"Binders": Ceļu būves nozare šogad nevar cerēt uz atkopšanos 4

 
Nozare.lv | 23.marts 2023 8:00

Ceļu būves pasūtījumu samazināšanās par 30% liecina, ka arī šogad pēc diviem smagiem gadiem ceļu būves nozare nevar cerēt uz atkopšanos, intervijā aģentūrai LETA sacīja ceļu būves uzņēmuma "Binders" valdes priekšsēdētājs Aigars Sēja.

"Situācija nozarē nedaudz ir stabilizējusies, vismaz nekontrolētie cenu kāpumi ir apstājušies, bet kaut ko prognozēt es neuzņemtos. Tajā pašā laikā darbaspēka trūkst un izmaksas pieaug jau tagad. Šobrīd būvnieks ļoti riskē, iesaistoties ilgtermiņa projektu īstenošanā ar līgumiem, kas neparedz indeksācijas iespēju," teica Sēja. 

Viņaprāt, vieglāk ir pieņemt lēmumus par dalību mazāku objektu izbūvē, kas ir vienā gadā īstenojami. Katra kompānija tādējādi pieņem lēmumus, izvērtējot savu pieļaujamo riska līmeni, taču neviens nevar prognozēt, vai atkal situācija nepasliktināsies.

Jautāts, kādi iepirkumi uz šo gadu pārsvarā tiek sludināti - seguma atjaunošana vai lielu objektu rekonstrukcija, "Binders" Būvniecības departamenta direktors Oskars Rikmanis sacīja, ka vairāk ir segumu atjaunošanas iepirkumi. 

"Pilnas pārbūves un rekonstrukcijas projekti ir uz rokas pirkstiem saskaitāmi. Iepriekšējais satiksmes ministrs virzīja redzējumu par reģionālo ceļu attīstību. Redzam, ka tam ir pievērsta uzmanība. Ir seguma atjaunošanas darbi un reģionālo ceļu rekonstrukcijas, taču ne tik lielā apjomā, kā iepriekš tika paredzēts," skaidroja Rikmanis.

Sēja piebilda, ka ceļu būvdarbiem atvēlētais apjoms šā gada budžetā ir mazliet vairāk nekā iepriekšējā gadā, tomēr ar plānotajiem līdzekļiem paredzēts atjaunot par apmēram 30% mazāk.

Savukārt Rikmanis piebilda, ka pagājušajā gadā bija apmēram 950 kilometru ceļu atjaunošana, tad šogad ir par 300 kilometriem mazāk.

Jautāts, kādu konkrēti "Binders" prognozē šo gadu, jo jau aizsāktie projekti uzņēmumam ir lieli un apjomīgi, Sēja sacīja, ja nebūs nekādu satricinājumu, tad šim gadam vajadzētu būt labākam nekā iepriekšējam.

"Vismaz mēs budžetā plānojam peļņu, ņemot vērā to situāciju, ko redzam šodien un ja nesāksies neprognozētas izmaiņas tirgū, ko nevarēsim kontrolēt. Ja tirgus būs saprāta robežās stabils, kāds ir šobrīd, tad domājam, ka varam šo gadu noslēgt ar pozitīvu rezultātu," piebilda Sēja.

Savukārt pagājušais gads Sējas vērtējumā bijis sevišķi smags. Ar tādiem izaicinājumiem kā pērn uzņēmums sastapies pirmoreiz, jo pēc 24.februāra sākās nekontrolēts cenu kāpums visiem stratēģiski nepieciešamajiem materiāliem ceļu būvē - minerālmateriāliem, naftas produktiem, bitumenam, degvielai, metālam, kokam un citiem. 

Sezonas sākums bija neziņas pilns, jo pagāja laiks, līdz nozare saprata, kas notiek un kā var turpināt strādāt, skaidroja Sēja. Maijā, jūnijā bija neplānota dīkstāve, uzņēmums praktiski stāvējis uz vietas, lai arī parasti tā ir aktīvā sezona. 

Vienlaikus Sēja atzīst, ka valsts nāca pretī un "Latvijas valsts ceļi" izstrādāja un sadarbības partneriem piedāvāja risinājumu - līgumcenas pārrēķināšanas metodi tipveida līgumiem autoceļu būvdarbiem, kas tika saskaņota arī ar Iepirkumu uzraudzības biroju. 

Līgumiem, kuros piedāvājumi bija iesniegti līdz 2022.gada 24.februārim, tika noteiktas un piemērotas jaunas būvdarbu izpildes cenas pēc izstrādātas pieauguma aprēķina metodikas. Pārrēķinu bija iespējams piemērot vienu reizi un ar noteiktiem pieauguma griestiem attiecībā pret līgumcenu. Arī pašvaldības vēlāk daudz ko no šīs metodikas izmantoja, lai arī ne visas un novēloti, stāstīja Sēja. 

"Bija jāpieņem smagi lēmumi līdz pat līgumu laušanai un darbu neturpināšanai. Jāsaprot, ka ar sadārdzinājuma kompensācijām ceļu būvnieki nevarēja atgūt kādu peļņas daļu, bet gan tikai samazināt daļu zaudējumu. Piedāvātā metodika ļāva būvniekiem pārskatīt resursus un pieņemt lēmumus," teica Sēja. 

"Binders" pērn lēma nesākt viena jau piešķirtā līguma īstenošanu par seguma atjaunošanu 14 kilometrus garā posmā uz valsts reģionālā autoceļa P22 Valka-Rūjiena.

Smagi bijuši lēmumi arī par darbu turpināšanu atsevišķos objektos, sacīja Sēja, piemēram, būvdarbu atsākšanu reģionālā autoceļa P8 posmā starp Turaidu un Siguldu. "Varējām līgumu lauzt, bet, saprotot objekta svarīgumu, izlēmām darbus turpināt un pabeigt, kaut zinājām, ka iznākumā piedzīvosim lielus zaudējumus," skaidroja Sēja.

Saistībā ar sadārdzinājumu pēc pasūtītāja - Rīgas brīvostas - lēmuma personu apvienība "OCT" ar "Binders" dalību tajā pārtrauca satiksmes pārvada būvdarbus no Tvaika ielas uz Kundziņsalu. Darbi objektā bija jau sākti, bija strādāts kādus divus trīs mēnešus, bija sadzīti pāļi, sagatavots būvlaukums bet tad sadārdzinājuma dēļ pasūtītājs nolēma šo objektu iekonservēt. 

"Kopumā pagājušā gada apgrozījums provizoriski būs apmēram 84 miljoni eiro. Budžetā plānotais apjoms nav sasniegts, un ar nožēlu jāsecina, ka pēdējos divus gadus strādājam ar zaudējumiem," teica Sēja.

 
Visi komentāri
 
?? 23.marts 2023 9:34
1 2 Atbildēt

Kremļa lakstīgala

Miks 23.marts 2023 9:35
2 1 Atbildēt

Binders! Koferis - stacija! Tavas vaimanas šeit nevajag! Šeit viss ir labi!

vietējais 23.marts 2023 10:00
0 1 Atbildēt

Tā patreiz ir jebkurā nozarē. Labāk 10 mazi objekti vienā gādā, nekā viens liels uz 10 gadiem. Cenas kāpj, algas visi grib lielākas, tikai kvalifikācija paliek tā pati. Objektos parādās aizvien vairāk ne-Eiropas valstu valodās runājošo brigāžu.

MMX 23.marts 2023 23:16
2 0 Atbildēt

Redz algas visi grib nevis lielākas, bet atbilstošas dzīves dārdzībai, jo kaut kā dīvaini sanāk - materiāli mums maksā tik pat cik Eiropā, tehnika ir tāda pati kā Eiropā, dzīves izmaksas darbiniekam ir aptuveni tādas pašas kā Eiropā, izejot nevis no pilsētas statusa, bet gan iedzīvotāju blīvuma, bet kaut kādā mistiskā veidā tas darbinieks pie vienādas kvalifikācijas pamanās saņemt 2-3 reizes mazāk kā Eiropā. Un tas viss būvējot objektu pa Eiropas naudu.

Un neeiropas brigādes nav risinājums - tās tikai paātrinās nozares galu, jo šobrīd jau no nozares čekojas ārā arī būvdarbu un projektu vadītāji, pārejot uz kaut kādu pašnodarbinātību vai dodoties uz ārzemēm. Pat ja salasīs kaudzi ar ārzemniekiem, tad stipri šaubos, ka kaut kāds Bindera nodaļas vadītājs ar tiem kadriem, bez darbu vadītājiem vai pieredzējušiem vietējiem darbiniekiem vispār spēs kaut ko uzbūvēt.

No tā izriet, ka tuvā nākotnē nozari varētu sākt pārņemt ārzemnieki, tie paši lietuvieši vai igauņi, vai arī lielajos konkursos startēs 2-5 mazo uzņēmumu apvienības, kur katrs uzņēmums ar saviem darbiniekiem būvēs savu sadaļu un vienkārši iztiks bez ģenerāļa.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nepilni 58 000 eiro: BMW iepazīstina ar jauno X3 (+ FOTO) 2

Populārais BMW krosovers sasniedzis savu ceturto paaudzi. Lasīt vairāk

 

Pētījums: Pieaug to autovadītāju skaits, kuri mēdz braukt reibumā 7

Tuvojoties Līgo svētkiem, aktualizējas arī jautājums par to, ka braukšana pie stūres nav savienojama ar alkohola lietošanu – salīdzinot ar pērno gadu, nedaudz pieaudzis to autovadītāju skaits, kuri pie stūres mēdz lietot alkoholu. Lasīt vairāk

 

Nepilni 34 000 eiro: paziņotas jaunā CUPRA Formentor cenas un uzsākta iepriekš pārdošana

CUPRA zīmola bestsellers – jaunais CUPRA Formentor tagad ir gatavs pasūtīšanai! JAUNĀ CUPRA Formentor modeļa cenas ir sākot no 33 900 eiro. Automašīnas nonāks Rīgā, CUPRA Garage | AUTOBRAVA Motors dīlercentrā jūlijā. Lasīt vairāk

 

Degvielas cenas: Dīzelis 1.567 un 95 benzīns 1.637 EUR - 14.06.2024 (+ VIDEO) 2

iAuto uzpilda degvielu un secina, ka salīdzinājumā ar pagājušo nedēļu tās ir nedaudz kritušās. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti