Eksperti: interneta lietošana automobilī - modes lieta 1

 
19.decembris 2007 10:20

Kamēr Rīgas dome joprojām nav piedāvājusi konstruktīvu risinājumu sastrēgumu problēmas risināšanai un to novēršanai, autobraucēji meklē jaunus radošus paņēmienus, kā efektīgāk izmantot laiku, ko ir spiesti pavadīt, drūzmējoties automašīnu rindās galvaspilsētas ielās.

Ja agrāk, stāvot „korķī” autobraucēji, izmantojot mobilo tālruņu priekšrocības, varēja piezvanīt uz biroju, vai arī izlasīt rīta avīzes, tad šodien, pateicoties modernajam tehnoloģijām un bezvadu ātrgaitas pārraides sistēmām, tādām kā UMTS, kļuvis iespējams lietot kvalitatīvu internetu jebkurā vietā, uz ielas, parkā, juras krastā un pat automašīnā.

Saistībā ar moderno tehnoloģiju attīstību un to piedāvātajām iespējām rodas arī jauns problēmu loks, kuru risinājumam nepieciešami kā izskaidrošanas un sociāli atbildīgu sabiedriskās domas kampaņu piedāvājumi, tā arī izvērsta diskusija, secināts sabiedrisko attiecību un sociālo pētījumu kompānijas „A.W.Olsen & Partners” veiktajā ekspertu aptaujā par mobilā interneta izmantošanas paradumiem un tā ietekmi uz sabiedriskajiem procesiem. Kā lielākais problēmu loks pētījumā atklājas satiksmes drošības jautājumi, kuri saasinās saistībā ar iespēju pie stūres ne tikai sarunāties pa mobilo tālruni, bet arī atbildēt uz e-pastiem, sērfot internetā, kā arī veikt citas darbības, kuras piedāvā mobilais internets.

Autobraucēju un ekspertu vidū domas dalās

Gints Lazdiņš, sabiedrisko attiecību aģentūras „A.W.Olsen & Partners” valdes priekšsēdētājs, neslēpj, ka sastrēgumos stāvot, nereti mēdz izmantot mobilo internetu, apskatot jaunākos e-pastus, vai iepazīstoties ar svarīgākajām ziņām. „Uzskatu, ka ceļu policijai, pieķerot autovadītāju pie stūres lietojam internetu, jābūt adekvātai. Ja sods tiek piemērots par mobilā tālruņa vai interneta lietošanu, tad tieši tāpat vajadzētu piemērot sodu arī par smēķēšanu, ēšanu, avīžu lasīšanu, krāsošanos vai deguna urbināšanu pie stūres,” saka G.Lazdiņš.

„Tā kā dzīvoju un strādāju Daugavas pretējās pusēs, cenšos izbraukt agri no rīta - mazliet pēc 6 jau esmu darbā, un arī vakaru ieplānoju tā, lai nokļūtu vajadzīgajā pusē vai nu pirms vai pēc sastrēgumstundām. Datoru pie stūres nelietoju, bet nesaskatu tajā neko "kriminālu",” norāda A/s Aldaris sabiedrisko attiecību vadītājs Ilmārs Jargans. Pēc viņa ieskatiem, viss atkarīgs no paša lietotāja - vai viņš spēj būt "multifunkcionāls". Alus ražotāja pārstāvis novērojis, ka sievietēm tas izdodas krietni veiksmīgāk. „Ja nu tomēr gadās iekļūt sastrēgumā, lasu līdzpaņemto presi. Lielākais grēks pie stūres - īsziņu rakstīšana,” uzskata I.Jargans.

„Ņemot vērā, ka bezvadu internets kļūst arvien populārāks un pat mājokļi tiek aprīkoti ar WiFi iespējām, tad paredzu, ka parādīsies arī arvien vairāk cilvēku, kas pie stūres izmantos datoru ar interneta pieslēgumu,” domā a/s Rīgas dzirnavnieks ģenerāldirektors Sandis Jansons. Viņš gan neuzskata to par normālu praksi, ka cilvēki sērfo internetā pie auto stūres. „Problēma nav tajā, ka cilvēkam ir aizņemtas rokas, bet gan, ka viņš koncentrējas uz citām lietām un nevis braukšanu. Tieši uzmanības novēršanas dēļ rodas avārijas un, manuprāt, šādas lietas, līdzīgi kā arī smēķēšanu, vajadzētu aizliegt.”

 „Interneta izmantošana, atrodoties pie automašīnas stūres, atļauj nezaudēt laiku un tikt galā ar uzdevumiem (informācijas analīze, informācijas ieguve, apmaiņa utt.), kuriem vienmēr pietrūkst laika, kas globālas informatizācijas apstākļos ir neizbēgami,” secina Baltijas starptautiskās akadēmijas mācību programmas „Sabiedriskās Attiecības" vadītājs Vsevolods Kačans.

Klāvs Sedlenieks, sociālantropologs un Latvijas Universitātes lektors domā, ka interneta lietošana automašīnā ir pati par sevi saprotama. „Ja agrāk lasīja avīzes mājās, no rīta dzerot kafiju, tagad viņi ietaupa laiku, apskatot ziņas internetā, tāpat ir arī ar šīm tehnoloģijām,” saka K.Sedlenieks.

Mobilā interneta lietošanas popularitāte pieaug

Mobilo sakaru operatora „Latvijas Mobilais Telefons” prezidents Juris Binde atzīst, ka mobilā interneta popularitāte LMT tīklā strauji aug. Par to liecina kaut vai fakts, ka šogad iBiroja pieslēgumu lieto sešas reizes vairāk klientu nekā pērn. „Cilvēki novērtē to, ka var paņemt līdzi ceļojumā portatīvo datoru un pārbaudīt savu e-pastu vai apskatīties iecienītās mājas lapas no jebkuras vietas ar fiksētajam internetam līdzvērtīgu datu pārraides ātrumu,” uzskata J.Binde. Tiesa, viņš arī norāda, ka LMT kā sociāli atbildīgs uzņēmums, rūpējoties par saviem klientiem, jau ir iesaistījies kampaņās, kur aicina mobilo tālruņu lietotājiem pie stūres izmantot brīvroku sistēmu, kā arī izslēgt tālruni kultūras un izklaides pasākumos. To tomēr cilvēki dara daudz biežāk. „Mobilo internetu, visticamāk, tikai izņēmuma kārtā kāds izdomā izmantot sēžot pie stūres,” domā LMT prezidents Juris Binde.

Autobraucēju uzvedība – adaptēšanās videi

Baltijas starptautiskās akadēmijas mācību programmas "Sabiedriskās Attiecības" vadītājs Vsevolods Kačans uzskata, ka jaunā ieraduma pamatā ir cilvēka uzvedība – tā ir adaptēšanās videi. „Mūsdienu attīstītajā sabiedrībā dzīves stils un nosacījumi ir tādi, ka ir nepieciešams izmantot jebkuru tehnoloģiju iespējas, ar kuru palīdzību var atvieglot dažādu svarīgu jautājumu risināšanu. Interneta lietošana pie stūres nav izņēmums.”

Arī praktizējošais psihologs, sociālās psiholoģijas maģistrs un Daugavpils Valsts Universitātes sociālās psiholoģijas katedras doktorants Boriss Falkovs uzskata, ka cilvēku prātus aizvien vairāk aizrauj jauno tehnoloģiju sniegtās iespējas. „Sabiedrība gatava maksāt aizvien vairāk par jauno tehnoloģiju sniegtajām ērtībām un komfortu. Tā Japānā tiek analizētas iespējas mobilā interneta lietošanai ātrgaitas vilcienos. Lieta tāda, ka to lielā ātruma dēļ pasažieriem nav iespējams lejupielādēt un skatīties kvalitatīvas DVD filmas, jo ir pārrāvumi interneta darbībā. Pie mums vēl tas liekas absurds, bet, iespējams, ka pēc 10 – 15 gadiem tā jau būs normāla prakse,” stāsta B.Falkovs, piebilzdams, ka parādoties jaunām tendencēm, cilvēki maina savus paradumus.

Var piešķirt sodu

Likums paredz, ka par tālruņa lietošanu, ja transportlīdzeklis atrodas kustībā, izņemot gadījumus, kad transportlīdzekļa vadītājam, lai to lietotu, nav jāņem rokā tālruņa klausule, izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu desmit latu apmērā. Identisks sods pienākas arī par interneta izmantošanu pie stūres.

 „Interneta lietošana pie stūres nav atļauta, šāda darbība tiek attiecināta pie pārējiem pārkāpumiem, jo tas izraisa avārijas situāciju,” informē Valsts Policijas preses un sabiedriskas attiecības biroja preses nodalās priekšniece Kristīne Mežaraupe. Ceļu policija neveic statistiku par šāda veida pārkāpumiem. Policijas preses pārstāve uzsver, ka sods nemotivē cilvēkus nedarīt paralēlus lietas, braucot ar mašīnu, bet dažādie brīdinājumi un preventīvie pasākumi palīdz mazināt cilvēku „nāvīgas ieradumus” kā ēšana, avīzes lasīšana un runāšana pa telefonu brauciena laikā, kā arī interneta lietošana. Sastrēguma laikā arī nav atļauts darīt kaut ko paralēli, jo tas novirza uzmanību no pamatprocesa – braukšanas, skaidro K.Mežaraupe.

„Uzskatu, ka vienīgais preventīvais pasākums, lai novērstu šo ieradumu, varētu būt sastrēgumu mazināšana. Jo ilgāk autovadītājiem nāksies pavadīt sastrēgumos, jo netradicionālākas lietas Jūs pamanīsiet pie stūres. Nebūšu izbrīnīts, ja drīz cilvēki sāks izmantot šīs dārgās minūtes diendusai vai bērnu radīšanai,” uzskata G.Lazdiņš.

Tiesa, Latvijā vēl nav veikti pētījumi, kas noskaidrotu, kā interneta lietošana pie stūres ietekmē autovadītāja uzmanību. „Aktīvi tiek ieviesta lietošanā GPS sistēma, un neviens neveic pētījumus par to, kā tā ietekmē autovadītāja uzmanību un koncentrēšanos,” atzīst praktizējošais psihologs, sociālās psiholoģijas maģistrs un Daugavpils Valsts Universitātes sociālās psiholoģijas katedras doktorants Boriss Falkovs. Savukārt V.Kačans -  mācību programmas "Sabiedriskās Attiecības" vadītājs Baltijas starptautiskajā akadēmijā, uzsver: „Svarīgi, lai, izmantojot internetu vadīšanas laikā, vadītājs netraucētu dzīvot citiem.”

Mobilais internets tiek lietots arī citās netradicionālās vietās

Sabiedrisko attiecību aģentūras „A.W.Olsen & Partners” vadītājs atzīst, ka viņš pats nekādās netradicionālākās vietās par mašīnu mobilo internetu nav lietojis. „Tomēr zinu cilvēkus, kuri lieto internetu pludmalē, parkā uz soliņa u.c. tamlīdzīgās vietās. Smieklīgāko atgadījumu dzirdēju no kāda cilvēka, kas ar vilcienu regulāri braukā uz Maskavu. Tā kā vienīgā vieta, kur pieejama elektrība, vilcienā ir pie tualetes, tad reiz kāds pasažieris uz brauciena laiku esot ieslēdzies un okupējis šo stratēģiski svarīgo vietu, jo viņam, lūk, vajadzējis visu nakti atbildēt uz e-pastiem,” stāsta G.Lazdiņš.
 
Visi komentāri
 
249511. viesis 20.decembris 2007 20:26
0 0 Atbildēt

Tā nav modes lieta, bet gan izdzīvošanas jautājums. Ir valstis, kur cilvēki izturas un brauc lēnām, godīgi, jo nekur nesteidzas. Mums, lai varētu normāli nopelnīt ir jāstrādā vairākās vietās, virsstundas utt. Līdz ar to, katrs brīvais brīdis ir dārgs.

Manuprāt pie stūres var darīt praktiski visu - ēst, runāt pa telefonu, pārģērbties, lietot internetu utt. Galvenais, lai cilvēks to darot nenovērstos no ceļa braucot. Ja stāvot sastrēgumā man būs 3 min brīva laika, kādēļ gan neizmantot tās lietderīgi?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ram nāk klajā ar 547 Zs pikapu 1500 RHO (+ FOTO) 3

ASV autobūves uzņēmums Ram pieteicis jaunu modeli – 547 Zs jaudīgo pikapu 1500 RHO, kas nomainīs iepriekšējo jaudas virsotni TRX. Lasīt vairāk

 

Čehu zīmola Škoda dīleris turpmāk arī Pārdaugavā (+VIDEO)

Skandi Motors autocentru Rīgā iepretim tirdzniecības centram Spice pazīst ikviens, kam kaut reizi gadījies braukt pa Lielirbes ielu Jūrmalas virzienā. Pavisam nesen tajā iekārtojies jauns un Latvijā ārkārtīgi pieprasīts zīmols - Škoda. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota Camry hibrīdu (+VIDEO) 1

Toyota Camry ir nepretenciozs vidēja izmēra sedans, ko pie mums pārdod pavisam nelielā skaitā. Turpretim ASV jau 25 gadus tas ir sedans Nr.1. Lai izpētītu šo fenomenu tuvāk, TV Autoziņas devās uz Sandjego Kalifornijā, kur pirmo reizi sastapa jaunāko 11. paaudzes Camry. Lasīt vairāk

 

Kurš izraisīja bīstamu situāciju? (+ VIDEO) 35

Abu vadītāju domas par to, kurš izraisīja bīstamu situāciju, dalās. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti