Eksperta viedoklis par sasāpējušo CO2 problēmu 36

Foto: Publicitātes attēls

Edgars Cērps | 26.novembris 2019 8:19

CO2 piesārņojuma problēma jārisina pakāpeniski; kritiski novecojušais autoparks jānomaina pret jaunākiem modeļiem

Edgars Cērps, AS Longo Group valdes loceklis

Oglekļa dioksīds (CO2) un citas siltumnīcefekta gāzes tiešā veidā ietekmē vidi, veicinot klimata pārmaiņas un radot piesārņojumu. Gandrīz 30 % Eiropas Savienības (ES) kopējā CO2 emisiju apjoma rada transporta nozare, no tiem 72 % rada autotransports. ES ir definējusi vairākus mērķus, kas palīdzēs sasniegt CO2 neitralitāti, tostarp apņēmusies  līdz 2050. gadam samazināt transporta radīto emisiju apjomu par 60 % salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni. Skaidrs, ka visi auto nerada vienlīdz lielu izmešu daudzumu – starp lielākajiem vides piesārņojuma vaininiekiem Latvijā ir tieši vecie auto modeļi, kuri tiek plaši ekspluatēti ikdienā un kuri ražoti līdz 2001. gadam – jo īpaši ar dīzeļa motoriem. To negatīvā ietekme uz vidi ir daudz lielāka nekā to, kas ražoti pēc 2001. gada. Piemēram, 1997. gadā ražots auto var radīt pat desmit reizes lielāku vides piesārņojumu nekā 2011. gadā ražots automobilis. Tāpēc, ja vēlamies efektīvi risināt vides piesārņojuma problēmu un izpildīt ES noteikto mērķi, tas jādara pakāpeniski un iespēju robežās. Pirmkārt, Latvijā ir jāmazina līdz 2001. gadam ražotu auto ekspluatācijas apmēri, ko var panākt, piemēram, ar ekspluatācijas atvieglojumiem motivējot autovadītājus izvēlēties vismaz nedaudz jaunākus, vienlaikus finansiāli pieejamus un dabai draudzīgākus modeļus. Ja kritiski novecojušo autoparka daļu nomainīs dažus gadus jaunāki auto, CO2 un citu izmešu apmēri var ievērojami sarukt.

Novecojušie Latvijas dīzeļauto rada līdz pat 70 % veselībai kaitīgo izmešu

Liela nozīme vides kaitējuma mazināšanā ir tehnoloģiju attīstībai, iespējai autoparku papildināt ar jaunām un dabai draudzīgākām tehnoloģijām. Tomēr ne katram finanses atļauj uzreiz pārsēsties pie elektroauto stūres. Patlaban Latvijā vairāk nekā trešdaļa (33 %) reģistrēto vieglo automašīnu ir modeļi ar vecākiem un jaudīgiem dzinējiem, un tieši šie auto rada vairāk nekā 40 % attiecīgajā kategorijā radītā CO2 piesārņojuma. CO2 gan nav vienīgie kaitīgie izmeši, ko rada pasažieru autotransports, ārkārtīgi lielu apjomu cilvēku veselībai kaitīgo gāzu – cieto daļiņu (PM) un slāpekļa savienojumi (NOx) – rada novecojuši dīzeļauto modeļi. Radītais PM un NOx izmešu apjoms ir izteikti atkarīgs no spēkrata ražošanas gada. Latvijā 16 % no reģistrēto vieglo dīzeļauto skaita ir modeļi, kas ražoti līdz 1997. gadam, bet 14 % –  spēkrati, kas ražoti no 1997. līdz 2001. gadam. Šie auto modeļi, kas veido trešdaļu (30 %) no Latvijā pirmreizēji reģistrētajām pasažieru dīzeļautomašīnām, vainojami pie vairāk nekā puses (55 %) Latvijā attiecīgajā kategorijā radīto NOx izmešu daudzuma un teju 70 % PM piesārņojuma.

Vides piesārņojumu pastiprina arī tas, ka Latvijā joprojām ir atļauts piereģistrēt un izmantot automašīnas ar izgrieztiem kvēpa (DPF) filtriem, kas aiztur dīzeļdzinēja radītos kvēpus. Piemēram, Lietuvā tas pašlaik jau ir aizliegts.

Jāsamazina ekspluatācijas nodoklis pēc 2001. gada ražotajām automašīnām

Latvijā automašīnu skaits uz vienu iedzīvotāju ir trešais zemākais salīdzinājumā ar apmēru citās Eiropas valstīs. Kopumā valstī reģistrēti 720 000 automobiļu jeb 356 pasažieru auto uz 1000 iedzīvotājiem, kas ir par 200  mazāk nekā Igaunijā vai Polijā.  Varam secināt, ka arī Latvijā automašīnu skaits turpinās pieaugt, tādēļ ir svarīgi savlaicīgi motivēt esošos un topošos autobraucējus izvēlēties modeļus, kas nodara mazāku kaitējumu videi. Šeit gan vērā jāņem Latvijas iedzīvotāju pirktspēja un paradumi, proti, ne katrs ir gatavs automašīnas iegādei atvēlēt lielas summas, un bieži vien cilvēki spēkratus izraugās lietotu auto tirgū. Lietotu auto tirgotāja “Longo” apkopotā informācija liecina, ka pircējs vidēji automašīnas iegādei atvēl 7500 eiro. Kopumā Latvijā 70 % no pasažieru auto tirgus ir vērtībā no 3000 līdz 10 000 eiro. Ir būtiski ņemt vērā šos rādītājus un parūpēties, lai jaunāks un līdz ar to arī dabai draudzīgāks auto būtu arī finansiāli pieejams pirkums, kā arī lai autovadītājam būtu motivācija novecojuša un lētāka 1997. gadā ražota modeļa vietā iegādāties mazliet dārgāku un jaunāku auto ar daudz mazāk radītiem izmešiem. Lai to nodrošinātu, būtiski operēt ar transportlīdzekļu izmešu rādītājiem. Uzskatu, ka, piemēram, nodokļa veidā, būtu jāpiemēro ekspluatācijas sadārdzinājums transportlīdzekļiem ar CO2 izmešu rādītājiem 200 un vairāk grami uz kilometru, kā arī spēkratiem ar lieljaudas dzinējiem, savukārt atvieglojumi būtu jāpiemēro transportlīdzekļiem, kuru izmeši ir līdz 130 grami uz kilometru. Tāpat jāpiemēro PM un NOx izmešu parametri, kas galvenokārt attiecas uz vecāku gadu dīzeļdzinējiem. Šādas izmaiņas motivētu autobraucējus, izraugoties spēkratu, iedziļināties sagaidāmajos ik gada nodokļu maksājumos  un tomēr izvēlēties dabai mazāk kaitīgu auto. Tas attiektos gan uz jauno auto pircējiem, gan uz lietotu – īpaši svarīgi tas būtu lietotu auto iegādes gadījumos. Paredzams, ka šī nelielā izmaiņa patērētāju auto pirkšanas paradumos radītu izmešu samazinājumu un nozīmīgu ieguvumu videi.

Protams, īpaši labvēlīgi nosacījumi būtu jānodrošina dabai izteikti draudzīgajām hibrīdautomašīnām, piemēram, piemērojot transporta ekspluatācijas nodokļa atvieglojumus uz pirmajiem septiņiem auto izmantošanas gadiem neatkarīgi no pirmās reģistrācijas valsts. Ilgtermiņā raugoties, svarīgi arī turpināt aktivitātes auto tirdzniecības nozares sakārtošanai un izvešanai no “pelēkā sektora”. Veicinot likumīgu nozares darbību, tiks iegūti papildu līdzekļi, ko valsts varēs izmantot, lai vēl vairāk atbalstītu videi labvēlīgāka transporta ieviešanu.

 

 

 

 
36 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Viedoklis 26.novembris 2019 8:58
14 2 Atbildēt

Eksperts? Manuprāt kārtējais auto tirgotāju lobētājs.

WALA 26.novembris 2019 10:50
13 3 Atbildēt

Ko tik visu nesauc par ekspertiem. Ja šitā tiek pasniegts arī politiķiem - nebūs nekāds brīnums ka tauta jutīsies prasti sakot "izdrāzta", atvainojiet manu retoriku.

Var jau arī skaidri pateikt ka mērkaķošanas patiesībā ir ap CO2, ko mēs katras izelpojam biezā slānī, tātad tā kā tāpat tiek čakarēts "cilvēks vulgaris" - varam tikpat labi uztaisīt 3 pasaules karu - kāda puse apšaus viens otru, kādi apsprāgs no bada utt. beigās būs pozitīvi apkarota CO2 problēma.

ZB jau vienkārši ...

Freijers 26.novembris 2019 11:23
11 3 Atbildēt

Tak sen jau skaidrs, ka visādi "eksperti" ir vnk birka, lai savu raidlaiku/publicējumu padarītu autoratīvāku publikas acīs...tas, ka dzen infu savās vai sponsoru/organizāciju interesēs arī diemžēl sen skaidrs....

Tikai visiem šiem gudriniekiem nekādīgi nepielec autoparka īpatnības cēlonis LV - LV ir pēc platības liela, samērā reti apdzīvota valsts, pēc būtības ar vienu lielu (ES mērogiem) pilsētu - Rīgu, pārējais viss ir retas pilsētas, tad piepilsētas un lauki, ceļi pašvaki, daudz grants seguma - viss šis komplekts nav piemērots lielpilsētu elektro mantiņām, turklāt auto parasti pērk praktiskus t.i. vidēja/liela izmēra universāļus/minivenus/kāds džipu/pikapu - auto, kas jauni maksā dārgi, tāpēc arī ņem lietotus.

Klaji lūžņi pie mums pēdējā laikā ir pieejami maz, Rīgā autoparks ir vidēji jauns...es neredzu tam problēmu un citu risinājumu, kā vien audzēt cilvēku iespējas tikt pie jaunākiem auto...bet zociālisti un arbūzi jau nav cilvēki, viņiem viss ir jādara caur apgrūtināšanu, taksēšanu, sodīšanu un reglamentēšanu - tāpēc arī šīs drudžainās ''ekspertu'' aktivitātes !

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

“Latvijas Gada auto 2020” titulu iegūst "Škoda Kamiq" (+ VIDEO) 17

Konkursa "Latvijas Gada auto 2020" galveno titulu sīvā konkurencē ieguvis "Škoda Kamiq" (109 balles), tikai par trim ballēm pārspējot otrās vietas ieguvēju jauno “Peugeot 208” (106), paziņots piektdienas vakarā, 6. decembrī, notikušajā konkursa svinīgajā noslēguma ceremonijā Vecrīgas viesnīcā "Avalon Hotel & Conferences". Lasīt vairāk

 

Mercedes atklāj krosovera GLA jaunās paaudzes izskatu (+ FOTO)

Mercedes-Benz publicējis krosovera GLA dizaina skices ļaujot noprast, ko var gaidīt 11.decembrī, kad tiks sarīkota oficiālā prezentācija. Plašākai publikai gan jaunais modelis tiks parādīts vien pavasarī, Ženēvas 2020.gada autoizstādē. Lasīt vairāk

 

Audi, Škoda, BMW, Rolls-Royce, bet tagad Volkswagen – Jozefs Kabans atkal maina pierakstu 7

Volkswagen automobiļu dizaina virzienu turpmāk noteiks pazīstamais slovāku dizaineris Jozefs Kabans, kura pēdējā darba vieta bija Rolls-Royce. Lasīt vairāk

 

Japānā par Gada auto kļūst Toyota RAV4 4

Japānā noskaidrots konkursa JCOTY uzvarētājs. Tas ir krosovers Toyota RAV4, kas atnesis pirmo uzvaru varenajai autobūves kompānijai pēdējo 10 gadu laikā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti