Novērtētie SUV: tie vairs nav tikai modes lieta 15

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 28.decembris 2021 13:49

SUV savā attīstībā sasnieguši tādu līmeni, ka kļuvuši par ārkārtīgi populāru izvēli, un neatslābstošais pieprasījums izspiež tradicionālos hečbekus un universāļus tirgus perifērijā. Vai SUV modeļi patiešām ir tik praktiski, komfortabli un tehnoloģiski progresīvi, lai apmierinātu gan aktīvu autovadītāju, gan ģimeņu prasības?

Nebijuši liela izvēle

Sācies pirms desmit gadiem, SUV modeļu bums netaisās samazināt apgriezienus. Ja pirms jaunā viļņa ražotāji sīvi konkurēja kompakto un vidējā izmēra modeļu segmentos, un žurnālisti un eksperti meklēja labākos spēkratus attiecīgajās klasēs, tad tagad visa uzmanība ir piekalta labāko SUV pjedestālam.

Tā Carbuyer.co.uk, viens no autoritatīvākajiem Lielbritānijas auto portāliem, ir atlasījis desmit labākos ekonomiskās klases SUV, ko vērts iegādāties 2021. gadā. Desmitnieka augšgalā ir izvirzīts Peugeot 3008, kam seko Toyota CH-R un tad Škoda Kodiaq.

Aldis Zelmenis, ilggadējs Latvijas Gada auto konkursa žūrijas loceklis un raidījuma TV Auto ziņas producents par šādu rezultātu nav pārsteigts. Viņš norāda, ka SUV modeļu izvēle ir ārkārtīgi plaša, tāpēc grūti iedomāties, ka pircējs varētu neatrast sev piemērotu automašīnu.

“Nesen izmēģināju trešās paaudzes Nissan Qashqai, un tā prezentācijā ražotājs apgalvoja, ka jauno modeli tirgū gaida 37 konkurenti. Šajā gadījumā mēs pat nerunājam par mazākiem automobiļiem vai premium produktiem, tāpēc domāju, ka nav grūti iztēloties, cik spraiga konkurence tagad valda SUV un krosoveru vidū,” norāda auto eksperts.

Līdzīgā ieskatā ir vēl viens Latvijas Gada auto žūrijas veterāns un žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss.

“Neatrast sev piemērotu auto šajā kategorijā varētu vienīgi pircējs ar kādām ekstrēmām prasībām. Ražotāji piedāvā visu, sākot no ekonomiskiem un lētiem braucamajiem līdz sportiskiem modeļiem. Vienalga, vai vēlaties kaut ko ekstravagantu vai vienkāršu un klasisku, piedāvājums ir ļoti plašs,” saka G. Pulss.

Apvieno to, kas iepriekš bija pieejams dažādos modeļos

Runājot par to, kāpēc automobilisti aizvien biežāk no saloniem izbrauc ar SUV modeļiem, nevis klasiskajiem hečbekiem vai universāļiem, eksperti norāda, ka šādu izvēli var būt ietekmējusi ne tikai mode vai vēlme izcelties, bet arī racionāli apsvērumi.

“Mūsdienu SUV ir ļoti daudzpusīgi un apvieno vairākas funkcijas vienā automobilī. Tie ir droši, un tas ir svarīgi ģimenēm. Braucot vienatnē, tam varbūt nepievērš tik lielu uzmanību, taču, vizinot bērnus, drošība ir prioritāra. Autovadītāji novērtē arī ērtāku iesēšanos un labāku redzamību, ko nodrošina augstāka sēdpozīcija. Trešā lieta ir lielāks klīrenss un ar to saistītās iespējas, jo ar tādu auto var doties uz vietām, uz kurām negribas stūrēt ar parastu, zemāku braucamo. Ziemā SUV daudz labāk pārvar grūti izbraucamas vietas un galu galā pilsētā ir vieglāk bez lielām bažām uzbraukt uz apmales, ja ir apgrūtināta novietošana,” priekšrocības iezīmē G. Pulss.

Piemēram, Volkswagen Tiguan klīrenss ir 19 centimetri, savukārt Peugeot 3008 virsbūvi no zemes šķir 22 centimetri. Tikmēr daudzu kompakto hečbeku klīrenss ir no 9 līdz 14 cm.

A. Zelmenis stāsta, ka komunicējot ar autobraucējiem gan kolēģu, gan paziņu vidū, dzirdējis dažādus viedokļus un pieredzes stāstus. Pašam testējot daudzus jaunos auto, ieskaitot svaigākos SUV, viņš novērojis, ka tie ne vienmēr tiek līdzi samērāma izmēra universāļu praktiskumam, taču piekrīt, ka SUV var uzpirkt citos veidos.

“Gadās, ka cilvēks iegādājas SUV, jo ļoti to vēlējies, bet pēc laika, kad aprunājamies, atzīst, ka tas, iespējams, neatbilst visām viņa vajadzībām. Nereti izskan, ka sarūgtinājis bagāžnieka izmērs, jo no pirmā acu uzmetiena šķiet, ka šāda izmēra automašīnai tiešām vajadzētu piedāvāt vairāk. Bet, kad jautā, vai cilvēks, kurš izmēģinājis SUV, nākotnē plāno atgriezties pie kompakta vai vidēja izmēra universāļa, dzirdam – nē. Cilvēkiem tomēr patīk SUV iekāpšanas ērtības, paaugstinātā sēdvieta, labākā pārredzamība, un viņi šīs priekšrocības novērtē augstāk nekā atsevišķi ņemtu bagāžnieka ietilpību,” saka TV Auto Ziņu veidotājs.

Turklāt tirgū ir SUV, kas klientus spēj “uzpirkt” ar izcilu praktiskumu. Piemēram, Peugeot 5008 savā bagāžniekā ietilpina 952 litrus kravas, bet salons var uzņemt septiņus braucējus, un tādā veidā automobilis apvieno gan minivena, gan universāļa labākās iezīmes.

Spējas uzlabo hibrīda tehnoloģijas

Ironiskā kārtā daudziem krosoveriem ir tikai priekšējo riteņu piedziņa, un sarežģītākos ceļos tiem palīdz vienīgi lielāks klīrenss. Tomēr daži ražotāji piedāvā hibrīdsistēmas, kas apvieno divas būtiskas lietas – uzlabotu degvielas ekonomiju un palielinātu nobraukuma rezervi.

“Daļai SUV pilnpiedziņa nemaz nav paredzēta, tiesa, pat ja 4x4 var nopirkt, cilvēki tik un tā bieži izvēlas lētāko priekšpiedziņu. Taču šobrīd tirgū ir daži hibrīda modeļi, kuros tieši divējādā piedziņa ir tā, kas dod labāku pārgājamību. Piemēram, mums bija iespēja izmēģināt hibrīda Peugeot SUV, un tas patiešām ļāva justies pārliecinoši, mierīgi un ērti uz sarežģītiem meža ceļiem. Ražotājs ir kalibrējis hibrīda piedziņu tā, lai sistēma palīdzētu šādos apstākļos, un tas darbojas. Protams, mēs nerunājam par smagu bezceļu vai dziļu ūdens šķēršļu pārvarēšanu, taču šādas sistēmas noder ikdienas situācijās, piemēram, atvieglojot nokļūšanu līdz lauku mājai vai braucot pa mīkstu, irdenu vietu kaut kur mežā. Un nenoliedzami tāda transmisija ļoti noder tik slidenā laikā kā tagad,” pieredzē dalās A. Zelmenis.

Šajā ziņā īpaši izceļas Peugeot 3008 HYBRID4, kurš pilnpiedziņas auto bezceļa spējas apvieno ar iespaidīgu veiktspēju, ko tam nodrošina 300 ZS jauda.

G. Pulss norāda, ka SUV gadījumā hibrīda piedziņa var uzlabot arī automobiļa vadāmību.

“Hibrīda piedziņai ir vairākas priekšrocības. Piemēram, vidēja izmēra universālim elektromotori var dot papildu jaudu un uzlabot dinamiskās spējas, savukārt SUV modeļos vienu no elektromotoriem var izmantot aizmugurējo riteņu piedzīšanai, un tas uzlabo gan visceļu spējas, gan vadāmību, gan drošību. Principā visas hibrīda tehnikas versijas var dot ieguvumus – no 30-40% degvielas ekonomijas un zemākiem izmešiem līdz sportiskai veiktspējai. Jautājums vairāk ir par to, kas nepieciešams konkrētam auto pircējam,” uzskata Profi Latvija redaktors.

 

 
15 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
iciks 28.decembris 2021 23:18
13 1 Atbildēt

Kas ir īpaši amizanti - visu laiku tiek vaimanāts par globālajām sasilšanām, CO2 izmešiem, auto elektrifikācijām u.tml., bet tas, ka vieglā auto vietā izvēlas parketnieka parodiju, kas sver vairāk, ir ar lielāku gaisa pretestību un degvielas patēriņu - par šo tendenci nekā slikta nedzird. Fine, nothing to see here, move along.

viencexperc 28.decembris 2021 17:52
11 4 Atbildēt

Agrāk bija dārgi džipi un lēti sūdi. Cilvēki brauca ar golfiem, katafalkiem un skaudīgi lūkojās uz kungiem "džipos". Tagad ražotājs piedāvā arī "džipus" kuri ir lēti. Un bērnības traumu guvusī paaudze naski tos pērk.

Ko pirks mūsu bērni, nav zināms. Bet "džipi" tie točna nebūs.

imzz 28.decembris 2021 19:30
5 0 Atbildēt

Vai tos auto, ko visu laiku dēvēja par krossoveriem tagad sāks saukt par SUV īsuma dēļ ? Visi kļūs par sportistiem. Kā nekā SUV nozīmē sport utility vehicle. Saskaņā ar klasisko ASV terminu, SUV jābūt rāmim un 4x4

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ram nāk klajā ar 547 Zs pikapu 1500 RHO (+ FOTO) 2

ASV autobūves uzņēmums Ram pieteicis jaunu modeli – 547 Zs jaudīgo pikapu 1500 RHO, kas nomainīs iepriekšējo jaudas virsotni TRX. Lasīt vairāk

 

200 000 eiro: Mercedes parāda elektrisko G-klasi (+ FOTO) 3

Mercedes – Benz pastāsta par G-580 EQ, elektrisko apvidnieku, kas iepazīšanās versijā Edition One maksās aptuveni 200 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Volkswagen Golf zaudē visvairāk saražotā auto titulu Vācijā 12

Golf vairs nav visvairāk saražotais auto modelis Vācijā, tomēr šis tituls joprojām paliek pie Volkswagen. Lasīt vairāk

 
 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti