Latvijas Motoklubu asociācija 16. maijā plkst. 12.00 piedalīsies Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas sēdē, lai apspriestu grozījumus likumā „Par nodokļiem un nodevām” un Transportlīdzekļu nodokļu likumā.
Likumprojekts „Grozījumi likumā „Par nodokļiem un nodevām” paredz ikgadējās transportlīdzekļu nodevas aizvietošanu ar transportlīdzekļa nodokli, kas neizbēgami paredzēs Valsts ieņēmumu dienestam pilnvaras iekasēt šo nodokli no transportlīdzekļu īpašniekiem, neatkarīgi no tā, vai transportlīdzeklis konkrētā taksācijas gada ietvaros ir ekspluatēts. Tāpar MCA uzskata, ka mototransporta nodevas piedāvātajā redakcijā ir pārmērīgas, jo motocikli, tricikli un kvadracikli ir sezonāla rakstura transportlīdzekļi, to ietekme uz ceļu nolietojumu proporcionāli ir vismaz uz pusi mazāka, nekā autotransportam.
Žurnālistiem MCA preses konference 16.maijā plkst. 14.00. Doma laukuma atklātajā kafejnīcā.
MCA pārstāvji 16.maijā ir aicināti plkst.12.00. uz Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas sēdi, lai pārrunātu sekojošus jautājumus:
Ministru Kabinets (MK) 2010. gada 30. novembra sēdē akceptēja virkni grozījumu tiesību aktu projektos, kas tieši skar Latvijas motobraucēju intereses. MK sēdē tika akceptēti grozījumi likumā „Par nodokļiem un nodevām” un Transportlīdzekļu nodokļu likumā. Transportlīdzekļu nodokļu likuma 5.panta (1) daļa paredz šādas nodokļa likmes:
(1) Nodokli par motociklu, triciklu un kvadraciklu, kurš ir pirmo reizi reģistrēts pēc 2005.gada 1.janvāra un par kuru ir pieejama informācija par motora tilpumu, maksā atbilstoši tā motora tilpumam šādā apmērā:
1) līdz 500 cm3 – 12 lati;
2) no 501-1000 cm3 – 24 lati;
3) no 1001-1500 cm3 – 36 lati;
4) virs 1500 cm3 – 48 lati.
(2) Nodoklis par motocikliem, tricikliem un kvadracikliem, kuri nav minēti šī panta pirmajā daļā, ir 25 lati.
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka tā izstrādē piedalījās Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras pārstāvji, kas, mūsuprāt, nav atbilstoša nevalstiskā organizācija šādu likumprojektu izskatīšanas jomā. MCA šo likumprojektu grozījumu izstrādes gaitā nebija pieaicināta.
MCA uzskata, ka mototransporta nodevas piedāvātajā redakcijā ir pārmērīgas, jo:
1) motocikli, tricikli un kvadracikli ir sezonāla rakstura transportlīdzekļi un to nodokļu likmes praktiski tiek piemērotas 6 mēnešiem, kad ir braukšanai piemēroti klimatiskie apstākļi;
2) transportlīdzekļu nodokļi, vismaz teorētiski, nonāk valsts autoceļu uzturēšanas budžetā un, ievērojot samērīgumu, motociklu, triciklu un kvadraciklu ietekme uz ceļu nolietojumu proporcionāli ir vismaz uz pusi mazāka, nekā autotransporta; piedāvātās transportlīdzekļu nodokļu likmes mototransportam ir pat augstākas kā virknei kompaktklases automašīnu. Turklāt, ja ņemam vērā, ka transportlīdzekļa nodokļi par mototransportu tiek maksāti praktiski tikai par 6 sezonas mēnešiem, šīs likmes pat dubultīgi pārsniedz kompaktklases automasīnu nodokļu likmes, kas līdzinās jau vidējās klases (ģimenes auto) automobīļu likmēm;
MCA piedāvā sekojošas motociklu, triciklu un kvadraciklu transportlīdzekļu nodevu (nodokļu) likmes:
(1) Nodokli par motociklu, triciklu un kvadraciklu, kurš ir pirmo reizi reģistrēts pēc 2005.gada 1.janvāra un par kuru ir pieejama informācija par motora tilpumu, maksā atbilstoši tā motora tilpumam šādā apmērā:
1) līdz 500 cm3 – 12 lati;
2) no 501-1000 cm3 –16 lati;
3) no 1001-1500 cm3 – 20 lati;
4) virs 1500 cm3 – 24 lati.
