Aptauja: 61% autovadītāju atzīst, ka pēdējā gada laikā ir pārkāpuši ceļu satiksmes noteikumus 11

 

Foto: Publicitātes attēls

LVC | 19.septembris 2022 16:53

61% autovadītāju atzīst, ka pēdējā gada laikā ir pārkāpuši ceļu satiksmes noteikumus. Biežāk ceļu satiksmes noteikumus ir pārkāpuši gados jauni autovadītāji, liecina SKDS veiktā aptauja par auto vadīšanas paradumiem, drošību un ceļu satiksmes noteikumu ievērošanu.

Lielākā daļa respondentu - 85% - savu vispārīgo zināšanu līmeni ceļu satiksmes noteikumu pārzināšanā novērtē kā kopumā labu. Taču tikai 69% autovadītāju varēja apliecināt, ka saprot horizontālā apzīmējuma Nr. 920 Nepārtraukta līnija nozīmi, un vien 56% zināja, ko nozīmē horizontālais apzīmējums Nr. 947 Nepārtraukta dzeltenā līnija.

Lai arī lielākā daļa autovadītāju atbild, ka labi pārzina ceļazīmju nozīmi, ievērojams daudzums no tiem atzīst, ka tās pārkāpj. Tas norāda, ka pārkāpumi tiek izdarīti apzināti.

“Izvērtējot smagos ceļu satiksmes negadījums (CSNg) un melno punktu kartes datus uz valsts autoceļiem, var secināt, ka galvenais iemesls CSNg un cilvēku bojāejai, ir nepareizie lēmumi, ko konkrētajā situācijā ir pieņēmuši autovadītāji. Dati rāda, ka visvairāk cilvēku cieš un iet bojā tieši sadursmēs, pārsvarā frontālajās. Frontālās sadursmes ir rezultāts pārgalvīgai apdzīšanai vai ceļu satiksmes noteikumu neievērošanai jeb autovadītāju nepareizi pieņemtiem lēmumiem. Kā parāda aptaujas dati, autovadītāji atzīst, lai gan izprot ceļu satiksmes noteikumus un ceļazīmju nozīmi, vienlaikus arī atzīst, ka šīs pašas ceļazīmes un noteikumus neievēro. Liels solis pretī drošākai satiksmei uz ceļiem būtu autovadītāju nopietnāka attieksme pret to, kā uz ceļa ir organizēta satiksme un izpratne par to, jo ceļazīmes ir ne tikai jāzina, bet arī jāievēro,” uzsver VSIA Latvijas valsts ceļi Satiksmes organizācijas pārvaldes direktors Māris Zaļaiskalns.

Aptaujas rezultāti liecina, ka 93% autovadītāju atpazīst ceļazīmes Nr. 323 Maksimālā ātruma ierobežojums un Nr. 206 Dodiet ceļu un viņiem ir izpratne, ko šīs ceļazīmes nozīmē. 90% - izprot ceļazīmi Nr. 316 Nogriezties pa kreisi aizliegts, 86% izprot ceļazīmi Nr. 319 Apdzīt aizliegts. Tāpat 89% aptaujāto norāda, ka zina ceļazīmes Nr. 125 Uzmanību savvaļas dzīvnieks un Nr. 404 Braukt taisni vai pa labi nozīmi

Vienlaikus 58% autovadītāju atzīst, ka vismaz vienu reizi ir pārkāpušo maksimālā ātruma ierobežojumu, 34% ir šķērsojuši nepārtraukto horizontālo līniju, 26% apstājušies neatļautā vietā, bet 17% veikuši apdzīšanas manevru neatļautā ceļa posmā.
Vairāk nekā puse iedzīvotāju pēdējā gada laikā ir pārvietojušies transporta līdzeklī, kura vadītājs ir pārkāpis kādu no ceļu satiksmes noteikumiem. 38% pārkāpuši paši, braucot kā autovadītāji, bet 33%, braucot kā pasažieriem automašīnā. 6% to ir pieredzējuši, būdami pasažieri starppilsētu autobusā.

Gandrīz ceturtdaļa jeb 24% autovadītāju atzīst, ka ir veikuši riskantus apdzīšanas manevrus. Dati liecina, ka arī riskantos manevrus biežāk veic tieši gados jauni autovadītāji vecumā no 18 līdz 24 gadiem.

37% aptaujāto paziņu lokā ir cilvēki, kas veic riskantus apdzīšanas manevrus. Biežāk paziņu lokā šādi autovadītāji ir gados jaunākiem respondenti (18–34 gadi), kā arī respondentiem ar augstākiem ienākumiem.

Vairāk nekā puse jeb 59% respondentu atzīst, ka ir piedzīvojuši riskantus apdzīšanas manevrus: 43% kā automašīnas pasažieri, 4% – starppilsētu autobusā, bet 12% gan automašīnā, gan starppilsētu autobusā.

Lai atgādinātu satiksmes dalībniekiem par nepieciešamību ne tikai atpazīt ceļazīmju nozīmi, bet arī ievērot tās, VSIA Latvijas Valsts ceļi uzsāk informatīvo satiksmes drošības kampaņu Zini? Ievēro!. Kampaņas materiāli būs dzirdami radio ēterā, kā arī redzami sociālajos tīklos.

SKDS aptaujā notika no 29. līdz 30. augustam, tajā piedalījās 1005 respondenti vecumā no 18 līdz 75 gadiem.

 

 
Visi komentāri
 
WALA 19.septembris 2022 18:15
6 1 Atbildēt

Parejie vienkārši vai nu tos nezina, un/vai neapzinas kur un kā pārkāpj.

Cik nav redzeti "godigie ātruma ueverotaji" kuri Čaka iela nogriežas pa labi no "videjās" joslas nevis no sab. transa utt

core 19.septembris 2022 22:44
1 0 Atbildēt

Tieši gribēju rakstīt, ka pārējie 39% melo.

iJuris 19.septembris 2022 19:47
4 1 Atbildēt

Tā kā Timrots ne venu vien reizi ir parādījis, ka ceļa zīmes un satiksmes organziācija ir nepareizi, nedroši vai nesaprotami veidota, tad es teiktu, ka pārkāpuši ir visi.

Par piemēru, nevajag likt zīmi 50 uz taisna tukša pārredzama posma, un zīmi 80 uz garnts līkumota ceļa cauri mežam. Abos gadījumos tādai braukšanai nav pamat. Bet protams malači tūlīt bļaus ka 91kmh uz šosejas ir nāvējošs, jo auto aizdegas uzsprāgts lido pa gaisu un visi apkārt mirst.

Nē, ikdienu visi brauc virs atļautā ātruma, neviens nemirst no tā vien, ka pārredzamā posmā droši brauc ātrāk.

bet aptauja protams biju spēcīga, visaptveroša ar izteikti lielu respondentu skaitu.

"SKDS aptaujā notika no 29. līdz 30. augustam, tajā piedalījās 1005 respondenti vecumā no 18 līdz 75 gadiem."

anonimikis 19.septembris 2022 21:11
1 2 Atbildēt

Latvijā nav tādas vietas, kur būtu 80 zīme uz grants ceļa cauri mežam.

Janka 20.septembris 2022 9:07
1 0 Atbildēt

Latvijā uz grants ceļiem atļautais ātrums ir 80 km/h. Ok, es daudz pa grantenēm nebraucu, bet baigi bieži neesmu uz tādiem ceļiem redzējis ātruma ierobežojošas zīmes, un nav starpības - plata taisna grantene vai šaura, līkumota un kalnaina.

Janka 20.septembris 2022 9:14
4 0 Atbildēt

konteksts tāds, ka pa to šauro, līkumoto granteni drīkst braukt uz 80km/h, bet pa taisnu, plašu un pārskatāmu 4 joslu šoseju (piemēram, Jelgavas) drīkst tikai par 10km/h ātrāk (90km/h). Skaidrs, ka pa to meža ceļu gandrīz neviens nebrauks uz max atļauto, kamēr uz Jelgavas šosejas 90km/h drīzāk ir ņirgāšanās par autovadītājiem.

Pa to pašu Jūrmalas un Siguldas šoseju, kur atļauts ir 110km/h. Visi tā nebrauc. Ja kādam vajag lēnāk, tad brauc lēnāk. Īpaši ātrāk kopumā arī reti kurš brauc.

Stāsts ir par adekvātiem ātruma ierobežojumiem. Ja tie ir pareizi uzlikti, tad vairums tos ievēro, ja ne, tad diemžēl vairums tos pārkāpj...

anonimikis 20.septembris 2022 9:37
0 1 Atbildēt

Konteksts ir tāds, ka tas ir maksimālais atļautais ātrums nevis noklusējuma ātrums ar kuru pa šo ceļu obligāti jābrauc. Vadītājam jāizvēlas tas atbilstoši citiem apstākļiem tajā skaitā. Daudziem tas nez kā nepielec, ja nav uzlikta cita zīme.

Janka 20.septembris 2022 11:02
2 0 Atbildēt

neuztvēri.

Runa ir par adekvātiem ātruma ierobežojumiem. Nezin kādēļ par meža ceļiem visi saprot, ka cilvēki brauks lēnāk par max atļauto, ja to vajadzēs, bet uz platas, pārskatāmas, taisnas šosejas ar atdalītām pretējā virziena joslām arī skaidrā vasaras dienā drīkst tikai 90km/h. Nu tad tos 90km/h arī lielais vairums pārkāpj.

Vācijā uz bāņiem nav ātruma ierobežojumu, bet tur nav tā ka visi un visu laiku brauc, cik tā mašīna iet, katrs izvēlas savām spējām un apstākļiem atbilstošu ātrumu

anonimikis 20.septembris 2022 13:03
0 0 Atbildēt

Melo un vēl pieliec sev plusiņus par to ? Uz platas pārskatāmas taisnās šosejas ar atdalītām joslām skaidrā vasaras dienā Latvijā ir atļauts 100 vai 110 kmh.

Janka 20.septembris 2022 13:20
1 0 Atbildēt

Ak tu Dievs, cik aprobežoti un neattapīgi cilvēki. Izbrauc ar auto pa Latviju...

Tak minēju konkrētu šoseju. Rīga - Jelgava. No Olaines pagrieziena līdz pat Dalbei ir 90kmh visu vasaru.

p.s. plusiņus vai mīnusiņus neesmu licis

anonimikis 20.septembris 2022 13:52
0 0 Atbildēt

No Olaines pagrieziena līdz Dalbei katrus pāris kilometrus ir krustojums, sabiedriskā transporta pietura, nobrauktuve uz mājām - punkti, no kuriem var parādīties ievērojami lēnāk braucošs transports.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Volkswagen ID.3 saņem vēl vienu uzlabojumu paketi 8

Elektriskais Volkswagen modernizāciju piedzīvoja jau pērn, taču ražotājs pie tā nav apstājies un atradis veidu, kā elektrisko hečbeku uzlabot arī šogad. Lasīt vairāk

 

Jaunais CUPRA Leon - vēl viens trumpis spāņu ražotāja piedāvājumā (+ FOTO)

29. aprīlī Madridē notika jaunā CUPRA Leon pasaules pirmizrāde, iezīmējot nozīmīgu pagrieziena punktu zīmola attīstībā. Iespaidīgajā pasākumā tika prezentēts gan CUPRA Leon piecdurvju hečbeks, gan Sportstourer. Lasīt vairāk

 

Ar tehniskajiem līdzekļiem konstatētas braukšanas bez OCTA gadījumā sodīs ne biežāk kā reizi diennaktī 13

Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Ceļu satiksmes likumā nosakot, ka par ar tehniskajām ierīcēm konstatētu braukšanu bez apdrošināšanas vai valsts tehniskās apskates sodu piemēros ne biežāk kā reizi 24 stundu laikā. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID. Code – vācu markas dizaina nākotne (+ FOTO) 6

Pekinas autoizstādē Volkswagen izlicis apskatei konceptu ID. Code, kas liek noprast kādā virzienā stūrē vācu autobūves uzņēmuma dizaina komanda. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti