Ziemas rīti ar temperatūru zem nulles bieži vien var radīt nepatīkamus pārsteigumus – jāsteidzas uz darbu, jāved bērni uz dārziņu, bet auto nevar piedarbināt. Kā no šīm nepatikšanām izvairīties? Eksperts skaidro - kāpēc akumulatori aukstā laikā “nevēlas sadarboties” un kā par tiem parūpēties ziemas mēnešos.
Kā aukstums "apēd" akumulatora jaudu
"Jo zemāka temperatūra, jo straujāk samazinās akumulatora kapacitāte, radot grūtības iedarbināt motoru," skaidro Linards Drukmanis, Inter Cars Latvija produktu speciālists. "Piemēram, kad ārā +25 °C, akumulators spēj nodrošināt pilnu jaudu, bet -18 °C temperatūrā tā kapacitāte samazinās līdz 40%. Savukārt -30 °C salā tā kapacitāte ir tikai aptuveni 18% no maksimālās jaudas. Vienlaikus arī motora startēšanai aukstā laikā nepieciešama lielāka starta strāva, jo automašīnas startera un dzinēja iegriešanai būs nepieciešams vairāk enerģijas."
Šādas izmaiņas skaidrojamas ar to, ka aukstā temperatūrā sabiezē gan dzinēja eļļa, kas palielina pretestību to iegriezt, gan arī elektrolīts, kas kavē akumulatora strāvas caurplūstamību un samazina tā pieejamās enerģijas daudzumu griezt starteri.
Svarīgi soļi akumulatora kopšanā ziemā
Lai akumulators nezaudētu jaudu, eksperts iesaka vairākus profilaktiskus pasākumus. Pirmkārt, ir svarīgi veikt regulāru uzlādi – optimālai kapacitātes uzturēšanai akumulatoru vēlams uzlādēt ik pēc trim līdz sešiem mēnešiem, izmantojot kvalitatīvu lādētāju, kas pārtrauc uzlādi, tiklīdz tā ir pabeigta. Otrkārt, būtiski ir uzturēt akumulatora kontaktus tīrus un aizsargātus pret mitrumu, jo, kā norāda Drukmanis, "laba kontakta uzturēšana novērsīs nevēlamas izlādes, kas ziemas laikā ir īpaši svarīgi".
Protams, ir svarīgi arī pārliecināties, ka ģenerators un starteris ir labā tehniskā stāvoklī. Tas samazina akumulatora noslodzi un ļauj tam uzlādēties ātrāk.
Rūpējoties par akumulatoru ziemā, ir arī svarīgi izvairīties no pārlādēšanas, kas var izraisīt pārkaršanu, ūdens elektrolītā iztvaikošanu un iekšējo plātņu koroziju, savukārt regulāra uzlādes līmeņa pārbaude ar voltmetru un reizi pusgadā veikta uzlāde palīdzēs būtiski paildzināt akumulatora kalpošanas laiku.
Ko darīt, ja auto nevar piedarbināt?
Ja automašīnu no rīta neizdodas startēt, pie vainas ne vienmēr būs akumulators.
Ja akumulators griež starteri un automašīna nestartējas, tad noteikti jāveic degvielas sistēmas pārbaude tuvākajā servisā, bet ja akumulatoram nav jaudas griest starteri un gaismas auto panelī ir blāvas, visticamāk akumulators būs izlādējies un tas būs jāmaina. Pieredzējuši šoferi var automašīnu piedarbināt “ievelkot” vai “iestumjot”, vai ar starta vadiem, lūdzot palīdzību draugiem vai kaimiņiem. Ja šādas opcijas nav, Drukmanis iesaka sazināties ar auto servisu.
Laba alternatīva var būt arī starta gāzes izmantošana, kas iegādājama autoservisā vai veikalā, taču arī šo metodi jāpielieto uzmanīgi. Dīzeļa auto droši varam atkārtoti uzsildīt kvēlsveces pirms startēšanas, kas neietekmēs akumulatora spējas startēt auto.
Ja nekas no augstāk minētā nelīdz, auto vajadzētu nogādāt servisā, kur tiktu veikta dziļāka diagnostika. Ja tomēr tiek konstatēts, ka akumulatoru nepieciešams nomainīt, Inter Cars Latvija produktu speciālists iesaka ievērot ražotāja rekomendācijas par jaudu un konsultēties ar speciālistiem par atbilstošāko modeli.
Latvijas ziemām piemērotākie akumulatori
Mūsdienās izplatītākie akumulatoru veidi ir svina, EFB (pastiprinātie standarta) un AGM akumulatori. L. Drukmanis uzsver, ka Latvijas klimata apstākļiem vislabāk piemēroti ir AGM akumulatori, kas aukstumā pilnu uzlādes līmeni atgūst ātrāk un veiksmīgāk pielāgojas zemām temperatūrām, padarot tos īpaši noderīgus pilsētas apstākļos un īsos pārbraucienos.
Elektronikas ietekme uz akumulatoru ziemā
Intensīva elektronisko ierīču lietošana automašīnā arī samazina tās akumulatora ietilpību, it īpaši īsos braucienos. Kā norāda eksperts, "jo vairāk elektroierīču tiek izmantots, jo biežāk būs nepieciešama papildu uzlāde, lai akumulators nezaudētu savu kapacitāti”.
Visvienkāršāk no šī izvairīties ir - nebraukt ar nopistu dīzeli.