Šogad par ¼ vairāk iesniegti OCTA zaudējumu pieteikumi 2

 
23.novembris 2007 9:56

Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem šogad pirmajos deviņos mēnešos apdrošināšanas sabiedrībās ceļu satiksmes negadījumos cietušie iesnieguši 45,2 tūkst. zaudējumu pieteikumus, kas ir par ¼ vairāk nekā 2006.gada deviņos mēnešos.

Salīdzinot ar 2006.gada 9 mēnešu datiem, par 45% palielinājusies piekritušo atlīdzību summa, kas sastāda 21,9 milj,latu. Savukārt apdrošinātāji OCTA prēmijās saņēmuši 25,1 milj.latu. Turklāt vidējās atlīdzības izmaksa par apdrošināšanas gadījumu no 495,62 latiem pieaugusi līdz 603,91 latam.

Šogad septembrī OCTA palika 10 gadi, kopš sistēma Latvijā uzsāka darbību 1997.gadā.

92% jeb 20,2 milj.latu no atlīdzībām veido transportlīdzekļu bojājumi vai bojāeja

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Šī gada pirmajos deviņos mēnešos, neskatoties uz to, ka nopelnīto prēmiju apmērs ir paaugstinājies par 37%, ievērojami straujāk ir pieaugušas piekritušās atlīdzību prasības – par 45%. Turklāt par 22% palielinājies vidējās atlīdzības izmaksas par gadījumu, sasniedzot jaunu rekordu - 604 latus. Līdz ar to arī šogad apdrošināšanas sabiedrību peļņas vai zaudējumu tehniskā aprēķina rezultāts šī gada pirmajos deviņos mēnešos ir bijis negatīvs.

Šādu rezultātu sekmējuši vairāki faktori. Galvenokārt, straujā inflācija valstī, kā rezultātā strauji pieaug cietušo transportlīdzekļu remontdarbu veikšanas izmaksas. Vidēji šogad šīs izmaksas ir kāpušas par 20 - 30%. Turklāt jāņem vērā fakts, ka aptuveni 92% no atlīdzībām veido transportlīdzekļu bojājumu un bojāejas atlīdzināšana. Pieaugot transportlīdzekļu skaitam ceļu satiksmē, palielinās arī izraisīto negadījumu skaits. Šogad vien OCTA apdrošinātāji saņēmuši par aptuveni 25% vairāk atlīdzību pieteikumus nekā tādā pašā laika posmā pērn. Būtiski, ka izdevīgo līzingu un piedāvājumu dēļ strauji pieaudzis jaunu transportlīdzekļu skaits ceļu satiksmē, kas savukārt nozīmē daudz lielākus zaudējumus ceļu satiksmes negadījuma rezultātā, salīdzinot ar gados vecākiem transportlīdzekļiem.” 

Apdrošināšanas sabiedrībām papildus atlīdzību izmaksām ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem ir jāveic obligātie atskaitījumi, kas šogad deviņos mēnešos veido 1,96 milj.latu. No tiem lielāko daļu veidoja maksājumi Ceļu satiksmes negadījumu novēršanas un profilakses fondam, kurā iemaksāti 801 tūkst.latu. Lielākā daļa šo līdzekļu tiek izlietoti sociālo kampaņu veidošanai, lai veicinātu autovadītāju sociālo atbildību un uzlabotu braukšanas kultūru. Saskaņā ar OCTA likumu 50% šī fonda finansējuma izmanto Iekšlietu ministrijas padotībā esošās iestādes, tostarp Ceļu policija, bet atlikušo daļu citas institūcijas.

Obligāta prasība ir parakstīto risku pārapdrošināšana, kas no visu apdrošināšanas prēmiju summas 2006.gada deviņos mēnešos veidoja 14%, bet šogad tādā pašā laika posmā jau 23%.

Palielinās pavirši aizpildīto saskaņoto paziņojumu skaits

Arvien lielāks skaits ceļu satiksmes negadījumu tiek pieteikti, pamatojoties uz saskaņotajiem paziņojumiem un septembra mēnesī jau 56,18% no visiem apdrošināšanas gadījumiem tika pieteikti tieši ar saskaņotajiem paziņojumiem. Tomēr arvien biežāk transportlīdzekļu apdrošinātāji saskaras ar pavirši vai nepareizi aizpildītām saskaņoto paziņojumu veidlapām, kas apgrūtina ceļu satiksmes negadījumā vainīgā noteikšanu.

J.Stengrevics: „Jāatgādina, ka šādos gadījumos, kad pēc abu vadītāju aizpildītajām veidlapām trasologiem objektīvi nav iespējams noteikt negadījuma izraisītāju, apdrošinātāji var pieņemt lēmumu par abu vadītāju daļēju vainu un kompensēt tikai 50% no zaudējumiem. Šādos gadījumos ieguvējs noteikti nav šoferis, kas ceļu satiksmes negadījumu nav izraisījis. Tādēļ vienmēr transportlīdzekļu vadītājiem ļoti rūpīgi jāizlasa un jāaizpilda saskaņoto paziņojumu veidlapas, bet gadījumos, kad savā starpā tomēr nevar vienoties par negadījuma apstākļiem, vērsties Ceļu policijā. ”

Saskaņoto paziņojumu izmantošana gan ir paredzēta tikai tajos gadījumos, kad ceļu satiksmes negadījumā iesaistīti divi transportlīdzekļi un nav cietuši cilvēki, nav nodarīti bojājumi trešās personas mantai, kā arī transportlīdzekļiem nav radušies bojājumi, kuru dēļ tie nevar vai tiem aizliegts braukt.
 

Septembrī – OCTAI 10 gadi

OCTA sistēma Latvijā tika izveidota 1997.gada rudenī. Līdz ar to šogad apritēja 10 gadi, kopš sistēma uzsākusi savu darbību. Šo 10 gadu laikā atlīdzībās ceļu satiksmes cietušajiem izmaksāti vairāk nekā 100 milj.latu. Veiksmīgi ieviests Saskaņotais paziņojums, izstrādātas modernas informācijas datu bāzes, palielināti atlīdzību limiti, ieviestas nemateriālās atlīdzības. Vairākkārt pilnveidoti ar OCTA saistīti likumdošanas akti.

Šobrīd OCTA tirgū darbojas 9 apdrošināšanas sabiedrības: „Balta”, „Baltikums”, „Balva”, „BTA”, „Ergo Latvija”, „Parekss Apdrošināšanas Kompānija”, „IF Latvia”, „Seesam Latvia”, „Baltijas Apdrošināšanas Nams”.

LTAB tika izveidots, lai sekmīgi ieviestu OCTA sistēmu Latvijā. Sākotnēji – līdz 2004.gada augustam tas darbojās LR Finanšu ministrijas pakļautībā ar nosaukumu Satiksmes Birojs. Kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija un tās darbības mērķis ir nodrošināt ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību un OCTA sistēmas stabilitāti un attīstību. Tas ir OCTA garantijas fonda turētājs, lemj un atbild par tā līdzekļu izlietojumu. LTAB pilda Latvijas Zaļās kartes biroja funkcijas un ir Zaļās kartes Biroju Padomes biedrs, atbilstoši ES 4. Direktīvas prasībām īsteno Informācijas centra un Kompensācijas iestādes funkcijas, veic tehnisko ekspertu sertificēšanu un apmācību.
 
Visi komentāri
 
247666. viesis 23.novembris 2007 17:12
0 0 Atbildēt

Ko nu gaužās par tām grūtībām noteikt vainīgo. Katrs sīkums taču ir "tiesiska" iespēja neizmaksāt atlīdzību.

247830. viesis 27.novembris 2007 11:38
0 0 Atbildēt

Bet kā ar ieņēmumu daļu? Rakstā tik runa par izdevumiem. Nabadziņi.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus 1.ceturksnī – pieprasījums pēc e-auto auto nokrities, pēc hibrīdiem – audzis

KBA (federālās motorizēto transportlīdzekļu aģentūras) apkopotie dati liecina, ka arī trīs mēnešu griezumā pieprasījuma kritums pēc elektroautomobiļiem ir gana iespaidīgs. Lasīt vairāk

 

No 45 750 eiro - Toyota sākusi jaunā GR Yaris iepriekšpārdošanu

Ir sākusies jaunā Toyota GR Yaris iepriekšpārdošana, un tā cenas ir no 45 750 eiro. TOYOTA GAZOO Racing rallija programmā dzimušais un sacīkstēs rūdītais hečbeks debitēja pirms trim gadiem, bet pēc modernizācijas tas ir ieguvis dažādus dizainiskos, tehniskos un konstruktīvos uzlabojumus, kas braukšanu pacels jaunā līmenī. Lasīt vairāk

 

Šajā pavasarī 11 Latvijas pilsētās atgriežas vides akcija "Dod riepām otru dzīvi" 9

Ar pavasara un siltā laika tuvošanos tiek aktualizēti auto īpašnieku jautājumi – kur likt vecās riepas un kas ir videi draudzīgākais veids, kā tās utilizēt? Lasīt vairāk

 

“Eurofighter” iznīcinātāji bāzējas Latvijā (+ VIDEO) 3

Pieci Vācijas “Eirofighter” iznīcinātāji, katrs 100 miljonu eiro vērtībā, un vairāki simti karavīru NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā līdz šā gada nogalei bāzēsies Latvijas gaisa spēku bāzē Lielvārdē. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti