Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

“Nevaru iedarbināt mašīnu aukstā ziemas rītā!” Eksperta ieteikumi akumulatora veiktspējas saglabāšanai 6

 

Foto: Publicitātes foto

UP PR | 12.novembris 2024 10:33

Ziemas rīti ar temperatūru zem nulles bieži vien var radīt nepatīkamus pārsteigumus – jāsteidzas uz darbu, jāved bērni uz dārziņu, bet auto nevar piedarbināt. Kā no šīm nepatikšanām izvairīties? Eksperts skaidro - kāpēc akumulatori aukstā laikā “nevēlas sadarboties” un kā par tiem parūpēties ziemas mēnešos.

Kā aukstums "apēd" akumulatora jaudu

"Jo zemāka temperatūra, jo straujāk samazinās akumulatora kapacitāte, radot grūtības iedarbināt motoru," skaidro Linards Drukmanis, Inter Cars Latvija produktu speciālists. "Piemēram, kad ārā +25 °C, akumulators spēj nodrošināt pilnu jaudu, bet -18 °C temperatūrā tā kapacitāte samazinās līdz 40%. Savukārt -30 °C salā tā kapacitāte ir tikai aptuveni 18% no maksimālās jaudas. Vienlaikus arī motora startēšanai aukstā laikā nepieciešama lielāka starta strāva, jo automašīnas startera un dzinēja iegriešanai būs nepieciešams vairāk enerģijas."

Šādas izmaiņas skaidrojamas ar to, ka aukstā temperatūrā sabiezē gan dzinēja eļļa, kas palielina pretestību to iegriezt, gan arī elektrolīts, kas kavē akumulatora strāvas caurplūstamību un samazina tā pieejamās enerģijas daudzumu griezt starteri.

Svarīgi soļi akumulatora kopšanā ziemā

Lai akumulators nezaudētu jaudu, eksperts iesaka vairākus profilaktiskus pasākumus. Pirmkārt, ir svarīgi veikt regulāru uzlādi – optimālai kapacitātes uzturēšanai akumulatoru vēlams uzlādēt ik pēc trim līdz sešiem mēnešiem, izmantojot kvalitatīvu lādētāju, kas pārtrauc uzlādi, tiklīdz tā ir pabeigta. Otrkārt, būtiski ir uzturēt akumulatora kontaktus tīrus un aizsargātus pret mitrumu, jo, kā norāda Drukmanis, "laba kontakta uzturēšana novērsīs nevēlamas izlādes, kas ziemas laikā ir īpaši svarīgi".

Protams, ir svarīgi arī pārliecināties, ka ģenerators un starteris ir labā tehniskā stāvoklī. Tas samazina akumulatora noslodzi un ļauj tam uzlādēties ātrāk.

Rūpējoties par akumulatoru ziemā, ir arī svarīgi izvairīties no pārlādēšanas, kas var izraisīt pārkaršanu, ūdens elektrolītā iztvaikošanu un iekšējo plātņu koroziju, savukārt regulāra uzlādes līmeņa pārbaude ar voltmetru un reizi pusgadā veikta uzlāde palīdzēs būtiski paildzināt akumulatora kalpošanas laiku.

Ko darīt, ja auto nevar piedarbināt?

Ja automašīnu no rīta neizdodas startēt, pie vainas ne vienmēr būs akumulators.

Ja akumulators griež starteri un automašīna nestartējas, tad noteikti jāveic degvielas sistēmas pārbaude tuvākajā servisā, bet ja akumulatoram nav jaudas griest starteri un gaismas auto panelī ir blāvas, visticamāk akumulators būs izlādējies un tas būs jāmaina. Pieredzējuši šoferi var automašīnu piedarbināt “ievelkot” vai “iestumjot”, vai ar starta vadiem, lūdzot palīdzību draugiem vai kaimiņiem. Ja šādas opcijas nav, Drukmanis iesaka sazināties ar auto servisu.

Laba alternatīva var būt arī starta gāzes izmantošana, kas iegādājama autoservisā vai veikalā, taču arī šo metodi jāpielieto uzmanīgi. Dīzeļa auto droši varam atkārtoti uzsildīt kvēlsveces pirms startēšanas, kas neietekmēs akumulatora spējas startēt auto.

Ja nekas no augstāk minētā nelīdz, auto vajadzētu nogādāt servisā, kur tiktu veikta dziļāka diagnostika. Ja tomēr tiek konstatēts, ka akumulatoru nepieciešams nomainīt, Inter Cars Latvija produktu speciālists iesaka ievērot ražotāja rekomendācijas par jaudu un konsultēties ar speciālistiem par atbilstošāko modeli.

Latvijas ziemām piemērotākie akumulatori

Mūsdienās izplatītākie akumulatoru veidi ir svina, EFB (pastiprinātie standarta) un AGM akumulatori. L. Drukmanis uzsver, ka Latvijas klimata apstākļiem vislabāk piemēroti ir AGM akumulatori, kas aukstumā pilnu uzlādes līmeni atgūst ātrāk un veiksmīgāk pielāgojas zemām temperatūrām, padarot tos īpaši noderīgus pilsētas apstākļos un īsos pārbraucienos.

Elektronikas ietekme uz akumulatoru ziemā

Intensīva elektronisko ierīču lietošana automašīnā arī samazina tās akumulatora ietilpību, it īpaši īsos braucienos. Kā norāda eksperts, "jo vairāk elektroierīču tiek izmantots, jo biežāk būs nepieciešama papildu uzlāde, lai akumulators nezaudētu savu kapacitāti”.

 

 

 

 

 
Visi komentāri
 
anonimikis 12.novembris 2024 10:48
3 2 Atbildēt

Visvienkāršāk no šī izvairīties ir - nebraukt ar nopistu dīzeli.

imzz 12.novembris 2024 12:47
2 1 Atbildēt

Nu, aķis tur 5-6 gadus arī bez kādas kopšanas un papildus lādēšanas. Un pilna kapacitāte ir tikai iegādes  brīdī. Bet mazāka kapacitāte nav problēma, ja tieši nav nosprādzis par 90%, jo cik tad vajag startam, piemēram :

300 A 6 sekundes ilgi ir 1800 A.s  vai 0.5 Ah

hue 13.novembris 2024 11:03
0 1 Atbildēt

Pēc jūsu cipariem, būtu >20 Ah, jo zem lielas slodzes akumulatora kapacitāte būtiski samazinās (Peukert's law)

imzz 14.novembris 2024 10:31
0 0 Atbildēt

Tas princips neatiecas uz akumulatora impulsveida izlādi. Šajā gadījumā akumulators līdzīgs sistēmai šnabja glāze kopā ar pudeli, proti, glāzes kapacitāte maza, bet to pēc tam papildina no pudeles.

didzisk 13.novembris 2024 19:41
1 0 Atbildēt

Es ieteiktu ziemā aķi turēt cik vien iespējams labi pielādētu. Tad viņam grūtāk sasalt, līdz ar to viņš spēj dod lielāku strāvu starta brīdī. Un ilgāk kalpo.

Nopirku acaino Mersi ar 2,6 litru benzīna motoru, 2008. gadā viņam nomainīju aķi, braukāju pārsvarā tikai mazus gabalus, un ziemā lādēju ik mēnesi. 2018. gada ziemā pārdevu - pāris mēnešus stāvējušu izraku no kupenas un uzreiz iedarbināju. Tātad akumulators man kalpoja 10 gadus un turpināja kalpot nākamajam saimniekam.

Rr19 13.novembris 2024 21:40
0 0 Atbildēt

Tāpēc, ka Tev bija kārtīgs ģēņģeris. Man tāds pats stāsts par SKORPI 2,5d,aķis 8g kalpoja, tā ar visu aķi aizdzinu uz šrotu, nebija, kam atdot.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Policija "ķer uz ātrumu", Waze brīdina (+ FOTO) 8

Šodien, 4.decembrī,13.00 pārvietojamā ātruma kontroles ierīce bija novietota netālu no Ziepniekkalna ielas un Ceraukstes ielas krustojuma, par ko čakli ziņoja arī Waze. Lasīt vairāk

 

Nepilni 37 000 eiro – Ford laiž klajā elektrisko Puma (+ FOTO) 4

Ford papildina Puma modeļu saimi ar pilnībā elektrisko Gen-E. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Ko un par cik piedāvā jaunais Peugeot 5008? (+ VIDEO) 2

Jaunais Peugeot 5008 ir liels krosovers ar septiņām sēdvietām. Tā elektriskā versija e5008 sniedz iespēju 3+ ģimenēm saņemt pat 9000 eiro atbalstu automašīnas iegādei. Lasīt vairāk

 

Mierinājuma kvants. Autosportists izmēģina rāmāko sedanu tirgū(+ VIDEO) 2

Devītās paaudzes Toyota Camry iznāca 2023. gadā. Eiropu sedana modelis sasniedza tikai šī gada vasarā, un tiek tirgots tikai Baltijas valstīs, Čehijā, Slovākijā, Polijā un Ungārijā. Tātad vāciešiem, beļģiem un ziemeļvalstu pircējiem iespēja tikt pie jaunākā japāņu hibrīdsedana nespīd. Vai tādu automašīnu vajag mums, vaicājām DBS autoskolas direktoram, autosportistam un Latvijas Gada auto konkursa žūrijas biedram Jānim Vankam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti