Satiksmes eksperti: “tikai"10 km/h ātrāk” ir kā iedzert “tikai vienu glāzi ceļakājai” 26

 

Foto: Publicitātes attēls

Balta | 30.novembris 2021 14:16

Ar agresīvu braukšanu uz ceļiem saskaras teju 80% Latvijas autovadītāju, liecina apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) veiktā aptauja.

Ikgadējā BALTA un Satiksmes ministrijas rīkotā konkursa “Drošākais uzņēmuma autoparks 2021” diskusijā eksperti meklēja atbildes uz jautājumiem, kāpēc Latvijā joprojām bieži saskaramies ar agresīvu braukšanas kultūru un kā to mainīt gan valdības līmenī, gan iesaistoties katram ceļu satiksmes dalībniekam.

Viena konkrēta iemesla nav

Saskaņā ar CSDD ceļu satiksmes negadījumu statistiku katru gadu uz Latvijas ceļiem ievainojumus gūst vairāk nekā 4000 cilvēku un tiek zaudēts vairāk nekā 130 dzīvību. Vienlaikus Latvija kopā ar Eiropas Komisiju ir izvirzījusi mērķi līdz 2030. gadam par 50% samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaitu, par 50% samazināt ceļu satiksmes negadījumos gūto nopietno traumu skaitu un sasniegt 0 bojāgājušo.

Konkrētu iemeslu, kāpēc apstākļos, kad ceļu infrastruktūra ar katru gadu uzlabojas, joprojām notiek tik daudz smagu negadījumu, eksperti nevarēja nosaukt, norādot – tas ir komplekss dažādu faktoru kopums, kam būtu vajadzīgs komplekss risinājums. Galvenie elementi, kas palīdzētu uzlabot situāciju, būtu bargāka sodu sistēma, sabiedrības attieksmes maiņa un lielāka atbildības uzņemšanās gan par savu, gan savu darbinieku braukšanas kultūru.

Bargāka sodu sistēma, lielāka atbildība par pārkāpumiem

“Vienas formulas, kāpēc ir tā, kā ir, un kā to mainīt, nav,” diskusijā norādīja Valsts policijas Autopārvadājumu uzraudzības nodaļas priekšnieks Arturs Smilga. “Normatīvajam regulējumam attiecībā uz ceļu satiksmes drošības kontroli jeb sodu politikai ir jābūt atbilstošai situācijai uz ceļiem un vienlaikus jāstimulē arī sociālā atbildība, piemēram, jāmudina uzņēmēji motivēt savus darbiniekus veidos, kas nav saistīti ar pārmērīgu darba stundu apjomu un attiecīgi lielāku nogurumu un riskiem pie stūres.”

Kā neadekvāti zemu Arturs Smilga min soda apmēru par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu, norādot – ja Latvijai ir vīzija par nākotni bez ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušajiem, jāieklausās Eiropas ekspertu atziņās un jāpalielina sods par ātruma pārsniegšanu. “Kā norāda eksperti, pat 10 km/h ātruma atšķirība var būtiski mazināt letālu gadījumu skaitu. Visiem zināms, ka tieši šī starpība vairumam autobraucēju šķiet pieļaujama, braucot, piemēram, ar 60 km/h lielu ātrumu, nevis atļautajiem 50 km/h. Latvijā par pirmajiem 10 km/h virs atļautā ātruma vienīgais sods ir brīdinājums, un tas acīmredzot nav pietiekami. Protams, ar sodiem vien situāciju nevar atrisināt, bet pagātnē mums ir labi piemēri: kad ieviesa fotoradarus, bojāgājušo skaits samazinājās apmēram par ceturto daļu. Diemžēl cilvēki ir pieņēmuši kā normu mazliet pārkāpt noteikumus: “tikai” 10 km/h ātrāk par atļauto, pie zīmes “stop” neapstāties pavisam, bet lēnītēm ripināties pāri, iedzert “tikai vienu” alkohola mēriņu, neparādīt pagriezienu, jo “te jau mani tāpat neviens neredz” – taču tas viss summējas,” atgādināja Arturs Smilga.

Viss nav slikti, tomēr sabiedrības attieksme krietni jāuzlabo

Satiksmes ministrijas autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns uzsvēra, ka situācijai ir tendence uzlaboties, jo salīdzinājumā ar 20 un 30 gadu senu pagātni, kad ik gadu ceļu satiksmes negadījumos bojā gāja gandrīz 1000 cilvēku, šobrīd tiek zaudēts nedaudz vairāk nekā 100 dzīvību gadā. Tomēr arī tikai viens bojāgājušais nozīmē daudzas salauztas dzīves tuviniekiem, tāpēc ir jātuvinās nulles vīzijai.

“Uzlabojumi uz Latvijas ceļiem patiešām ir jūtami, taču jāņem vērā, ka pastāvīgi uzlabojumi notiek arī citur Eiropā. Mēs nevaram uzreiz sasniegt Eiropas līmeni. Sabiedrība nemainās tik ātri, pilsoniskā apziņa nerodas vienā dienā un pat desmitgadē, tāpēc ir vajadzīga attieksmes un paradumu maiņa. Var palielināt sodus, taču pa īstam rezultātu sasniegsim tikai tad, kad no savas apziņas izslēgsim vārdus “man tā gadījās”. Par savu rīcību uz ceļa ir jāuzņemas atbildība,” pauda Tālivaldis Vectirāns. Viņš atgādināja, ka, braucot ātrāk par atļauto ātrumu, iegūtais laika ietaupījums diez vai būs jūtams, toties degvielas patēriņš gan, un arī riskantas situācijas var izveidoties daudz ātrāk.

“Ja atļautais ātrums ir 90 km/h, tad tiem jābūt 90, nevis 100, ja 50 – tad 50, nevis 60, un pilsētvidē to vispār vajadzētu samazināt uz 30 km/h, izņemot maģistrālās ielas un tiltus. Gājējam sadursme ar auto, kas pārvietojas ar ātrumu 50 km/h, ir pielīdzināma kritienam no daudzstāvu mājas jumta. Pat pa labiem ceļiem nevar traukties vēja spārniem, jo ir jārēķinās ar citiem satiksmes dalībniekiem – gājējiem, velosipēdistiem, smago tehniku utt. Vienmēr ir iespējama cilvēciska kļūda, taču to būtu mazāk, ja sabiedrības attieksme pret pārkāpējiem būtu nosodošāka,” saka Tālivaldis Vectirāns. Lielīšanos ar ātruma pārsniegšanu vai citu noteikumu pārkāpšanu viņš salīdzināja ar telefonu, kas iezvanās teātra izrādes laikā un izraisa milzumu nosodošu skatienu. Ja autovadītāji izveidotu noteiktu sistēmu, kā pieklājīgi, taču nepārprotami aizrādīt agresīviem braucējiem, bet pasažieri nekautrētos norādīt autovadītājam uz pārgalvību, rezultātu izdotos sasniegt daudz ātrāk.

Jāiesaistās arī tiem, kas paši nestūrē

Savukārt SIA SCHWENK Latvija valdes loceklis Jegors Golubevs uzsver – attieksme jāmaina visiem, ne tikai tiem, kuri atrodas pie stūres. Nav pareizi visu atbildību par notiekošo ceļu satiksmē pārlikt uz autovadītāju. Lielākā daļa atbildības ir jāuzņemas autoparka vadītājiem, jo agresīvs un bezatbildīgs autovadītājs ir uzņēmuma vadības atbildīgas pieejas un uzņēmuma kultūras trūkuma rezultāts. Uzņēmumiem ar lielu autoparku ir plašas iespējas mainīt situāciju un veicināt drošību uz ceļiem, nodrošinot gan mūsdienīgu, satiksmei atbilstošu tehniku un tās uzturēšanu, gan efektīvu darba organizāciju uzņēmumā, kas ietver regulāru autovadītāju izglītošanu, darba procesu un sistēmu plānošanu, kontroli, izvērtēšanu un pilnveidošanu.

“Autoparka vadība ir atbildīga par visiem saviem darbiniekiem. Diemžēl daudzos uzņēmumos maldīgi uzskata, ka par visu ir atbildīgs autovadītājs,  un ar to uzņēmuma atbildība beidzas. Taču misijas “nulle” mērķis – nulle negadījumu – ir sasniedzams, tikai strādājot un sadarbojoties visiem kopā. Bez uzņēmuma vadības iesaistes, rūpējoties par darbinieku labklājību, labsajūtu un apziņas veidošanu, ka veselība un drošība ir vissvarīgākā, kas savukārt ietekmē braukšanas stilu, attieksmi pret darba drošību un citiem satiksmes dalībniekiem, uzlabojumus panākt būs grūti,” norādīja Jegors Golubevs.

Daudzi uzņēmumiem piederoši transportlīdzekļi tiek aprīkoti ar atpazīstamības zīmēm – ja uzņēmums ir pietiekami atpazīstams un tam izveidojies pozitīvs publiskais tēls, firmas logo un cita paskaidrojoša informācija uz automašīnas (it īpaši aizmugurē, jo to citiem satiksmes dalībniekiem visvieglāk ievērot), iespējams, liks tā vadītājam iekļauties plūsmā un veidot patīkama satiksmes dalībnieka tēlu. Arī BALTA aptauja liecina, ka trešā daļa autovadītāju ievērojuši – atbildīgāki ceļu satiksmes dalībnieki ir tie autovadītāji, kas brauc autotransportā ar kāda uzņēmuma logotipu vai citām atpazīstamības zīmēm.  

Konkurss “Drošākais uzņēmuma autoparks” iestājas par sociāli atbildīgiem uzņēmumiem, kuri savā ikdienas darbībā, pārvaldot autoparkus, pierāda, ka tiem patiesi rūp kopējā satiksmes drošība. Tas ietver uzņēmuma iesaisti risku vadībā, cilvēkresursu vadību, uzņēmuma politiku un rīcību attiecībā uz ceļu satiksmes negadījumiem, to uzraudzību un vadību, kā arī autoparku raksturojošo parametru analīzi un tehnisko nodrošinājumu. Konkursa noslēgumā norisinājās satiksmes ekspertu diskusija “Drošas satiksmes ABC – Auto, Bizness, Cilvēks” un konkursa laureātu apbalvošana. Tāpat kā pērn tā notika attālināti un bija vērojama BALTA Facebook lapā.

 

 
Visi komentāri
 
anonimikis 30.novembris 2021 14:40
3 5 Atbildēt

Ar ātrumu diezgan vienkārši - ir jāizņem brīdinājums, kā soda veids par ātruma pārsniegumu apdzīvotās vietās. Par līdz +10 uzreiz 4 NSV. Ar dažiem pārvietojamiem fotoradariem ātri nomierinās satiksmi pilsētās.

Rr19 30.novembris 2021 15:44
1 1 Atbildēt

Cik bieži tos pārvietojamos var redzēt?

Hihi 30.novembris 2021 15:49
3 1 Atbildēt

Kam tev to redzēt? Sodu maksā, nevis bolies uz radariem

Rr19 30.novembris 2021 16:14
4 0 Atbildēt

Tu jau esi no tiem, kuri sarkanu Stop zīmi uz dzeltena fona neredz.

650 30.novembris 2021 14:50
19 2 Atbildēt

Cien.augst.god.prof.dr.phil.jur.med.Sat.Xperti varēja izteikties detalizētāk.Šeit (sabalansētākai izpratnei/par) vajadzētu pievienot vēl kādus 20-30 teikumus, epitetus, alegōrijass un/vai vēl kādus rūpīgi iz- un pie- meklētus specializētos tehniski zinātniski advancētos terminus.

Bet TO, ka pilsētas satiksmē mums praktiski katrs "aizstūres" LOhs nemitīgi spaida mobilās ierīces (turot/rokā!) un pat i nedomā uzmanību pievērst apkārt notiekošajam (arī vakar- stihijas un satiksmes apgrūtinājumu pašā pīķa laikā)- lūk TO neviens cien.augs.god.spec.Xperts nekādi nav ievērojis.

Nav izvērsta tēma, par cik "ceļakakājām" vidēji statistiskā autovadītāja veiksmes krānu pagarina katrs tas iebakstījiens mobilās ierīces ekrānā.Žēl gan.Jā.

Vernons 30.novembris 2021 14:54
5 0 Atbildēt

Nu protams brīdinājuma signāli nav nepieciešami! STOP signāla neesamība CSN 34 gadu garumā vien ir ko vērts pieminēt. To CSN paredzēts "dot" ar augšup paceltu roku! Kā jāsamazina Ātrums? Kad un kur jāieslēdz virzienrāditājs atbildes nav! Par stāvokli joslā manevram arī nav vērts runāt, jo tam tur aizmugurē esošam "muļķim" ir jāievēro Distance! Ko Jūs tur pīpējat? Jūsu kolektīvs joprojām strādā pie noziedzīgas politikas ceļu satiksmē! Jums tiešām nav ne kauna, ne saprašanas! Lai ceļu policija sāk piestrādāt pie "Agresīvas braukšanas, strauji bremzējot", panākumi būs momentāli!

650 30.novembris 2021 15:37
2 0 Atbildēt

Jā.Vēl japiepipiezīmē, ka cien.a.god.prof.dr.DolbaXperti nav nekādīgi izvērsuši beidzamo gadu populāro tēmu par braucamās Virsmas virsējo apstrādi tā saucamājā intensīvās snigšanas laikā.

Piemēram, kā tā notika (pašā sezōnass pirmssākukumā, kad naudas un sāls mums ir TikDaudz,Ka...) vakarnakt un pa KĀDU virsmu (lohiem) ir jābrauc (un cik ilgi), kad stihijass piemeklētajam apbgabalam pāri/pārbraucis ir tā saucamais SālsMaiījuma Kaisītājs ar *tradicicionāli" pret/debesīm pacelto slūpi.Kā tur tā sāls/smilšu/pļuras 16cm biezā suudumasssa ietekmē tā saucamo zinaātniski konceceeptuaktuālo sat.drošībass drošo vidi.Jā.

Labi, ka Jūsu rīcībā joprojām ir tādi uzticami kadri ,kā piemēram ilggadējājā visLVijas ceļu virsvaldes vadošā massusakaru un/vai pressses virsvaldiniece AnnaK.Jā.

Kuŗa jebkuru (oficiciālu) atbildi uz jebkuru (loha) jautājumu spēj proffesionāli izsniegt tā, ka jautātājam nerodas ne mazākās šaubas ne par uzdotā truli stulbā jautājuma trulo stulbumu, ne ari par to, ka pats jautājuma uzdevējs ir vienkārši galējā gala LOhs.Jā.

Jopta 30.novembris 2021 15:48
8 0 Atbildēt

Kurš tad dzer vienu ceļakāju, lai klibotu? Tikai pa pāriem - 2, 4, 6...

LMT 30.novembris 2021 16:06
5 0 Atbildēt

Kas ta tie pa ekspertiem!? Es esmu eksperts. Bieži sanāk iedzert un braukt, nekāda vaina nav. Prasmes vajag!

msh 30.novembris 2021 17:43
14 0 Atbildēt

Jā, desmit kilometru starpība var būtiski mazināt negadījumu skaitu - pēdējais laiks ieviest sodus par braukšanu ZEM atļautā ātruma.

CSN 30.novembris 2021 17:52
3 2 Atbildēt

Ja ir zīme "Minimālais ātrums" tad kāda runa - par lēnāku braukšanu var un vajag sodīt. Ja nav - nu tad nikā...

WALA 2.decembris 2021 17:55
1 0 Atbildēt

Viss jau būtu sūc, ja tik tie "godīgie" velkoties neizdomātu, ka katreiz pirms radara jāpiebremzē, un tad cits kurš brauc ar to atļauto to nokavē, vai vēl sūdīgāk, kads tikko ir par tuvu kraviniekam ielidus priekšā un tad vēl izdomājis ka "brauc pa ātru" un liek bezmaz pa mēmajiem ...

darklight 30.novembris 2021 17:46
6 0 Atbildēt

Bet kas notiek ar satiksmes drošību, ja es iedzeru ceļakāju, bet pēc tam braucu ar 10 km/h zem atļautā ātruma? Riski nonullējas?

Vernons 30.novembris 2021 17:47
3 13 Atbildēt

Uz Saulkrastu apvedceļa avarēja fūre, nositās tās vadītājs , radara dēļ!

Jo? 30.novembris 2021 17:53
3 1 Atbildēt

Radars joslā, fūre tam virsū un pa gaisu? Stāsti pēc būtības!

Vernons 30.novembris 2021 19:55
2 7 Atbildēt
wons 30.novembris 2021 18:45
5 1 Atbildēt

Ja ieregulēs radarus bez +10km/h tad lielākā tautas daļa brauks -10km/h zem atļautā drošs paliek drošs, ka sacīt jāsaka. Interesanti, vai šie drošības eksperti ir ko rēķinājuši, vai vienkārši ar pirkstu ... Ja samazina ātrumu par 10-20km/h braucot no Liepājas līdz Daugavpilij, par cik ilgāk auto atrodas uz ceļa un par cik % šis papildus laiks apdraud auto iekļūt ceļu satiksmes negadījumā? Ja rēķināts, tad noteikti ir kādi cipari, vai %, cik liela varbūtība iekļūt ceļu satiksmes negadījumā, pavadot noteiktu laiku uz ceļa, piedaloties satiksmē. Ja nopietni tad ne jau ātrums, bet izcili nepārdomātā autoceļu infrastruktūra, bieži vien ir pie vainas. Varbūt šie speci var padomāt, kādēļ Zviedrijā pa vidu joslām atdalošā ceļu infrastruktūra, kādēļ ik pa laikam parādās papildus josla apdzīšanai, kādēļ nav kreiso šosejas pamatjoslas, bet no papildus joslas u.t.t. Speci jums ir pāris gadus, kur galvu lauzīt, tā, ka atsipaties no 10km/h !

Emīls 3.decembris 2021 3:01
0 0 Atbildēt

Precīzi. Zviedrijā pirms vairākiem gadu desmitiem ir sapratuši, ka atbildība par drošību visvairāk gulstas uz infras projektētāju pleciem, nevis tās izmantotājiem.

www.youtube.com/watch?v=06Ql25_Nu4c

WALA 30.novembris 2021 19:59
2 1 Atbildēt

Galvenais jau ka 10km/h plusā ir visu bēdu galvenais cēlonis, varētu domāt, ka vakardienas bieži 30 km/h mīnusā kādu ir paglābusi no bumšiem, tīrā veiksme ka gājēji nav trāpījušies "pa kājai". Mani jau sāk interesēt nonkurienes tās idejas eXperti smeļas, tipa analizējot letālus gadījumus ??? Pie tā cik bieži sastapsi radaru vai CP uz ceļiem var diezgan droši pateikt, ka mauc kaut + 50km/h - gailis pakaļ nedziedās.

Krotow 30.novembris 2021 21:17
4 0 Atbildēt

Tiem ekspertiem vairāk nelejiet. Citādi vēl iedomāsies ka personīgo auto drīkst tikai stumt.

Almands 30.novembris 2021 21:29
6 0 Atbildēt

Eksperti varētu aizvērt mutes un labāk izveidot pētījumu, kas ir bīstamāk - alerts braucējs ar +10km/h vai arī auns, kurš braukdams -10 spaida telefonu un skatās, kas notiek pa labi - pļavā!

Paldies!

iAuto 30.novembris 2021 23:32
7 1 Atbildēt

Kaut kas tik muļķīgs sen nebija dzirdēts! Satiksmes eksperti: “tikai"10 km/h ātrāk” ir kā iedzert “tikai vienu glāzi ceļakājai”

Vernons 1.decembris 2021 8:47
2 0 Atbildēt

Kāds taču ir autors!

... 1.decembris 2021 8:56
5 1 Atbildēt

...irsēji ne experti!!!

"ceļu infrastruktūra ar katru gadu uzlabojas" - kur tā uzlabojas? Saliek ceļa vidu platā joslā stabiņus, lai auto brauktu tuvāk ceļa malai un notriektu neredzamos gājējus un velosipēdistus - tas ir uzlabojums?

Cik daudzi maģistrālie ceļi pēdējo gadu laikā ir reāli uzlaboti - pārbūvēti par 2joslu katrā virzienā un ar atdalītiem gājēju / velo ceļiem?

Secinājums viens - kārtējo reizi pacels sodus, saliks vēl vairāk neadekvātus ātruma ierobežojumus, bet negadījumi kā bija tā būs un par reālu satiksmes drošibu šiem "ekspertiem" nospļauties...

Vernons 1.decembris 2021 9:58
4 0 Atbildēt

"Klubiņš" piestrādā pie noziedzīgas politikas ceļu satiksmē! Atbildība? Nekāda!

Upss 1.decembris 2021 19:23
2 0 Atbildēt

Ja tie ir eksperti, tad mēs esam nēģeri...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 5

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti