2004.gadā kopējais Latvijas OCTA tirgū parakstītais prēmiju apjoms sasniedza 28 miljonus latu, savukārt izmaksāto atlīdzību apjoms – 15 miljoni latu, kas ir par 33% vairāk nekā gadu iepriekš.
Apdrošināšanas sabiedrību zaudējumi (no OCTA) ir sasnieguši 3 miljonus latu. Kā liecina LTAB veiktie tirgus izpētes dati, OCTA polišu cenas 2004.gadā ir palielinājušās par 30% un līdzīgs pieaugums ir gaidāms arī 2005.gadā.Kā uzskata Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, apdrošinātāji šogad centīsies samazināt zaudējumus, un vienīgais veids, kā to izdarīt, ir palielināt OCTA polišu cenas.
„Tuvāko 2-3 gadu laikā Latvija sasniegs Igaunijas cenu līmeni, kur tās šobrīd ir 2 reizes augstākas nekā pie mums,” ir pārliecināts LTAB vadītājs. Bija izskanējusi informācija, ka Latvijā ir parādījušies apdrošināšanas sabiedrību piedāvājumi iegādāties tikai LR teritorijā izmantojamas OCTA polises – klientam vienojoties ar apdrošinātāju par polises darbības teritorijas sašaurināšanu. Tomēr LTAB atgādina, ka jebkuras Latvijā licencētas apdrošināšanas sabiedrības izsniegta OCTA polise tajā uzrādītajā darbības laikā ir spēkā visā Eiropas Savienībā (bez teritoriāliem ierobežojumiem)!
Kādas ir gaidāmās tendences OCTA apdrošināšanas tirgū 2005.gadā:
1) saglabāsies jau 2004.gadā vērojamā tendence: izmaksātās apdrošināšanas atlīdzības turpinās pieaugt straujāk nekā saņemtās apdrošināšanas prēmijas;
2) apdrošinātāji būs spiesti rezervēt summas jaunajiem OCTA Likumā paredzētajiem izdevumiem, kurus līdz šim Likums neparedzēja atlīdzināt (piemēram, personai nodarītie nemateriālie zaudējumi, valsts budžeta un pašvaldību budžeta izdevumi, kas radušies, nodrošinot cietušā ārstēšanu, rehabilitāciju un tehniskos palīglīdzekļus...);
3) straujais izmaksu pieaugums, kā arī jauni klāt pienākušie atlīdzināmie izdevumu posteņi var ietekmēt apdrošināšanas prēmiju pieaugumu, lai apdrošinātāji spētu iegūt līdzekļus šo izdevumu kompensēšanai;
4) sagaidāma pozitīva tendence, ka OCTA apdrošināšana turpinās iegūt aizvien lielāku uzticību sabiedrības acīs. Par to liecina, tas, ceļu satiksmes negadījumu skaitam, ko izraisījuši neapdrošināti transportlīdzekļu vadītāji, ir tendence samazināties, jo 2004.gadā šādu gadījumu skaits samazinājies par 238 gadījumiem;
5) aizvien vairāk OCTA apdrošināšanā tiks izmantotas jaunas IT tehnoloģiju iespējas - paredzēts ieviest Ceļu satiksmes negadījumu radīto zaudējumu regulēšanas sistēmu, ieviest bonus–malus jeb atlaižu – piemaksu sistēmu par braukšanu bez avāriju izraisīšanas un otrādi, apdrošināšanas līgumu slēgšanu un datu nodošanu Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja datu bāzei tiešsaistes režīmā;
6) tiek pilnveidota zaudējumu pieteikšanas kārtība, jo cietušais, kam zaudējumus būs nodarījis neapdrošināts transportlīdzeklis, var, pieteikt apdrošināšanas gadījumu un saņemt apdrošināšanas atlīdzību jebkurā apdrošināšanas sabiedrībā Latvijā;
7) aizvien plašāk, augot sabiedrības informētībai, apdrošināšanas gadījumu pieteikšanā tiks izmantoti Saskaņotie paziņojumi, kas ļaus iztikt bez Ceļu policijas iesaistīšanās;
Plānots, ka OCTA apdrošināšanas jomā 2005.gadā tiks pieņemti visi Ministru kabineta noteikumi un citi nepieciešamie normatīvie akti, kas nodrošinās pilnvērtīgu OCTA sistēmas darbību.
Ai ejiet juus tirst, videejaa eiropas cenu liimenja sasniedzeeji!