Naudassoda vietā piespiedu atpūta - Igaunijas policija uzsāk eksperimentu ātrumpārkāpēju audzināšanai 32

 

Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

Nozare.lv | 26.septembris 2019 10:06

Igaunijas policija no ceturtdienas sāk jaunu eksperimentu bezrūpīgu atļautā braukšanas ātruma pārsniedzēju audzināšanai, raksta avīze "Postimees".

Atklājot, ka autovadītāji nedz pašu ātruma pārsniegšanu, nedz par to paredzētos naudassodus vairs neuztver īpaši nopietni, policija dos pārkāpējiem iespēju izvēlēties, no kā viņiem vairāk žēl šķirties - no naudas vai no laika.

Proti, naudassoda vietā ātruma pārsniedzēji varēs ilgāku vai īsāku laiku "pastāvēt ceļmalā, lai nomierinātos". Atkarībā no pārkāpuma smaguma autovadītāji par to "samaksās" ar 45 vai 60 minūtēm sava laika.

Kā liecina speciālistu veikts pētījums, šoferi pat neapzinās, cik bīstamas sekas var būt ātruma pārsniegšanai, bet par to noteiktos naudassodus uztver apmēram tāpat kā parastus rēķinus, kas vienkārši jānomaksā.

"Ātrums ir izšķirošs faktors, kas nosaka [avārijas] seku bīstamību un var kļūt par nāves iemeslu. (..) No vienas puses, autovadītāji ātruma pārsniegšanu vispār neuzskata par problēmu. Tajā pašā laikā viņi neapzinās, kādu risku rada ātruma pārsniegšana par desmit kilometriem stundā, un nezina, par cik tādā gadījumā pagarinās bremzēšanas ceļš," izteicies Policijas un robežapsardzes departmenta padomnieks inovāciju jautājumos Elari Kazemetss, kas savulaik astoņus gadus vadījis Igaunijas Ceļu policiju.

Pēc viņa teiktā, salīdzinot ar pagājušā gadsimta deviņdesmitajiem gadiem, kad satiksmes avāriju upuru skaits gadā sniedzās simtos, panākts būtisks progress un šis rādītājs samazinājies līdz 40-60, taču pēdējo gadu laikā situācija faktiski nemainās, un tas liecina, ka ierastās metodes vairs nepalīdz.

"Tā radās ideja, ka uz šo situāciju derētu paraudzīties no otras puses. Aizdomājāmies, kā mainīt cilvēku uzvedību uz ceļiem, izmantojot pieeju, kas būtu orientēta uz pašu cilvēku," piebildis Kazemetss.

Šai nolūkā vairāk nekā pusgada garumā aptaujāti Igaunijas autovadītāji un meklēti jauni risinājumi, pie kuriem strādājusi inovāciju komanda, kurā iekļauti Policijas un robežapsardzes departamenta, Iekšlietu ministrijas un Autoceļu departamenta pārstāvji.

"Mēs neaplūkojām ārkārtējus gadījumus, iesīkstējušus ātruma pārsniedzējus. Mūs interesēja visparastākie igauņu autovadītāji, ģimenes cilvēki," stāstījusi Iekšlietu ministrijas Stratēģijas nodaļas padomniece inovāciju jautājumos Laura Ābena.

Aptaujās atklājusies interesanta tendence. Pēc Kazemetsa teiktā, daudzi respondenti atzinuši, ka naudassodu vairs neuztver kā sodu, un īpaši tas sakāms par fotoradaru konstatētajiem pārkāpumiem - šādu naudassodu cilvēki uzlūko kā parastu rēķinu, ko saņem pa pastu līdzīgi telefona rēķinam.

Intervētājus pārsteidzis arī apstāklis, ka daudzi aptaujātie paši sevi uzskata par likumpaklausīgiem pilsoņiem un kārtīgiem satiksmes dalībniekiem.

"Tālākajā intervijas gaitā noskaidrojās, ka viņi tiešām reti saņem sodus un policija viņus aptur reti, tajā pašā laikā viņi apgalvoja, ka ātruma pārsniegšanu par pieciem vai desmit kilometriem pilsētas robežās neuzskata ne par ko sliktu, bet uz šosejas ātrumu vispār varot pārsniegt pat par 20 kilometriem," atzinusi inovāciju komandas projektu vadītāja Helelīna Tammsāre.

Pēc viņas sacītā, cilvēki neuzskata sevi par pārkāpējiem tad, ja tā dara visi, - viņi domā, ka rīkojas atbilstoši sociālajām normām, un ļaujas straumei.

Kā secinājusi Ābena, tātad ar šo straumi arī būtu jāstrādā. Vienlaikus viņa atzinusi, ka ārzemēs, piemēram, Somijā vai Zviedrijā, igauņu autovadītāji izturas citādi un ātri pielāgojas vietējiem noteikumiem, bet savā zemē ātrumu pārsniegt nevairās.

Aptaujās arī atklājies, kas cilvēkus kaitina vairāk par naudassodiem, - tas ir laiks, ko nākas zaudēt, aizpildot policijas protokolus, un arī neērtības sajūta, ka viņus varētu ieraudzīt kāds paziņa.

Tā arī radusies ideja par "pastāvēšanu ceļmalā un nomierināšanos", kuras iedarbīgumu policija pētīs tuvāko nedēļu laikā, bet vēlāk vērtēs, kā to izmantot profilakses darbā.

Izvēles iespēja tiks dota tikai tiem šoferiem, kuri līdz tam nav pieķerti ātruma pārsniegšanā. Tie autovadītāji, kas pārsnieguši atļauto ātrumu ne vairāk kā par 20 kilometriem stundā, savu rīcību ceļmalā varēs pārdomāt 45 minūtes, savukārt ja ātrums būs pārsniegts par 21-40 kilometriem stundā, - 60 minūtes. Šāds laiks izraudzīts, balstoties uz aptaujās paustajiem viedokļiem, - tā, lai sods būtu sajūtams, bet "nepārsniegtu sāpju slieksni", pastāstījis Kazemetss.

Vēl nopietnākiem pārkāpējiem izvēles nebūs - viņiem jārēķinās ar naudassodu un administratīvā pārkāpuma lietas ierosināšanu.

Kā izteikusies Tammsāre, kopumā speciālistu komandai nācies secināt, ka sabiedrības acīs autosatiksme ir joma, kurā policija nepamatoti iejaucas cilvēku ikdienā, bet naudassodi bieži tiek uzlūkoti kā ņirgāšanās par šoferiem. "Sabiedrībai it kā liekas pieņemams tas fakts, ka ik gadus satiksmes negadījumos iet bojā gandrīz 50 cilvēki un 1500 gūst savainojumus, un ikviens no mums var kļūt par daļu no šīs statistikas," viņa piebildusi.

Iespējams, tiks apsvērtas arī citas neierastas pārkāpēju disciplinēšanas metodes, piemēram īpaši luksofori, kuros iedegtos sarkanā gaisma, kolīdz kaut viens autovadītājs pārsniegtu atļauto ātrumu. Līdz ar to nāktos apstāties visiem satiksmes dalībniekiem un viņi tiktu informēti, ka tā noticis pārkāpēja vainas dēļ. Šobrīd Tallinā viens tāds luksofors ir, bet tas nav aprīkots ar ekrānu papildu informācijai.

Domāts arī par to, lai nākotnē paziņojumi par fotoradara fiksētu pārkāpumu būtu rakstīti vieglāk uztveramā formā. Šobrīd uz kvītīm lasāms juridisks teksts, kurā cilvēks neiedziļinās, bet turpmāk šo vēstījumu iecerēts pasniegt saprotamākā valodā, juridisko pamatojumu iespiežot zemāk un sīkākiem burtiem. Kā liecina Lielbritānijas pieredze, šādi mainot soda kvīšu formu, izdevies panākt lielāku atsaucību ne tikai soda naudu nomaksā, bet arī ātruma ievērošanā.
 

 
Visi komentāri
 
topinamburs 26.septembris 2019 10:19
4 0 Atbildēt

ha, šis ir labs ieteikums! Tikai - 99% no visiem steidzīgajiem netiks pie gaidīšanas un atpūtas, jo netiks noķerti.

Padumjajā laikā bija numura zīme ar burtu P - no krievu pjaņica - dzērājs. Tiem, ko noķēra braucot dzērumā. Manuprāt, varētu būt bijis iedarbīgi.

WALA 26.septembris 2019 10:27
8 0 Atbildēt

Jebkurai akcijai ir kaut kādi rezultāti, tikai jautājums uz cik ilgu laiku. Un ka nav tā ka pagaidot 45 min. Pēc tam tālāk mauca ar divkāršu "jaudu". Nez kāpēc visi iedomājas ka ātrums ir visu problēmu cēlonis, man tā nešķiet, drīzāk uzmanības trūkums kopā ar ātrumu, vai vispār kaut kā nesaistīta darīšana kamēr vada auto utml.

Slinkais 26.septembris 2019 11:21
1 6 Atbildēt

tas padumjo laiku P burts numurā, ir nekas cits, kā izdomājums.

topinamburs 26.septembris 2019 13:13
0 0 Atbildēt
reku 26.septembris 2019 15:26
0 0 Atbildēt

Tā bija īstenība un diezgan nepatīkama īstenība tajā laikā kad nebija naudas Dievs galvenais Dievs.

Sabiedrības loceklis 26.septembris 2019 10:27
8 2 Atbildēt

"Sabiedrībai it kā liekas pieņemams tas fakts, ka ik gadus satiksmes negadījumos iet bojā gandrīz 50 cilvēki un 1500 gūst savainojumus, un ikviens no mums var kļūt par daļu no šīs statistikas" - jā, loģiski domājošai sabiedrībai tas patiešām liekas pieņemami, jo šie skaitļi ir niecīgi, salīdzinājumā ar citiem modernās dzīves radītajiem riskiem, par kuriem nevienu nevajā un nesoda. Piemēram - par saldināto dzērienu dzeršanu, kas noved pie ievērojami lielāka skaita upuru kardioloģijas nozarē.

Antons 26.septembris 2019 10:36
3 2 Atbildēt

Vai kāds var izskairdot, kāpēc Rietumeiropā katrs 3. brauc ar ātrumu 20-30 km/h virs atļautā, katrs 5. - vēl vairāk, bet avāriju mazāk? Mēs tomēr gribam kā Eiropā, vai ne?

ES 26.septembris 2019 11:04
3 0 Atbildēt

Tapēc ka rietumeiropā galvenie ceļi ir "bāņi", cilvēkiem ļauj izskrieties un tad jau pilsētā un uz bundes ceļiem vairs nav vēlmes, lūk kāpēc!!!

Antons 26.septembris 2019 16:49
1 0 Atbildēt

Nav taisnība. Piemēram, Itālijā arī laukos brauc krietni virs atļāutā.

msh 26.septembris 2019 17:19
0 4 Atbildēt

Nah kaut kur jāizskrienas?

Pļurkt 26.septembris 2019 18:34
2 1 Atbildēt

Nav taisnība!! Vācijā pa bundesceļiem brauc tieši +20 no atļautā. Taču, ja šoferis ir uzņēmis 2 alus uz krūts (kas nav aizliegts, jo pieļaujams 0,8%), brauc precīzi uz atļauto.

WALA 26.septembris 2019 10:44
1 1 Atbildēt

Tur nav ko skaidrot - braukt ir jāmāk, bet pie mums redz ir svarīgi CSN zināt, a braukt - nu taču pie mums tak nekur neesot ātrāk par 90 km/h jābrauc, tad nu vadītāju pārbaude ir tāds pilnīgs sviests - tipa ja turies pie 90, 70, 50 tur kur tāds limits - tu esi puika uz goda un satiksmei pielaižams.

anoagask 26.septembris 2019 11:15
3 0 Atbildēt

toties kā igauņi atvelk, tiekot pāri LV robežai...

anoagask 26.septembris 2019 11:20
2 4 Atbildēt

pasēdēšanu vajadzētu papildus obligāti piespriest steidzīgajiem premium spēkratu vadītājiem, kuriem 50 vai 100 eur sods ir pusdienu cenā

N 26.septembris 2019 11:25
7 1 Atbildēt

Neskaud

anoagask 26.septembris 2019 14:33
2 4 Atbildēt

vai arī ieviest sodus kā % no auto vērtības

msh 26.septembris 2019 17:19
1 4 Atbildēt

Šis jau būtu reālāks variants.

Pļurkt 26.septembris 2019 18:37
0 0 Atbildēt

Somijā ir - no ieņēmumiem gada laikā noteikts % x koeficients par konkrēto pārkāpumu.

anoagask 26.septembris 2019 19:31
1 1 Atbildēt

Es domāju lielākajai daļai, kas Rīgā brauc ar Bentley u.c. vispār nav legālu ienākumu - sods 0?

s 27.septembris 2019 17:59
1 0 Atbildēt

Ar domāšanu Tev grūti...

Hmm 26.septembris 2019 11:22
1 2 Atbildēt

Es šad un tad aizbraucu uz Igauniju un vienmēr nedaudz jūtos neērti, ka braucu 100 km/h. Varbūt man "nav veicies", bet tādus, kas mani apdzinuši pie šāda ātruma, atceros vien dažus, pie tam puse no tiem bija ar LV numuriem.

WALA 26.septembris 2019 13:12
2 0 Atbildēt

Aizbrauc uz Poliju un uzzināsi kas brauc ātri un pēc mūsu standartiem "lien" priekšā - jo poļi ļoti ātri brauc un ātri vācas uz labo malu - tieši tev purngalā, un daudz neiespringst par šo jautājumu. Izņemot gadījumus kad pa labo malējo velk visātrāk uz 3+ joslu ceļa .

reku 26.septembris 2019 15:23
0 0 Atbildēt

Jābrauc uz Igauniju iztīrīt trubas.

kasinsh79 26.septembris 2019 15:28
2 1 Atbildēt

Labs Ja nebūtu sarunātas tikšanās, es pastāvētu (ja tas tiešām aizstās naudassodu).

prasmīgais 26.septembris 2019 18:01
2 2 Atbildēt

Ar pievilcīgu un atsaucīgu līdzbraucēju-kāpēc gan ne?Droši,protams.

Kanibaals 26.septembris 2019 21:01
1 0 Atbildēt

Kas interneta laikmetā ir 45min

Nja 27.septembris 2019 9:55
1 0 Atbildēt

Telefonu arī atņemt un daži pakārsies

solaris 26.septembris 2019 21:42
1 0 Atbildēt

Nav īsti skaidrs, ko nozīmē "stāvēt". Vajag, lai stāv kājās ceļa malā. Ja atļaus to laiku nosēdēt auto, klausoties mūziku un bakstoties vai tarkšķot telefonā, tad nekāds audzinošs sods tas nav.

msh 27.septembris 2019 2:14
0 1 Atbildēt

Nē, kāpēc? Ja jau skrien, tad skrien ar mērķi aizskriet ātrāk - +45 minūtes noteikti nebūs ātrāk...

Kanibaals 27.septembris 2019 12:28
0 0 Atbildēt

soda neizbēgamība ir tā kas attur nevis tā bardzība. Iespēja tikt noķertam jau nepieaug.

650 27.septembris 2019 12:39
1 2 Atbildēt

Uz kāda krimināl admin panta pamata tiks veikta šī te personas brīvības ierobežošana? Kā kontrolēs? Važās slēgs,rokudzelžos?Vai varbūt katram tam nelietim individuāli sēdēs klāt ekipāža un tīšām vilks laiku,formējot papīrus papīra veidā? kādus Lohus viņi aptaujāja?Cik izmaksāja šī aptauja?

Kanibaals 28.septembris 2019 14:00
0 0 Atbildēt

Tā ir brīvprātīga izvēle, maksā sodu vai stāvi. Nekādas ierobežošanas. Ātruma ierobežojumi gan pārkāpj cilvēktiesības uz brīvu pārvietošanos vai ne?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 33

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 18

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti