts Dotāciju, tēmu autoriem katram ceļazīmi uz pi-seišēļu salām ! Bravo !!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 7

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kurš izraisīja bīstamu situāciju? (+ VIDEO) 30

Abu vadītāju domas par to, kurš izraisīja bīstamu situāciju, dalās. Lasīt vairāk

 

Arī kā sedans - Volkswagen Passat Ķīnai 7

Jaunākais Volkswagen Passat Eiropā ir pieejams tikai universāla modifikācijā, taču Ķīnā to var nopirkt ar sedana virsbūvi. Lasīt vairāk

 

ADAC: Ķīnas autobūve ir nopietni konkurenti 8

Vācijas automobiļu kluba ADAC eksperti nonākuši pie secinājuma, ka Ķīnas autobūves produkcija pēdējos gados ir stingri pielikusi un min Eiropas ražotājiem uz papēžiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti