Ienākot jebkurā auto veikalā, pircēju pārsteidz lielais riepu piedāvājums. Šobrīd tikai īpašam speciālistam ir skaidrs, kāda kompānija kādas riepas ražo, ar ko atšķiras riepu modeļi utt. Tāpēc šoreiz piedāvājam vasaras riepu testu, ko veikuši žurnāla “Auto Review” speciālisti.

Ziemā sapņojam par vasaru, vasarā – par ziemu. Pazīstama aina, vai ne? Tā kā uz pavasari bija jābūt gatavam vasaras riepu testam, nācās braukt uz Francijas dienvidiem, kur atrodas Goodyear poligons. Tur arī notika šis riepu tests. Šoreiz tiks testētas 195/65/R15 izmēra riepas ar indeksu H (ātrums līdz 210 km/h). Starp šīm ir jau tādi iepriekš pazīstami modeļi, kā Pirelli P6, Continental Premium Contact, Goodyear Eagle Ventura, Nokian NRH2. Bet ir arī jaunumi: Michelin Pilot Primacy, Bridgestone Turanza ER70, Hankook Optimo K406.
Ne jau pirmo reizi šeit notiek riepu testi, bet katru reizi pārņem sajūsma par ideālajiem riepu pārbaudes apstākļiem. Poligona perimetru ierobežo 3,3 km gara ātruma trase, kur pārbauda riepu vadāmību un noturību uz sausa asfalta. Apļa iekšpusē atrodas dažādi citi ceļi, lai noteiktu riepu kvalitāti mitra asfalta apstākļos.
Poligonā gan neesam vienīgie. Tepat brauc arī Goodyear pārstāvji, kuri ar BMW 3-series pārbauda jaunākās Goodyear Eagle F1 riepas. Te ir arī Renault komanda, kas piemeklē labākās riepas Espace un Laguna modeļiem.

Poligona dispečeram paziņojam, ka esam gatavi testēt savas riepas. Mums tiek dota atļauja, ar piezīmi – “nemaisīties pa kājām” Lagunai. Piestiprinām pie mašīnas GPS raidītāju, lai iespējami precīzi varētu fiksēt ātrumu un bremzēšanas ceļu. Uz mitra asfalta bremzēšanas ceļa noteikšanas metode ir sekojoša: ar ātrumu 85 km/h uzbraucam uz mitra asfalta posma un strauji bremzējam. ABS klakšķot auto apstājas un dators fiksē attālumu, cik nobraukts no 80 km/h līdz 10 km/h. Ar katrām riepām tests tiek atkārtots vismaz 12 reižu. Pēc rezultātu noapaļošanas par labākajām šajā pārbaudē tiek atzītas Pirelli P6, atstājot aiz sevis Bridgestone un Hankook.
Pārvietojamies uz blakus joslu. Šeit vairs nav mitrs asfalts, bet gan pamatīga peļķe, kuras dziļums ir 7 mm. Šeit tiks noteikta riepu akvaplanēšanas pretestība taisnvirziena kustībā. Vadītāja uzdevums – ieskrieties ar maksimālu intensitāti. Agri vai vēlu, riepas sāks “peldēt”, zaudējot kontaktu ar segumu. Neskatoties uz to, ka tiek spiesta gāze, mašīnas ātrums vairs nepalielinās. Ar Goodyear riepām testa SAAB ieskrējās līdz 102 km/h. Jūtami mazāku ātrumu varēja sasniegt Michelin Pilot Primacy – 95 km/h.

Tagad tiks pārbaudīta akvaplanēšanas pretestība uz līkuma. Tā būtība ir sekojoša: mašīna brauc pa apli ar rādiusu 100m. Tad tā iebrauc ūdens vannā, kuras dziļums ir 8 mm. Protams, centrbēdzes iedarbības rezultātā, auto novirzīties no kursa. Tiek rēķināts maksimālais ātrums, ar kuru mašīna var izbraukt pa šādu apzīmētu koridoru, nenovirzoties no kursa. Šeit labākais rādījums pieder Goodyear.
Protams, cīnīties ar akvaplanēšanu uz šādām poligona trasēm ir ne tikai interesanti, bet arī droši. Sliktāk ir tad, kad vadītājs zaudē kontroli pār mašīnu uz parasta ceļa. Ko darīt? Tikai bez panikas! Ja auto nav aprīkots ar ABS, tad nevajadzētu spiest bremzi “līdz grīdai”, jo tad atjaunot riteņu kustību un auto vadāmību būs vēl grūtāk. Negrieziet stūri lielā leņķī – pēc saķeres atjaunošanās auto var pēkšņi “aizlekt” negaidītā virzienā. Vislabāk ir nogaidīt šo nepatīkamo brīdi un gatavoties bremzēšanai un auto vadīšanai pēc saķeres atgūšanas.
Nākošā testa sadaļa – auto brauc pa 80m diametra apli, kurš tiek mitrināts ar ūdeni. Labākās ir tās riepas, ar kurām auto spēj veikt šo apli ar vislielāko ātrumu. Šajā disciplīnā atkal labākās Pirelli P6.

Tagad – pats interesantākais posms: auto vadība uz slapja asfalta. Trase, kuras garums ir 1600 m, tiek laistīta ar ūdeni. Patīkami, ka ūdens uz trases tiek liets tā, ka logu tīrītājs nav jāieslēdz… Uz trases ir dažādas virāžas. Dažos posmos var ieskrieties līdz 120 km/h, bet citur par 20 km/h ātrāk nepabrauksi. Daži apļi pa tādu trasi un eksperti fiksē subjektīvo informāciju par katru riepu komplektu. Kuras riepas tieši šobrīd atrodas uz auto, eksperti nezina. Viņi zina – riepa nr.1 vai nr.5. Vēl tiek fiksēts arī apļa veikšanas laiks. Pēc datu apstrādes izrādījās, ka labākos apļa laikus izdevās uzrādīt ar Pirelli P6 un Bridgestone riepām aprīkotajam spēkratam. Tai pašā laikā eksperti atzina par labākajām Continental riepas. Beidzot “mitrās lietas”, pārvācamies uz sausāku posmu.
Tagad šķēršļa apbraukšanas imitācija. Mašīna ieskrienas un strauji mēģina apbraukt šķērsli. Gan pēc ekspertu atzinuma, gan pēc objektīviem rādītājiem labākās izrādījās Pirelli un Continental riepas– manevra izpildīšanas ātruma.
Pēdējais tests – pati temperamentīgākā daļa… ieskrējieni, maksimālas sānu slodzes, bremzēšanas, atkal ieskrējieni. Taisnajos gabalos – ātrums līdz 200 km/h. Jāsaka, ka pēc šiem ekstrēmajiem testiem visas riepas izskatās vienādi slikti.
It kā jau tests beidzies, bet vēl ir iespēja ar vēl vienu jaunu komplektu noteikt klusākās riepas. Tas gan ir uzskatāms par ļoti subjektīvu testu. Bet līderi arī šeit ir zināmi… Hankook un Michelin. Jāatzīst, ka arī pārējos testa dalībniekus nevar apvainot par īpaši skaļu uzvedību.
Tātad tests ir beidzies – jāpaziņo uzvarētājs. Un uzvarētājs irrrrr: Pirelli P6. Ļoti tuvi sekotāji ir Goodyear, Continental un Bridgestone – tās samērā nedaudz atpaliek no galvenā līdera Pirelli P6.
Tagad par katru riepu atsevišķi

PIRELLI P6 ir mūsu testa uzvarētāji. Lieliskas saķeres īpašības uz mitra seguma. Uz dziļākām peļķēm mašīna labi bremzējas, pārliecinoši turas uz līkumiem. Jāsaka, ka saskarē ar lieliem ūdens krājumiem, Pirelli protektors piekāpjas sekotājiem. Bet par to, kāda bauda ir vadīt mašīnu ar šīm riepām! Gan uz sausa, gan mitra asfalta ar šīm riepām var darīt, ko vēlies. Tiesa, momentānā riepu reakcija nepieredzējušam vadītājam var radīt pat negaidītu pārsteigumu. Pirelli P6 arī iepriecina ar komfortu – tās ir mīkstas un ripo gandrīz bez skaņas. Tikai, nedod Dievs, ar tādām braukt ziemā! Kaut šīs ir pašas labākās, tomēr Pirelli P6 ir tikai vasaras riepas! Riepas kopējais novērtējums pēc 10 ballu sistēmas – 8,5. Izteiktākās pozitīvās īpašības: mitra asfalta saķeres īpašības, vadāmības raksturojums. Izteiktākais mīnuss: vājā saķere uz sniega un ledus.

CONTINENTAL PREMIUM CONTACT
Vadāmības ziņā Continental kļuva par neapšaubāmiem testa favorītiem vadāmības ziņā. Pie tam nebija svarīgi, asfalts ir sauss vai mitrs. SAAB ar šīm riepām bija ne tikai jaudīgs, bet arī ļoti paklausīgs auto. Saķeres īpašības uz mitra asfalta kaut arī nav vislabākās, bet pietiekoši pārliecinošas. Riepām ir labs komforta rādītājs, kā arī laba uzvedība ziemas apstākļos. Continental Premium Contact ir uzskatāmas par riepām ar labi sabalansētām īpašībām bez izteiktiem mīnusiem. Riepas kopējais novērtējums: 8,4. Izteiktākās pozitīvās īpašības: vadāmības īpašības uz sausa asfalta, vadāmības īpašības uz mitra asfalta. Izteiktāko mīnusu nav.

GOODYEAR EAGLE VENTURA
Šīs riepas ir absolūts līderis akvaplanēšanas ziņā. Tomēr, ja peļķu nav, un asfalts ir mitrs, parādās ekspertu pretenzijas pret saķeri. Tas pats attiecas uz vadāmību. Šīs riepas ir ļoti labas, ja ar auto dara to, kas paredzēts. Ekstremālās situācijās ar šīm riepām tas uzvedīsies nedaudz savādāk. Nedaudz vairāk “gāzes” un mašīna jau izslīd. Šīs riepas noteikti nav domātas ātrumsacīkstēm. Bet par to, cik viegli tās “apēd” sīkās bedrītes… Uz ceļa arī uzvedas īpaši klusu. Ziemā vadāmība normāla. Riepas kopējais novērtējums: 8,4. Izteiktākās pozitīvās īpašības: augsta pretestība pret akvaplanēšanu, augsts komforta līmenis. Izteiktākais mīnuss: viduvēji vadības raksturojumi.

BRIDGESTONE TURANZA ER70
Šīs riepas iepriecina ar savām saķeres īpašībām uz mitra asfalta, bet nedaudz “klibo” vadāmība. It kā līdz noteiktam ātrumam tās uzvedas stabili – kā pa sliedēm, bet palielinot ātrumu, pēkšņi tās “noraujas”. Tas pats notiek arī uz sausa asfalta. Ekstrēmi braucot ar šīm riepām būs vairāk jāsakoncentrējas, lai nepārkāptu izslīdēšanas robežu. Ar komfortu – nekādu problēmu. Neskatoties uz pieminētajām problēmām, Bridgestone ir kvalitatīvas riepas. Riepas kopējais novērtējums: 8,3. Izteiktākās pozitīvās īpašības: saķere uz mitra asfalta, vadāmība uz mitra asfalta. Izteiktākais mīnuss: vadība uz sausa asfalta.

MICHELIN PILOT PRIMACY
Neko sliktu par Michelin vadāmību nevar teikt – auto ar šīm riepām izpilda komandas un pat piedod vadītāja kļūdas. Bet tas viss notiek pie samērā zemiem ātrumiem. Ieskrieties ātrāk labāk nemēģināt, jo tad riepas daļēji zaudē drošo saķeri ar ceļu. Tajā pašā laikā ūdens šķēršļus šīs riepas spēj šķērsot bez problēmām. Labākas akvaplanēšanas īpašības ir tikai Goodyear riepām. Komforta piekritējiem šīs riepas patiks – tās ir vienas no klusākajām. Jā un ziemā tās arī nav īpaši slidenas. Riepas kopējais novērtējums: 8,0. Izteiktākās pozitīvās īpašības: labas akvaplanēšanas īpašības, zems trokšņu līmenis. Izteiktākais mīnuss: saķeres īpašības uz mitra asfalta.

NOKIAN NRH2
Nokian vasaras riepas reti kad nonāk starp salīdzinošo testu līderiem. Tā ir arī šoreiz. Viduvējās vadāmības īpašības, kā arī tieksme uz akvaplanēšanu nedeva iespēju šīm riepām kandidēt uz augstāku novērtējumu. Uz sausa asfalta viss ir labi, bet līdz robežai, kuru pārkāpjot var gaidīt trajektorijas izmaiņas. Riepas kopējais novērtējums: 7,3. Izteiktākā pozitīvā īpašība: viduvējas vadības īpašības uz mitra asfalta. Izteiktākie mīnusi: saķere uz mitra asfalta, nepietiekama pretestība pret akvaplanēšanu.

HANKOOK OPTIMO K406
Hankook samērā labi uzvedās uz mitra asfalta, akvaplanēšanas ziņā arī ne pašas sliktākās. Šīs riepas īpaši slikti pierāda sevi sānslīdes gadījumos. Braucot pa apli, auto ļoti ātri sāks izslīdēt. Šīs riepas ir ļoti klusas, gluži kā Michelin… un tikpat "nedrošas" ziemā, kā Pirelli. (Tās taču ir vasaras riepas!) Riepas kopējais novērtējums: 7,1. Izteiktākā pozitīvā īpašība: zemais trokšņu līmenis. Izteiktākie mīnusi: vadības raksturojums, zemās saķeres īpašības ziemā.
iAuto//Autoreview
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.
Smieklīgs tests, priekšējā piedziņa vienmēr ir bijusi grūtāk vadāma salīdzinot ar klasiku, mitros laika apstākļos.