17. augusta Ministru kabineta sēdē apstiprināti jaunie Transportlīdzekļu pārbūves noteikumi, kur detalizēti atrunātas dažādu transportlīdzekļu pārbūves iespējas un ierobežojumi.
Tie stāsies spēkā, tikko būs izsludināti „Latvijas vēstnesī”. Jaunie noteikumi būtiski neatšķiras no līdz šim spēkā esošajiem Satiksmes ministrijas noteikumiem.Galvenais Transportlīdzekļu pārbūves noteikumu mērķis ir rūpēties par to, lai ceļu satiksmē piedalītos gan pašam vadītājam, gan apkārtējiem droši transporta līdzekļi.
Aktīvākie “pārbūvētāji” ir autotirgotāji, kas Latvijā aprīko nepabeigtus transportlīdzekļus, piemēram, kravas šasijas, kuras var izveidot par dažādu kategoriju automašīnām. Bez tam, ļoti bieži savus spēkratus pārbūvē pārvadātāji, kas spiesti pielāgoties tirgus pieprasījumam.
Kas ir uzskatāms par pārbūvi?
Transportlīdzekļu pārbūves noteikumi attiecas vienīgi uz tiem transportlīdzekļu īpašniekiem, kas nolēmuši savu transportlīdzekli pārveidot. Izšķir tādas pārbūves, kam ir vajadzīga pārbūves projekta apstiprināšana CSDD un tādas, ko var veikt bez īpašas saskaņošanas,” norāda Imants Paeglītis, CSDD Transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas daļas vadītājs. „Tāpat ir virkne darbību, kas vispār nav uzskatāmas par pārbūvi, piemēram, priekšējo, sānu vai pakaļējo „spoileru” uzstādīšana vai demontāža, motora maiņa pret tā paša transportlīdzekļa tipa, varianta vai versijas motoru, sēdekļu maiņa pret citas transportlīdzekļu markas un modeļa sēdekļiem, nemainot sēdekļu stiprinājumu vietas” norāda I. Paeglītis.
Tos, kas plāno transportlīdzekļu pārbūvi, bet pārliecināti, vai iecerētā pārbūve ir likumīga un vai tai ir nepieciešama saskaņošana un projekta apstiprināšana, I.Paeglītis aicina to noskaidrot CSDD. Šāda konsultācija ir bezmaksas un var pasargāt auto īpašnieku no nepatikšanām, ko radīs nelikumīgi veikta pārbūve.
Par pārbūves likumību jāpārliecinās CSDD
Ne vienmēr kā pārliecinošs rādītājs pārbūves likumībai ir autoservisa darbinieku piekrišana to veikt. “Servisa cilvēkiem vajadzīgs darbs, un viņi izpilda pasūtījumu, iespējams nemaz īpaši neinteresējoties, vai šāda pārbūve atbilst noteikumiem, vai nē. Viņi dara to, ko vēlas pasūtītājs,” brīdina I.Paeglītis. Tāpat viņš atgādina, ka Latvijā nav oficiāli sertificētu mašīnu tjūninga kompāniju, kas drīkstētu nodarboties ar mašīnas aprīkošanu. Esošo kompetencē ietilpst vienīgi specifisku izstrādājumu tirdzniecība, bet ne uzstādīšana. Tādēļ, izlemjot veikt pārbūvi, vispirms vērts personīgi pārliecināties, vai plānotais pasākums atbilst noteikumiem.
Interese pārbūvēt savus automobiļus raksturīga ne tikai tiem, kas to uzskata par savu hobiju, bet arī daudz praktiskāk noskaņotajiem - lauku iedzīvotājiem, kas, piemēram, bieži vien cenšas modernizēt savu veco tehniku, ieliekot citas ražotājfirmas vai pat transportlīdzekļa motoru un detaļas. Arī par šo darbību atbilstību noteikumiem, I.Paeglītis iesaka iepriekš konsultēties: “lai nerastos situācija, ka automašīnu iespējams vizināties vairs vienīgi pa mežu laukos.”
Ievērotas auto īpašnieku intereses
Izstrādājot Transportlīdzekļu pārbūves noteikumus, CSDD rūpējusies par to, lai atvieglotu kārtību, kādā interesenti var saskaņot sava auto pārbūvi. Piemēram, jaunie Tehniskās ekspertīzes akti pieejami elektroniskā veidā. Tie ir formatizēti un pilnībā nepieļauj iespēju, ka dažādi inspektori atsevišķus jautājumus var interpretēt dažādi. Izvērtēts arī pārbūvju veidu skaits, kuras atļauts veikt bez pārbūves tehniskā projekta izstrādāšanas. Pieteikumu transportlīdzekļa pārbūvei tehniskās apskates vietā jānoformē tikai gadījumā, ja paredzēts veikt virsbūves maiņu.
Rēķinoties ar klientu laiku un vēlmēm, arī vairāku citu veidlapu aizpilde kļuvusi vienkāršāka un arī nepieciešamo dokumentu skaits - mazāks.
un kaa ar moto? driz laikam bus ta,ka lai brauktu ar nomainitu sturi,lidzi javed pirksanas un uzstadisanas akti.
SIE-M55/07 UP.Browser/6.1.0.5.c.5 (GUI) MMP/1.0