Atklātā vēstule Satiksmes ministram par numurzīmēm 2

 
9.decembris 2009 9:11

Publicējam portāla numur1.lv izplatīto atklāto vēstuli Satiksmes ministram Kasparam Gerhardam, kurā numur1.lv piedāvā vienkāršot darbības ar transportlīdzekļu valsts numurzīmju izsniegšanu.

God. Kasparam Gerhardam
Satiksmes ministram

Satiksmes ministrija
Gogoļa iela 3, Rīga, LV-1743

Rīgā 2009. gada 04. decembrī.

Atklātā vēstule par MK noteikumu projektu “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” (prot. Nr. VSS-708) un tiesisko diskrimināciju Latvijas Republikā.

Labdien, Gerharda kungs!
Portāls Numur1.lv kopš 2007. gada nogales apkopo informāciju par transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numuriem (tālāk tekstā - VRN), to pieprasījuma un piedāvājuma tendencēm autoīpašnieku vidū.

2009. gada oktobrī portāls Numur1.lv publicēja paplašinātu pētījumu par valdošajām tendencēm sērijas VRN izvēlē, par CSDD īstenoto sērijas VRN izvēles pakalpojumu un ar to saistīto iespējamo korupciju CSDD administrācijā, kā arī par īstenotās sērijas VRN sadales politikas ietekmi uz tautsaimniecību un valsts budžeta ienākumiem. Pilns pētījuma teksts uz 6 (sešām) lapām pielikumā. Tāpat portāls Numur1.lv niansēti iedziļinājies šī jautājuma tiesiskā regulējuma aspektos.

Pašlaik saskaņošanas procesā ir jaunais Ministru kabineta noteikumu projekts “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” (prot. Nr. VSS-708), kur 11.punktā, līdzīgi kā 2009. gada 31. jūlijā spēku zaudējušajos MK noteikumos Nr. 446 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi”, saglabāta norma, kas aizliedz tālāku piešķirtā transportlīdzekļa reģistrācijas numura zīmes realizāciju:

“11. Transportlīdzekļa īpašnieks (turētājs, valdītājs) gada laikā no valsts reģistrācijas numura maiņas dienas var saglabāt pēdējo nomainīto valsts reģistrācijas numuru citai savā īpašumā (turējumā, valdījumā) esoša transportlīdzekļa reģistrācijai, ja viņš līdz transportlīdzekļa atsavināšanai vai vienlaikus ar īpašnieka maiņas reģistrāciju veic valsts reģistrācijas numura maiņu. Piešķirtā valsts reģistrācijas numura tālāka realizācija ir aizliegta. Minētie ierobežojumi neattiecas uz individuāla pasūtījuma numuriem. Nodotās numura zīmes neuzglabā, tās izgatavo no jauna. Numura zīmju izgatavošanas termiņš nedrīkst pārsniegt 30 dienas, bet, veicot reģistrāciju CSDD Rīgas nodaļā, - divas darbdienas. Ja transportlīdzeklim saglabāto valsts reģistrācijas numuru reģistrē atkārtoti tajā pašā dienā, nodotās numura zīmju aprakstam un valsts standartam LVS 20:2003/A1:2006 "Transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura zīmes" atbilstošās numura zīmes no jauna nav jāizgatavo un reģistrējamam transportlīdzeklim var izsniegt nodotās numura zīmes.”

Atbildība par šīs tiesību normas neievērošanu paredzēta Krimināllikuma 265. panta 1. daļā.

Portāla Numur1.lv secinājumi šajā sakarā ir sekojoši:

1) Juridiskais aspekts. Minētais VRN realizācijas aizliegums praksē ir neefektīvs, jo ir viegli apejams veicot divas papildus transportlīdzekļa pārreģistrācijas darbības, lai īstenotu “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumos” paredzēto kārtību:
“Transportlīdzekļa īpašnieks (turētājs, valdītājs) gada laikā no valsts reģistrācijas numura maiņas dienas var saglabāt pēdējo nomainīto valsts reģistrācijas numuru citai savā īpašumā (turējumā, valdījumā) esoša transportlīdzekļa reģistrācijai (..)”

Tātad, lai veiktu VRN maiņu no viena transportlīdzekļa uz citu, ja tie pieder dažādiem īpašniekiem, nepieciešams pārreģistrēt transportlīdzekļa īpašnieku, veikt numuru maiņu un tad reģistrēt transportlīdzekli “atpakaļ” sākotnējam īpašniekam. Rezultātā VRN maiņa norisinās likumīgi, ievērojot likumdevēja gribu realizēt VRN maiņu tikai starp vienam īpašniekam piederošiem transportlīdzekļiem. Tādējādi VRN realizācijas fakts kļūst praksē neizkontrolējams, faktiski nepierādāms vai arī tā pierādīšana prasītu papildus resursus tiesībsargājošām iestādēm. Bez tam šādu procesuālo darbību vai kriminālsoda piemērošana personām, kuras labā ticībā izvēlējušās samainīties transportlīdzekļu numuriem, neapdraudot transportlīdzekļu reģistrācijas un pareizas uzskaites kontroles valsts intereses, ir bezjēdzīga un absurda, un likumdošanā jānodala no gadījumiem, kad VRN realizācija notiek apejot minēto reģistrācijas un uzskaites kontroli. Ar to domāti noziedzīgi nodarījumi, izmantojot transportlīdzekli ar VRN zīmēm, kas iegūtas apjeot pareizu transportlīdzekļu reģistrācijas un uzskaites kontroli.

2) Diskriminējošais aspekts. MK noteikumu projektā “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” iestrādātais piešķirtā VRN tālākas realizācijas aizliegums neattiecas uz individuālā pasūtījuma VRN:

“11. Transportlīdzekļa īpašnieks (turētājs, valdītājs) gada laikā no valsts reģistrācijas numura maiņas dienas var saglabāt pēdējo nomainīto valsts reģistrācijas numuru citai savā īpašumā (turējumā, valdījumā) esoša transportlīdzekļa reģistrācijai, ja viņš līdz transportlīdzekļa atsavināšanai vai vienlaikus ar īpašnieka maiņas reģistrāciju veic valsts reģistrācijas numura maiņu. Piešķirtā valsts reģistrācijas numura tālāka realizācija ir aizliegta. Minētie ierobežojumi neattiecas uz individuāla pasūtījuma numuriem. (..)”

Ar ko būtībā atšķiras sērijas VRN no individuālā pasūtījuma VRN? Atšķirība ir numura saturošo simbolu kombinācijas izvēles principā. Ja individuālā pasūtījuma VRN simbolu kombināciju autoīpašnieks var izvēlēties pats, par to maksājot Ls 2563,55, tad sērijas VRN simbolu kombināciju piešķir valsts CSDD personā vai arī pastāv limitēta iespēja autoīpašniekam par papildus samaksu Ls 53,35 izdarīt sērijas VRN simbolu kombinācijas izvēli. Pārējie transportlīdzekļu reģistrācijas un uzskaites kontroles pamatprincipi ir vienādi gan sērijas VRN, gan individuālā pasūtījuma VRN.

Tātad faktiski autoīpašnieki tiek šķiroti pēc materālā stāvokļa pazīmes, un šādu, diskriminējošu rīcību atbalsta valsts. Likumdevējs netieši pasaka, ka personas likumiskās tiesības un brīvības ir pērkamas jeb, citiem vārdiem sakot, individuālā pasūtījuma VRN cenā (Ls 2563,55) paredzēta iespēja tikt atbrīvotam no kriminālatbildības... Vai arī likumdevējs paredzējis individuālo pasūtījuma VRN saimniekiem iespēju tos realizēt, apejot valstī noteikto transportlīdzekļu reģistrācijas un uzskaites kārtību??

Informācijai - individuālā pasūtījuma VRN Latvijā līdz šim izsniegti skaitā ap 2000, tajā pašā laikā par ekskluzīvu sērijas VRN interesējas vidēji ap 15% autoīpašnieku jeb absolūtos skaitļos - ap 150 tūkstošiem Latvijas iedzīvotāju (skat. pētījumu). Kāds likumiskais pamats šo grupu diskriminēt, lai tā vietā iekasētu taisnīgu un samērīgu valsts nodevu?

3)  Finansiālais aspekts. Šādu, parazītdarbību rezultātā, kad VRN maiņa notiek vairākas reizes pārreģistrējot transportlīdzekļa īpašnieku, finansiālā ieguvēja ir CSDD, jo tiek veiktas un apmaksātas papildus reģistrācijas darbības, kuras pirms VRN realizāciju aizliedzošās normas ieviešanas ar 2008. gada 2. septembra grozījumiem MK noteikumos Nr. 446 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi”, nebija jāveic.

Kā zināms, absolūti lielākā šo maksājumu daļa pārsvarā paliek CSDD un nenonāk valsts budžetā, tādējādi valsts budžets zaudē ienākumus, kurus tā varētu iekasēt papildus.

Portāls Numur1.lv šajā sakarā ierosina:

A.    Svītrot no MK noteikumu projekta 11. punkta teikumu “Piešķirtā valsts reģistrācijas numura tālāka realizācija ir aizliegta.”;
B.    noteikt samērīgu un taisnīgu vienreizēju valsts nodevu par katru VRN maiņas gadījumu, paredzot pazīmes, kad tā piemērojama;
C.    uzdot CSDD ieviest visiem pieejamu, pārskatāmu, atklātu un plašu VRN izvēles pakalpojumu internetā vai -
D.    uzdot CSDD ieviest atklātas un visiem pieejamas ekskluzīvāko VRN lietošanas tiesību izsoles internetā;
E.    lielāko daļu no B., C. un D. punktā iegūtajiem līdzekļiem ieskaitīt valsts budžetā valsts nodevas formā, paredzot to izlietojumu satiksmes drošības un ceļu stāvokļa uzlabošanai nevis CSDD “apēšanai” algās.
Lūdzam sniegt atzinumu pēc būtības par iespēju atbalstīt šeit izteiktos 5 priekšlikumus, it īpaši A. punktā minēto.

(Pielikumā: pētījums)
 

 
Visi komentāri
 
273279. viesis 9.decembris 2009 9:38
0 0 Atbildēt

Man jau tur viss liekas ļoti vienkārši. Ej un ņem to numuru. Nu, ja tā mantiņa starp kājām paīsa, tad sipiens vienmēr ir grūtāks un maksā dārgāk :D

273303. viesis 9.decembris 2009 22:48
0 0 Atbildēt

Izskaidrojums ir tāds, ka valsts atbalsta cilvēkus ar izdomas un iztēles dotībām. Ja nespēj izdomāt jaunu "smuku" numurzīmi un samaksāt nodevu no jauna, tad tev ta vairs nepienākas :D Iekasēt, iekasēt, iekasēt...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Volvo izlaidis pēdējo eksemplāru ar dīzeļdzinēju 10

Zilās krāsas XC90, kas 2024. gada 27. martā noripoja no rūpnīcas konveijera Gēteborgā, kļuvis par pēdējo zviedru markas vieglo automašīnu, kurai iebūvēts dīzeļdzinējs. Lasīt vairāk

 

Nepilni 123 000 eiro – Mercedes prezentējis G-klases modernizēto modeli (+ FOTO) 4

G-klases 45 gadus ilgā vēsture turpinās. Cenas sākas no atzīmes 122 808 eiro, AMG modelis varētu maksāt nepilnus 200 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Mercedes-AMG GT tagad arī četrcilindru motora versijā (+ FOTO) 3

Divvietīgajai kupejai arī šādā versijā jaudas netrūks. Lasīt vairāk

 

Porsche Panamera sasniedz trešo paaudzi (+ FOTO)

Sportiskais modelis ir apritē jau 15 gadus, laiks jaunās paaudzes uznācienam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti