Nosauc “trīs transporta vaļus” siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanai 23

Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

SM | 20.februāris 2020 11:10

Lai klimatneitrālas ekonomikas veicināšana transporta sektorā notiktu iedzīvotājiem iespējami draudzīgā veidā, Satiksmes ministrija (SM) siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju samazināšanu transporta sektorā iecerējusi balstīt uz “trīs transporta vaļiem” - sabiedriskā transporta tīkla, mikromobilitātes un videi draudzīgāka autoparka attīstību.

“Klimata mērķi jāsasniedz iedzīvotājiem iespējami draudzīgā veidā,” tā šodien Ilgtspējīgas attīstības komisijā, prezentējot SM ieceres par plānu 2021.–2030. gadam samazināt SEG emisijas, informēja SM parlamentārais sekretārs un Saeimas deputāts Jānis Butāns. “Mūsu mērķis ir radīt atbilstošus apstākļus, kas veicinātu iedzīvotāju paradumu maiņu un arī atstātu pozitīvu ietekmi uz tādiem aspektiem, kā tīrāks gaiss pilsētās un labāka veselība iedzīvotājiem. Tādā veidā “trīs transporta vaļi” rada nosacījumus iedzīvotāju paradumu maiņai,” skaidro Butāns.

Pirmkārt, nozīmīgākais punkts ir sabiedriskā transporta tīkla attīstība, uzsvaru liekot uz pārvadājumiem pa dzelzceļu, tostarp iekļaujot arī tādas aktivitātes kā peronu izbūve, jaunu vilcienu iegāde, stāvparku izveide un citi pasākumi. Otrkārt, attīstot veloceļus, plānots veicināt mikromobilitāti jeb cilvēku vēlmi pārvietoties ar kājām un velosipēdu.

“Abi galvenie punkti ir orientēti uz konkrētiem transporta infrastruktūras uzlabojumiem sabiedriskā transporta un velosatiksmes jomā, pie kuriem ministrija jau strādā. Tāpēc arī “trīs transporta vaļu” būtība ir, nevis radīt iedzīvotājiem finansiālu slogu, bet tieši pretēji – valsts un pašvaldību pusē radīt tādus risinājumus, kas iedzīvotājiem būtu ērti un līdz ar to motivējoši,” skaidro Butāns. 

Treškārt, atbalstāma ir videi draudzīgāka autotransporta izvēle. Būtu nepieciešams samazināt akcīzes nodokli dabasgāzei 50% apmērā, tādējādi veicinot satiksmē, īpaši autobusu satiksmē un komerctransporta pārvadājumos, izmantot transportlīdzekļus ar saspiesto dabasgāzi (CNG). “Lai gan dabasgāze jeb tā sauktā autogāze nav klimatneitrāla degviela, tā tomēr izdala par 25% mazāk CO2 nekā dīzeļdegviela,” stāsta Butāns. “Savukārt, elektromobilitātes attīstība valstī tiek veicināta ar bonusiem elektrisko automašīnu lietotājiem, kam nav jāmaksā transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis, reģistrācija un speciālas nozīmes numura zīme ir bez maksas, var braukt pa sabiedriskā transporta joslām, vairākās stāvvietās Rīgas un Liepājas centrā var novietot bez maksas un tiek subsidēts tarifs nacionālajā uzlādes tīklā.”

Transporta sektors ir viens no galvenajiem SEG emisiju avotiem, veidojot 28,5% no kopējā apjoma. Virs transporta ir tikai enerģētika – ar 35,4% SEG emisijām. Ievērojams apjoms SEG emisiju ir arī lauksaimniecībā - 24,6%. Rūpnieciskie procesi un produktu izmantošana dod tikai 6,5% un atkritumu apsaimniekošana - 5 %.

 
23 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Asterix 20.februāris 2020 13:55
8 1 Atbildēt

Džeki ieraudzījuši piķi, kuru var ieraut nāsīs! Tie pensionāri un parastais darba cilvēks viņus neinteresē. Tāpat mūsu klerki pilnīgi nesaprot globālos procesus un no kurienes tai pīlei pleznas dīgst!

janka 20.februāris 2020 11:36
7 0 Atbildēt

lūdzu - sākam ar pietiekami lielu parkingu laukumu izveidi pie dzelzsceļa stacijām.

imzz 20.februāris 2020 18:19
6 0 Atbildēt

Sāk tā kā piegriezties tā demagoģija. Katru dienu pasaulē nāk klāt 220 000 cilvēku. Kamēr kādi 30% cilvēces vadās no principiem "redzi vagīnu ? bāz iekšā! " tikmēr nav nopietni runāt par "cilvēka ietekmes uz dabu" samazināšanu.

Visa ES rada tikai 10% pasaules siltumnīcas gāzu, Latvijas daļa būs mazāk par 1%.

Kāda jēga, ja mēs sevi maksimāli ierobežosim, nostāsimies uz pirkstgaliem un spiegsim falsetā: esam izdarījuši pareizo lietu ! Tas ir priekš kaķiem.

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vai tā ir drošāk, ka smagajiem virs 7.5 t Latvijā jābrauc uz 80 km/h??? (+ VIDEO) 15

CSN nosaka, ka Latvijā kraviniekam, kas smagāks par 7,5 tonnām, jābrauc 10 km/h lēnāk nekā pārejai transporta plūsmai, taču - vai tā ir drošāk? Lasīt vairāk

 

Pēc desmitiem autobraucēju ierašanās "Elkor plaza" stāvlaukumā policija nekonstatē aizliegtu pulcēšanos vai citus pārkāpumus 3

Pēc daudzu autobraucēju ierašanās universālveikala "Elkor plaza" stāvlaukumā Valsts policija (VP) piektdienas vakarā nav konstatējusi aizliegtu masveida pulcēšanos vai citus pārkāpumus, aģentūrai LETA apliecināja VP preses pārstāve Līna Kaļķe. Lasīt vairāk

 

Atjaunotā krāsa uz gājēju pārejas Bulduros pat neiztur mēnesi un neatbilst Latvijas standartam RL100 (+ VIDEO) 6

Ceļu uzturētājs atjaunojis gājēju pārejas krāsojumu Bulduros, taču atstarojuma elementu izvietojums ir nevienmērīgs un neatbilst standartam. Lasīt vairāk

 

Konstatējot masveida pulcēšanos, policija ar vairākiem tirdzniecības centriem Rīgā vienojusies pēc to darba laika slēgt automašīnu stāvlaukumus 6

Valsts policija (VP) ir konstatējusi nesankcionētas masveida pulcēšanās stāvlaukumos, tāpēc policija sadarbībā ar vairākiem tirdzniecības centriem Rīgā ir vienojusies pēc to darba laika slēgt automašīnu stāvlaukumus, aģentūru LETA informēja VP. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti