Edgars Džeriņš: Es viennozīmīgi atbalstu cīņu ar iereibušiem vadītājiem pie stūres un esmu par viņu izolēšanu no sabiedrības. Diemžēl šī cīņa ir aizgājusi vadītāju beztiesiskuma un tirānijas virzienā.
Vispirms pirms aptuveni 2 gadiem tika likvidēts vadītāju tiesības aizsargājošais un vienīgais patiesības avots pušu strīdā - 2 neieinteresētu pieaicināto nepieciešamība pārbaudes laikā. Visbeidzot - arests bez tiesībām uz profesionālu juridisko aizstāvību. Saeima 2005. gada 15. septembrī pieņēma grozījumus Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kuri stājas spēkā 14. oktobrī. Grozījumi, cita starpā, paredz administratīvo arestu vadītājiem, kuriem 'konstatēts' alkohola reibums, nevis kuri atrodas alkohola reibumā. Starp atrašanos alkohola reibumā un konstatēšanu ir starpībā kā starp dzīvību un nāvi.Neliels ievads par promiļu konstatēšanas praktisko pusi
Saskaņā ar spēkā esošajiem MK noteikumiem par vadītāju pārbaudi ir divu veidu vadītāju pārbaudes:
(1) transportlīdzekļa vadītāja pārbaude, kuru veic CP darbinieki uz ceļa, izdarot 2 izelpojamā gaisa mērījumus ar alkometru 15-20 minūšu intervālā; un
(2) medicīniksā pārbaude, kuru veic speciālists ārstniecības iestādē, ņemot asins analīzes.
Atbildīgo amatpersonu izteikumi par abiem šiem pārbaužu veidiem
2005. gada 20. maijā ziņu aģentūra LETA publicēja ziņu ar nosaukumu: "Krimināllieta par autovadītāja alkohola testa rezultātu viltošanu". Šajā gadījumā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) ierosināja krimināllietu par dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu un dokumentu viltošanu saistībā ar alkohola ekspertīzes veikšanu, kur aizdomās tika turēti 3 Narkoloģijas valsts aģentūras (NVA) darbinieki un 1 ceļu policijas darbinieks. Šajā gadījumā vadītāja labā, kuram ceļu satiksmes negadījuma (CSNg) vietā tika konstatētas 2,12 un 1,95 promiles, ceļu policijas (CP) darbinieks esot sazinājies ar NAV un lūdzis fiksēt mērījumu zem vienas promiles. Turklāt A.Loskutovs 2005. gada 25. maijā TV 5 raidījumā "Ceļu policija" izteicās: "Tā ir sistēma, iespējams." Savukārt man, saskaroties ar šīm lietām ikdienā, ir bijušas lietas, kur CP darbinieki, ienākot ar autovadītāju medicīniskajā iestādē, uzreiz pasaka, piemēram: "Šitam par lekšanos uztaisiet kādas pusotras promiles." Rezultāti mainās abos virzienos - gan vairāk, gan mazāk promiles.
2005. gada 1. jūlijā ziņu portāls www.delfi.lv publicēja ziņu ar nosaukumu: "Narkoloģijas aģentūra: šoferis nav bijis alkohola reibumā". Šajā gadījumā CP konstatēja alkohola reibumu kādam autobusa šoferim Latvijas skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkos. Savukārt, veicot asins analīzes NVA, alkohola klātbūtne netika konstatēta. Par to Latvijas galvenā speciāliste šajos jautājumos - NAV Ekspertīzes nodaļas vadītāja H.Kulagina paskaidroja: "Nav ne mazāko šaubu, ka pirmā pārbaude uz ceļa nav bijusi precīza. Pārbaudes, ko veic Ceļu policija nav uzskatāmas par 100% precīzām, jo mērījumus var ietekmēt gan blakus esošās rācijas, gan mobilie telefoni, medikamenti un citi blakus apstākļi." Vērtējiet paši šos izteikumus, taču viens man personīgi ir skaidrs - ar CP rīcībā esošajiem alkometriem ir iespējamas ievērojamas manipulācijas līdz pat rādījumiem, kuri pielīdzināmi alkohola komai (man personīgi CP darbinieki nodemonstrēja 1. pūtienā 0 promiles, bet 2. pūtienā ar rāciju speciāli raidot izejošo signālu tika uzrādītas 2,83 promiles).
Plašāk neanalizēšu pēdējā gada laikā notikušus gadījumus, kad CP ierodas mājās un veic pārbaudi cilvēkiem, kuri jau pāris stundas svin Līgo svētkus vai Ziemassvētkus, jo pirms pāris stundām šī cilvēka automašīna esot izdarījusi kādu pārkāpumu. Lai nu kā, katru jautājumu izvērtē tiesa, abu pušu kvalificētu pārstāvju klātbūtnē, pieaicinot ekspertus, savācot citus pierādījumus utt., kā normālā tiesiskā procesā. Diemžēl tādas iespējas uz kvalitatīvu aizstāvību visdrīzāk no 14. oktobra nebūs, jo lietas izskatīs 3 dienu laikā - varbūt vedīs pa taisno uz tiesu, varbūt pēc trijām dienām (kad sestdien un svētdien nevienu kvalificētu juristu nevar sadabūt).
Jaunie grozījumi APK un administratīvais arests
Piemēram, APK 149.15 panta (Transportlīdzekļu vadīšana alkohola reibumā vai narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē) 4. daļa tagad nosaka:
"Par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,5 promiles, -
... cita transportlīdzekļa vadītājam piemēro administratīvo arestu no desmit līdz piecpadsmit diennaktīm, uzliek naudas sodu piecsimt latu apmērā un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz diviem gadiem."
Par administratīvo arestu APK 31. pants (Administratīvais arests) nosaka:
"(1) Administratīvo arestu nosaka un piemēro tikai izņēmuma gadījumos par atsevišķiem administratīvo pārkāpumu veidiem uz laiku no vienas līdz piecpadsmit diennaktīm. Administratīvo arestu piemēro rajona (pilsētas) tiesas tiesnesis.
(2) Administratīvo arestu nevar piemērot sievietēm grūtniecības stāvoklī, sievietēm, kam ir bērni vecumā līdz divpadsmit gadiem, un personām, kas nav sasniegušas astoņpadsmit gadu vecumu, kā arī pirmās un otrās grupas invalīdiem."
Lietas par administratīvo arestu saskaņā ar APK 213. pantu izskatīs rajonu (pilsētu) tiesas 3 dienu laikā (APK 270. pants). Te jāpiebilst, ka saskaņā ar APK 283. panta 1. daļu (Lēmuma izpildes apturēšana sakarā ar sūdzības vai protesta iesniegšanu) sūdzības iesniegšana par lēmumu piemērot administratīvo arestu neaptur lēmuma izpildi līdz sūdzības izskatīšanai (un sūdzību reāli tiesa izskatīs ne ātrāk kā pēc pusgada).
Praksē tas nozīmē sekojošo: ja vadītājam tiek fiksēta virs 1 promiles reibuma, viņam tiek sastādīts protokols un izsniegta pavēsts uz tiesu 3 dienu laikā, atstādinot transportlīdzekļa vadītāju no vadīšanas saskaņā ar APK 258. pantu (kaut patiesība te būtu nepieciešama transportlīdzekļa evakuācija, jo pagaidām diemžēl reāli iereibuši vadītāji var doties tālākā 'piedzīvojumu' meklējumos). Ja tā būs darbadiena, var gadīties brauciens 'pa taisno' uz tiesu. Ja tā būs brīvdiena, tad nākamajā darba dienā. Un no tiesas zāles, ja tiek pieņemts lēmums, pa taisno uz izolatoru uz attiecīgajām diennaktīm. Uzskatu, ka samērīgāk būtu tomēr piemērot arestu tad, ja lēmums netiek apstrīdēts (Satversmes 92. pants, nevainīguma prezumpcija), jo piemērot administratīvo arestu vienmēr var paspēt, bet kompensēt un atlīdzināt nepamatoti nosēdēto un pazemojošo laiku izolatorā vairs nevarēs gan! Turklāt sen ir skaidrs, ka labāk lai 10 vainīgie izsprūk no atbildības, nekā 1 nevainīgs tiek sodīts nepamatoti (un es šaubos vai starp autovadītājiem ir kaut viens, kurš būtu gatavs nepamatoti atsēdēt 15 diennaktis kļūdu pēc tikai tāpēc, ka tikai kāds vainīgais neizsprūk sveikā!?).
Atteikties no pārbaudes ir izdevīgāk kā veikt pārbaudi
Labs padoms par brīvu - no 2005. gada 14. oktobra būtu prātīgi atteikties no medicīniskās pārbaudes, ja transporta līdzekļa vadītājam tiek uzrādīta alkohola ietekme virs 1,5 promiles |
Secinājums
Vadoties no reālās Latvijas situācijas, jaunie APK var radīt vairāk problēmu kā labumu, jo Latvija piemērošanas līmenī neesam nekādā ziņā gatavi administratīvajam arestam tiesiskuma nodrošināšanas ziņā. Taču pagaidām iesaku katram tuvu turēt sava jurista vai advokāta (ieteicams vismaz divu, drošības pēc, ja viens nav pieejams vēlās vakara stundās vai brīvdienās utt.) telefona numurus un palūgt viņus iedziļināties šo jautājumu tiesiskajos un praktiskajos aspektos, jo neviena kompensācija neatlīdzinās pazemojumus no 1 līdz 15 diennaktīm vienā no 28 policijas izolatoriem (no kuriem tikai puse esot izremontēti un atbilstot ES prasībām).
Edgars Džeriņš, mag.iur.
he he... taatad katru, kursh mentam nav iepaticies varees ieseedinaat... tad nu atliek vien nelikumiigais kukulis (ko droshi vien kaaro uzbaaziigais ments)... savaadaak neredzu jeegu to promilju piekrukjiishanaa... labi dziivojam!