Četras biežākās kļūdas, ko satiksmē pieļauj Latvijas autovadītāji 11

 
Balta | 17.marts 2023 15:20

Kā liecina Eiropas Komisijas provizoriskie dati par ceļu satiksmes drošību 2022. gadā, Latvija ar ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo statistiku ierindojās 5. vietā, kamēr 2021. gadā bija neglaimojošajā 2. vietā starp visām Eiropas Savienības dalībvalstīm.

Lai arī statistika ir mazliet uzlabojusies, tie joprojām ir 60 nāves gadījumi uz vienu miljonu iedzīvotāju. Daļēji drošības situāciju satiksmē ietekmē ne pārāk gludie Latvijas autoceļi un krietni novecojušais autoparks (tā vidējais vecums ir 14 gadu), tomēr apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) novērojumi rāda – lielākā daļa atbildības gulst uz pašu autovadītāju pleciem. Ar ko ceļu satiksmē grēkojam visbiežāk?

BALTA 2022. gadā KASKO atlīdzībās par gandrīz 13 000 ceļu satiksmes negadījumos automobiļiem nodarītiem zaudējumiem izmaksāja 18,6 miljonus eiro. Gadījumu raksturs – visdažādākais, no teju kurioziem nepareizi ielietas degvielas vai nogāzta stabiņa dēļ līdz smagiem un pat traģiskiem, kad bojā iet cilvēki.

“Satiksmē klātesoši vienmēr ir ārēji faktori, kurus autovadītājs nekādi nevar ietekmēt – laikapstākļi, bedraini un nelīdzeni ceļi, nepārdomāta infrastruktūra, apjukuši meža dzīvnieki, bezatbildīgi satiksmes dalībnieki un vēl, un vēl. Tomēr vadītāja spējai pielāgoties apstākļiem un braukšanas prasmēm dažādās situācijas ir milzīga nozīme. Infrastruktūra un ceļa darbu plānošana ir sāpīgs, komplekss jautājums, bet būtu lieliski, ja visi autovadītāji varētu vienoties kopīgā redzējumā kaut vai par atbilstoša braukšanas ātruma un pietiekami kvalitatīvu riepu izvēli. Mēs visi steidzamies, tomēr daži uzskata, ka viņu darīšanas ir svarīgākas un viņi var atļauties neievērot noteikumus. Starptautiski pētījumi rāda – ap 90% no visiem negadījumiem izraisa autovadītājs pats,” saka BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks. Vērtējot BALTA saņemtos transporta atlīdzību pieteikumus, eksperts apkopojis izplatītākās autovadītāju kļūdas, kas izraisa satiksmes negadījumus Latvijā.

Distances neievērošana

Visbiežāk BALTA KASKO portfelī 2022. gadā fiksēti ceļu satiksmes negadījumi, kuru rezultātā bojāts vējstikls – aptuveni katrs trešais atlīdzību gadījums. Lai cik dīvaini tas pirmajā brīdī šķistu, šīs problēmas cēlonis bieži vien ir nepareizi izvēlēta distance no priekšā braucošā transportlīdzekļa.

“Ne vienmēr bojāts vējstikls ir autovadītāja vaina, īpaši uz grants ceļiem vai ceļu remontdarbu laikā – pretī braucošs auto var viegli iemest stiklā akmentiņu, bet pat sīka plaisa var izraisīt nepatīkamas sekas, jo pastāv risks, ka bojājums izpletīsies gaisa temperatūras maiņas vai vibrāciju ietekmē, ierobežojot autovadītāja redzamību un apdraudot satiksmes drošību. Taču netrūkst arī gadījumu, kad tā noticis, jo autovadītājs nav izvēlējies atbilstošu distanci vai braukšanas ātrumu un akmeni vējstiklā dabūjis no priekšā braucošā transportlīdzekļa,” saka Kristaps Liecinieks.

Lai pasargātu savu auto no šāda nepatīkama piedzīvojuma, autovadītājam jāsaprot, ka ātruma ierobežojumi ceļu posmos, kur notiek remontdarbi, nav izdomāti, lai kaitinātu satiksmes dalībniekus vai lieki tos aizkavētu ceļā – tie paredzēti arī tamdēļ, lai pasargātu braucēju auto no šķembu radītiem bojājumiem.

Distances ievērošanai jāpievērš īpaša uzmanība arī ziemīgos laikapstākļos, kad ceļi ir slapji, sniegoti, apledojuši un slideni, līdz ar to bremzēšanas ceļš – krietni garāks.

Mobilā telefona lietošana pie stūres

Kā rāda starptautiski pētījumi, apmēram trešā daļa no visiem ceļu satiksmes negadījumiem pasaulē notiek mobilo telefonu lietošanas autovadīšanas laikā dēļ. Īsi pirms Covid-19 pandēmijas sākuma veiktā aptaujā** 49% autovadītāju atzinuši, ka, vadot automašīnu, lasa īsziņas, bet 25% apmeklē sociālo tīklu vietnes un citas interneta platformas. Kāpēc turpinām šādi rīkoties pat tad, ja zināms, ka mobilā telefona lietošana automašīnas vadīšanas laikā palielina risku iekļūt satiksmes negadījumā, turklāt lielākā daļa autovadītāju atzīst to par reālu problēmu?

“Telefona lietošana neatkarīgi no tā, vai atrodamies automašīnā vai ārpus tās, mums visiem kļuvusi par ārkārtīgi spēcīgu pieradumu. Gluži bez vainas nav arī ieradums automašīnas vadīšanas laikā lietot dažādas navigācijas sistēmas. Tie, protams, ir lieliski rīki ar augstu funkcionālo vērtību, taču tikai jaunākajās automašīnās pieejamas iebūvētas navigācijas sistēmas – senāka izlaiduma gada automašīnu vadītāji izlīdzas ar mobilajām lietotnēm Google Maps vai Waze. To lietošana šķietami attaisno telefona izmantošanu auto vadīšanas laikā – taču reizēm ir nepieciešams kaut ko pielabot maršrutā, un, lietojot navigācijas lietotnes, daudz vieglāk pamanīt arī citus telefona “jaunumus”, tā novēršot uzmanību no ceļa,” saka Kristaps Liecinieks.

Austrijas telemātikas uzņēmuma Dolphin Technologies pētījumā secināts, ka negadījumu izraisīšanas risks ir paaugstināts pirmajās 10 brauciena minūtēs. Tāpēc eksperts iesaka brauciena galamērķi ievadīt navigācijas lietotnē, pirms vēl uzsākta braukšana, nevis nodarboties ar to brauciena pirmajās minūtēs.

Nepareizi izvēlēts braukšanas ātrums

Par sadursmēm ar citu transportlīdzekli vien BALTA atlīdzībās pērn izmaksājusi 7,2 miljonus eiro, par sadursmēm ar meža dzīvniekiem – 3,37 miljonus eiro, un nereti negadījumu cēlonis ir nepareizi izvēlēts braukšanas ātrums.

“Šis, protams, ir fenomens – šķiet, daudzi autovadītāji braukšanu ar auto izmanto kā stresa izlādes līdzekli mūsdienu saspringtajos apstākļos. Citādi ir grūti izskaidrot vēlmi pa galvu, pa kaklu apdzīt pārējos satiksmes dalībniekus, īpaši pilsētvidē, lai pēc dažām sekundēm ar pārējiem atkal draudzīgi satiktos pie sarkanās gaismas. Varbūt cilvēkam šķiet, ka viņš ir vienīgais, kam bērns laikus jānogādā bērnudārzā, kurš kavē darbu vai svarīgu tikšanos, taču tas nedod tiesības justies īpašam un pārkāpt noteikumus. Visi sastrēgumā sēdošie kaut ko kavē,” atgādina Kristaps Liecinieks.

Starp citu, autovadītāji, kuri domā, ka tiek novēroti, mēdz samazināt braukšanas ātrumu par 2 km/h un pat vairāk, kas saskaņā ar Eiropas Komisijas vērtējumu veicina satiksmes negadījumu skaita samazināšanos par 5–10%. Pie šādiem secinājumiem nonākuši pētnieki – Latvijas Universitātes profesors Ivars Austers un pētniece Inese Muzikante, kas sadarbībā ar VAS “Latvijas Valsts ceļi” veica pētījumu*** par autovadīšanu kā sociāli regulētu uzvedību.

“Šķiet – nu kas tur liels, 2 km/h, bet tas var būt izšķirošs faktors riskantā situācijā. Daudzi uzņēmumu autoparki ir aprīkoti ar telemātikas ierīcēm, lai varētu attālināti vērot un vērtēt savus autovadītājus satiksmē. Tas ir būtisks drošības uzlabojums, no kura iedvesmoties nenāktu par ļaunu arī citiem satiksmes dalībniekiem,” uzsver BALTA eksperts.

Neuzmanība un nogurums

“Distances neievērošana, pārsniegts atļautais braukšanas ātrums, nepareiza apdzīšana, savu prasmju pārvērtēšana, ceļazīmju ignorēšana, mobilā telefona lietošana pie stūres – faktiski jebkura neapdomība vai katra sekunde, kad autovadītājs nav pilnībā koncentrējies uz ceļu, palielina risku iekļūt negadījumā un ir norakstāma uz vadītāja neuzmanību. Taču netrūkst arī stāvvietu negadījumu ar nogāztiem stabiņiem un sabuktētām apmalēm, kā arī “atnācu un ieraudzīju” situāciju, kad transportlīdzekli stāvēšanas laikā apskādējis kāds cits. Uzbraukšana objektiem saskaņā ar BALTA datiem ir trešais biežākais KASKO gadījumu cēlonis,” saka Kristaps Liecinieks.

Mūsdienīgu auto īpašnieku dzīvi krietni atvieglo automātiskās drošības sistēmas jeb ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) – auto novietošanas, aklo zonu, joslu un riepu gaisa spiediena sensori, atpakaļskata un nakts redzamības kameras, bremžu antibloķēšanas sistēma (ABS), automātiskā bremzēšanas sistēma (Automatic emergency braking (AEB)), elektroniskās stabilitātes sistēma auto stabilizācijai izslīdēšanas gadījumos (ESP), adaptīvā kruīza kontrole, ceļazīmju atpazīšana.

“ADAS palīdz autovadītājam uz ceļa justies droši un sniedz svarīgu informāciju par notiekošo automašīnas priekšā, aizmugurē un sānos, apkārtējo kustību, potenciālajiem riskiem utt. Tiesa, smagas avārijas lielākoties notiek steigas un pārgalvības dēļ, un tad neglābs nekādas sistēmas. Pēdējos gados Eiropā arvien vairāk tiek aktualizēts arī tāds būtisks ceļu satiksmes negadījumus izraisošs faktors kā autovadītāju nogurums, kas būtiski pasliktina koncentrēšanos un palēnina reakciju,” stāsta BALTA eksperts.

Autovadītāju neuzmanības dēļ gadās arī kuriozi – pērn vairāki desmiti klientu vērsušies BALTA, jo uzpildījuši auto nepareizo degvielu, kas vidēji izmaksājis ap 260 eiro. Bet gandrīz trīs simti pazaudējuši transportlīdzekļa atslēgas, vidējai atlīdzībai par šādu gadījumu sasniedzot gandrīz 400 eiro.

*European Commission: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_953

** Pētījumu 2019. gada jūnijā veica vadošais konsultāciju un pētniecības uzņēmums Centrālajā un Austrumeiropā CIVITTA.

*** VSIA “Latvijas Valsts ceļi”: https://lvceli.lv/aktualitates/petijums-domajot-ka-tos-novero-autovaditaji-medz-braukt-lenak-kas-var-palidzet-samazinat-csng-skaitu-par-5/

 

 

 
Visi komentāri
 
WALA 17.marts 2023 17:31
1 0 Atbildēt

Pirms Kristaps Liecinieks komentē autovadītāju "vidējo", pārmaiņas pēc lai iepazīstas ar cilvēku psiholoģiju, tad pavērtē gājēju un velosipēdistu uzvedību un retoriku, un tad padomā "kā tā sagadījies" ka "vidējais stulbums" ir raksturīgs arī autovadītājiem ...

P.S. Ja kaut ko idiotisku un stulbu esi "samācījies" no mazotnes, tad CSN grāmatiņa to no tevis "neizsitīs" pat tad ja kāds ar to "sitīs pa galvu" ...

0pis 17.marts 2023 17:38
2 0 Atbildēt

Ja kaut ko idiotisku un stulbu esi "samācījies" no mazotnes...piem. to ka auto durvis var atvērt neskatoties vai ka pagriezieni jāieslēdz jau tad, kad ir samazināts ātrums un tiek uzsākts manevrs.

Vernons 17.marts 2023 20:42
0 1 Atbildēt

Punkts Nr.1! CSN 57.!

Speedy 17.marts 2023 19:27
7 9 Atbildēt

Latvija autovadītāju kļūda ir sēņošana un gulešana pie krusta! Neviens sastrēgums nebūtu dēļ šitā! Kad iedegās zaļais tad tik sāk grābstīties starp kājām un pedāli spiež kā sievietes krūti! Normāli jau uz dzelteno ir jāuzkacina motors un uz zaļo jāatmet sajūgs! Normāli ir tad, ja nav tālu no burnouta uzsākot! Es parasti stāvu aiz trolejbusa ja ir tāda iespēja, tie dod labi grīdā jo ir grafiks, nevis kā pusaizmigušiem blokmāju tirliņiem! Pāķi vispār cits stāsts ātrāk par 40 nebrauc nekur pilsētā!

uupis 20.marts 2023 12:30
0 0 Atbildēt

Mūžība - tas ir laika posms no brīža, kad iedegas zaļā gaisma līdz brīdim kad aizmugurē atskan skaņas signāls!

Ezis UK 17.marts 2023 19:49
1 0 Atbildēt

Ja nav ceļu,ja ceļa zīmes liek cilvēki,bez mazākās atbildības?Ja uz ceļiem " naudigās vietšs" stav miliči,bet policijas bīstamās vietās nav praktiski nav.Pie Rīgas Hes ēkas" kasieris" sēž,bet uz dambja ,kur " ciema čempiņi" nesas ,neviena nav! "Atbildīgo" labi apmaksāto vairāk ,kā reāli strādājošo ar mazākām algām un pluss vēl " neaizskaramie" uz ceļiem provocē " austumu stila" braukšanu.Dronus un svarus izmanto tikai uz augstiem svetkiem

Ezis UK 17.marts 2023 19:53
1 0 Atbildēt

Brauot ir jabrauc protams,bet pa labi gajejiem zalais ka padomju laikos in stops uzreiz! Esot kādi pāris Riga normali luksofori,bet parējie?

Rr19 18.marts 2023 15:26
1 0 Atbildēt

Kāpēc aizmirsi tos, kuri taisa aizliegtos kreisos

pagriezienus un tos, kuri viņus laipni palaiž, piemērus nosaukt?

Vernons 17.marts 2023 20:39
3 6 Atbildēt

Kā jāsamazina Ātrums?

Kad jāieslēdz virzienrādītājs?

Izteiksmīga braukšana pirms manevra!

Un visu iepriekš minēto kvalificē kā Distances neievērošanu!

Tās savlaicīgās darbības sauc par drošības garantijām. Tas mums neiet.

vietējais 17.marts 2023 21:13
0 1 Atbildēt

Biežākās kļūdas ir distances neievērošana, nepareiza ātruma izvēle, nepareiza riepu izvēle un nesekošana līdzi auto tehniskajam stāvoklim.

Vernons 17.marts 2023 21:40
1 2 Atbildēt

Jā, manu pienākumu Tu zini, bet par Saviem pienākumiem Tev tumša bilde!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 33

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 17

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti