Kamēr vienota bonusu sistēma sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātajai civiltiesiskajai apdrošināšanai (OCTA) Latvijā tikai tiek izstrādāta, arī viena no vadošajām apdrošināšanas kompānijām akciju sabiedrība (AS) BTA visiem saviem klientiem sāk piedāvāt bonusu sistēmu, polises gala cenu aprēķinot pēc vairākiem standarta kritērijiem, tostarp arī braukšanas vēstures faktora.
Viens no AS BTA kritērijiem atbilstoši Eiropas praksei ir atbildīga braukšana – ja klients nav izraisījis ceļu satiksmes negadījumu, viņš saņem atlaidi par katru gadu, kurā atbildīgi ievērojis ceļu satiksmes noteikumus.Eiropā OCTA apdrošināšanai eksistē vienota bonus malus sistēma, kurā apdrošinātāji tiek sadalīti 17 grupās atkarībā no braukšanas vēstures (ir bijis ceļu satiksmes negadījums vai nav). Tādējādi pilnīgi visiem apdrošinātājiem ir vienāds klienta vērtējums, pēc kura tiek noteikts risks un polises cena – un tāpēc, piemēram, pārgalvīgs autobraucējs, kurš divus gadus pēc kārtas izraisījis avārijas, pie jebkura apdrošinātāja iekļūs vienādi zemā klasē.
„Šāda sistēma ir godīga pret atbildīgiem autobraucējiem, turklāt veicina braukšanas kultūru, jo motivē cilvēkus braukt atbildīgāk, domāt par savu rīcību,” uzskata AS BTA viceprezidente Jeļena Alfejeva. „Latvijas apdrošinātāji jau ir vienojušies par kopējās bonus malus sistēmas izveidi pēc Eiropas parauga, taču tai ir nepieciešama vienota CSN datu bāze, un patlaban pie sistēmas izveides strādā Satiksmes birojs. Taču, kamēr rit darbs, apdrošinātāji jau sāk paši spert soļus Eiropas prakses ieviešanai, un AS BTA kļuva par vienu no kompānijām, kura ievieš bonusu sistēmu saviem klientiem.”
Jau gatavojoties izmaiņām, saistītām ar iestāšanos Eiropas Savienībā, AS BTA bija iecerējusi bonusu sistēmas ieviešanu saviem klientiem. Lai pārbaudītu tās darbību, pēc iestāšanās ES BTA ir piedāvājusi to saviem korporatīvajiem klientiem. Kopš augusta vidus bonusu sistēma OCTA polisēm sevi veiksmīgi apliecinājusi un tagad ir nodrošināta ikvienam AS BTA klientam – gan juridiskajām, gan fiziskajām personām. Par katru gadu, kurā klients nav pārkāpis ceļu satiksmes noteikumus, viņš saņem papildu atlaidi, un tās summējas.
AS BTA klientu bonusu sistēma ir balstīta uz vairākiem kritērijiem, kas nosaka standartizētās atlaides un OCTA polises gala cenu. Šie kritēriji ir: teritoriālais (Latvijas vai Eiropas mērogos), transportlīdzekļa tips un masa, izlaiduma gads, izmantošanas mērķis (privāts vai komerciāls) un turētāja adrese (no tehniskās pases).
Latvijas OCTA licencēti apdrošinātāji jau ir panākuši vienošanās par kopējo bonus malus sistēmu, kurā, līdzīgi kā citās Eiropas valstīs, būs 17 grupas (klases) atkarībā no braukšanas vēstures. Katrai klasei būs konkrētā atlaide vai piemaksa. Jauniesācējs, noformējot polisi pirmo reizi, iestājas 7.klasē un ar katru „bezavārijas” braukšanas gadu pariet uz augstāko klasi, kurai būs mazāks koeficients, t.i. tiks piešķirta atlaide. Bet gadījumā, ja ar transportlīdzekli tiek izraisīti ceļu satiksmes negadījumi, klase autoīpašniekam pazemināsies ievērojami straujāk: klients zaudēs savu atlaidi un pat dabūs piemaksu pie standarta tarifa. Kritums ir atkarīgs izraisīta negadījumu skaita. Taču šādas sistēmas ieviešanai ir nepieciešama vienota datu bāze, kura vēl ir jāizveido.
Lai BTA iet ieskrieties, man OCTA polisei (tikai Latvijaa) sareekjinaaja lielaaku ciparu nekaa IF pa visu Eiropu. Pie tam ja gribeeju uzliimi, tad veel +5 ls. IF uzliimi deva komplektaa ar polisi.
Kantoris paredzeets muljkjiem kas tic djoshai reklaamai.