Iedzīvotāju iniciatīvu portālā "Manabalss.lv" iesniegtas iniciatīvas par to, lai dzērājšoferiem būtu bargāki sodi, kā arī tiek noteikta kriminālatbildība.
Iniciatīvu par bargākiem sodiem sagatavojusi Braukšanas instruktoru biedrība, kura savā pieteikumā atzīmē, ka jebkurš transportlīdzekļa vadītājs, kurš sēžas pie transportlīdzekļa stūres alkohola ietekmē, ir drauds sabiedrībai. Viņuprāt, šāda rīcība kritiski apdraud citus satiksmes dalībniekus.
Pieteikumā minēts, ka sods par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā ir atkarīgs no izelpā vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācijas lieluma. Soda veidi un apmēri par šāda veida pārkāpumiem ir noteikti Ceļusatiksmes likumā, kas nosaka, ka par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,5 promiles, piemēro naudas sodu velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītājam 34 naudas soda vienību apmērā, bet cita transportlīdzekļa vadītājam - no 1200 eiro līdz 2000 eiro, un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz pieciem gadiem.
Statistika liecinot, ka šie soda mēri tomēr neattur autovadītājus no pārkāpuma un daudzi turpina izvēlēties braukt reibumā.
Biedrība piedāvā veikt izmaiņas sodu sistēmā autovadītājiem, kuri sēdušies pie stūres divu promiļu un vairāk alkohola reibumā, paredzot pašreizējo sodu papildināt ar tiesību atņemšanu, liedzot iespēju tās pēc noteikta laika atgūt, kā arī piespriest sabiedriskos darbus. Atsevišķos gadījumos, ja autovadītājs bijis pie stūres alkohola reibumā, tad pienāktos arī reāls cietumsods, piemēram, ja cilvēks ir bez autovadītāja tiesībām.
Viņuprāt, tas palīdzētu efektīvāk sasniegt valstī izvirzīto mērķi par drošu ceļu satiksmi un atturētu transportlīdzekļu vadītājus sēsties pie transportlīdzekļa alkoholisko dzērienu reibuma stāvoklī. Sodiem ir jābūt tādiem, lai tie nav tikai naudassodi, kas acīmredzami neaptur autovadītājus sēsties pie stūres dzērumā, bet gan tādiem, kas pārkāpējam radikāli ietekmētu turpmāko dzīvi, uzskata parakstu vākšanas iniciatori.
Pieteikumā minēts, ka alkohola reibumā izraisīto ceļu satiksmes negadījumu skaits pēdējo 10 gadu laikā ir pieaudzis par 57%, bet tajos cietušo skaits - par 18%. Kaut bojā gājušo skaits pēdējā desmitgadē ir samazinājies divas reizes, alkohola reibumā 2020.gadā izraisītie ceļu satiksmes negadījumi ar letālām sekām beigušies septiņiem cilvēkiem, cietuši ir 266, un kopējais negadījumu skaits ar autovadītājiem, kuri vadījuši automobili alkohola reibumā, bija 733 gadījumi.
Savukārt 2021.gada pirmajos piecos mēnešos alkohola reibumā pieķerto autovadītāju skaits pieauga par 2% pret iepriekšējā gada attiecīgo periodu, sasniedzot 1428 gadījumus, informē Braukšanas instruktoru biedrībā.
Tikmēr iniciatīvu par kriminālatbildības ieviešanu sagatavojis Jānis Neimanis, aicinot pastiprināt atbildību par braukšanu dzērumā, lai samazinātu dzērājšoferu izraisītās traģēdijas un ciešanas līdzcilvēkiem un sev pašiem.
"Laiks ir pierādījis, ka administratīvā soda celšana par braukšanu reibumā nedarbojas, un dzērājšoferi turpina braukt, kā braukuši, apdraudot sevi un, pats galvenais, citus. Kriminālsods un reāla brīvības atņemšana liks dzērājšoferiem nopietnāk apdomāt savu bezatbildīgo rīcību," uzskata parakstu vākšanas iniciators.
Pēc viņa domām, ar šo grozījumu ieviešanu sabiedrība iegūtu drošāku satiksmi, atbildīgākus tās dalībniekus un mazāk ceļu satiksmes negadījumu izraisīto ciešanu.
LETA jau ziņoja, ka Saeima ceturtdien nodeva izskatīšanai komisijās grozījumus Krimināllikumā, kuros piedāvāts ieviest kriminālatbildību par transportlīdzekļa vadīšanu, ja alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,5 promiles.
Grozījumus iesniedza opozīcijas deputāti Kaspars Ģirģens (R), Ēriks Pucens (R), Ramona Petraviča, Ļubova Švecova (LPV) un Māris Možvillo (PCL).
Kā aģentūru LETA iepriekš informēja Ģirģens, šie grozījumi sagatavoti pēc nesen notikušās letālās traģēdijas Rīgā, kur uz gājēju pārejas dzērājšoferis notrieca ģimeni. Parlamentārieši rosina par attiecīgo pārkāpumu sodīt ar brīvības atņemšanu, tajā skaitā īslaicīgi, vai probācijas uzraudzību vai sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu, atņemot transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz laiku līdz pieciem gadiem.
"Jebkurš transportlīdzekļa vadītājs, kurš sēžas pie transportlīdzekļa stūres alkohola ietekmē, ir drauds sabiedrībai. Šāda rīcība apdraud gan pašu transportlīdzekļa vadītāju, gan citus satiksmes dalībniekus," uzsver Ģirģens.
Deputāts norāda, ka 2021.gadā rosināja noteikt citus ierobežojumus transportlīdzekļu vadītājiem, lai "izskaustu vēlmi" sēsties pie stūres dzērumā - samazināt atļauto alkohola daudzumu transportlīdzekļa vadīšanai līdz nullei vai 0,2 promilēm - kas gan netika atbalstīts.
Par kriminālatbildības ieviešanu par transportlīdzekļu vadīšanu alkoholisko dzērienu ietekmē tika runāts pagājušā gadā, tomēr konkrēti lēmumi netika pieņemti, pauž deputāts. Parlamentārieši likuma grozījumus virza ar mērķi, ka panāks ceļu satiksmes negadījumu skaita samazināšanos.
Kā ziņots, 9.janvārī Pļavniekos automašīnas "Mercedes-Benz" vadītājs uz regulējamas gājēju pārejas uzbrauca trīs gājējām - divām pieaugušām sievietēm un astoņas gadus vecai meitenei. Vissmagākās traumas guva meitene, kura pēc negadījuma slimnīcā nomira.
Parakstīties par iniciatīvu var šeit:
"Sodiem ir jābūt tādiem, lai tie nav tikai naudassodi, kas acīmredzami neaptur autovadītājus sēsties pie stūres dzērumā, bet gan tādiem, kas pārkāpējam radikāli ietekmētu turpmāko dzīvi, uzskata parakstu vākšanas iniciatori."
Esošie tādi arī ir - jeb vai sapņu valstībā dzīvojošajiem liekas ka vadītāja apliecības atņemšana un nesamaksājamu sodu uzkraušana "neietekmē turpmāko dzīvi"?
Bet nu karogs viņiem rokās - lai jau izdodas cīņa ar sekām.
A tad nahren tie dauņi sēžas pie stūres šmigā, ja zina ka nesamaksās sodu?
Es domāju ka ja cilvēks zinās ka par dzērumu ir puse gada cietumā, tad glāzīti pabīdīs malā - efekts būs ar garantiju.
A nahren viņiem jāmaksā tas sods?
Manā iepriekšējajā darbavietā bija viens vīrelis, uz kādiem 55 gadiem. Dzīvoja apmēram 10 km no darba. Brauca, protams, ar mašīnu [reāli citu variantu nemaz nebija] - bez TA, bez reģistrācijas [viņa rezerves mašīnai, mazda 626, numuriem ECSDD teica "VAZ 2105"], bez vadītāja apliecības - nakts maiņās viņam vēl bija paradums pirms kādu stundu pirms beigām, pirms pēdējā darba cēliena sākuma, iztriekt vienu 2l tesmeni, diezgan ļodzīgi aiziet izdarīt kas darāms un pēc tam braukt mājās. Ja nu akurāt gadījās satikties ar cepistiem [kādu trīs vai četru gadu laikā nepieredzēju reizi kad šim būtu mašīna atņemta], tad pēc tam nopirka citu mašīnu ar svaigi beigušos apskati un brauca tālāk.
Zinu vismaz pāris līdzīgus cilvēkus šeit kur tagad dzīvoju.
Redz tava domu gaita ir saprotama un izskaidrojama. Cilvēks, kurš nav pat ar vienu kāju izlīdis no alas, kur nu vēl iekāpis civilizētā sabiedrībā, pieļauj jebkādus pārkāpumus un tos arī atbalstīs. 95% Krievijas iedzīvotāju domā tieši tā pat kā tu. Tā kā viss ir normas robežās, kamēr vien dzīvosi alā. ;) Ok, es vēl saprotu, ka cilvēkam nav naudas, tehnisko nevar iziet, bet auto savedis kārtībā un tml., bet ne jau dzēris pie stūres. Man autoskolas instruktors prasīja kā es domājot - "vai dzēris drīkst sēsties pie stūres?", man loģika nostrādāja kā "nē, nedrīkst". Viņš teica - "drīkst, tikai tev pat prātā nedrīkst ienākt doma, to iedarbināt".
Alā dzīvo tu, ar saviem civilizētās sabiedrības aizspriedumiem. Tajos dzīvodams tu neesi iemācījies atšķirt cēloņus no sekām. Šajā gadījumā tu, tāpat kā tie antoni kas vāc parakstus, vēlies cīnīties ar sekām. Problēma jau nav tajā ka cilvēks apsēžas pie stūres - problēma ir tā ka dzēris. Un pie masveida alkoholisma, kurš vēl papildus tiek veicināts, ir tikai neizbēgami ka starp tiem kas sēžas pie stūres kāds būs iekodies. Lūk arī cēlonis. Bet tu gan jau piederi pie "civilizētajiem dzērājiem" kas aprijas noteiktās situācijās [teiksim, kas tie par svētkiem ja galvā nav ķīselis!] un tāpēc problēmas cēloni te nesaskati...
P.N. Cilvēki kas konstanti ir flaņķī mēdz būt ar zināmu treniņu sadzīvot ar savu stāvokli.
Tev pašam sava prizma nespiež? Kā jau teicu, izkāp no alas. Visa pasaules dzer un narkomāniju vairs nav iespējams apkarot. Jau n-tās reizes ir mēģināts, alko vienmēr atradīs nišu. Tu piedāvā cīnīties ar vējdzirnavām? Sorry vecīt, bet tu brauc auzās. Tā teikt mazāk dzert vajag, tad arī tālāk saredzēsi.
Visa pasaule pilnīgi noteikti nedzer - bet jā, cīnoties ar sekām apkarot tiešām neizdosies pilnīgi neko. Cīnities ar vējdzirnavām vēlies tu.
Radīt motivāciju turēties no stūres pa gabalu iedzērušam ir vienīgais iespējamais. Otrs - tam pa virsu regulāri zombēt ar reklāmām. Cita risinājuma šim nav. Un es pat nepieļauju domu, ka tas kaut kā iespaidos visus. Narkomāns ir narkomāns. Tev var atsijāt tikai tos, kuriem vēl daudz maz ir smadzenes palikušas. Ja tev ir reāli piemēri, kā cēloņus likvidēt, tad lūdzu izstāsti. Varu derēt, ka sāksi nest kaut ko tūtā, realizējamu tikai pasaku līmenī.
Ja kaut kas ir jāzombē ar reklāmām tad tas ka nav pieņemami regulāri trekterēt un ka tie kas to dara reizi nedēlā, nedēļās nogalē, tāpat ir dzērāji, gluži tāpat kā tie veči kas pie veikala stūra tesmeņus tukšo. Sākas jau tas viss tieši ar to - sabiedrības uzskatu ka tas ir normāli un nav nekas ja piektdienā paņem un aprijas.
Un? Kādu risinājumu ar to tu gribēji izstāstīt? Sabiedrība tā pat saprot, ka tas nav normāli. Problēma ir dzērājos, nevis visā sabiedrībā.
ASV sausais likumus. Vai tāpēc kāds, kuram to vajadzēja, nedzēra? Vispār piekāst. Šobrīd var cīnīties tikai tā, ka radīt mazāku vēlmi lielākai daļai iemetēju zem promilem sēsties pie stūres ar grūti nomaksājamiem sodiem. Bet laikam tevi tas skars tiešā veidā, ka tik ļoti uztraucies.