(2) Nodoklis par motocikliem, tricikliem un kvadracikliem, kuri nav minēti šī panta pirmajā daļā, ir 12 lati.
Baltijas valstīs, piemēram, Igaunijāv un Lietuvā transportlīdzekļu nodokļi netiek piemēroti transportam un autoceļu uzturēšana pilnībā tiek finansēta no akcīzes nodokļa ieņēmumiem par pārdoto degvielu. Zviedrijā maksimālā nodokļa likme par motociklu sastāda 30 EUR gadā.
Šobrīd pēc MCA iesnieguma pieņemšanas Tiesībsargs ir atzinis, ka izvērtējams motocikla transporta nodokļa proporcionālā nesamērība pārējo transporta līdzekļu gada maksu, kā arī personas un valsts pienākumu loģisko attiecību mijiedarbību, maksājot nodevu par transportu, saņemot adekvātu un sakārtotu infrastruktūru, tātad ceļus.
Līdz Tiesībsarga atzinumam ir 3 mēneši. Ja situācija nemainās MCA turpinās likumā noteiktā kārtībā aizstāvēt savu viedokli.
Lai atvieglotu atbilstoši vispārpieņemtajām cilvēktiesību normām invalīdu iekļaušanu sabiedrības apritē, MCA ierosina sadarbībā ar atbildīgajām valsts struktūrām, izveidot komisiju speciālā invalīdu transporta reģistrācijai. Šodien ir konkrēti gadījumi, kad tas ir stipri sarežģīts process. Pamats būtu MCA iesniegums pilvarotai komisijai izskatīt katru konkrētu gadījumu. Komisijas sastāvs tiktu veidots no nozares speciālistiem, valsts institūcijas un MCA pārstāvjiem.
Motociklu ikgadējā tehniskā apskate – saskaņā ar jaunajām iespējamām ES direktīvām no 2013. Gada, apsvērt iespēju jaunam transporta līdzeklim veikt to ne biežāk kā reizi divos gados. Izskatīt iemeslus par to, kāpēc turpina reģistrēt transportu (motociklus) Lietuvā un kāpēc viss lietoto moto tirgus notiek caur Lietuvu, atstājot tur nodokļu maksājumus.
Latvijas Motoklubu asociācija ir sabiedriska organizācija, kurā apvienojušies vairāk nekā 40 Latvijas motoklubu un kas pārstāv motobraucējus visā valstī.
Aivars Freimanis
Latvijas Motoklubu
asociācijas Prezidents
Blā blā blā. Nez kāpēc bārdainais neprasa samazināt nodokli motocikliem zem 500cm3 , kāpēc tad ne tiem,ko ?? Vai motocikli, kuriem darba tilpums ir zem 500cm3, tiek lietoti arī ziemā?? Kāpēc lielajiem jāsamazina, bet mazajiem ne?
Par ceļu nolietošanos. Motocikliem arī ir nepieciešami luksofori, līnijas, stāvvietas utt, kuras tiek uzturētas visu gadu, lai arī vasarā tās būtu lietojamas.
1. Pozitīvi tas, ka kāds cīnās par savām tiesībām un neīd tikai netā.
2. Negatīvi tas, ka cīņa ir tāda bābiska līmeņa.
PS. Freimanis bija tas, kurš ar Šleseru biedrojās un gribēja, lai valda PLL.