Vēja parku attīstītājs: Straujais elektroenerģijas cenu kāpums draud ar "ekonomisko pandēmiju" 6

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 8.decembris 2021 9:28

Straujais elektroenerģijas cenu kāpums draud ar "ekonomisko pandēmiju", kuru nevar atstāt pašplūsmā, jo elektrība ir jebkuras ekonomikas mugurkauls, aģentūrai LETA pauda vēja parku attīstītāja "Eolus" vadītājs Gatis Galviņš.

Viņš skaidro, ka pie šiem apstākļiem ir nepieciešams skaidrs lēmumu pieņēmēju rīcības plāns, lai situāciju līdzsvarotu un nepieļautu uzņēmēju un mājsaimniecību bankrotus.

Galviņš atzīmē, ka rekordlielais cenu kāpums stresa situācijā dzen elektrības tirgotājus un ekonomiku kopumā, tāpēc tiek prognozēts elektroenerģijas tirgotāju bankrota vilnis, kā rezultātā cietējs būs gala patērētājs - gan visa veida uzņēmumi, sākot ar pārtikas ražotājiem un beidzot ar apstrādes rūpniekiem, gan privātpersonas. Vienlaikus, visiem patērētājiem nāksies vēl sadzīvot ar draudošo inflācijas kāpumu, kura virsotne tiks sasniegta 2022.gada sākumā, kad patēriņa cenu gada pieaugums varētu pārsniegt pat 5%.

"Ir skaidrs, ka, ja nemazināsim elektroenerģijas cenas, visa eksportējošā ekonomika zaudēs konkurētspēju dārgo energoresursu dēļ, savukārt mājas tirgū varam sagaidīt vienu bankrotu vai lūdzēju pie valsts kases pēc otra. Tāpat kā Covid-19 pandēmijā, arī ekonomikā esam vienā saistītā ķēdē, tāpēc izlikties neredzam melnos mākoņus, kas savilkušies pār Latvijas ekonomiku, ir bezatbildīgi. Arī ekonomikā lietas nenotiek pašas no sevis, un ir jāpieņem noteikti lēmumi, kas nes tūlītēju rezultātu, vai - kuri veido drošības spilvenu nākotnē," pauž Galviņš.

"Eolus" vadītājs akcentē, ka vienu no šādiem drošības spilveniem veido elektroenerģijas ieguves avotu diversifikācija, kuru nedrīkst atlikt. Novembra mēneša elektroenerģijas cenu kāpums vien uzskatāmi parāda, ka, nediversificējot elektroenerģijas ieguves veidus, Latvijas valsts ir zaudētāji, un lēmuma pieņēmēju neizdarības dēļ ļaudis ir spiesti maksāt arvien vairāk.

"Latvijā ilgstoši esam paļāvušies un naivi ticējuši scenārijam, ka drūmākais cenu kāpums "gan jau mūs neskars". Ilgstoši esam cerējuši uz vietējo ūdeņu esību Daugavas hidroelektrostacijās (HES) un lētām importētās gāzes cenām, ignorējot vēja enerģijas augsto potenciālu, kas esošajā krīzē skaidri ir parādījusi - jo vairāk elektroenerģijas tiek saražots no vēja, jo zemāka elektrības cena. Par vēja staciju labvēlīgo ietekmi uz elektroenerģijas cenām jau varam pārliecināties AS "Augstsprieguma tīkls" datos par septembri, kad pie lielākas vēja enerģijas izstrādes elektroenerģijas cenas samazinājās līdz pat 30%," atklāj Galviņš.

Viņš norāda, ka valsts atkarība no fosilajiem energoresursiem ir tik augsta, ka enerģētiskā neatkarība ir tāli sasniedzama virsotne, un pie šīs situācijas vitāli svarīga ir jaunu vēja parku celtniecība.

Galviņa ieskatā, valdība un pašvaldības ilgstoši nav spējušas sakārtot šīs nozares likumdošanu un savstarpējās attiecības. Piemēram, Latvijā ir iespējama situācija, kad teritoriālais plānojums vēja parku būvēt atļauj, projekta sabiedriskā apspriešana noritējusi sekmīgi, Ietekmes uz vidi novērtējuma (IVN) ziņojums dod "zaļo gaismu" tā būvniecībai, bet pašvaldība pretlikumīgi vēja parka attīstību atsaka.

"Kaut arī Ekonomikas ministrija (EM) "uz papīra" atbalsta vēja elektrostaciju būvniecību un uzsver, ka vēja enerģijair ārkārtīgi svarīga valsts konkurētspējai, parku attīstības faktiskais temps rāda pretējo, un vēja parku attīstības ziņā Latvija atpaliek no Eiropas un Skandināvijas vismaz par 20 gadiem," skaidro Galviņš.

"Eolus" vadītājs uzsver, ka, pašvaldībām turpinot likt šķēršļus vēja parku izveidei Latvijā, valsts riskē nonākt vēl lielākā atkarībā no ārvalstu energoresursiem, kas novedis pie apstākļiem maksāt vēl vairāk par elektrību, izniekojot Latvijas potenciālu vēja enerģijas ieguvē.

"Eolus" reģistrēta 2011.gadā, un tās pamatkapitāls ir 2845 eiro, liecina "Firmas.lv" informācija. Kompānijas īpašnieks ir Zviedrijas "Eolus Vind Aktiebolag".

Kompānijai "Eolus" Latvijā ir desmit meitasuzņēmumi "Audruves wind", "Gulbji wind", "Melderi wind", "Virzas wind", "Dobele wind", "Mekji wind", "Osi wind", "Unas wind", "Valpene wind", kā arī "Pienava wind", kas izveidota vēja parka "Pienava" attīstīšanai.
 

 
Visi komentāri
 
WALA 8.decembris 2021 9:59
0 1 Atbildēt

Mājasaimniecībām viss stipri uzlabotos, ja nokāpīto politiku "iebāztu kur sauke neiespīd" ... jā jā arī zaļo politiku. Un būtu jau nu godīgi jāatzīstas ka "green new deal" ir "massive green fail", bet nu man pie kājas, bez visas zaļās enerģijas, manas mājsaimniecības enerģijas patēriņš vidēji ir 120 Eur/mēnesī vērts, auto degvielā ~ 150 -180 Eur/mēnesī utt. Elektrība no tā visa sastāda ~15 Eur/mēn. ...

imzz 8.decembris 2021 10:23
0 0 Atbildēt

Izrādās, ka vēja ātrumam pieaugot divas reizes, enerģijas atdeve no turbīnas pieaug 8 reizes. Un otrādi. Enerģijas atdeve proporcionāla vēja ātrumam kubā. Tas nozīmē, ka enerģijas ieguves nestabilitāte no vēja parkiem ir visai izteikta. Ņemot vērā problēmas ar vēja parku atdevi Eiropā šā gada otrajā pusē, domāju, ka vēja parku īpašniekiem būtu derīgi apgūt kādus pārbaudītus šamaņu rituālus vēja dievu piesaukšanai ;)

GTD2 8.decembris 2021 11:28
0 0 Atbildēt

reklāmraksts, lai uz izveidojošos situāciju izsistu sev labumu. Pie mums ar vēja parkiem saražo 0.2 proc no nepieciešamās elektrības daudzuma. Kas ir atkarīgs no vēja intensitātes. Piemēslos visu latviju ar vēja ģenerātoriem un ražos varbūt 5proc no nepieciešamā, kas neko netrisina. Kamēr ar el, enerģiju spekulē biržās tikmēr nav arī lielas jēgas kaut ko attīstīt.

eidis 8.decembris 2021 11:37
1 0 Atbildēt

Man jau liekas, ka šobrīd ražot / plānot / projektēt jaunas lokālās jaudas ir par vēlu un secīgi būs vējā izsviesta nauda (tāds kalambūrs). Bet uz šo notikumu fona marketēt un virzīt mājokļu siltināšanau būtu pat ļoti OK.

Bet pie šodienas cenas kolapsa jauvēja parki ir pat ļoti vainīgi. Daļacenas izriet no tā, ka vēja nebija.

agga 8.decembris 2021 16:09
0 0 Atbildēt

Vēja nebija, cenas augšā. Vējš ir, cenas zemē.

Vaina kamā? Ka nebija?

Loģika dzelžaina. Ja vēja nebūtu visu laiku, tad cenas šādas arī būtu visu laiku

Bradypus 9.decembris 2021 17:26
0 0 Atbildēt

Nē, nebūtu. Tieši otrādi. Parasti maksājam dārgo vēja cenu. Kad vēja nav - vēl dārgāko rezervju cenu. Lētā rāžošana CO2 kvotu dēļ vienkārši nav pieejama.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 11

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

Arī kā sedans - Volkswagen Passat Ķīnai 7

Jaunākais Volkswagen Passat Eiropā ir pieejams tikai universāla modifikācijā, taču Ķīnā to var nopirkt ar sedana virsbūvi. Lasīt vairāk

 

ADAC: Ķīnas autobūve ir nopietni konkurenti 8

Vācijas automobiļu kluba ADAC eksperti nonākuši pie secinājuma, ka Ķīnas autobūves produkcija pēdējos gados ir stingri pielikusi un min Eiropas ražotājiem uz papēžiem. Lasīt vairāk

 

2,8 sekundes līdz simtam - Mercedes-AMG prezentē 816 Zs jaudīgu kupeju (+ FOTO) 7

Vācijas Mercedes-AMG Šanhajā, Formula-1 sacensību pasākuma laikā nodemonstrējis savu GT saimes flagmani, kupeju Mercedes - AMG GT 63 S E-Performance, kas nodrošināta ar 816 Zs jaudīgu hibrīdiekārtu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti