iAuto.lv turpina diskusiju par jaunajiem CSN; Vai Ceļu Policija drīkst sodīt pilsētā par ātruma pārsniegšanu 17

 

Foto: iAuto.lv

Baiba Zauere, "SORAINEN" zvērināta advokāte speciāli iAuto.lv | 15.janvāris 2016 17:00

Nav saskaņoti jaunie Ceļa satiksmes noteikumi ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu, proti, jaunie zīmju numuri ir atšķirīgi, bet nosaukumi pareizi! Jautājums: Vai Ceļu Policija šajā situācijā drīkst sodīt un piemērot attiecīgo pantu?

iAuto jau rakstīja par neskaidro radušos situāciju un publicēja gan Valsts policijas, gan CSDD viedokļus rakstā "Ceļu policija soda apdzīvotās vietās, bet vai tas ir likumīgi pēc šā gada 1.janvāra". Turpinot tēmu iAuto uz sarunu aicinājā "SORAINEN" zvērinātu advokāti Baibu Zaueri un lūdzu komentēt šo situāciju.

Ar 2016.gada 01.janvāri spēkā ir stājušies Ministru kabineta 2015.gada 2. jūnija noteikumi Nr.  279 “Ceļu satiksmes noteikumi” (turpmāk – CSN), ar kuriem atzīti par spēkā neesošiem iepriekšējie Ministru kabineta 2004. gada 29. jūnija noteikumi Nr. 571 "Ceļu satiksmes noteikumi” (turpmāk – vecie CSN).

CSN ietver sevī jauna veida ceļa zīmes (piem., ceļa zīme Nr. 519, Nr.533), kā arī jau esošās zīmes, tikai piešķirot tām citus numurus (piem., vecajos CSN ceļu zīme nr. 518 pašreiz spēkā esošajos CSN ir apzīmēta ar Nr.555).

519. zīme "Apdzīvotas vietas sākums"

533. zīme "Dzīvojamā zona"

Publiskajās tiesībās jaunajai tiesību normai ir tūlītējs spēks, ja vien likumdevējs nav noteicis izņēmuma gadījumu. Līdz ar to ceļu satiksmes dalībniekam ir jāievēro CSN un attiecīgi arī ceļa zīmes tam ir jāatpazīst atbilstoši CSN, nevis vecajiem CSN.

No kā izriet, ka no 2016.gada 1.janvāra ceļu satiksmes dalībnieks veco CSN ceļa zīmi Nr. 518 “Apdzīvotas vietas sākums” atpazīst kā CSN ceļa zīmi Nr. 555 “Apdzīvotas vietas sākums” un attiecīgi ar šo zīmi apzīmētajā teritorijā ievēro ceļu satiksmes noteikumus, kas nosaka transporta braukšanas ātrumu, distanci un intervālu apdzīvotā vietā.

555. zīme "Apdzīvotas vietas sākums"

Saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (turpmāk – LAPK) 1.pantu LAPK viens no mērķiem ir aizsargāt pilsoņu personiskās tiesības un brīvības, kā arī audzināt pilsoņus likumu precīzas un stingras ievērošanas garā. Šī mērķa sasniegšanai, LAPK nosaka tieši “kāda darbība vai bezdarbība atzīstama par administratīvo pārkāpumu”. Kas nozīmē, ka LAPK nosaka konkrēti kāda darbība vai bezdarbība ir uzskatāma par administratīvo pārkāpumu un piemērojot LAPK nav pieļaujama LAPK ietverto tiesību normu paplašināta interpretācija.

LAPK 149.8 pantā ir noteikts kāds sods ir jāpiemēro braukšanas ātruma, distances un intervāla neievērošana gadījumā. Kā speciālās normas likumdevējs ir ietvēris sodus, ja šis pārkāpums ir izdarīts “vietā, kura apzīmēta ar 518. ceļa zīmi "Apdzīvotas vietas sākums" vai ar 528. ceļa zīmi "Dzīvojamā zona"”.

528. zīme "Gājēju ceļa zonas beigas"

Apskatot spēkā esošos CSN, varam secināt, ka CSN mēs varam atrast gan ceļa zīmi ar LAPK minēto Nr.518 (“Braukšanas virzieni joslā”), gan ceļa zīmi Nr.555 “Apdzīvotas vietas sākums”, gan ceļa zīmi ar LAPK minēto Nr. 528 (“Gājēju ceļu zonas beigas”), gan arī ceļa zīmes Nr.533 un Nr. 533A “Dzīvojamā zona”.

518. zīme "Braukšanas virzieni joslā"

Nevienā no spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem nav atrunāts, kuram no LAPK minētajiem ceļu satiksmes pārkāpuma vietas apzīmētājam: ceļu zīmei CSN piešķirtajai numura zīmei vai aprakstošajam tekstam, būtu lielāks spēks. No kā izriet, ka abiem šiem ceļu zīmes apzīmētājiem ir vienāds spēks. Līdz ar to šajā gadījumā nav iespējams kādam no ceļu zīmes apzīmētājiem piešķirt lielāku spēku un veicot šīs normas tulkošanu noteikt, ka sods ir jāpiemēro vai nu par ceļu zīmes rakstiskajā tekstā minētās ceļas zīmes zonā veikto pārkāpumu, vai ceļu zīmes ar minēto numuru zonā veikto pārkāpumu.

Ņemot vērā iepriekš minēto, secinām, ka nav iespējams noteikt apstākļus, kādiem iestājos transporta līdzekļa vadītājs būs izdarījis LAPK 149.8 4., 6., 8., 10., 12., 14., 16., 18., 20., 22. un 24.daļās minētos pārkāpumus un tam varētu tikt noteikts šajās normās noteiktais sods.

Bez tam LAPK 239.pants nosaka, ka lietvedību administratīvā pārkāpuma lietā nevar iesākt, ja nav bijis notikuma vai tajā nav administratīvā pārkāpuma sastāva.

Ņemot vērā iepriekš minēto, nav iespējams uzsākt lietvedību administratīvā pārkāpuma lietās par LAPK 149.8 4., 6., 8., 10., 12., 14., 16., 18., 20., 22. un 24.daļā minētajiem pārkāpumiem.

Tomēr jānorāda, ka CSN 9.nodaļas normas, kas nosaka atļauto braukšanas ātrumu, distanci un intervālu apdzīvotās vietās transporta līdzekļa vadītājiem joprojām ir jāievēro, jo joprojām apdzīvotas vietas tiek apzīmētas ar spēkā esošām ceļa zīmēm. Turklāt par šo normu pārkāpumiem ir piemērojami attiecīgie LAPK 149.8 panta 1.-3., 5., 7., 9., 11., 13., 15., 17., 19., 21., un 23.daļā noteiktie vispārējie sodi par braukšanas ātruma, distances un intervāla neievērošana.

Saistītie raksti: "Ceļu policija soda apdzīvotās vietās, bet vai tas ir likumīgi pēc šā gada 1.janvāra"

 
Visi komentāri
 
anonimikis 15.janvāris 2016 15:25
1 7 Atbildēt

Pakalpojums kretīniem?

Kanibaals 15.janvāris 2016 20:35
15 6 Atbildēt

Saki paldies 100.gudrajām galvām un vēl CSDD un SM neaizstājamajiem un augsti apmaksātajiem profesionāļiem.

Ierēdnis 15.janvāris 2016 18:04
4 8 Atbildēt

Kā tas tā mums sanāca...

Kanibaals 15.janvāris 2016 20:34
5 4 Atbildēt

Nu nez, neviens no tiem LAPK pantiem nav piemērojams, jo vispārīgie sodi nav nemaz tik vispārīgi, secīgi tos lasot, skaidrs, ka tie ir specifiski un rezultātā vienalga būs pretruna.

Vispārīgā norma ir 149.4. Par citu šajā kodeksā neminētu ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšanu —

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam septiņu euro apmērā.

Janozaurs 15.janvāris 2016 21:22
5 1 Atbildēt

Noskujiet man kājas un sauciet par vectētiņu, bet es nesaprotu kas tieši noteikumos mainījās? Dzīvojamajā zonā arī agrāk uz 20 vajadzēja braukt. Nezinu pat kā var braukt daudz ātrāk. Es saprotu, ka pamainījās zīmju vizuālais izskats..

iAuto 15.janvāris 2016 22:30
1 0 Atbildēt

Izlasi lūdzu primo rakstu par šo tēmu, tekstā ir saite uz to

secinājums 18.janvāris 2016 9:26
4 0 Atbildēt

šos CSN pārkāpt nedrīkst, un par šo CSN pārkāpumu sodīt arī nedrīkst - forši! agrāk bija - nepārkāp un netiksi sodīts, tagad pārkāp vai nepārkāp - tāpat netiksi sodīts, forši!

Vernons 18.janvāris 2016 10:51
2 13 Atbildēt

Bilde laba! Kam nepieciešama divu līmeņu ātruma ierobežojums un kādu labumu tas dod?

Vispār CSN ir spēkā pie noteiktiem ātruma limitiem!

nu 18.janvāris 2016 10:58
9 1 Atbildēt

tas dod iespēju vieglajiem vieglāk un ātrāk tikt garām smagajiem, un palielina kopējo transporta caurlaidību noteiktā laika vienībā, kas sastrēgumu pilsētā nav mazsvarīgi

Vernons 18.janvāris 2016 12:43
3 14 Atbildēt

Tas dod iespēju legāli nozagt smagajam un autobusam distanci, lai veiktu manevru! Un distance, kuru uztur autobuss un smagais pieder viņiem, ne viss vieglajiem, kuri to regulāri nozog!

kaspis 18.janvāris 2016 12:54
10 2 Atbildēt

un ko tad tu ierosini? ļaut arī autobusam uz 90? tad viņam būs nepieciešama vēl lielāka distance, kuru zags vēl intensīvāk... Un vispār, cepties par dažādu ātrumu ierobežojumu pa kategorijām uz vairākjoslu ceļa - tas nu, manuprāt, ir muļķīgi. Ja vien tie lēnie nelīstu kreisajā joslā, kur viņi, nabadziņi tad arī tiek "apzagti"...

nu 18.janvāris 2016 13:54
15 2 Atbildēt

ārzemēs ir pat trīsjoslu dažādu ātrumu līmeņi, kur lēnie čunčina labajā joslā, ātrie nesās pa kreiso joslu, un pārējie prātīgi brauc pa vidējo - rezultātā kustība tur notiek vienkārši perfekti, un visi ir apmierināti, jo katrs drošu ātrumu var izvēlēties pēc savām vajadzībām un spējām

ap 9.februāris 2016 13:58
0 0 Atbildēt

un kur tādu redzēji? ASV pabiju diezgan daudz -nemaniju nekur tādu figņu!

re kā 18.janvāris 2016 14:00
5 0 Atbildēt

"visi" aklā mantkārībā tā centās palielināt tos sodus par ātrumpārkāpumiem, ka pat aizmirsa vien par tik elementāru lietu, kā tos likumīgi iekasēt

stāvbremze 18.janvāris 2016 18:54
2 0 Atbildēt

Kaspi! Vernons nav pašpuika no smilšu kastes. Vernons ir vīrieša vārds kungam cienījamos gados. Lūdzu, elementāru cieņu, uzrunājot! Un zināšanai ieguglē Vernons Kiesners.

Par tēmu jautājums - kaspi, kas tad ir D1, D1E, D, DE kravas pārvadātāji vai pasažieru tomēr? Kāpēc lai pasažieru pārvadātājs nebrauktu ar 90?

Liela daļa aprobežoti satiksmi vēro tikai no sava B kategorijas bruņutanka. Lai spriestu par braukšanas ātrumiem, iemācieties pareizi apstāties brauktuves paplašinājumos - paralēli brauktuves malai vienā rindā, nevis ieslīpi vai perpendikulāri, ja nav ieviests cits apturēšanas režīms organizētā bezmaksas vai maksas stāvvietā ar 920. ceļa apzīmējumu vai papildzīmēm.

kaspis 18.janvāris 2016 22:13
0 0 Atbildēt

kamēr to pašu vieglo auto ar piekabi ierobežo uz 80 JEBKUROS ceļos, tikmēr ir tikpat liekulīgi gausties ka nabaga D kategorijas tiek apbižotas. Jo kā tad sanāk - velkot piekabi, vai, vēl labāk, kādu sakabē (vispār 50kmh max, šausmas!) viss ir bumbās? Tad jau līdzinam visus uz tiem 90 nevis taisam dažus (sev vēlamos, protams) par cietējiem un aizskartajiem...

stāvbremze 18.janvāris 2016 19:35
1 0 Atbildēt

Ātrummīļiem!

Blakus topikā Peteransels 13 dienu laikā ekstremālos meteoroloģiskos un brauktuves apstākļos sakrājis un otrajai vietai finišā atvedis 34 minūtes un 58 sekundes. Tas ir 2098 sekundes. Absolūti neviena ieraksta! Bet sevi un viens otru gan paslavējiet, ar 40km/h izgāžot caur dzīvojamo zonu vai dzīvokļu namu masīviem...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

 

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 6

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti