Ir lietas, kas nemainās un ir aktuālas katru gadieu - no iAuto.lv arhīva. Ziemā ļoti būtiski ir jāmaina braukšanas temps, stils un galvenais – ātrums! Viena no svarīgākajām atšķirībām ziemas sezonā ir bremzēšanas ceļa palielināšanās. Tas ir daudzkārt lielāks nekā vasarā.
Iespēja precīzi manevrēt, apbraucot šķēršļus, ziemā stipri samazinās. Tāpēc nedrīkst bremzēt pēdējā brīdī, kā arī vienmēr jārūpējas, lai starp priekšā braucošo mašīnu un jūsu mašīnu ir pietiekama distance neparedzētiem manevriem.
Pareiza riepu izvēle ir viens no svarīgākajiem rādītājiem, kas būtiski ietekmē automašīnas uzvedību un satiksmes drošību uz ceļa.
Saķeres laukums riepai ar ceļa virsmu ir apmēram plaukstas lielumā, tāpēc sevišķi svarīgi izvēlēties labas kvalitātes un piemērotas riepas. Ja riepas protektora augstums ir zemāks par 4 mm, riepa nespēs nodrošināt pietiekamu saķeri.
Jāseko līdzi arī gaisa spiedienam riepās, jo no tā arī ir atkarīgs cik laba būs riepas saķere ar ceļa segumu.
Pērkot riepas, ieteicams vērsties pie riepu speciālistiem, kas vislabāk palīdzēs orientēties plašajā piedāvājuma klāstā.
Pašlaik, kad pastāv liela izvēle – riepas ar un bez radzēm, ziemas un vissezonas, iesakām autovadītājiem piemērotākās riepas izvēlēties pēc vairākiem kritērijiem:
* Kvalitāte - riepu kvalitātei ir tieša saistība ar drošību, tāpēc mēģinājumam ietaupīt var būt bēdīgas sekas;
* Riepas izgatavošanas laiks – gumijai ir tendence ar laiku palikt cietai, un tas neuzlabo saķeres īpašības, tāpēc pirkt vecas riepas ar labu protektoru nav labākais veids kā rūpēties par savu drošību;
* Lietošanas vajadzība – braukšanas segums pilsētā un uz lauku ceļiem būs stipri atšķirīgs;
Ja braukšana notiek pārsvarā pilsētā, daudzi autovadītāji priekšroku dod riepām bez radzēm, jo radžotām riepām piemīt īpašība būt skaļām, tās ir nedaudz smagākas, un līdz ar to automašīnai jāpatērē vairāk degvielas, radzes mēdz arī izkrist, un tad nepieciešams pārbalansēt riteņus riepu servisā. Pretējā gadījumā tiek bojāta automašīnas piekare, un braukšana ar automašīnu ir nekomfortabla.
Jāatceras, ka, uzliekot jaunas radžotas riepas iesākumā ieteicams pārāk nenoslogot riepas ar strauju uzsākšanu vai bremzēšanu, jo tas ļaus radzēm labāk atrast savu vietu riepā un ilgāk rūpēties par jūsu drošību.
Ja daudz jābrauc pa lauku ceļiem, tad nopietni jāapsver iespēja lietot radžotas riepas, jo vairums lauku ceļu ziemā ir klāti ar ledu vai stipri piebrauktu sniegu, un šādos apstākļos, radzēm ir priekšrocības.
Braucot ar radžotām riepām uz asfalta seguma vai bruģa, jābūt gataviem, ka mašīnas uzvedība būs diezgan savāda, jo radzei nav īsti, kur ieķerties, tādējādi ir grūti nodrošināt pietiekamu saķeri. Uz bruģa ir grūtības ar apstāšanos, savukārt uz asfalta mašīnai būs nedaudz kavēta kustība attiecībā pret stūri.
Jāatceras, ka daudzās Eiropas valstīs pastāv ierobežojumi braukšanai ar radžotām riepām, savukārt Skandināvijā braukt ar šādām riepām ir atļauts.
Autovadītājiem noteikti jāatceras arī vienkārša sakarība- saķeres kvalitāti līdz zināmai robežai var kompensēt ar pareizi izvēlētu ātrumu! Ja ir aizdomas par to, ka riepai ir problēmas ar saķeres nodrošināšanu, noteikti, pirmkārt, jāsamazina ātrums.
Piemērots automašīnas tehniskais nodrošinājums, pareiza ātruma izvēle, autovadītāja teorētiskās un praktiskās zināšanas par reakciju dažādās neparedzētās situācijās ir drošas braukšanas ziemā drošākie nosacījumi.
DBS apmācību direktors Artūrs Priednieks
Graficiņš parāda, ka riepas ar šipiem nobremzē labāk arī uz slapja asfalta, pretēji tam, ko mums vislaik stāsta avīzes: www.autoreview.ru/archive/2007/...able3_1024.jpg