LAMB viedoklis par videi draudzīgu transportu 15

 

Foto: Publicitātes attēls

LAMB | 8.novembris 2018 11:25

Latvijas Automoto biedrība (LAMB) ir veikusi satiksmes dalībnieku elektronisko aptauju, lai noskaidrotu cik nozīmīgi ir CO2 izmešu rādītāji citu tehnisko parametru vidū, izvēloties automašīnu, un kā respondenti vērtē valstī īstenotos videi draudzīgu transporta līdzekļu atbalsta pasākumus.

Gandrīz puse aptaujāto (45%) atzīst, ka iegādājoties auto, izmešu apjoms būs svarīgs arguments, tomēr vairāk nekā ceturtā daļa (27,5%) atzīstas, ka citi tehniskie rādītāji tomēr būs svarīgāki. Vairākums (53%) uzskata, ka videi draudzīgām automašīnām nodokļi ir jāsamazina, nevis tie būtu jāpalielina spēkratiem ar lielu izmešu apjomu un 59% atbalsta elektromobiļu atbrīvošanu no nodokļiem. Augstu cenu respondenti nosauc kā  galveno faktoru (66,7%), kas kavē videi draudzīgu auto iegādi, bet 66,7% uzskata, ka valsts un pašvaldības nepietiekami veic šāda transporta atbalsta pasākumus.  

Līdzīgu aptauju septembra pirmajās divās nedēļās pēc FIA iniciatīvas Beļģijā, Francijā, Vācijā, Lielbritānijā, Ungārijā, Itālijā, Polijā, Spānijā un Zviedrijā veica kompānija T&E (Ipsos Mori for Transport & Environment). Tā liecina, ka 89% aptaujāto aicina auto ražotājus samazināt degvielas patēriņu jaunajās automašīnās. 62% respondentu uzskata, ka autoražotāji neveic pietiekamus mārketinga pasākumus, lai ieinteresētu pircējus par elektromobiļiem, 12% no aptaujātajiem atzīst, ka nākamais auto varētu būt elektromobilis. Kā pirmo kavējošu iemeslu eiropieši nosauc augsto cenu (65%) un uzlādes punktu trūkumu (38%). 88% uzskata, ka valdībām ir vairāk jāatbalsta elektromobiļu iegāde ar dažādām nodokļu atvieglojumu vai cita veida programmām.

Aptaujas pierāda - Latvijas un citu Eiropas valstu satiksmes dalībnieku vairākums uzskata, ka valsts un pašvaldības institūcijām būtu aktīvāk jāīsteno dažādas atbalsta programmas, lai autovadītāji izvēlētos videi draudzīgu transportu, tādēļ LAMB ir nosūtījusi vēstules Satiksmes ministrijai, VARAM, Finanšu ministrijai un Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai, aicinot turpināt īstenot videi draudzīgu transporta līdzekļu atbalsta pasākumus, piemēram, pilnībā atbrīvojot tos no PVN un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa. Svarīgi, lai uzņēmumi un iestādes arvien vairāk izmantotu elektromobiļus vai hibrīda auto, un šie atvieglojumi to sekmētu. Pašvaldību stāvvietās varētu būt īpašas, tieši elektromobiļiem paredzētas vietas.  Šobrīd Latvijā elektromobiļi ir atbrīvoti no pirmreizējās reģistrācijas maksas un ikgadēja transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa, tie drīkst izmantot sabiedriskā transporta joslas,  savukārt Liepājā, pašvaldības maksas stāvvietās un Rīgā, “Rīgas satiksmes” apsaimniekotajās autostāvvietās elektromobiļus var novietot bez maksas, tomēr, izvērtējot vairāku valstu pieredzi, šo atbalsta plānu ir nepieciešams papildināt.

Globāls līderis elektromobiļu jomā ir Norvēģija, kur jau šobrīd to daļa veido 39,2% no auto kopējās auto flotes. Tas ir panākts ne tikai pateicoties iedzīvotāju labajai gribai, bet arī aktīvajam valsts un pašvaldību institūciju atbalstam. Elektromobilis ir atbrīvots no PVN, nav jāmaksā par tā reģistrāciju, autostāvvietās ir īpašas tieši šīm mašīnām paredzētas vietas, tās drīkst braukt pa sabiedriskā transporta joslām, nav jāmaksā par maksas ceļiem, publiskās uzlādes punkti ir bez maksas, ātrās uzlādes vietas uz galvenajiem ceļiem ir ik pēc 50 km, tiek ieviestas arvien jaunas priekšrocības. 

Nepieciešamību aktivizēt atbalstu  videi draudzīgam transportam pamato nesen portālā “Numbeo.com” publicētie dati, ka Rīga ir piesārņotākā Baltijas valstu galvaspilsēta un ierindota 49. vietā, atstājot aiz sevis Viļņu (60. vieta) un Tallinu (66. vieta). Kopumā sarakstā ir iekļautas 76 Eiropas pilsētas, no kurām par tīrāko ir atzīti Helsinki. Eiropas Padome nesen atbalstīja nepieciešamību līdz 2025. gadam par 15%, bet līdz 2030. gadam jau par 35% samazināt atļauto CO2 izmešu apjomu  jaunajām automašīnām. Šis jautājums ir nodots tālākai izskatīšanai Eiropas Parlamentā.

Lēmumi, kas sekmē tīru vidi, tiek pieņemti ne tikai ES vai dalībvalstu mērogā, bet arī atsevišķās pilsētās. Tā Vācijas tiesa oktobrī lēma, ka Berlīnes centrā vairs neielaidīs automašīnas ar dīzeļdzinēju. Līdzīgs aizliegums jau ir Hamburgā, Briselē, Parīzē un Madridē. 2019. gadā auto ar dīzeli netiks ielaists Oslo,  bet no 2020. gada Londonā. Latvijas tautsaimniecība šobrīd vēl nav gatava striktiem dīzeļdzinēju aizliegumiem, jo mūsu valstī auto vidējais vecums ir 12,5 gadi, un pārsvarā tās ir automašīnas tieši ar dīzeļdzinēju. Šos spēkratus aktīvi izmanto uzņēmumi un iestādes, ar to saistītie izdevumi ir daļa no preces vai pakalpojumu cenas. Strauji sadārdinoties transporta pakalpojumiem pieaugs arī dzīves dārdzība, tādēļ īpaši nozīmīgi ir tieši videi draudzīga transporta atbalsta mehānismiem no valsts un pašvaldību puses nevis kādi aizliegumi vai ierobežojumi.

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir vairāk nekā 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 145 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

 

 
Visi komentāri
 
Damn 8.novembris 2018 11:38
8 0 Atbildēt

Videi draudzīgu auto atbalsta pasākumi - auto ar lielu CO2 trīskāršojam nodokli. Kad vairums ir izvēlējušies auto ar mazāku CO2, tad palielinām nodokli arī tiem

Laaciz 8.novembris 2018 15:25
2 0 Atbildēt

Un tā būs absolūta realitāte. Tikai naivs cilvēks var iedomāties, ka nebūs jāmaksā nodokļi, kad EV būs daudz. Kas gribēs laist gar degunu tādu naudu?

Kanibaals 8.novembris 2018 15:54
0 0 Atbildēt

Mūsu nodokļu politika jau tam gatava, jo nav viss nodoklis pie degvielas.

Pļurkt 11.novembris 2018 8:32
0 0 Atbildēt

Nevis jau gatava, bet sen kā tieši tā tiek darīts!!

Laikam esiet aizmirsuši ka pirmsākumos gāzei arī nebija akcīzes. Daudzi sagrūda naudiņu savu auto pārbūvē un tad pļurkt.... akcīzi gāzei uzslēja tā pat kā benzīnam un dīzelim.

imzz 8.novembris 2018 20:59
1 0 Atbildēt

Fiksēts CO2 nodoklis vispār ir nejēdzība. CO2 tiek saražots proporcionāli patērētās degvielas daudzumam, tāpēc visloģiskāk to būtu ieturēt no katra degvielas litra. Var jau saprast, kāpēc pastāv esošā sistēma , tā nāk par labu daudzlietotam komerctransportam.

as 8.novembris 2018 12:00
0 0 Atbildēt

Skumjākais, ka mums skatās motora tilpumu, nevis CO2, NOx, degvielas patēriņa lielumus!

felix65 8.novembris 2018 16:43
1 1 Atbildēt

Par cik vecām mašīnām Tu runā? "satiksmes dalībnieku vairākums uzskata, ka valsts un pašvaldības institūcijām būtu aktīvāk jāīsteno dažādas atbalsta programmas, lai autovadītāji izvēlētos videi draudzīgu transportu". Te nu es nepiekritīšu. Tikai uz tirgus principiem! Es nevēlos apmaksāt ilūzijās dzīvojošu, trijās priedēs apmaldījušos ļautiņu gandarījumu par savu "pareizo izvēli".

imzz 8.novembris 2018 21:05
2 0 Atbildēt

Kad elektromobiļi savairosies pietiekami daudz, tad būs kaput gan sabiedriskā transporta joslām, gan autostāvvietām par brīvu.

atrabotka 9.novembris 2018 12:11
1 0 Atbildēt

Protams, to jau es teicu kādu gadu atpakaļ, kad visi fanoja par elektoauto un Norvēģiju, kāda tur paradīze, dabai draudzīgi utt. Protams, ka savairosies tie elektro tādā nopietnākā daudzumā, gan jau izdomās veidu kā izsūkt eiro arī no tiem.

viencexperc 8.novembris 2018 21:47
9 4 Atbildēt

Tā kā es esmu gudrs, atšķirībā no pamuļķiem, es zinu, ka cilvēka iedarbība uz vidi ir minimāla. CO2 daudzums atmosfērā, klimata izmaiņas, ozona caurums - tas viss ir pasakas lieliem bērniem, lai no tiem izkāst vairāk naudiņas.

Pamuļķis teiks - "nē, kāda naudiņa... EV auto ir nodokļu atlaides... tie pat nesanāk īpaši dārgāk...utt."

Bet tā nav. Visa naudas slaukšana sākās dažus desmitus gadus atpakaļ ar projektu rakstīšanu, disertācijām, pētījumiem. Zinātnieks gribēja nokāst naudiņu - uzrakstīja, ka grib veikt tādu un tādu pētījumu. Un valsts, institūti naudiņu deva. Visi tie elektro auto, ekoloģiskie produkti, tas nāca kā sekas tiem "pētījumiem".

Kad kāds raksta, par cilvēka ietekmi uz vidi, tad nāk prātā viena profesora frāze:

"Studentu skaits Latvijā ir atkarīgs no Daugavas ūdens līmeņa".

viencexperc 8.novembris 2018 22:00
0 4 Atbildēt

Tiem, kas nesaprata par Daugavu un studentiem:

Studentu skaits vismazākais ir vasarā... tad kad upes līmenis ir viszemākais. Bet visaugstākais ir pavasarī un rudenī.

Tas pats ar to ekoloģiju.

Ja mēs skatamies 200 gadu vēsturi, tad protams, zemes sasilšana sakrit ar cilvēka attīstību... bet ja mēs paskatamies citu informāciju. Kaut vai Zemes klimatu 100 000 gadus ilgā posmā ( pat 1000 gadus) , tad mēs redzam, ka klimats mainās pats no sevis. Bija ledus laikmets, tad zeme uzsila un kļuva karsti. Tad atkal sasala... tad atkal sakarsa. Un nebija tajā laikā VW dīzeļgeita. Tagad atkal sāka silt.

Pēc daudziem gadiem atkal sāk sasalt... Un cilvēka fantāzijai par savu visvarenību, nav nekada sakara.

Atcerēsimies, ka reiz cilvēks domāja, ka Zeme stāv uz diviem ziloņiem, bet Saule griežas apkārt. Jo cilvēks un Zeme taču ir pasaules centrs.

atrabotka 9.novembris 2018 12:17
0 1 Atbildēt

Un nav tāds dabai draudzīgs mehāniskais transportlīdzeklis. Dabai draudzīgs ir velosipēds vai zirga pajūgs. Painteresējaties, cik "dabai draudzīgi" ir ražot un pārstrādāt tās lielās ietilpības baterijas! Elektrība arī nemētājas uz zemes. Ar vēja un hidroenerģiju to pašlaik noseg nevar. Tad jāizcērt visi meži un viss jānosēj ar vēja ģeneratoriem vai jābūvē atomreaktori. Upes ir tik cik ir un tur neko daudz nevar mainīt. Tie elektroauto ir tāda pagaidu opcija.

imzz 10.novembris 2018 11:41
0 0 Atbildēt

Galvenais dabai nedraudzīgais faktors ir cilvēku skaita pārmērīgs pieaugums "3.Pasaules" valstīs , un tam pat var nebūt sakara ar transportu, bet, piemēram, ar lietusmežu izciršanu lai ierīkotu lauksaimniecības zemes.

Pļurkt 11.novembris 2018 8:39
0 1 Atbildēt

Visi tie deklarētie CO2 izmeši ir pamatīgs fufels un no ražotāju puses pietiekami uzpūsts lielums.

Uzpūsts visiem auto, atšķiras tikai cik daudz ir piepušķots.

Auto kas tika ražoti pagājušajā gadsimtā (it sevišķi līdz 70-to gadu naftas krīzei) nevienam nebija vajadzības piemelot par degvielas patēriņu. Tiklīdz cilvēki sāka skatīties cik ta tērē, tā uzreiz pojehaļi....

papīros 6,5 litri uz 100, bet faktiski ne mazāk kā 7, bet bieži vien tuvu pie 8.

Nu un kur ir tie "videi draudzīgie)??

imzz 11.novembris 2018 13:07
0 1 Atbildēt

Nu, CO2 daudzums, ko rada degvielas vienības sadegšana ir labi zināms:

1l dīzeļa rada 2.64 kg CO2,

1l benzīna - 2.392 kg CO2, tā katrs var pats pēc nobraukuma un patērētā degvielas daudzuma aprēķināt cik CO2 viņš saražo.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 34

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 17

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti