No OCTA Garantijas fonda izmaksāti 5 miljoni latu 1

 
6.septembris 2007 9:21

Desmit gadu laikā kopš transportlīdzekļu īpašnieku obligātā civiltiesiskā apdrošināšanas ieviešanas Latvijā no OCTA Garantijas fonda izmaksāti 5 miljoni latu.

No tiem lielāko daļu 92 % veido maksājumi ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem un transportlīdzekļu īpašniekiem, savukārt 8% tika izlietoti OCTA polišu atlaižu kompensēšanai lauksaimniekiem un I, II un III grupas ar kustību traucējumiem invalīdiem.

Garantijas fonds ir nodrošinājums, ka ikviens ceļu satiksmes negadījumā cietušais saņems likumā noteikto kompensāciju. Gadījumi, kad izmaksas tiek veiktas no Garantijas fonda, gandrīz vienmēr ir saistīti ar rupjiem autoīpašnieka vai autovadītāja pārkāpumiem, piemēram, ceļu satiksmes negadījumu izraisījušais transportlīdzeklis nav apdrošināts, pametis notikuma vietu, bet traumas guvis kājāmgājējs vai velosipēdists, u.tml., tad no Garantijas fonda izmaksātās atlīdzības tiek piedzītas no vainīgā ar regresa prasībām. Tomēr ne visos gadījumos tas ir iespējams.

Garantijas fonda uzkrāto līdzekļu administrēšanu veic Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB).

92% no izmaksām veido atlīdzības ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem

No Garantijas fonda 10 gadu laikā par nodarītajiem zaudējumiem ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem ir izmaksāti 4,7 milj. latu.

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Šāds fonds ir garantija ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem, ka tie saņems likumā noteikto atlīdzību, kas pienākas arī gadījumos, ja vainīgais transportlīdzekļa īpašnieks nav savu civiltiesisko atbildību apdrošinājis vai arī zaudējumus radījis nenoskaidrots transporta līdzeklis, bet traumas guvis, piemēram, gājējs, riteņbraucējs vai automašīnas pasažieris.”

No Garantijas fonda gandrīz pusmiljons izmaksāts OCTA atlaižu kompensācijās

No 2004. gada septembra Latvijā darbojas sistēma, kas nodrošina atlaižu piešķiršanu OCTA polišu iegādei lauksaimniekiem, kā arī I, II un III grupas ar kustību traucējumiem invalīdiem. Kopš tās stāšanās spēkā kompensācijās izmaksāti jau gandrīz 400  tūkstoši lati.

J.Stengrevics: „Atlaižu kompensēšana invalīdiem un lauksaimniekiem viennozīmīgi ir atbalstāma lieta. Vienīgi mūs uztrauc, vai šo atlaižu  finansēšanas avotam būtu jābūt no OCTA Garantijas fonda, kura izveides mērķis ir pasargāt ceļu satiksmes negadījumos cietušos no zaudējumu neatlīdzināšanas. Diez vai, piemēram, pensionāram, kas iegādājas polisi būtu jāmaksā vairāk, lai savukārt lauksaimnieki un invalīdi polisi varētu saņemt lētāk.

Saskaņā ar likumu apdrošinātāja noteiktās apdrošināšanas prēmijas  maksājums par 40 procentiem tiek samazināts I un II grupas, kā arī III grupas invalīdiem, kuriem ir apgrūtināta pārvietošanās, bet lauksaimniecības produkcijas ražotājam šis maksājums tiek samazināts par 30 %.

Garantijas fondā uzkrāti gandrīz 18 milj. latu

Kopš 1997. gada, kad Latvijā tika ieviesta transportlīdzekļu īpašnieku obligātā civiltiesiskā apdrošināšana, OCTA Garantijas fondā ir uzkrāti gandrīz 18 miljoni latu. 

J.Stengrevics: „Garantijas fondam ir ļoti liela nozīme OCTA tirgū, jo tas nodrošina nozares stabilitāti valstī. Iemaksas fondā kalpo kā garantija apdrošinātāja spējai nodrošināt finansiālās saistības maksātnespējas gadījumā, šādā veidā nodrošinot OCTA tirgus stabilitāti un pasargājot to no krasām svārstībām.”

Latvijā OCTA apdrošināšanas vēsturē vērienīgākās izmaksas no Garantijas fonda saistītas ar apdrošināšanas sabiedrības “AK Alianse” maksātnespējas atzīšanu 2002.gadā. Šīs apdrošināšanas sabiedrības apdrošinātu transporta līdzekļu izraisīti ceļu satiksmes negadījumi prasījuši izmaksas no Garantijas fonda pat vēl četrus gadus pēc sabiedrības maksātnespējas atzīšanas. Neskatoties uz to, ka „AK Alianse” aizņēma tikai ļoti nelielu daļu Latvijas OCTA tirgū, tās maksātnespējas rezultātā no fonda zaudējumu segšanai jau izdoti gandrīz 300 000 latu.

OCTA apdrošināšanas sabiedrības, papildus vienreizējai iemaksai 5 tūkst. latu apmērā, Garantijas fondā veic ikmēneša iemaksas par katru pārdoto polisi. To apmērs tiek koriģēts katru gadu, atbilstoši Ministru Kabineta noteikumiem „Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtība”.
 
Visi komentāri
 
242316. viesis 6.septembris 2007 20:51
0 0 Atbildēt

incanti, līdz cik miljoniem ir jākāpj uzkrājumam, lai maksājumi šajā fondā sāktu samazināties? Vai arī varbūt kāds kādreiz paņems kādu koferīti ar dažiem miljoniem un aizlaidīsies tālēs zilajās... jo būs uzkrājies viņaprāt pārāk daudz...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti