Izkārtojums joslās, „apdzīšanas”, „apsteigšanas” un vienkārši garām pabraukšanas džungļi nav vienīgās vājās vietas mūsu satiksmes noteikumos. Šoreiz par vēl vienu. Reizēm nāvējošu.
Latvijas noteikumos teikts:
123. Aizliegts apdzīt šādās vietās:
123.1. regulējamos krustojumos;
123.2. neregulējamos krustojumos, izņemot gadījumus, kad apdzen uz galvenā ceļa attiecībā pret šķērsojamo ceļu;...
Eiropas valstu noteikumus salīdzinošā tabulā (avots – EK) atrodams, ka nekādas atrunas par šāda manevra atļautību krustojumos nav Vācijā, Anglijā, Austrijā, Dānijā, Spānijā... Nedrīkst un viss.
Komentē Gunārs Brauns:
- Biju tāds šerps puika ap 30. Taisījām amatieru rallija trasi Talsu apkārtnē. Visu dienu izplosījušies skaistās slīdēs pa Mordangu, Ķurbi, Īliņiem, ripojām atpakaļ uz Rīgas pusi. Ar ātrumu ap 80 km/h pabraucu garām traktoram ar piekabi. Tieši vietā, kur nogriezās celiņš uz fermu. Tad no stūrmaņa sēdekļa, kurā todien man sēdēja unikāls vecis – Jānis Graudiņš, RTP autokluba šefs, vairākkārtējs PSRS čempionātu laureāts, veselas jaunās rallistu paaudzes skolotājs, atskanēja lāča rūciens: nu, tik bīstami es gan nebrauktu...
Sekoja stundu garš stāsts par traktoristiem, kuri spoguļos skatās tikai tad, ja (reizi divās nedēļās) sievas piespiež viņus bārdu nokasīt, par spoguļiem, kuru traktoriem vispār nav, par kokmašīnu, kuras vadītājs dubļainā stiklā gan paskatījās, bet tu tad vēl biji tālu un maziņš... Drošības filosofijas plūdums tika pavērst arī pa labi – tur var būt celiņš, kurā piebraucis sēņu vecis. Smagais pietiekami tālu. Tevi aiz baļķinieka viņš neredz. Tu viņu arī ne. Trajektorijas var satikties šaurā bezizejā.
Kopš tā laika esmu savos „labas prakses” likumos (bieži stingrākos par CSN) trekniem burtiem ierakstījis Graudiņa likumu: NEKAD NEAPDZEN LĒNO VIETĀ, KUR TAS VAR NOGRIEZTIES PA KREISI! Ar uzsvaru uz vārdu „lēnais”, jo ātrais fiziski nespēs trajektoriju mainīt tev bīstamā virzienā.
Apdzen pirms krustojuma, ja vari paspēt. Bet labāk pagaidi, līdz pabrauksi tam garām. Kāda velna pēc tik bīstams manevrs noteikumos atļauts – goda vārds, nesaprotu... Baigi visiem jāsteidzas, vai?
Šādi kopš Graudiņa stāsta zem baļķiem ir pabraucis gan pazīstams dziedātājs (izdzīvoja un dzied joprojām), gan cilvēkiem pilns satiksmes autobuss. Abos gadījumos formāli vainīgi bija baļķvedēju šoferi.
Uzmanību! Jo lielāks ir apdzenamais, jo plašāka skatam aizsegtā zona. Un „atļauts” ātrums bez pietiekamas redzamības ir bīstams.
Zīmējumi no „Auto akadēmijas” mācību prezentācijām.
trekns pluss par tiem bezspogulu traktoriem, ar dubļu aizmestiem pakaluguņiem