Rīgas mērs Mārtiņš Staķis (PP) ir apmierināts ar satiksmes mierināšanas pasākumiem un oāžu izvietošanu Rīgā.
Kopš jūnija Rīgas vēsturiskā centra ielās norisinās programmas "Rīgas vasara 2021" aktivitātes, kuru mērķis ir popularizēt un pakāpeniski ieviest satiksmes drošības uzlabošanas pasākumus Rīgas vēsturiskajā centrā, kā arī veidot papildu telpu iedzīvotāju iniciatīvām, uzņēmējdarbībai un kultūrai, aģentūru LETA informēja Rīgas domes Komunikācijas pārvaldē.
Projekta "Rīgas vasara 2021" aktivitātes norit Baznīcas, Miera, Vaļņu, Tērbatas ielās un Brīvības alejā iepretim Ministru Kabineta ēkai. Ielās izveidoti 13 krustojumu sašaurinājumi, kuros Baznīcas, Miera un Vaļņu ielās izvietoti puķu podi ar dažādiem augiem un novietoti soliņi.
Savukārt Tērbatas ielā izvietoti tai īpaši radīti labiekārtojumi - ielu oāzes jeb parkleti. Ielās uzstādīti arī 15 jauni velostatīvi 120 velosipēdu novietošanai, kā arī patīkamas noskaņas radīšanai tiek izvietotas lampiņu virtenes.
Pirmie secinājumi un atsauksmes par labiekārtojumu un augiem Rīgas ielās liecinot, ka daļa no ieviestajiem risinājumiem būtu saglabājami arī pastāvīgi. Ielu oāzes jau no pirmās to ierīkošanas dienas esot ļoti plaši izmantotas, īpaši Vaļņu ielā.
"Mūsu mērķis ir padarīt Rīgu iedzīvotājiem un viesiem pievilcīgāku, tuvojoties Ziemeļeiropas galvaspilsētas standartam. Pateicoties satiksmes drošības uzlabošanas aktivitātēm, tajā skaitā šogad ierīkotajām zaļajām atpūtas zonām un drošības saliņām krustojumos, Rīgas centrs no "betona džungļiem" pamazām pārvēršas par pilsētniekiem un pilsētas viesiem draudzīgi, ērtu un drošu vietu," pauž Rīgas domes priekšsēdētājs Mārtiņš Staķis (PP).
Arī Rīgas centra attīstības biedrības pārstāvis Toms Krilovs norāda, ka ieviestie risinājumi lielākoties esot veiksmīgi. "Jau iepriekšējās domes sasaukumam vairākkārtīgi esam uzsvēruši, ka mums ir jāīsteno šādi, uz projektiem balstīti pagaidu risinājumi, jo tikai tā mēs sapratīsim, kas ir nepieciešams centra iedzīvotājiem un viesiem," sacīja Krilovs.
Viņaprāt, nākotnē būtu svarīgi sagatavot ilgtermiņa aktivitāšu plānu, piemēram, nosakot, kuras aktivitātes ir plānotas ilgtermiņā un atkārtosies katru gadu, lai vasaras ielu projektā iesaistītie ielu uzņēmēji varētu laicīgāk plānot savus resursus un labāk piemēroties izmaiņām.
Viena no mērķa grupām, kura īpaši atzinīgi novērtējot vasaras projekta laikā veiktās izmaiņas, esot ģimenes ar bērniem, īpaši izceļot uzlabojumus sarežģītā Artilērijas un Tērbatas ielu krustojuma šķērsošanā. "Satiksmesmierināšanas pasākumi ar krustojumu sašaurinājumiem un ātruma ierobežošanu ir mēģinājums sabalansēt visusatiksmes dalībnieku intereses un vajadzības. Rudenī tiks izvērtēts, kuras iniciatīvas tiek ieviestas pastāvīgi, kuras realizējamas vien pie tādām vērienīgām pārmaiņām kā ielu pārbūve," norāda Rīgas domes attīstības komitejas priekšsēdētāja Inese Andersone (JV).
Savukārt domes deputāte Justīne Panteļējeva (PP) akcentēja pieprasījumu pēc atpūtas vietām Miera ielā. Viņasprāt, pandēmija izgaismojusi publiskās ārtelpas nozīmi ikdienā. "Mēs redzam, ka tieši Miera ielā projektā ieviestās izmaiņas pozitīvi vērtē gan iedzīvotāji, gan uzņēmēji, tādēļ šobrīd esam uzsākuši darbu, lai meklētu pastāvīgus risinājumus gan satiksmes izmaiņām, gan labiekārtošanai," saka Panteļējeva.
Uz ielām atsevišķos posmos, kur iepriekš bija autostāvvietas, izvietotas ielu oāzes - ietves paplašinājumi, kas nodrošina vairāk vietas un ērtības cilvēkiem, kuri izmanto ielu. Šīs oāzes varēs izmantot katrs pilsētnieks un viesis.
Projekta "Rīgas vasara 2021" rezultāti tiks vērtēti rudenī, balsoties uz vasaras laikā veiktajiem pētījumiem un novērojumiem par ieviesto risinājumu ietekmi uz satiksmes mierināšanu Rīgas centra ielās.
LETA jau ziņoja, ka Rīgā vairākās ielās tiek ieviesti "satiksmes mierināšanas" pasākumi, lai varētu īstenot projektu "Rīgas vasara 2021".
Projekts izmaksās aptuveni vienu miljonu eiro. Vairāk nekā 500 000 eiro paredzēti ielu un apkaimju labiekārtošanai, bet aptuveni 400 000 eiro - dažādiem kultūras pasākumiem.
Plānots, ka projekts noslēgsies augusta beigās, septembra sākumā, taču visas vasaras garumā tiks vērtēta ieviesto risinājumu efektivitāte un lietderība, ņemot vērā iedzīvotāju atsauksmes un komentārus.
Viens no "Rīgas vasara 2021" mērķiem esot uzlabot gaisa kvalitāti un nākotnē Rīgas centrā veidot zemo emisiju zonas. Projekta laikā ar satiksmes organizācijas izmaiņām tiks mazināta tranzītsatiksme Tērbatas un Baznīcas ielās, kas jau vēsturiski Rīgā ir gājēju iecienīti maršruti.
Galvenais jau sev uzsist uz pleca, ja pēkšņi vairums uz velo uzsēstos, "puikam" nav ne jausmas kādas muļķības un haosu ir radījis.
Bet nu kamēr velo masa nav kritiska, tikmēr jau viss OK.
P.S. viesis Miera ielas oāzes izmantošanas gaitā vai nu būs ļoti " pārsteigts par to ka auto nav kur nogrūst ne tuvumā ne tālumā (nu vēl varētu pieņemt ka viesi iekš to Rīg tiek gaidīti ar kājām vai velo un mugursomām plecā), gan arī par to cik sūdīgi ir organizēta sabiedriskā transporta satiksme Rīgā. Miera iela ir staigāta pilnā tās garumā vairāk kā 10 gadus un tālāk līdz V-Rīgai un atpakaļ.
Vai nu tad Rīgas dome "sametas"ar ELKOR Brīvības ielā un uztaisa lielumlielu stāvlaukumu, vai arī beidz pļūtīt par viesu "gaidīšanu".
P.S. drīkst protams arī beidzot sākt domāt par sakarīgu Park& Ride infrastruktūru, jo sakarīgas vietas ir, tikai kā izskatās plānošanas un loģikas pirmklasniekiem ir vairāk.
Vēl visai jocīgi izklausās argumenti par uzņēmējdarbības veicināšanu, kaut tajā pat laikā TV skaidri un gaiši tika apgalvots, ka uzņēmējiem nāksies aiziet. Tas bija par Bruiņinieku ielu. Tad kā - uzņēmēji ir gaidīi vai tikai specifiski uzņēmēji tiek gaidīi un pārējiem ir jātinās aiz "101. kilometra"?
Un vēl - Kaut kā nekādu mega uzņēmējdarbības eksploziju neesmu pamanījis pie ilgus gadus eksistējošajiem veloceļiem. Skolas iela nu neizskatās baigi uzņēmēju iemīļota, kaut veloceļš tur ir sen.
Uzņēmējdarbība attīstībai vajadzīgas minimums 3 lietas -
1. cilvēku vēlme pirkt uzņēmēja produktu
2. ērtas telpas binznesam vajadzīgajā apjomā
3. ar iepsējamiem ieņēmumiem sabalansēti izdevumi par telpu nomu
Tā kā telpas Rīgā maksā lielas naudas summas, tad ir nepieciešams klientu pieplūdums un preču apgrozījums. Cik ir tādu uzņēmēju kuriem ir tāds produkts kurš rada lielu apgrozījumu un kuram būt nepieciešamas telpas Rīgā ???
Ēdināšana, pārtika un iespējams apģērbi un apavi ( kaut arī tie jau ir tiešsaistē pērkami tīri OK). Cik no tiem ir spējīgi izturēt konkurenci vienā un tajā pašā produktu nišā atrodoties "blakus durvīs" + konkurēt ar lielveikaliem ???
Ak jā un vēl "mīļākā pēdējā nagla zārkā" , jeb Covid ierobežojumi ...
Apģērbiem vēl brītiņu atpakaļ stāvēja rindas. Reserved un New Yorker durvīs dirnēja vesela kaudze gados diezgan jaunu cilvēku.
Bet 1-2-3 nav tas. Čaka ielā viss šis bija, bet tā bija tranzīta iela un bizness nīka nost. Kur ar lielveikaliem tie konkurēt var pavisam viegli - tu acīmredzot nezini cik maksā telpas lielveikalos. Un kādi apmaksas nosacījumi.
Līdz ar to dabonot gājējus uz ielas, bizness diezgan droši varētu arī aiziet. Papildus ir visādas pircēju grupas, kuriem lielveikali neder:
- gadījuma rakstura pircēji;
- lielveikalu nīdēji;
- centra hipsteri bez auto;
- tūristi.
Man liekas pat diezgan cerīgi. Neapcerot piedāvātāju skaitu. To lai regulē brīvais tirgus
Apģērbiem stāvēja rindas, jo atļāva darboties tikai dažiem veikaliem pilsētas centrā.
Tas protams, ka būtu biznesa plāns staķa stilā - aizklapēt visus lielveikalus un ēstuves ārpus centra, lai visi kāpj uz velo un minas uz pilsētas centru iepirkties....
NU es sevi nespēju iedomāties vilkties pa teiksim Čaka (vai jebkuru citu) ielu lai sameklētu kaut ko man vajag no tupelēm vai apģērba. Viens protams ka man vispār absolūti riebjas iepirkties, nelaime gan tāda ka ērtas tupeles un džinsas es īsti tiešsaistē bez mērīšanas nopirkt nevaru.
Lielveikalos ir gan kur nolikt savu auto, gan gaiss kondicionēts, gan var kādu ķinīti noskatīties pie "vienām sāpēm", ārā kafejnīcas - ir dažas kuras mēdzu lietot, bet tās ar jauno "pilsētas" koncepciju nav vispār pat tuvu stāvošas. Īsumā es pat nezinu vai var atrast ko tādu lai es pat braucot ar velo, pa ceļam tur regulāri gribētu apstāties un kaut ko nopirkt.
Pirkumi kas man nāk prātā ko esmu izveicis Čaka un tuvējās ielās- vairāks ASSA slēdznes no viņu servisa, kuras var slēgt ar vienu un to pašu atslēgu, karogi mastam ( vējā un saulē baigi ātri sāk spuroties), skrituļslidas bērnam ( sieva palūdza savākt pa ceļam), deju čības bērnam, un man viarāk nekas nenāk prātā ko es būtu kādā no šim ielām pircis pēdējā laikā.
Jau teicu - tie īpatņi ir dažādi. Man riebjas lielveikali, bet es esmu jau 10+ gadus uzsitis roku pirkt tiešsaistē. Tupeles un džinsi sanāk gan ērti, gan lēti, gan kvalitatīvi, gan ievērojami ātrāk kā veikalā. Nekļūdos diezgan sen jau . Izņemot kad negaidīti biju uzresnējis...
Bet jā - ir diezgan daudz publikas, kas izklaidējas ar casual shopping un tad centra veikalu ielas ir pat ļoti ok. Lielveikals ir pārāk koncentrēts un vienmuļš (piedāvājums visos ir gandrīz vienāds).
Es arī īsti nesaprotu kāpēc tu regulāri ar velo gribētu ko nopirkt? Ja tu ar velo apbrauktu centra veikaliņus lielveikalu vietā un nopirktu savas tupeles un džinsus, tas būtu tieši tas ko Staķis stutē.
+ visdrīzāk tu vinnētu 1. riepas izmērā; 2. cenā; 3. dažādībā.
riepas izmēru tas pagaidām vēl nemainītu, jo jau pamēram 20 + gadus ielienu tā paša apkārtmēra džinsos no Levi's, bet problēma ir ar modeļiem, viss kas skaitas moderns un ciskās šaurs - man nekad šo 20 + gadu laikā nav derējis, ja vien pamatsastāvdaļa nav kaut kas līdzīgs elastānam ( kaut kāds vienas man liekas tādas bija). Tādas nu manas "vēsturiski" sportiskās nodarbības ir bijušas, ka augšstilbu muskuļi ( vai murskuļi, ja kādam tā škiet jautrāk ) maz kur ietilpst, īpaši jautri ir ar uzvalkiem.
Beigās izrādīsies, ka bij. trekists - pofig velo vai slidas. Tiem kājas ir vot, tieši tādas.
Hmm un kas tad tajos centra veikalos ir tik unikāls? Tavi pieminētie Reserved un New Yorker ir tie paši kas lielveikalos. Vēl centrā ir vesels lērums humpalu bodes. Bet OK, mani apģērbu veikali interesē reti un iepirkties neciešu...
Bet tā reāli tās dažas unikālās lietas kuru dēl nākas apmeklēt centru paciešu kā sodu un labprātāk centru neapmeklēju vispār. Principā manis pēc centrs turpināt degradēties un iznīkt. Ceru ka specifiskie veikaliņi un pakalpojumu sniedzēji pieņems saprātīgu lēmumu un pārvāksies uz vietām kas ir pircējiem draudzīgākas...
T.i. ar domu pēdējo 5 gadu laikā.