Aptauja: 36% autovadītāju vadījuši automašīnu pēc alkohola lietošanas 9

Foto: Publicitātes attēls

Toms Kursītis | 24.jūlijs 2020 12:13

Kopumā 36% respondentu atzinuši, ka kādreiz ir vadījuši automašīnu pēc alkohola lietošanas – 26% no tiem nepārsniedza atļautās 0,5 promiles, savukārt 10% bijuši izteiktā alkohola reibumā, liecina “Drošas braukšanas skolas” un bezalkoholiskā alus “GO” kopīgi organizētās aptaujas dati, kuri tika prezentēti pasākumā “Brauc atbildīgi!” Biķernieku trases birojā.

Pasākums rīkots ar mērķi pievērst sabiedrības uzmanību dažādiem faktoriem, kuri ietekmē auto vadīšanas spēju arī citā laikā, ne tikai Jāņos, kad par atbildīgu braukšanu tiek runāts daudz.  Aptaujā iegūtie dati skaidri iezīmē dažādus problēmfaktorus, ar kuriem ikdienā sastopamies uz ceļa – 10% autovadītāju atzinuši, ka ir gadījies vadīt automašīnu alkohola reibumā, pārsniedzot atļautās promiles, 26% vadījuši automašīnu pēc alkohola lietošanas, nepārsniedzot atļautās promiles, vēl citi regulāri pie stūres runā pa tālruni, ēd, malko kafiju vai dara citas blakus lietas, kas samazina koncentrēšanos tieši auto vadīšanai.

“Dati liecina, ka alkoholisko dzērienu tirgus gadu no gada samazinās, savukārt bezalkoholisko dzērienu tirgus pieaug. Ja salīdzinām jūnija datus par šo un pagājušo gadu, pieaugums ir par 8%, kas ir īpaši pārsteidzoši, ņemot vērā COVID-19 ietekmi. Šī pozitīvā tendence ir novērojama arī  pasaules līmenī – tur procentuāli pieaugums ir vēl straujāks,” atzīst bezalkoholiskā alus “GO” zīmola vadītāja Inese Vētra. “Vēlamies uzsvērt, ka atbildīga braukšana nav nekas pašsaprotams un nebeidzas tikai ar alkohola nelietošanu pie stūres. Faktiski tā ir katra lieta, kas novērš mūsu uzmanību no ceļa, piemēram, runāšana pa telefonu vai īsziņu rakstīšana. Aicinām ikvienu būt atbildīgiem!”

“Attieksme pret ceļu satiksmes noteikumiem un savstarpējā cieņa vienam pret otru mums tomēr vēl joprojām ir diezgan zemā līmenī,” atzīst “Drošas braukšanas skolas” vadītājs Jānis Vanks. “Labā ziņa ir tā, ka atbildīgie šoferi lēnām parādās, taču, iespējams, ka ir jānomainās paaudzei, jo tomēr diezgan spēcīgi cilvēkos ir tā “vecā skola”, ja varam to tā saukt.” Viņš arī norādīja uz divām tehniskām auto vadīšanas kļūdām, kas novērojamas lielākajai daļai autovadītāju – pirmkārt neprasme nepieciešamības gadījumā ekstremāli bremzēt, kas daudzās situācijās var izglābt vai samazināt sadursmes apjomu, jo sadursmes brīdī ātrums ir mazāks;  otrkārt – vēlme griezt stūri līdz galam, lai gan realitātē – jo mazāk stūre ir pagriezta, jo vieglāk automašīnu ir nokontrolēt. “Ja, nedaudz pagriežot stūri, automašīna neklausa, tātad braucam pārāk ātri, stūres griešana tālāk to neatrisina.”

Kopējā statistika liecina, ka situācija tiešām uzlabojas – Latvijā visos parametros – bojā gājušie, cietušie un negadījumi kā tādi – ir ievērojams samazinājums. “Bojā gājušo skaits salīdzinot ar pagājušo gadu ir samazinājies par 12,3%,” norāda Valsts policijas Satiksmes uzraudzības un koordinācijas biroja priekšnieka vietnieks Andris Locs. “Diemžēl konkrēti situācija ar braukšanu dzērumā nemainās gadu no gada – vidēji 3500 autovadītāju brauc reibumā gada griezumā, un tie, protams, ir tikai pieķertie, turklāt, neskaitot motociklu un velosipēdu vadītājus”, atzīst A. Locs. Viņš arī norāda, ka satraucošākais ir tas, ka absolūts vairākums šādu “pieķerto” autovadītāju ir smagā reibumā, proti – alkohola koncentrācija organismā pārsniedz pat 1,5 promiles. 

Savā pieredzē dalījās arī motosportists Ņikita Lijcs, kurš sevi vērtē kā atbildīgu autovadītāju, atzīstot, ka dažkārt steigā mēdz pārkāpt atļauto ātrumu, taču pie stūres alkohola reibumā nekad nav sēdies. “Alkohols un auto vadīšana nav savienojamas lietas. Sēžot pie stūres, ir jābūt 100% iespējai koncentrēties, bet alkohola reibumā tas nav iespējams. Pat vistalantīgākie un pieredzējušākie autovadītāji reibumā nespēs pietiekoši ātri reaģēt nepieciešamības gadījumā,” atzīst Ņ. Lijcs. Tiem, kuriem patīk kādreiz braukt arī ātrāk, motosportists iesaka izmantot dažādas oficiālās iespējas, piemēram, Biķernieku trases dienas. “Labāk ir samaksāt un izbaudīt ātrumu likumīgi un droši, nekā apdraudēt sevi, apkārtējos un samaksāt daudzreiz dārgāk – finansiāli vai pat ar dzīvību,” teic Ņ. Lijcs.

Lai noskaidrotu cik atbildīgi ir autovadītāji, bezalkoholiskais alus “GO” sadarbībā ar “Drošas braukšanas skola” veica aptauju, š.g. jūlijā aptaujājot vairāk nekā 600 respondentu interneta vidē.

 
Visi komentāri
 
msh 24.jūlijs 2020 12:26
5 0 Atbildēt

Ja ir vienkārši "pēc alkohola lietošanas", tad jāprasa - KURŠ nav braucis pēc alkohola lietošanas? Es neticu ka 64% - 20%, augstākais...

WALA 24.jūlijs 2020 13:02
1 0 Atbildēt

Par tiem pieredzējušajiem autovadītājiem jauniešiem labāk nebūtu jautājuši, jo kas notika tāda VW Golf kausa laikā un kā tur bija ar pieredzējušiem vadītājiem ne tajā skaidrākajā stāvoklī … tur būtu ko pastāstīt.

650 24.jūlijs 2020 14:19
4 0 Atbildēt

Jā, 36% ir vadījuši, bet kādi 63 vienkārši melo.

Sadarbībā ar drošības skolām varētu veikt nevis lohpasūtījuma lohaptaujas, bet gan lohiem atgādināt pareizas uzvedības manieres ikdienā.

viencexperc 24.jūlijs 2020 15:11
8 1 Atbildēt

Tā kā es neesmu alkoholiķis, un man ir cieņa gan pret līdzcilvēkiem un ceļu satiksmes noteikumiem, es bieži braucu pēc iedzeršanas. Teiksim, pie pusdienām iedzeru vīna glāzi, vai alus kausu, un braucu.

Tā ir tikai alkoholiķu problēma, ka viena glāze -

tas ir maz.

viencexperc 24.jūlijs 2020 15:19
7 0 Atbildēt

Bet tā klaunu skola, starp kuriem, es saprotu, ka ir potenciālie alkoholiķi, ja reiz nesaprot, ka iedzeršana ( līdz 0.5 promilēm) un dzeršana nav viens un tas pats, lai uztaisa arī citus testus.

Piemēram, kā braukšanas uzmanību ietekmē sarunas braukšanas laikā, blakus sēdētāja muldēšana, mūzikas klausīšanās, vienveidīgs ceļš, utt.

Nav ko tikai pie alkohola kasīties.

Es esmu pret alkāniem pie stūres, bet nu līdz 0.5 tas jau nav nekas nosodāms. Un pats galvenais, - likumīgi.

Kanibaals 25.jūlijs 2020 20:37
0 0 Atbildēt

Tas no sērijas kur CSDD priecājs, ka radari samazinot braukšanas ātrumu. Ne nu ģēniji, ja ātrums kādā posmā par lielu tad jāliek zīme nevis radars. Radars ir, lai neparsniedz ātrumu nevis samazina.

Krotow 24.jūlijs 2020 19:49
3 0 Atbildēt

Šī statistika ir nu ļoti samazināta. Tādu, kuri ir braukuši ar mazītiņām promilēm (līdz atļautajam 0.1%), būs visi 90%. Jau sen atpakaļ pats vienreiz tā no rīta braucu mājās pēc vakardienas pasākuma. Mūsdienās izskatās, ka kopējais pie stūres šmigā esošo skaits tiešām samazinās. Un tieši tāpēc uzrādās tie, kuri brauc ar lielām promilēm.

Kanibaals 27.jūlijs 2020 8:11
0 0 Atbildēt

0% nemaz īsti nav iespējams, jo gremošanas procesos alkohols mazās devās tāpat rodas arī nedzerot.

Kanibaals 25.jūlijs 2020 20:34
2 0 Atbildēt

Kurš idiots tādās aptaujās piedalās.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nesadala krustojumu (+ VIDEO) 4

Plats krustojums, maz transporta, taču sadursme notiek tik un tā. Lasīt vairāk

 

Vai SEAT LEON bagāžniekā var ielikt neizjauktu velosipēdu? 12

Vienādi, bet tik atšķirīgi! Tā varētu teikt par šiem diviem ugunīgi sārtajiem jaunākās paaudzes Seat Leon. Ar tā hečbeka modifikāciju, kopā ar Tavs Auto TV viesi Miķeli Visocki, mēs jau izbraucām pirms kāda laiciņa. Tādēļ šodien ir kārta ietilpīgākajai LEON versijai - SPORTSTOURER! Lasīt vairāk

 

Lielbritānijā izgatavos 56 retro bagijus (+ FOTO) 6

Britu kompānija Moke International iepazīstinājusi ar miniatūrā apvidus auto Mini Moke mūsdienu versiju, solot izgatavot 56 šādus automobiļus. Lasīt vairāk

 

Romantiskā krāpšana jeb kā sarakste sociālajos tīklos var beigties ar lielas naudas summas zaudējumu 12

Periodiski Valsts policijā tiek saņemti iesniegumi no sievietēm, kuras sociālo tīklu iepazīšanās vietnēs ir uzsākušas saraksti ar nepazīstamu vīrieti, kurš, iemantojot uzticību, izkrāpis lielu naudas summu, kas bieži vien mērāma vairākos tūkstošos eiro. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti