OSCar eO aizsāk elektrisko rallijreidu auto ēru 4

8.aprīlis 2011 12:16

Latvijā būvēts rallijreidu automobilis ar elektrisku piedziņu kļūs par pirmo šāda tipa auto pasaulē. Šo tehnisko izaicinājumu uzņēmies OSC vadītājs, autosportists, izgudrotājs un inženieris Andris Dambis.

Izmantojot jaunākos tehniskos sasniegumus elektroautomobiļu jomā, A. Dambja vadībā Ogrē tiek būvēts pilnvērtīgs sacīkšu auto maratoniem, kura riteņus griezīs tikai un vienīgi elektriskā strāva.

A. Dambis: „Ar elektromobiļiem cilvēki jau startē dažādās sacīkstēs, taču tādā rallijreidā kā Dakara to vēl nav uzdrošinājies neviens. Mēs būsim pirmie.” OSCar eO projekta mērķis ir ne vairāk, ne mazāk kā planētas grūtākās izturības sacīkstes Dakara 2012, kurā nolemts piedalīties, aizbraukt līdz galam un – uzvarēt. „Tas izklausās pārdroši, taču mēs patiešām mērķējam uz sava veida uzvaru klasē automobiļiem ar alternatīva tipa piedziņu,” precizē projekta iniciators un vairākkārtējs Dakaras dalībnieks Māris Saukāns.

Vispusīgs Dakaras rīkotāju atbalsts

OSCar eO startēs īpašā automobiļu klasē, kas sacīkšu tehniskajos noteikumos ieviesta jau pirms vairākiem gadiem, taču Dakarā to vēl neviens nav izmantojis. Viesojoties pie Dakaras organizatora, franču kompānijas A.S.O, Latvijas rallijreidu komanda jeb „Team Latvia” saņēmusi entuziasma pilnu uzņemšanu. OSCar eO projektam apsolīts visa veida atbalsts, jo rallijreidu rīkotāji pēc pārrunām ar A. Dambi un M. Saukānu ātri saprata, ka šis projekts paver jaunas inženiertehniskās un sportiskās iespējas, kam ir plašas perspektīvas arī no vides aizsardzības viedokļa.

Tehniskais ģenerālsponsors – Winston Battery

Viena no galvenajām OSCar eO sastāvdaļām, bez šaubām, ir akumulatori. Tos ekskluzīvi šim projektam piegādās Ķīnas Tautas republikas kompānija „Winston Battery”. „Tas ir viens no vadošajiem elektromobiļu akumulatoru ražotājiem pasaulē,” apgalvo A. Dambis, „un labākus akumulatorus par „Winston Battery” mēs savam eO nevaram iedomāties.”

Izmantojot divus jaudīgus neodīma magnētu elektromotorus ar kopējo jaudu 180 kW, OSCar eO spēs attīstīt ātrumu 140 km/h. Tas nav daudz, taču šoreiz uzdevums nebūt nav sacensties ar autorūpnīcu vai privātajām komandām, kas cenšas iekļūt vadošajā desmitniekā. „Turklāt īslaicīgi, uz aptuveni 45 sekundēm OSCar eO motori spēs attīstīt jaudu līdz pat 315 kW. Tas nepieciešams, lai, piemēram, pārvarētu īpaši augstas kāpas, kādu Atakamas tuksneša rajonā Čīlē ir ne mazums,” paskaidro Andris Dambis.

Degviela – tikai elektrības ražošanai

Pēc konstruktora aprēķiniem ar pilnībā uzlādētiem akumulatoriem OSCar eO grūtākajos Dakaras apstākļos spēs veikt 150 kilometrus, bet pa labu ceļu – vismaz 300. Tā kā Dakaras ātrumposmi parasti ir vairākas reizes garāki, turklāt izvietoti grūti pārvaramā apvidū, automašīna tiks aprīkota ar papildus ģeneratoru, ko darbinās neliels benzīna dzinējs.

A. Dambis ir visu aprēķinājis: „Bez tā mēs nevaram iztikt, citādi jāved līdzi vēl viens akumulatoru komplekts, bet visa automašīna jau tāpat būs burtiski piebāzta ar tiem. Mēs paši arī sēdēsim uz akumulatoriem, jo daļa atradīsies tieši zem kabīnes. Tāpēc esam izvēlējušies Nissan dzinēju, kas pārbaudīts arī sacīkšu režīmā, un saražos elektromotoriem nepieciešamo strāvu.” Benzīna dzinēja darbināšanai OSCar eO tiks aprīkots ar 200 l degvielas tvertni. „Taču piedziņa būs 100% elektriska,” uzsver eO autors, „benzīna motors pat neatradīsies priekšā, bet gan aizmugurē un būs savienots tikai un vienīgi ar elektroģeneratoru.” Lai veiktu elektroiekārtas praktiskos izmēģinājumus, 3 mēnešos tiks pabeigts testa automobilis, izmantojot pikapu Nissan Navara. Savukārt Nissan dzinēju OSCar eO ģeneratora darbināšanai palīdzēs sagādāt Nissan oficiālais dīleris Latvijā „Skandi Motors”.

Amortizatori kā elektroenerģijas ieguves avots: projekta partneris Donerre-Amortisseur

Firmu DONERRE 1994.gadā izveidoja Pjērs Defrēns (Pierre de Frenne) pēc 20 gadus ilgas darbošanās sacensību automašīnu piekaru izstrādes jomā. Firma turpina darbu pie dažādiem jaunievedumiem un tās īpašumā šobrīd ir aptuveni 10 patentu, kas nodrošina neapšaubāmu atzinību daudzās sacensību disciplīnās. Iesaistoties šajā daudzsološajā OSCar eO projektā, firma Donerre vēlas piedāvāt efektīvu risinājumu elektroenerģijas ražošanai, izmantojot amortizatoru oscilējošo kustību ar mērķi iegūt alternatīvu enerģijas avotu akumulatoru lādēšanai.

Rallijs - maratons „Dakar 2012” notiks no 1. līdz 15. janvārim Argentīnas, Čīles un pirmo reizi arī Peru teritorijā. Dalībniekiem būs jāveic vairāk kā 9000 km pa ļoti sarežģītu apvidu. Latvijas rallijreidu komanda plāno startēt ar OSCar eO, atbalsta automašīnu OSCar O3, kā arī tehniskās palīdzības smago automobili.

Foto: Krišs Karnītis, rallyemotions.net

 
Visi komentāri
 
282372. viesis 8.aprīlis 2011 13:58
0 0 Atbildēt

manuprāt tas nav ELEKTROMOBĪLIS bet gan hibrīds, jo degviela tiks tērēta..

282376. viesis 8.aprīlis 2011 16:58
0 0 Atbildēt

nosacīti hibrīds, jo piedziņai izmanto tikai elektromobīli, bet vienalga...

lai izdodas !!

282377. viesis 8.aprīlis 2011 17:52
0 0 Atbildēt

Degviela nebūtu nepieciešama, ja vien posmi būtu īsāki un piemērotāki.

282382. viesis 8.aprīlis 2011 23:06
0 0 Atbildēt

Hibrīds tas nav, hirbrīdautomobīlim iekšdedzes dzinējs darbojas praktiski visu laiku, šajā gadījumā ģenerators tiks lietots tikai tad, kad akumulatori būs tukši.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ural motocikls ar telti un malkas pagalēm (+ FOTO) 3

ASV pircējiem tiek piedāvāta jauna krievu motocikla Ural modifikācija Adventure, kas tiek pārdota komplektā ar telti un dažām malkas pagalēm. Lasīt vairāk

 

Steidzīgais sarīko grautiņu labajā malā (+ VIDEO) 20

Steidzīgs autobraucējs, kas pa autostrādi uz priekšu ātrāk cer tikt, izmantojot labo joslu, izraisa sadursmi ar kravas furgonu (no 1:10). Lasīt vairāk

 

Pārkāpumus sāk fiksēt ar 360 grādu kameru aprīkota netrafarēta policijas automašīna 16

Šonedēļ darbu sāks ar 360 grādu kameru aprīkota netrafarēta policijas automašīna, kas neapturot transportlīdzekli spēs konstatēt dažādus autovadītāju pieļautus pārkāpumus, tostarp, telefonu lietošanu, braukšanu pie sarkanās gaismas vai bez apdrošināšanas, noskaidroja aģentūra LETA. Lasīt vairāk

 

Zemais starts no mājas sienas - avārija Buļļu ielā (+ FOTO) 12

Šodien Rīgā, Buļļu ielā, iedzīvotājus un autobraucējus šodien pārsteidza neparasts skats - mašīna, kas dīvainā veidā ar pakaļējiem riteņiem bija pieslējusies pie 40. nama ārējās sienas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti