OSCar eO aizsāk elektrisko rallijreidu auto ēru 4

8.aprīlis 2011 12:16

Latvijā būvēts rallijreidu automobilis ar elektrisku piedziņu kļūs par pirmo šāda tipa auto pasaulē. Šo tehnisko izaicinājumu uzņēmies OSC vadītājs, autosportists, izgudrotājs un inženieris Andris Dambis.

Izmantojot jaunākos tehniskos sasniegumus elektroautomobiļu jomā, A. Dambja vadībā Ogrē tiek būvēts pilnvērtīgs sacīkšu auto maratoniem, kura riteņus griezīs tikai un vienīgi elektriskā strāva.

A. Dambis: „Ar elektromobiļiem cilvēki jau startē dažādās sacīkstēs, taču tādā rallijreidā kā Dakara to vēl nav uzdrošinājies neviens. Mēs būsim pirmie.” OSCar eO projekta mērķis ir ne vairāk, ne mazāk kā planētas grūtākās izturības sacīkstes Dakara 2012, kurā nolemts piedalīties, aizbraukt līdz galam un – uzvarēt. „Tas izklausās pārdroši, taču mēs patiešām mērķējam uz sava veida uzvaru klasē automobiļiem ar alternatīva tipa piedziņu,” precizē projekta iniciators un vairākkārtējs Dakaras dalībnieks Māris Saukāns.

Vispusīgs Dakaras rīkotāju atbalsts

OSCar eO startēs īpašā automobiļu klasē, kas sacīkšu tehniskajos noteikumos ieviesta jau pirms vairākiem gadiem, taču Dakarā to vēl neviens nav izmantojis. Viesojoties pie Dakaras organizatora, franču kompānijas A.S.O, Latvijas rallijreidu komanda jeb „Team Latvia” saņēmusi entuziasma pilnu uzņemšanu. OSCar eO projektam apsolīts visa veida atbalsts, jo rallijreidu rīkotāji pēc pārrunām ar A. Dambi un M. Saukānu ātri saprata, ka šis projekts paver jaunas inženiertehniskās un sportiskās iespējas, kam ir plašas perspektīvas arī no vides aizsardzības viedokļa.

Tehniskais ģenerālsponsors – Winston Battery

Viena no galvenajām OSCar eO sastāvdaļām, bez šaubām, ir akumulatori. Tos ekskluzīvi šim projektam piegādās Ķīnas Tautas republikas kompānija „Winston Battery”. „Tas ir viens no vadošajiem elektromobiļu akumulatoru ražotājiem pasaulē,” apgalvo A. Dambis, „un labākus akumulatorus par „Winston Battery” mēs savam eO nevaram iedomāties.”

Izmantojot divus jaudīgus neodīma magnētu elektromotorus ar kopējo jaudu 180 kW, OSCar eO spēs attīstīt ātrumu 140 km/h. Tas nav daudz, taču šoreiz uzdevums nebūt nav sacensties ar autorūpnīcu vai privātajām komandām, kas cenšas iekļūt vadošajā desmitniekā. „Turklāt īslaicīgi, uz aptuveni 45 sekundēm OSCar eO motori spēs attīstīt jaudu līdz pat 315 kW. Tas nepieciešams, lai, piemēram, pārvarētu īpaši augstas kāpas, kādu Atakamas tuksneša rajonā Čīlē ir ne mazums,” paskaidro Andris Dambis.

Degviela – tikai elektrības ražošanai

Pēc konstruktora aprēķiniem ar pilnībā uzlādētiem akumulatoriem OSCar eO grūtākajos Dakaras apstākļos spēs veikt 150 kilometrus, bet pa labu ceļu – vismaz 300. Tā kā Dakaras ātrumposmi parasti ir vairākas reizes garāki, turklāt izvietoti grūti pārvaramā apvidū, automašīna tiks aprīkota ar papildus ģeneratoru, ko darbinās neliels benzīna dzinējs.

A. Dambis ir visu aprēķinājis: „Bez tā mēs nevaram iztikt, citādi jāved līdzi vēl viens akumulatoru komplekts, bet visa automašīna jau tāpat būs burtiski piebāzta ar tiem. Mēs paši arī sēdēsim uz akumulatoriem, jo daļa atradīsies tieši zem kabīnes. Tāpēc esam izvēlējušies Nissan dzinēju, kas pārbaudīts arī sacīkšu režīmā, un saražos elektromotoriem nepieciešamo strāvu.” Benzīna dzinēja darbināšanai OSCar eO tiks aprīkots ar 200 l degvielas tvertni. „Taču piedziņa būs 100% elektriska,” uzsver eO autors, „benzīna motors pat neatradīsies priekšā, bet gan aizmugurē un būs savienots tikai un vienīgi ar elektroģeneratoru.” Lai veiktu elektroiekārtas praktiskos izmēģinājumus, 3 mēnešos tiks pabeigts testa automobilis, izmantojot pikapu Nissan Navara. Savukārt Nissan dzinēju OSCar eO ģeneratora darbināšanai palīdzēs sagādāt Nissan oficiālais dīleris Latvijā „Skandi Motors”.

Amortizatori kā elektroenerģijas ieguves avots: projekta partneris Donerre-Amortisseur

Firmu DONERRE 1994.gadā izveidoja Pjērs Defrēns (Pierre de Frenne) pēc 20 gadus ilgas darbošanās sacensību automašīnu piekaru izstrādes jomā. Firma turpina darbu pie dažādiem jaunievedumiem un tās īpašumā šobrīd ir aptuveni 10 patentu, kas nodrošina neapšaubāmu atzinību daudzās sacensību disciplīnās. Iesaistoties šajā daudzsološajā OSCar eO projektā, firma Donerre vēlas piedāvāt efektīvu risinājumu elektroenerģijas ražošanai, izmantojot amortizatoru oscilējošo kustību ar mērķi iegūt alternatīvu enerģijas avotu akumulatoru lādēšanai.

Rallijs - maratons „Dakar 2012” notiks no 1. līdz 15. janvārim Argentīnas, Čīles un pirmo reizi arī Peru teritorijā. Dalībniekiem būs jāveic vairāk kā 9000 km pa ļoti sarežģītu apvidu. Latvijas rallijreidu komanda plāno startēt ar OSCar eO, atbalsta automašīnu OSCar O3, kā arī tehniskās palīdzības smago automobili.

Foto: Krišs Karnītis, rallyemotions.net

 
Visi komentāri
 
282372. viesis 8.aprīlis 2011 13:58
0 0 Atbildēt

manuprāt tas nav ELEKTROMOBĪLIS bet gan hibrīds, jo degviela tiks tērēta..

282376. viesis 8.aprīlis 2011 16:58
0 0 Atbildēt

nosacīti hibrīds, jo piedziņai izmanto tikai elektromobīli, bet vienalga...

lai izdodas !!

282377. viesis 8.aprīlis 2011 17:52
0 0 Atbildēt

Degviela nebūtu nepieciešama, ja vien posmi būtu īsāki un piemērotāki.

282382. viesis 8.aprīlis 2011 23:06
0 0 Atbildēt

Hibrīds tas nav, hirbrīdautomobīlim iekšdedzes dzinējs darbojas praktiski visu laiku, šajā gadījumā ģenerators tiks lietots tikai tad, kad akumulatori būs tukši.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Škoda Octavia G-TEC - "taksistu" sapņu auto (+VIDEO)

Lai gan Volkswagen grupa palikusi pēdējā, kas šobrīd ražo vieglās automašīnas ar CNG iekārtām, un neviens nezina, vai darīs to turpmāk, pagaidām viss ir pa vecam. Jaunā Škoda Octavia pieejama arī braukšanai ar dabasgāzi. To sauc par G - Tec. Lasīt vairāk

 

Tālbraucēju Spānijā apžilbina ar lāzeru; vainīgajam draud 30 000 eiro sods (+ VIDEO) 11

Kādam tālbraucējam no Baltkrievijas Spānijā nācās piedzīvot nepatīkamus brīžus, kad no priekšā braucošās automašīnas viņa virzienā tika raidīti žilbinoši lāzera stari. Lasīt vairāk

 

DB AUTO Forums 2020 fokusēsies uz nākotnes izaicinājumiem 1

Jau trešdien 25.novembrī izdevniecība “Dienas Bizness” sadarbībā ar Circle K Latvija, Latvijas Auto asociāciju un VW Moller Auto Lidosta rīko ikgadējo DB auto nozares forumu “AUTO 2020”, kurā nozares profesionāļi diskutēs par karstām tēmām un būtiskiem Auto nozares izaicinājumiem un to ietekmi uz Latvijas tirgu. Lasīt vairāk

 

Ātruma ierobežojuma zona 30 km/h visā pilsētā – jauna tendence Eiropā 36

Arvien vairāk Eiropas pilsētu pašvaldības ievieš ātruma ierobežojumu zonas 30 km/h visā pilsētas teritorijā. Tā nesen rīkojās arī Bilbao pašvaldības vadība Spānijā, un no 2021. gada šāds ierobežojums tiks ieviests arī lielākajā daļā Briseles un Parīzes ielu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti