Saskaņā ar definīciju, agresīva braukšana ir vairāku ceļu satiksmes noteikumu vienlaicīga pārkāpšana – tā ir atļautā ātruma pārsniegšana, apdzīšana neatļautā vietā u.c. Kopumā var teikt, ka tā ir citu satiksmes dalībnieku interešu neievērošana un pilnīga vienaldzība par to, kas notiek apkārtējā satiksmē.
“Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati liecina, ka 64% autovadītāju mēdz braukt agresīvi – 7% to dara bieži, bet 57% – reti. Ceļu satiksmes drošības direkcijas dati liecina, ka oktobra sākumā Latvijā bija reģistrētas 887 487 aktīvas autovadītāju apliecības. Tas nozīmē, ka satiksmē, iespējams, piedalās aptuveni 568 000 autovadītāju, kuri mēdz braukt agresīvi.
Mierīgi un par sevi pārliecināti cilvēki nereti brauc agresīvi
Agresīvu braukšanu lielā mērā sekmē autovadītāja psihoemocionālais stāvoklis. Ja cilvēks jūtas emocionāli stabili, viņam ir sakārtota dzīve, viņš prot plānot savu laiku un noteikt prioritātes, visbiežāk izpaliek arī agresīva braukšana. Cilvēks pie stūres jūtas mierīgi un pārliecināti, viņam nav vēlmes pierādīt sevi uz ceļa vai reaģēt uz citu provokācijām. Agresīva braukšana bieži vien rodas no emocionālas spriedzes vai iekšējām problēmām. Cilvēks, kurš nav apmierināts ar savu dzīvi, vai arī nespēj atrast citus veidus, kā izlādēt enerģiju, var mēģināt kompensēt savus kompleksus satiksmē, cenšoties demonstrēt pārākumu vai izcelties. Tas liecina par nespēju tikt galā ar problēmām ikdienā – autovadītāji, kuriem trūkst iekšējās harmonijas, bieži izjūt nepieciešamību steigties, kā arī izjūt aizkaitinājumu pret citiem. Šāda uzvedība ir psiholoģiska problēma, nevis tikai satiksmes noteikumu jautājums. Agresivitāte uz ceļa bieži liecina par nepilnvērtības kompleksiem vai nespēju atrisināt problēmas citās dzīves jomās.
Ārējo apstākļu ietekme
Šobrīd aiz loga ir oktobris, sākas gada tumšākais un aukstākais laiks, un patiesībā arī tas ir apstāklis, kas ietekmē mūsu uzvedību, tostarp, satiksmē. Laiks no oktobra līdz martam var būt depresīvs, it īpaši, ja ir maz saulainu dienu. Tas ietekmē garastāvokli, un, ja cilvēks jau jūtas slikti, ikviens sīkums, piemēram, laikapstākļi, var izraisīt agresiju. Negatīvās emocijas var pastiprināt arī citi ārējie faktori – infrastruktūras kvalitāte, ceļu apgaismojums u.tml., tomēr vēlos uzsvērt, ka
viss ir atkarīgs no cilvēka psiholoģiskā stāvokļa. Ja cilvēks ir harmonijā ar sevi, arī ārējie apstākļi neradīs vērā ņemamu agresiju.
Pieļaujamās atkāpes rada neskaidrības satiksmē
Agresīvu braukšanu veicina arī pastāvošais nerakstītais likums par to, ka ir pieļaujams pārkāpt atļauto ātrumu par 10 km/h. Pieļaujamās atkāpes rada neskaidrību un interpretācijas iespējas, kas apgrūtina noteikumu ievērošanu un vienotu izpratni. Noteikumiem jābūt skaidriem, lai nebūtu vietas interpretācijām, jo dažādi cilvēki tos uztver atšķirīgi. Ja ātruma ierobežojums ir 50 km/h, tad tas arī ir jāizvēro bez atkāpēm, lai izvairītos no neskaidrībām satiksmē. Pieļaujamās atkāpes un neskaidrība padara satiksmi saraustītu, bet tas bieži vien izraisa nepareizus manevrus – viens vēlas braukt ātrāk, cits - lēnāk. Ja viens šoferis vada auto ar ātrumu 50 km/h, bet pārējie - ar 60 km/h, pirmie piebremzē un katra nākamā automašīna samazina ātrumu vēl vairāk. Beigās veidojas sastrēgums, tas palielina spriedzi un izraisa nevajadzīgus manevrus. No tā varētu izvairīties, ja visi precīzi ievērotu atļauto ātrumu. Protams, policijai ir jāspēj izvērtēt situācijas cilvēcīgi, bet pašreizējā prakse ar pieļaujamajām atkāpēm rada problēmas, jo katrs šo atļauju interpretē savā veidā, kas apdraud kopējo satiksmes drošību un kārtību.
Sabiedrības iecietība pret agresīvajiem autovadītājiem
Vēl viens no iemesliem, kādēļ vairāk nekā puse autovadītāju mēdz braukt agresīvi, ir kopējā tolerance pret šādu uzvedību. Mēs, kā sabiedrība, kopumā esam ļoti iecietīgi pret dažāda veida pārkāpumiem, piemēram, pieļaujam, ka cilvēks brauc iereibis vai agresīvi, un neiejaucamies. Tas rada neskaidras robežas, jo daudzi pat īsti nezina noteikumus vai arī vienkārši ir vienaldzīgi. Ja sabiedrība būtu mazāk iecietīga pret šādiem pārkāpumiem, tie, iespējams, samazinātos, jo cilvēks justos neērti, ja tiktu nosodīts. Mēs bieži nedomājam par autovadītāju kā personu, bet tikai par mašīnu, ko viņš vada. Piemēram, dārgas automašīnas bieži uztver kā statusa simbolu, kas liek citiem piekāpties, bet tā ir postpadomju domāšana. Rietumeiropā cilvēkus vērtē pēc viņu rīcības, nevis automobiļa cenas. Lai gan Latvijā situācija pēdējos gados ir būtiski uzlabojusies, mums vēl veicami daudz mājasdarbi, lai kļūtu par sabiedrību ar spēcīgām vērtībām.
Redzot agresīvu braukšanu, ir svarīgi neļaut tam ietekmē sevi, savu braukšanas stilu, lai agresija netiktu izplatīta tālāk. Svarīgi arī ziņot policijai, tomēr, ja tādas iespējas nav, jādara viss, lai attiecīgā situācija beigtos, nevis eskalētos vēl vairāk. Agresija veido agresiju, un, ja citi autovadītāji reaģēs ar dusmām, situācija tikai pasliktināsies.
Zini kas ir agresīva braukšana? Tas ir kad kāds nodirsies perdelis vai nomīzusies bāba brauc uz 30 tur, kur ir atļautie 50 un visu laiku nāk pretī. Vai kad pie atļautajiem 90 kaut kādi kropļi velkas uz 60 pie nepārtrauktās. Tā ir agresīva braukšana, nevis kad kāds, kurš brauc labāk par kopējo masu piemin pedāli.
Un ko tu tagad gribi kompensēt?
Vienīgais, kam varu piekrist, ir pārāk lielā sabiedrības iecietība reizēs, kad tā ir pilnīgi nevietā. T.i. - laižot no blakus joslām visādus sastrēgumu apbraucējus u.tml. Rāvējslēdzējus vajag ievērot tad, kad vajag, nevis kad kādam lielāka steiga par citiem.
Velns, mans komentārs pievienojās ne tur, bet nu gan jau komentāra autors piedos.
P.S. Piekrītu, ka termins "agresīva braukšana" pašreizējā izpratnē ir klaji idiotisks. Ja CSN nekas nav mainīts, tad vismaz kārdreiz bija punkts par nepamatoti lēnu braukšanu, kas traucē citiem. Ja tāds lēni kruīzē pa kreiso joslu, tad ir agresīvs pilsonis ar 30 km/h? Jā, jā...
Vai piemēram autobuss, kas 70 km/h zonā velkās uz 40km/h. Un pieturām kabatu nav. Un apdzīt nevar, jo pretī visu laiku brauc. Viņam nekur nav jāsteidzas. Autovadītāji pagaidīs.
Tikai sakrājas pēctam 2km garas mašīnu kolonna. Skaidrs, ka kāds no autovadītājiem paliks agresīvs.
Nu, pag, autobusam acīmredzot ir iemesls braukt uz 40 un nebrauc jau uz 40 visu maršrutu. Un ja tas ved 50 cilvēkus, tad var braukt kaut uz 20 - auto kuros ir 1-2 cilvēki var iet uzpīpot, jo sabiedriskajam ir prioritāte.
Šo vakar braucu relatīvi agrā vakarā ap9 pa Uļmanna lohagatves jaunklāto assfaltu krietna sportalaukuma platumā,3km garumā..Tur jau trešo mēnesi p/sās tā zīme 50. Nezcik DESMITIEM mašinu tur bija tobrīd, bet ar 50 nebrauca nu pilnīgi itin neviens! Pat ar 80 bij uzmanīgi jāskatās, lai tik Kādu neaizvainotu! Nihilisma, riebuma un smirdīgas melīgas demagoģijas karaļvalsts!
Ar ko tu brauc, ka tik grūti apdzīt tik lēni braucošos?
Da viņam ir kredītā pirkta Dacīte ar 0.9 dzinēju, kur jebkurš pretvējš padara apdzīšanu neiespējamu, bet ātri braukt gribās, ja reiz no kalna ir ieskrējies līdz 110, lai varētu uzpokšķināt nākamā kalnā, tad protams ka pārējie traucē!
Lai apdzītu pirmkārt vajag to pareizi darīt, jauda tikai nedaudz palīdz to izdarīt. Karāšanās uz bampera, neredzot kas priekšā tālumā darās, un tad izlekšana pretējā joslā ar gazi grīdā nav gluži pareizākais variants.
Kurā mežā lasīji mušmires lai kaut ko tādu izspļautu???
Tavs teksts: kaut kādi Ukraiņi darīja tā kā viņiem likās pareizi un tas izprovocēja krievu fašistus nogalināt Ukraiņus! Tas ir tavs teksts!!!
.
Kad tādi idioti kā felix65 sapratīs ka VISI CILVĒKI NAV VIENĀDI! Mēģinājums visus padarīt vienādus VIENMĒR atduras fašismā vai komunismā!
Tu mani nosauci par idiotu, pidar?